Rondreis door Laos: Meest gestelde vragen & antwoorden

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Ninke
Reiziger

Rondreis door Laos: Meest gestelde vragen & antwoorden

Bericht door Ninke »

Hallo allemaal,

Ik zoek nog een leuk hostel in Luang Prabang, Laos.
Mijn vlucht land vrij laat dus boek dan iig de eerste nacht al even vooruit, hoef ik niet te zoeken met een moe hoofd ;-)

Ik vind het prettig als een hostel rustig/gemoedelijk is (dus geen party tot laat ;-) ) maar altijd leuk als het een plek is waar je andere backpackers kan ontmoeten. Niet te ver van centrum/eettentjes ect. is ook wel fijn. Heeft er iemand een gouden tip?

Groetjes,
Ninke
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Hostel Luang Prabang, Laos. TIP gezocht.

Bericht door LaosFan »

Mag het ook een guesthouse zijn?

Ik heb geen gouden tip voor je en ben al jarenlang niet meer in Luang Prabang (stad) geweest maar kan het eens navragen aan mensen die daar vaker komen.

Reis je daarna verder in Laos?
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Laos is meer dan Luang Prabang en Vang Vieng

Bericht door LaosFan »

Ik zie hier (en op Facebook e.d.) heel vaak reis routes e.d. voorbij komen van mensen die naar Laos gaan. Vooropgesteld: super dat jullie naar hier komen en Laos is een prachtig land.

In die reisroutes zie je vaak Luang Prabang, Vang Vieng en Don Det voorbij komen. Niet zonder reden natuurlijk want die plaatsen zijn bekend en hebben veel te bieden, maar het land heeft zoveel meer te bieden! Ik heb zelfs reacties gelezen van mensen die Laos 'zo toeristisch' vonden. Nou heeft ieder zijn eigen mening en dat is prima, maar soms doet het in mijn ogen niet geheel recht aan de realiteit.

Probeer eens wat verder van de gebaande paden te gaan en bezoek plaatsen waar minder toeristen/ reizigers komen. Dat is soms wat lastiger, maar soms is het bijna letterlijk een steenworp of slechts 20 minuten van je vandaan. Op die manier heb je overigens ook de kans om meer mensen te ontmoeten die weinig buitenlanders ontmoeten en die niet gerelateerd zijn aan het 'toerisme' en je steunt er soms ook mensen mee die die steun wel kunnen gebruiken.

Ik geef met alle plezier tips en advies over Laos en zal ook kijken of ik wat toe kan voegen aan de reisinformatie over Laos op deze site.

Sohk dee der! (veel geluk)!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Travelator
Reisexpert

Re: Laos is meer dan Luang Prabang en Vang Vieng

Bericht door Travelator »

Die ervaring heb ik in Thailand ook al.... Soms een half uurtje met de bus en je ziet geen blanke meer...
Thailand is in mijn ogen lang niet zo toeristisch als veel mensen denken of beweren.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Ninke
Reiziger

Bericht door Ninke »

LaosFan schreef:Mag het ook een guesthouse zijn?

Ik heb geen gouden tip voor je en ben al jarenlang niet meer in Luang Prabang (stad) geweest maar kan het eens navragen aan mensen die daar vaker komen.

Hoi Laos Fan,

Ja natuurlijk, dat is ook prima.

Ik reis daarna door Laos richting Cambodja ja, zin in! Tips welkom hoor :-)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ninke schreef:
LaosFan schreef:Mag het ook een guesthouse zijn?

Hoi Laos Fan,

Ja natuurlijk, dat is ook prima.

Ik reis daarna door Laos richting Cambodja ja, zin in! Tips welkom hoor :-)
Ik vraag het aan wat mensen en hoop dat ik wat leuke tips krijg. Je komt hier dus in de buurt denk ik. Al een idee van je route?
Ninke
Reiziger

Bericht door Ninke »

Super! Dank je wel :-)

Nee, sorry, ik heb geen idee hoe de reis gaat verlopen... go with the flow is het thema ;-)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Dat is ook heel mooi en dat doe/ deed ik vaak ook.

