Reisroute (St. Lucia - Kruger)

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
Plaats reactie
Lionlove

Reisroute (St. Lucia - Kruger)

Bericht door Lionlove »

Hey, ik ben een route aan het plannen voor Zuid-Afrika in oktober. Het wordt onze eerst keer. We gaan met 2 volwassenen en 2 tieners en willen een auto huren. We hebben vanwege de schoolvakantie niet zo lang de tijd helaas. Ik kom op het volgende reisplan:

• donderdag 10 oktober - nachtvlucht van NL naar Johannesburg
  • vrijdag 11 oktober - in de ochtend: rijden naar St. Lucia
  • zaterdag 12 oktober - St. Lucia
  • zondag 13 oktober - St. Lucia
  • maandag 14 oktober - in de ochtend: rijden naar omgeving Krugerpark
  • dinsdag 15 oktober - Krugerpark (overnachten ten zuiden van het park)
  • woensdag 16 oktober - Krugerpark (overnachten ten zuiden van het park)
  • donderdag 17 oktober - Krugerpark (overnachten ten zuiden/westen van het park)
  • vrijdag 18 oktober - Krugerpark (overnachten ten westen van het park)
  • zaterdag 19 oktober - Krugerpark (overnachten ten westen van het park)
  • zondag 20 oktober - in de ochtend: rijden naar Johannesburg, nachtvlucht naar NL
  • maandag 21 oktober - aankomst in NL

Is dit een logische route? Of moeten we iets meer tijd plannen bij St. Lucia? Is het niet te veel kilometers rijden?

We willen o.a. naar Cape Vidal Beach, de Panoramaroute rijden, naar de Sudwala Caves, genieten van de natuur, gezellige lodges en hopelijk heel veel dieren spotten.
Elrosso
Reisexpert

Re: Reisroute (St. Lucia - Kruger)

Bericht door Elrosso »

Van Johannesburg naar St. Lucia adviseer ik niet om ineens te rijden. dat is wel een uur of 6 / 7 zonder stoppen. Wanneer je in de nacht hebt gevlogen zou ik dit echt niet doen.

Van St. Lucia naar Krugerpark in 1 dag zou ik onderbreken met een stop in Mlilwane of Hlane in Swaziland.

1 dag in Krugerpark hiervoor inleveren is een goede investering.

2 dagen St. Lucia is te doen. Ochtend in het park iSimangaliso en avond op de rivier. Dan zou je 1 dag kunnen inleveren op St. Lucia. Het verkeer is toch anders dan hier. En je wilt erg lange afstanden rijden. Zou ik niet doen en ben er nu 3 keer geweest.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Lionlove

Bericht door Lionlove »

Elrosso schreef: 15 jul 2019 18:56 Van Johannesburg naar St. Lucia adviseer ik niet om ineens te rijden. dat is wel een uur of 6 / 7 zonder stoppen. Wanneer je in de nacht hebt gevlogen zou ik dit echt niet doen.

Van St. Lucia naar Krugerpark in 1 dag zou ik onderbreken met een stop in Mlilwane of Hlane in Swaziland.

1 dag in Krugerpark hiervoor inleveren is een goede investering.

2 dagen St. Lucia is te doen. Ochtend in het park iSimangaliso en avond op de rivier. Dan zou je 1 dag kunnen inleveren op St. Lucia. Het verkeer is toch anders dan hier. En je wilt erg lange afstanden rijden. Zou ik niet doen en ben er nu 3 keer geweest.
Bedankt voor je reactie! We kunnen inderdaad overwegen om onderweg naar St. Lucia een overnachting te doen. Maar het gebied sprak me niet zo aan, dus vond het ook zonde om daar een dag aan kwijt te zijn. Maar wellicht is het inderdaad te ver.

Van St. Lucia naar Kruger zullen we dan wel een extra overnachting doen. Ik ga je opties bekijken.

