rondreis Wit-rusland

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Mplijnaar
Vakantieganger
Contacteer:

rondreis Wit-rusland

Bericht door Mplijnaar »

Hey,

Ik ben van plan deze zomer naar Wit-Rusland te gaan. Ik overweeg ca. 14 dagen te gaan en zelf door het land rond te reizen. Ik spreek alleen geen Russisch. Mijn plan is om het land rond te reizen of met een huur auto of met het OV en zoveel mogelijk via couchsurfen bij mensen te overnachten. Is er iemand die dit al gedaan heeft of op een andere manier door Wit-Rusland gereisd is? Ik vraag me vooral af:
- is 14 dagen lang genoeg/te lang?
- hoe is het verkeer in Wit-Rusland?
- hoe is het OV in Rusland?
- in hoeverre kan je je buiten Minsk met Engels redden in W-R? Voorzover ik heb begrepen spreekt men nauwelijks engels, maar ben benieuwd naar de ervaring van ervaringsdeskundigen :)
- andere tips die niet al hier geschreven zijn?

Alvast bedankt.

Groeten,

Matthijs
menasil
Reisexpert

Re: rondreis Wit-rusland

Bericht door menasil »

Ik ben net terug van een lang weekend Minsk. Dit was mijn tweede keer in Wit-Rusland.

Ik weet niet welke bezienswaardigheden je wilt bezoeken maar omdat je een visum nodig hebt zul je wel goed moeten nadenken over je reis. Je hebt namelijk een uitnodiging nodig en dit zul je moeten regelen via een zogeheten Tourist Agency. Deze bedrijven geven die niet zomaar af. Je zult dan ook via hen het eea moeten regelen. Dat betekent ook dat je reis vast moet staan. Couch surfing wordt niet erkent als tourisme. Dat maakt dat als je wilt Couchsurfen je eigenlijk niet op een toerisme visum binnen mag komen en reizen. Dan heb je ook nog een andere hobbel te nemen, namelijk het registeren bij de lokale migratiepolitie. Dit moet binnen 5 werkdagen. Hotels doen dit automatisch voor je. Maar slaap je bij privé personen dan zul je naar een kantoor moeten om dit te regelen. Je host moet met je mee en het kost dan ook geld.
We hebben op deze site informatie staan over het aanvragen van een visum en registreren. Ik ga deze een der deze dagen bijwerken met mijn laatste ervaringen met Visa free entry. Mocht je nu al vragen hebben, vraag ze gerust. Het is dus niet onmogelijk om rond te reizen maar vraagt dus wel even wat uitzoekwerk van te voren.

Kreeg toevallig vandaag dit filmpje over het registreren via de gids die mij vorige week heeft rondgeleid:
https://youtu.be/SifvDpEfe48

Ik weet niet of je Cyrillisch alfabet kan maar dat is echt wel nodig. Ik ben vanuit Minsk naar Mir en Nezvish geweest met een privé gids en de borden langs de weg zijn in het Wit-Russisch. Dit lijkt op het Russisch maar kent een aantal afwijkende letters. Navigatie in je gehuurde auto is ook in het Cyrillisch dus het vraagt wel wat uitdaging wil je met de auto rijden.... Ik heb gehoord dat de treinen betrouwbaar zijn en dat dat een leuke goedkope manier is om te reizen.
Hier de site van de treinen: http://www.rw.by/en
Engels is helaas in Minsk al een uitdaging, laat staan erbuiten. Maar als je beetje Cyrillisch kunt lezen dan is het goed te doen. Verwacht zeker buiten Minsk niet overal Engelse menu kaarten. Zelfs bij toeristische bezienswaardigheden is soms alleen een menu kaart in het Cyrillisch.