Ik heb van 2 mensen die hier wonen de volgende Guesthouses als tips gekregen voor Luang Prabang:

ODP Guesthouse en Jaliya Guesthouse (https://web.facebook.com/JaliyaGH/).

Misschien goed om even te bekijken.
Silvi

Hulp gevraagd 1 maand Laos in November/December

Bericht door Silvi »

Ik ga samen met een vriendin half November een maand naar Laos.
De eerste 2 dagen zijn we in Chiang Mai, waar we de 3e dag de bus willen nemen naar Laos.
Ik heb gelezen dat er een expres bus is vanaf Chiang Mai naar Luang Namtha, maar de informatie hierover is summier.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of er iets meer over weet?
De eerste dagen willen we dus naar Luang Namtha of Muang Sing en daar een trekking maken. Welk plaatsje van deze twee is beter om te verblijven en een trekking te maken??

Hier vandaan willen we naar Muang Khua en Muang Ngoi en vervolgens met de boot naar Luang Prabang. Is dit nog mogelijk met de boot??

Alvast bedankt!!
Silvi

Wil iemand advies geven voor de 1e keer Laos

Bericht door Silvi »

Hallo allemaal.

13 November ga ik samen met een vriendin backpacken in Laos. Ik heb onderstaand een voorlopig reisschema opgesteld en zou heel graag jullie advies hier in willen hebben We willen ook graag van de gebaande wegen gaan, dus ik hoop dat ik wat hulp hierbij kan krijgen.

De laatste dagen van onze reis twijfelen we om die op een Thais eiland door te brengen of op Don Det

Mijn voorlopige schema:

13. Amsterdam → Chiang Mai
14. Chang Mai aankomst in de avond
15. Chang Mai
16. Express bus naar Luang Namtha
17. Van Luang Namtha naar Muang Sing
18. Muang Sing
19. Muang Sing
20. Muang Sing naar Muang Khua
21. Muang Khua
22. Per Boot Muang Khua naar Muang Ngoi Neua
23. Muang Ngoi Neua
24. Muang Ngoi naar Nong Khiaw
25. Nong Khiaw
26. Nong Khiaw naar Luang Prabang
27. Luang Ptabang
28. Luang Prabang
29. Luang Prabang
30. Luang Prabang naar Vientiane
1. Vientiane
2 Bolaven
3. Bolaven
4. Bolaven
5. Champasak
6. Champasak
7. Pakse – Ubon Ratchathani-Bangkok-eiland
8. eiland
9. eiland
10.eiland
11.eiland naar Bangkok
12. Bangkok
13. Bangkok-Amsterdam
Silvi

Bericht door Silvi »

LaosFan schreef:Ik zie hier (en op Facebook e.d.) heel vaak reis routes e.d. voorbij komen van mensen die naar Laos gaan. Vooropgesteld: super dat jullie naar hier komen en Laos is een prachtig land.

In die reisroutes zie je vaak Luang Prabang, Vang Vieng en Don Det voorbij komen. Niet zonder reden natuurlijk want die plaatsen zijn bekend en hebben veel te bieden, maar het land heeft zoveel meer te bieden! Ik heb zelfs reacties gelezen van mensen die Laos 'zo toeristisch' vonden. Nou heeft ieder zijn eigen mening en dat is prima, maar soms doet het in mijn ogen niet geheel recht aan de realiteit.

Probeer eens wat verder van de gebaande paden te gaan en bezoek plaatsen waar minder toeristen/ reizigers komen. Dat is soms wat lastiger, maar soms is het bijna letterlijk een steenworp of slechts 20 minuten van je vandaan. Op die manier heb je overigens ook de kans om meer mensen te ontmoeten die weinig buitenlanders ontmoeten en die niet gerelateerd zijn aan het 'toerisme' en je steunt er soms ook mensen mee die die steun wel kunnen gebruiken.

Ik geef met alle plezier tips en advies over Laos en zal ook kijken of ik wat toe kan voegen aan de reisinformatie over Laos op deze site.

Sohk dee der! (veel geluk)!