Hoe is jouw ervaring in oktober? Zijn er voldoende dieren te zien? Ik zou vooral graag een kans hebben om leeuwen te zien...
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik was zelf in de eerste week van oktober in Kruger en heb zelfs een mannetjes leeuw gezien! Dat was volgens de ranger uniek omdat die meestal hele dagen op pad zijn om hun territorium te bewaken. Verder veel vrouwtjesleeuwen die hun pas geregelde maaltijd aan het verorberen waren ;) dat is ook fijn want dan blijven ze lekker op hun plek. Ik heb zelf twee dagen Kruger gedaan en de Big Five beide dagen gezien en ook een luipaard die een impala aanviel en beet had. Het was de tweede dag 30 graden, dan zie je beduidend minder dieren rond het middaguur dan eerder op de dag maar juist toen zagen we dus de mannetjesleeuw. Verder ben ik het eens met @Elrosso. Je kunt best een dag kruger inleveren. Het maakt je reis net wat rustiger en hoewel het spotten van dieren erg gaaf is, is het ook wel fijn om een andere omgeving te hebben want elke dag op safari kan op een gegeven moment ook wat teveel zijn. Ik zou proberen of je ook een nachtsafari kan doen of een wandeling olv een ranger. Beiden kon ik niet doen en waren leuke afwisselingen voor de ochtend/dag safaris :)
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA »

Leuke route, maar in 1 dag even van Jonurg naar St. Lucia te rijden, nee is zeker niet te doen en zeker als je de hele nacht hebt gevlogen. Bedenk wel dat het warmer is, een hoogte verschil en links rijden. De afstand is zeker te ver voor 1 dag. Ga lekker onderweg in een leuke B and B overnachten. St. Lucia is heel leuk en zeker goed voor 3 dagen hoor. Boek wel je accommodatie nu al, want alles is daar snel vol.
Daarna even naar Kruger park is ook echt te ver voor 1 dag, je kan buiten om Swazieland rijden en dan overnachten of door Swazieland, dan ga de grens over, want het is buitenland dan. Swazieland is super mooi gewoon en je kan daar heerlijk wandelen. Voor In Kruger park te overnachten boek via Sanparks, wacht ook daar niet te lang mee, zeker voor weekeinde .
Je kan makkelijk zelf rijden daar, maar ja het is zeker nooi zeker om veel wild te zien gewoon een kwestie van geluk, maar je ziet altijd wel iets hoor. We hebben zo vaak de leeuwen gezien, de vrouwen en mannetjes met de kleintjes. Als In Kruger overnacht, verwacht geen luxe, kan je daar een safari met ranger boeken, maar ik zou dat altijd met een bedrijf, ranger, van buiten het park regelen, die zijn veel beter. Die van in het park racen er door heen. Dasn safari in Hazyview kan ik aan bevelen, top rangers. Je kan door het park ook rijden naar boven, dan ga via Phalabowra gate er weer uit. Phalabowra is een gezellig dorpje, met goede restaurant ook. Als je daar een leuke B and B wil, laat maar weten.

We zijn in Kruger, St. Lucia al vele keren geweest, blijft top gewoon daar.

Als je via Swazieland rijd, vergeet de extra verzekeringspapier niet voor de huurauto.
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
Lionlove

Bericht door Lionlove »

Dank jullie wel, we nemen de tips mee! We overwegen nu eventueel Drakensbergen ipv St. Lucia. We hebben 9 nachten dus kunnen gewoon niet alles zien. We zouden dan het volgende kunnen doen:

Johannesburg - Nelspruit (1 nacht) - west Kruger omgeving (2 nachten) - zuid Kruger (2 nachten) - Swaziland (1 nachten) - omgeving Drakensbergen (3 nachten) - Johannesburg

Mogelijk wat beter te rijden zo.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Dan kan je die ene nacht in Swazieland beter weglaten, bij deze route. Je kan via Nambitie plains ook een leuk game park rijden. Weet nog een leuke accomodaties in de Drakensbergen. Je kan daar heerlijk wandelen.

Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Persoonlijk vond ik St Lucia leuker en mooier dan Drakensbergen. Maar dat komt omdat ik al heel wat bergen gezien heb over de wereld en dieren zoals in Afrika minder.