Wat voor route zat je aan te denken @Mplijnaar?
Mplijnaar
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Mplijnaar »

Hey Menasil,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en het filmpje van die gids, erg nuttig, al roept het wel een hoop nieuwe vragen op.
Ik zie net dat mijn reactie van vorige week niet geplaatst is, dus hierbij dan nogmaals. Qua reis heb ik nog niet een vast schema, ik wil in ieder geval naar Minsk, Vitebsk, het nationaal park bij Brest en ik heb begrepen dat Mir inderdaad ook een must-see is. Verder ben ik mij nog aan het inlezen en zal het aantal te bezoeken plaatsen binnenkort wel vorm krijgen. V.w.b. vervoer ben ik van plan om het OV te gebruiken, ik begreep dat m.n. de treinen goed te doen zijn.

Qua overnachten zat ik inderdaad wel aan couchsurfen te denken, als ik naar het aantal hosts kijk en ook dat er best veel mensen 'surfen' in wit rusland, leek mij dat juist de manier om het land, de bevolking en de cultuur echt goed te leren kennen. Ik vraag me na jou opmerking betreffende het visum wel af, wat nu het best is om niet in de problemen te komen met de autoriteiten.

Als ik het filmpje goed begrepen heb, hoef je alleen in de eerste 5 dagen je te registreren bij de autoriteiten en daarna niet meer, klopt dit, of moet je je in elke stad/dorp waar je komt registreren bij de politie o.i.d?

In mijn bericht van vorige week (wat dus niet geplaatst is) schreef ik nog dat ik verwachte mij wel te reden, ondanks dat ik geen cyrillisch spreek en begrijp. Inmiddels is dat inzicht wel wat veranderd en ga ik in ieder geval een aantal nuttige zinnen leren en een phrasebook meenemen. Ook kan ik mij voorstellen dat het bij kleinere plaatsen en bezienswaardigheden buiten Minsk (zoals Mir) handig is om een gids te hebben die je meer kan vertellen over de plaats en de geschiedenis. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar jou ervaring met een gids daar en eventueel zijn/haar contact gegevens.

Zoals je aangaf, begreep ik ook dat boeken bij een Travel agency noodzakelijk is om een uitnodiging te krijgen. Als ik het goed heb begrepen is het niet noodzakelijk om de hele reis bij een agency te boeken, maar moet je wel meer van hun services afnemen om de uitnodiging te krijgen. Klopt dit beeld, of moet je de gehele reis bij een agency boeken en heb je je dan ook in het land aan die reis te houden of kan je ter plekke besluiten om bijv. een dag langer of dag korter te blijven. Als je nog een travel agency kan aanbevelen hoor ik dat graag.

sorry voor alle nieuwe vragen, en alvast bedankt voor je reactie.

Groeten,

Matthijs
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Wat ik begreep is dat elke keer als je verandert van locatie die 5 werkdagen opnieuw gaan tellen. Dus stel je doet 5 werkdagen Minsk en daarna zou je 5 werkdagen in Gomel zitten, dan zul je je opnieuw moeten registeren. Als je sneller rondreist dan wordt geadviseerd om af en toe je wel te laten registeren omdat niet met zekerheid te zeggen is wat de douane er van vindt als je nooit ergens geregistreerd bent. Doe je dat om de registratie te omzeilen of ben je een vlotte reiziger? Mijn hotel in Minsk registreerde me tot nu toe beide keren en de tweede keer was het niet eens nodig. Toen kwam ik niet aan die 5 werkdagen..maar toch regelden ze dat.

Ik heb mijn uitnodiging er nog eens bijgepakt en daarin staat letterlijk waar ik verblijf, wanneer ik weer weg ga en wat mijn accommodatie is. Ik heb dus niet rondgereisd maar het lijkt een verplicht deel van de uitnodiging te zijn dat de travelagency precies verteld welke plaatsen je gaat bezoeken.

Ik heb deze gids paar keer geregeld: http://www.minsktours.by/
Hij woont in Minsk en weet ook echt ontzettend veel van reizen in Wit-Rusland. Ik zou als ik jou was eerst hem eens vragen of couchsurfing mogelijk is en hoe je dat met je visum moet regelen en of het nodig is alles vast te leggen. Ik ben met hem ook naar Mir en Nesvish geweest. Hij spreekt fantastisch Engels en is altijd bereid om je te helpen met vragen die je hebt. Ik heb hem vorige maand ook weer geregeld voor transfers en een tour naar de Stalin Line. Erg goede ervaringen. Couchsurfing is denk ik een grijs gebied.