Beste LaosFan

Ik ga samen met een vriendin 13 November voor de eerste keer naar Laos backpacken en heb een voorlopig reisschema opgesteld, waarbij de laaste dagen nog een grote twijfel is om die op een Thais eiland of op Don Det door te brengen. Wij zouden graag van de gebaanden paden af gaan en willen dan ook heel graag wat advies van je hebben. (Ik heb je een paar dagen terug een privé bericht gestuurd)

Ieder advies is welkom! :-)

Mijn voorlopig reisschema:

13. Amsterdam → Chiang Mai
14. Chang Mai aankomst in de avond
15. Chang Mai
16. Express bus naar Luang Namtha
17. Van Luang Namtha naar Muang Sing
18. Muang Sing
19. Muang Sing
20. Muang Sing naar Muang Khua
21. Muang Khua
22. Per Boot Muang Khua naar Muang Ngoi Neua
23. Muang Ngoi Neua
24. Muang Ngoi naar Nong Khiaw
25. Nong Khiaw
26. Nong Khiaw naar Luang Prabang
27. Luang Ptabang
28. Luang Prabang
29. Luang Prabang
30. Luang Prabang naar Vientiane
1. Vientiane
2 Bolaven
3. Bolaven
4. Bolaven
5. Champasak
6. Champasak
7. Pakse – Ubon Ratchathani-Bangkok-eiland
8. eiland
9. eiland
10.eiland
11.eiland naar Bangkok
12. Bangkok
13. Bangkok-Amsterdam
Kims
Reisexpert

Re: Wil iemand advies geven voor de 1e keer Laos

Bericht door Kims »

@LaosFan
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

LaosFan schreef:Ik heb zelfs reacties gelezen van mensen die Laos 'zo toeristisch' vonden.
Hey LaosFan, ik denk dat ik me hier ook schuldig aan heb gemaakt. Ik scheerde de Laos met Thailand, Cambodja en Vietnam een beetje over één kam. Ik geloof zeker dat ik er meer uit had kunnen halen toentertijd als ik meer buiten de gebaande paden was gegaan (dat ben ik naar mijn gevoel wel gegaan, maar niet genoeg blijkbaar). Zal hier in het vervolg aan denken. Mijn gevoel bij de locals van deze vier landen, hoe aardig ook, was wel dat 99% je (om het lullig te zeggen) als een wandelende geldzak ziet (niet dat ik dat niet begrijp). Is dit minder in de meer afgelegen gebieden?

Je accommodatie klinkt geweldig trouwens! Echt als zo'n plek waar je als backpacker wel even een tijdje wil vertoeven. Hierbij moest ik overigens denken aan een hostel dat ik ooit heb bezocht in een afgelegen gebied op het Filipijnse eiland Cebu: www.noorzeehostel.com. Ook van een Nederlander zoals je aan de naam kan zien. Als ik het goed heb kwamen mensen er vooral via hostelworld (de grap was dat als je op Cebu City zocht deze bovenaan stond, terwijl het daar zo'n 3 uur vandaan was in een afgelegen gebied) en via mond op mond reclame. Misschien heeft de eigenaar nog tips als je hem mailt.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Wil iemand advies geven voor de 1e keer Laos

Bericht door LaosFan »

Dank voor je tag @Kims :) Ze heeft me ook al een prive bericht gestuurd.

Van de gebaande paden gaar prima hier, maar veel mensen doen het niet omdat het toch teveel buiten de comfort zone is en soms ook wat lastig te regelen.

Een Thais eiland is heel anders dan de eilanden hier maar buiten de gebaande paden komen kan hier ook op de eilanden, en dat is ook wel leuk misschien :)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Brasov schreef:
LaosFan schreef:Ik heb zelfs reacties gelezen van mensen die Laos 'zo toeristisch' vonden.
Hey LaosFan, ik denk dat ik me hier ook schuldig aan heb gemaakt. Ik scheerde de Laos met Thailand, Cambodja en Vietnam een beetje over één kam. Ik geloof zeker dat ik er meer uit had kunnen halen toentertijd als ik meer buiten de gebaande paden was gegaan (dat ben ik naar mijn gevoel wel gegaan, maar niet genoeg blijkbaar). Zal hier in het vervolg aan denken. Mijn gevoel bij de locals van deze vier landen, hoe aardig ook, was wel dat 99% je (om het lullig te zeggen) als een wandelende geldzak ziet (niet dat ik dat niet begrijp). Is dit minder in de meer afgelegen gebieden?