Voor leeuwen moet je geluk hebben. Maar het is zeker te doen. De 3 keer dat ik in Kruger ben geweest, per keer 4 dagen, heb ik altijd minimaal 1 keer de Big 5 gezien en vorig jaar zelfs 3 keer. 3 jaar geleden de "Big 10" (giraf, nijlpaard etc) inclusief Cheetah's.
Rondom Berg en Dal heb ik iedere keer een luipaard gezien. Bij Lower Sabie altijd 1 of meer leeuwen. Ook met de nacht safari 3 jaar geleden 3 jagende jonge mannetjes leeuwen op een nijlpaard jong gezien. Die lagen vervolgens de andere 2 dagen langs de weg het jong op te eten.
Vorig jaar 2 jagende vrouwtjes leeuwen gezien en een zwaar gehavende mannetjes leeuw (veel littekens in gezicht) gezien. Lower Sabie staat bekend om de regelmatige aanwezigheid van leeuwen. Maar is ook de mooiste omgeving. Satara heeft ook met regelmaat leeuwen maar wij hebben daar minder geluk gehad. Maar de weg van Skukuza naar Satara leverde ons weer een luipaard en Cheetah's op. Naast uiteraard de olifanten, giraffen, herten, nijlpaarden, vogels en ga zo maar door. Het zuiden is wel het mooiste en dichtst bevolkt met dieren.

De wandelingen hebben mij weinig opgeleverd. Alleen een giraf en kudde buffels. Maar die zie je zat.

Mijn advies:
11 okt rijden naar Drakensbergen en in de middag even een wandeling voor de indruk
12 okt naar St. Lucia; lekker drankje pakken bij de bootclub en hopen op krokodillen in het water of drijvende nijlpaarden
13 okt St. Lucial; iSimangaliso in de ochtend (max 150 auto's dus ben er vroeg) en zonsondergang boottocht nijlpaarden
14 okt Swaziland (Mlilwane of Hlane)
15 okt Zuid Kruger (Berg en Dal of Lower Sabie)
16 okt Zuid Kruger
17 okt Satara
18 okt Satara
19 okt Panorama route
20 okt naar Johannesburg (circa 4,5 uur rijden) en weer vliegen in de avond

Vergeet je Wildcard niet aan te schaffen online en print de bevestiging uit. Dit is genoeg om de parken binnen te komen.
https://www.sanparks.org/wild_new/purchase.php
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Lionlove

Bericht door Lionlove »

Super bedankt!! Een mooi schema!

Waarschijnlijk is het dan verstandig om op Durban heen te vliegen, en vanaf Johannesburg weer terug.

Bij Drakensbergen zouden we dan alleen de Sani Pass kunnen doen. Al vraag ik me nu wel af of het inderdaad alleen daarvoor de moeite is. In de meivakantie nog naar Schotland geweest ;).

De vlucht die ik nu zie landt om 14.00 uur 's middags in Durban. Het is dan 3/4 uur rijden naar die Sani Pass, dan komen we daar wel tegen het donker pas aan. We zouden daar moeten overnachten en dan kunnen we de volgende dag naar St. Lucia maar dat is dan nog wel 5-7 uur rijden. Komen we daar weer in het donker aan.

Ik vermoed dat het verstandiger is om Drakensbergen over te slaan en gewoon meteen naar St. Lucia te rijden...
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Lionlove schreef: 18 jul 2019 00:51
Ik vermoed dat het verstandiger is om Drakensbergen over te slaan en gewoon meteen naar St. Lucia te rijden...
Drakensbergen is leuk als je ook een hike kan maken..voor alleen de sani pass zou ik het niet doen. Denk dat direct naar St Lucia beter idee is
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Ik zou vanaf Durban, naar St. Lucia rijden, is niet zo ver en zeker niet naar de Drakensbergen voor de Sani passs, zou ik zeker niet doen. St. Lucia is super gewoon, daar kan je ook een avond drive maken, zo mooi en kijk dan ook naar boven, zoveel sterren, geweldig gewoon. Dan ver naar Kruger en leuk naar het Noorden rijden in Kriger park, is geweldig gewoon, vandaar naar Joburg

In St. Lucia inderdaad bij de bootclub naar de nijlpaarden kijken en daar ook blijven eten, is daar top, het beste restaurant in Town gewoon.

Plaats reactie