Brasov schreef:LaosFan schreef:Ik heb zelfs reacties gelezen van mensen die Laos 'zo toeristisch' vonden.
Hey LaosFan, ik denk dat ik me hier ook schuldig aan heb gemaakt. Ik scheerde de Laos met Thailand, Cambodja en Vietnam een beetje over één kam. Ik geloof zeker dat ik er meer uit had kunnen halen toentertijd als ik meer buiten de gebaande paden was gegaan (dat ben ik naar mijn gevoel wel gegaan, maar niet genoeg blijkbaar). Zal hier in het vervolg aan denken. Mijn gevoel bij de locals van deze vier landen, hoe aardig ook, was wel dat 99% je (om het lullig te zeggen) als een wandelende geldzak ziet (niet dat ik dat niet begrijp). Is dit minder in de meer afgelegen gebieden?
Je accommodatie klinkt geweldig trouwens! Echt als zo'n plek waar je als backpacker wel even een tijdje wil vertoeven. Hierbij moest ik overigens denken aan een hostel dat ik ooit heb bezocht in een afgelegen gebied op het Filipijnse eiland Cebu:
http://www.noorzeehostel.com. Ook van een Nederlander zoals je aan de naam kan zien. Als ik het goed heb kwamen mensen er vooral via hostelworld (de grap was dat als je op Cebu City zocht deze bovenaan stond, terwijl het daar zo'n 3 uur vandaan was in een afgelegen gebied) en via mond op mond reclame. Misschien heeft de eigenaar nog tips als je hem mailt.
Hoi @Brasov
Schuldig is een groot woord... Ik denk dat het ook vrij 'normaal' is
De 4 landen hebben zeker raakvlakken en veel gedeelde historie e.d. maar ook eigen karkakters en eigen culturen. Ik ken het gevoel en de gevoelens van mensen m.b.t. de lopende geldzakken e.d. Ik blijf dat een hele lastige vinden en neig er nu toch behoorlijk naar om het daar niet mee eens te zijn voor wat betreft Laos i.i.g. Ja, ik denk dat een deel van de mensen je ziet als potentiele klant met (veel) geld, maar veel mensen zijn ook absoluut niet commercieel ingesteld hier en zien buitenlanders niet als lopende gelzakken o.i.d. Men weet meestal wel dat blanke mensen een stuk meer te verteren hebben en dat is volgens mij ook waar. In afgelegen gebieden ben je vaak nog behoorlijk uniek en veel buitenlanders (en vooral blanke/ westerse buitenlanders) zien ze daar niet. Men zal weten en zien dat je meer geld hebt en een deel van de mensen is daar op uit, een ander deel helemaal niet.
Toerisme trekt rare vogels aan in die 'industrie' maar ook bij de bezoekers. Een deel van de mensen in de toeristen branche is in mijn ogen erg vervelend en is arrogant geworden en ziet mensen slechts als geld. Dat soort figuren mogen wat mij betreft in de stront zakken om eerlijk te zijn

Ik begrijp dat je na de zoveelste vraag (soms naar hele bekende wegen) of de zoveelste minder beschaafde of ronduit vervelend toerist soms weleens een wat minder goed humeur hebt, maar mensen van te voren al beoordelen en ronduit lomp zijn is gewoon niet netjes en betekend dat je ongeschikt bent voor je werk.
Kortom: ik denk dat een deel je als 'geldzak' ziet (maar absoluut geen 99% o.i.d.) in Laos maar een groot deel ook helemaal niet. De enorme verschillen in rijkdom en armoede en de ongelijkheid die daar uit voortvloeit zijn overigens niet bevordelijk...
In Vietnam is men commercieler ingesteld en mijn idee is ook dat men daar eerder veel teveel vraagt (dat is wellicht ook de onderhandelingscultuur, die hier anders is) en men minder problemen heeft met dubbele standaarden e.d. In Thailand is het op veel plaatsen zo toeristisch ingesteld dat men prima weet hoe ze de dingen aan moeten pakken.
Dank voor je tip en enthousiasme

Ik ga er zeker nog even naar kijken.
We zijn nog volop bezig hier en het gaat langzaam, maar stapje voor stapje wordt het iets beter in onze ogen. Hopelijk gaan ook wat mensen ons vinden en kunnen we een mooie manier vinden en houden om er toerisme van te maken waar een meerwaarde aanzit voor diverse mensen. Tot nu toe is dat wel gelukt met de bouw en de ene keer dat we een tourgroep hadden.