Je accommodatie klinkt geweldig trouwens! Echt als zo'n plek waar je als backpacker wel even een tijdje wil vertoeven. Hierbij moest ik overigens denken aan een hostel dat ik ooit heb bezocht in een afgelegen gebied op het Filipijnse eiland Cebu: http://www.noorzeehostel.com. Ook van een Nederlander zoals je aan de naam kan zien. Als ik het goed heb kwamen mensen er vooral via hostelworld (de grap was dat als je op Cebu City zocht deze bovenaan stond, terwijl het daar zo'n 3 uur vandaan was in een afgelegen gebied) en via mond op mond reclame. Misschien heeft de eigenaar nog tips als je hem mailt.
Hoi @Brasov

Schuldig is een groot woord... Ik denk dat het ook vrij 'normaal' is :)

De 4 landen hebben zeker raakvlakken en veel gedeelde historie e.d. maar ook eigen karkakters en eigen culturen. Ik ken het gevoel en de gevoelens van mensen m.b.t. de lopende geldzakken e.d. Ik blijf dat een hele lastige vinden en neig er nu toch behoorlijk naar om het daar niet mee eens te zijn voor wat betreft Laos i.i.g. Ja, ik denk dat een deel van de mensen je ziet als potentiele klant met (veel) geld, maar veel mensen zijn ook absoluut niet commercieel ingesteld hier en zien buitenlanders niet als lopende gelzakken o.i.d. Men weet meestal wel dat blanke mensen een stuk meer te verteren hebben en dat is volgens mij ook waar. In afgelegen gebieden ben je vaak nog behoorlijk uniek en veel buitenlanders (en vooral blanke/ westerse buitenlanders) zien ze daar niet. Men zal weten en zien dat je meer geld hebt en een deel van de mensen is daar op uit, een ander deel helemaal niet.

Toerisme trekt rare vogels aan in die 'industrie' maar ook bij de bezoekers. Een deel van de mensen in de toeristen branche is in mijn ogen erg vervelend en is arrogant geworden en ziet mensen slechts als geld. Dat soort figuren mogen wat mij betreft in de stront zakken om eerlijk te zijn :) Ik begrijp dat je na de zoveelste vraag (soms naar hele bekende wegen) of de zoveelste minder beschaafde of ronduit vervelend toerist soms weleens een wat minder goed humeur hebt, maar mensen van te voren al beoordelen en ronduit lomp zijn is gewoon niet netjes en betekend dat je ongeschikt bent voor je werk.

Kortom: ik denk dat een deel je als 'geldzak' ziet (maar absoluut geen 99% o.i.d.) in Laos maar een groot deel ook helemaal niet. De enorme verschillen in rijkdom en armoede en de ongelijkheid die daar uit voortvloeit zijn overigens niet bevordelijk...

In Vietnam is men commercieler ingesteld en mijn idee is ook dat men daar eerder veel teveel vraagt (dat is wellicht ook de onderhandelingscultuur, die hier anders is) en men minder problemen heeft met dubbele standaarden e.d. In Thailand is het op veel plaatsen zo toeristisch ingesteld dat men prima weet hoe ze de dingen aan moeten pakken.

Dank voor je tip en enthousiasme :) :Y Ik ga er zeker nog even naar kijken.

We zijn nog volop bezig hier en het gaat langzaam, maar stapje voor stapje wordt het iets beter in onze ogen. Hopelijk gaan ook wat mensen ons vinden en kunnen we een mooie manier vinden en houden om er toerisme van te maken waar een meerwaarde aanzit voor diverse mensen. Tot nu toe is dat wel gelukt met de bouw en de ene keer dat we een tourgroep hadden.
Plaats reactie