Hoeveel externe harde schijf opslag?
Hoeveel externe harde schijf opslag?
Hallo allemaal,
Ik ga over een tijdje voor 6 maanden backpacken in zuid amerika. Ik neem o.a. een gopro mee, en om de beelden veilig te stellen wil ik ze opslaan op een dubbele externe harde schijf. (Als er 1 harde schijf kapot gaat of gestolen wordt heb je i.e.g. nog de andere). Nu vroeg ik me af, hoeveel opslag zou je ongeveer nodig hebben om gopro video´s gedurende 6 maanden op te slaan? Het filmen vraagt namelijk behoorlijk wat opslag ruimte...
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes Ard Jan
Ik ga over een tijdje voor 6 maanden backpacken in zuid amerika. Ik neem o.a. een gopro mee, en om de beelden veilig te stellen wil ik ze opslaan op een dubbele externe harde schijf. (Als er 1 harde schijf kapot gaat of gestolen wordt heb je i.e.g. nog de andere). Nu vroeg ik me af, hoeveel opslag zou je ongeveer nodig hebben om gopro video´s gedurende 6 maanden op te slaan? Het filmen vraagt namelijk behoorlijk wat opslag ruimte...
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes Ard Jan
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Hoeveel externe harde schijf opslag?
Zou opslaan in de cloud niet veel makkelijker zijn dan externe harde schijven meenemen?
Dat is idd absoluut makkelijker. Maar heb thuis met goede wifi al getest hoelang die zware gopro filmpjes uploaden duurt, en dat was echt al erg lang. Als je dan in zuid amerika bent waar of slechte wifi of uberhaupt geen wifi aanwezig is, dan gaat dat gewoon niet werken. En dit heb ik ook van andere mensen gehoord, en die vertelden ook dat je daarom beter een externe harde schijf kan meenemen..
Het ligt er een beetje aan wat voor soort harde schijf je wilt kopen, maar misschien dat goede USB sticks gemakkelijker zijn. Wanneer je geen SSD harde schijf koopt loop je een redelijk risico dat de schijven sneller dan normaal stuk gaan omdat ze niet gemaakt zijn om echt vaak te vervoeren. SSD harde schijven hebben geen bewegende onderdelen en zijn daarom beter geschikt om op reis mee te nemen. Deze schijven zijn vaak wel duurder wanneer je grote opslag capaciteit wilt hebben. Als je een harde schijf wilt dan zou ik een WD Elements of WD My Passport schijf aanraden. Dit zijn SSD schijven die als het goed is tegen een stootje moeten kunnen.
Ik denk dat USB sticks geschikter kunnen zijn omdat ze goedkoper zijn, je kunt er nog steeds twee kopen en regelmatig één kopie naar huis sturen en de andere in je backpack bewaren. Op die manier stel je de foto's / video ook veilig voor diefstal.
Zelf ben ik ook geen voorstander van alles uploaden in de cloud omdat het vaak erg lang duurt, geblokkeerd /de snelheid afgeknepen wordt door hostels/hotels omdat ze niet op al dat data uploaden zitten te wachten.
Ik heb een heel aantal jaren aan foto's (inclusief RAW) op een 1 TB schijf staan (maar deze is nu wel bijna vol) . Daar zit ook aardig wat video bij. Op een externe hardeschijf kan je dit gemakkelijk kwijt. Wanneer je voor USB sticks zou gaan dan zit je rond aan de 128GB wat prijstechnisch het meest interessant is. Voor USB-sticks zou ik zelf voor Sandisks gaan.
Ik denk dat USB sticks geschikter kunnen zijn omdat ze goedkoper zijn, je kunt er nog steeds twee kopen en regelmatig één kopie naar huis sturen en de andere in je backpack bewaren. Op die manier stel je de foto's / video ook veilig voor diefstal.
Zelf ben ik ook geen voorstander van alles uploaden in de cloud omdat het vaak erg lang duurt, geblokkeerd /de snelheid afgeknepen wordt door hostels/hotels omdat ze niet op al dat data uploaden zitten te wachten.
Ik heb een heel aantal jaren aan foto's (inclusief RAW) op een 1 TB schijf staan (maar deze is nu wel bijna vol) . Daar zit ook aardig wat video bij. Op een externe hardeschijf kan je dit gemakkelijk kwijt. Wanneer je voor USB sticks zou gaan dan zit je rond aan de 128GB wat prijstechnisch het meest interessant is. Voor USB-sticks zou ik zelf voor Sandisks gaan.
Wij hebben recentelijk een 2e My Passport (voor backup) aangeschaft, vonden we toch veiliger dan met "maar" 1 rondreizen. Deze bevallen ons zeer goed. Volgens mij heb ik overigens niet de SSD variant, maar als je enigszins normaal met je spullen omgaat zou dat mijn inziens geen probleem moeten zijn (1 schijf heeft al 6 maanden Z-Amerika, 3,5 maand Australie en nog wat andere reizen zonder enig probleem overleefd)
Ik heb zelf geen ervaring met GoPro foto's/video's, dus geen idee hoeveel Gb's deze vreten (en hoeveel jij filmt/fotografeert) maar 1TB zou idd voldoende moeten zijn en anders kan je altijd nog ter plaatse een extra schijf kopen!
Lodder
Ik heb zelf geen ervaring met GoPro foto's/video's, dus geen idee hoeveel Gb's deze vreten (en hoeveel jij filmt/fotografeert) maar 1TB zou idd voldoende moeten zijn en anders kan je altijd nog ter plaatse een extra schijf kopen!
Lodder