Persoonlijk vond ik St Lucia leuker en mooier dan Drakensbergen. Maar dat komt omdat ik al heel wat bergen gezien heb over de wereld en dieren zoals in Afrika minder.
Voor leeuwen moet je geluk hebben. Maar het is zeker te doen. De 3 keer dat ik in Kruger ben geweest, per keer 4 dagen, heb ik altijd minimaal 1 keer de Big 5 gezien en vorig jaar zelfs 3 keer. 3 jaar geleden de "Big 10" (giraf, nijlpaard etc) inclusief Cheetah's.
Rondom Berg en Dal heb ik iedere keer een luipaard gezien. Bij Lower Sabie altijd 1 of meer leeuwen. Ook met de nacht safari 3 jaar geleden 3 jagende jonge mannetjes leeuwen op een nijlpaard jong gezien. Die lagen vervolgens de andere 2 dagen langs de weg het jong op te eten.
Vorig jaar 2 jagende vrouwtjes leeuwen gezien en een zwaar gehavende mannetjes leeuw (veel littekens in gezicht) gezien. Lower Sabie staat bekend om de regelmatige aanwezigheid van leeuwen. Maar is ook de mooiste omgeving. Satara heeft ook met regelmaat leeuwen maar wij hebben daar minder geluk gehad. Maar de weg van Skukuza naar Satara leverde ons weer een luipaard en Cheetah's op. Naast uiteraard de olifanten, giraffen, herten, nijlpaarden, vogels en ga zo maar door. Het zuiden is wel het mooiste en dichtst bevolkt met dieren.
De wandelingen hebben mij weinig opgeleverd. Alleen een giraf en kudde buffels. Maar die zie je zat.
Mijn advies:
11 okt rijden naar Drakensbergen en in de middag even een wandeling voor de indruk
12 okt naar St. Lucia; lekker drankje pakken bij de bootclub en hopen op krokodillen in het water of drijvende nijlpaarden
13 okt St. Lucial; iSimangaliso in de ochtend (max 150 auto's dus ben er vroeg) en zonsondergang boottocht nijlpaarden
14 okt Swaziland (Mlilwane of Hlane)
15 okt Zuid Kruger (Berg en Dal of Lower Sabie)
16 okt Zuid Kruger
17 okt Satara
18 okt Satara
19 okt Panorama route
20 okt naar Johannesburg (circa 4,5 uur rijden) en weer vliegen in de avond
Vergeet je Wildcard niet aan te schaffen online en print de bevestiging uit. Dit is genoeg om de parken binnen te komen.
https://www.sanparks.org/wild_new/purchase.php
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.