Ik heb dit bureau gebruikt: https://www.belarustravel.by/
Ik heb ze een mailtje gestuurd en aangegeven wat ik nodig had. Ze reageerden als enige snel en duidelijk. Of je alles moet boeken voor een hele trip weet ik niet zeker. Mijn indruk is van wel en dat ze dat graag willen. Ook omdat ze 'garant' voor je staan. En het is voor hen ook business. Ik ben zelf alleen naar Minsk met ze geweest.
Mplijnaar
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Mplijnaar »

Thanks voor de websites van de gids en de travel agency! :) Ik ga zeker binnenkort contact met hem opnemen. Om elke zoveel dagen te registreren is wel een goeie tip.Ik ga zeker binnenkort contact met hem opnemen.

Nogmaals dank voor alle tips.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Mplijnaar schreef: 08 apr 2018 15:37 Thanks voor de websites van de gids en de travel agency! :) Ik ga zeker binnenkort contact met hem opnemen. Om elke zoveel dagen te registreren is wel een goeie tip.Ik ga zeker binnenkort contact met hem opnemen.

Ik vroeg me af of je deze reis nog gaat maken of al hebt gemaakt?
Mplijnaar
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Mplijnaar »

menasil schreef: 08 jul 2018 14:38
Mplijnaar schreef: 08 apr 2018 15:37 Thanks voor de websites van de gids en de travel agency! :) Ik ga zeker binnenkort contact met hem opnemen. Om elke zoveel dagen te registreren is wel een goeie tip.Ik ga zeker binnenkort contact met hem opnemen.

Ik vroeg me af of je deze reis nog gaat maken of al hebt gemaakt?
Zeker, over twee weken ga ik voor 12 dagen naar Wit-Rusland. Eerst een paar dagen Minsk, met een trip naar Mir en Njasvizh en daarna naar Brest en het oerbos, van daar naar het noorden naar Vitebsk. Als er dan nog tijd over probeer ik nog naar Braslav Lakes NP te gaan en anders terug naar Minsk, waar ik de trein naar Litouwen pak.
Ben heel benieuwd.
Wat is trouwens jouw ervaring met corruptie daar?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Wat een geweldige reis! Leuk hoor!

Ik heb mij laten vertellen dat je absoluut geen briefjes geld in je paspoort moet laten slingeren want als je die afgeeft aan iemand in uniform, dan denken ze dat je ze wilt omkopen en daar zijn ze niet van gediend.....
Mplijnaar
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Mplijnaar »

menasil schreef: 14 jul 2018 11:32 Wat een geweldige reis! Leuk hoor!

Ik heb mij laten vertellen dat je absoluut geen briefjes geld in je paspoort moet laten slingeren want als je die afgeeft aan iemand in uniform, dan denken ze dat je ze wilt omkopen en daar zijn ze niet van gediend.....
Thanks, dat is een hele goeie tip, omdat ik eigenlijk altijd wel geld in het hoesje van mijn paspoort doe. Thanks..bespaart me een hoop gedoe.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Mplijnaar schreef: 15 jul 2018 11:04

Thanks, dat is een hele goeie tip, omdat ik eigenlijk altijd wel geld in het hoesje van mijn paspoort doe. Thanks..bespaart me een hoop gedoe.
Hoe was je reis? :)
Mplijnaar
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Mplijnaar »

menasil schreef: 25 aug 2018 15:39
Mplijnaar schreef: 15 jul 2018 11:04

Hoe was je reis? :)

Hey,
Sorry voor de late reactie. Het was een heel bijzondere reis. Veel mooie mensen ontmoet en interessante gesprekken gehad, en zoals altijd zijn het de mensen geweest die de reis hebben gevormd en tot een succes hebben gemaakt. Wit-Rusland zelf viel toch wat tegen. Buiten Minsk en de highlights Mir, Njasvizh en Polotsk vond ik dat Wit-Rusland weinig te bieden heeft. Wellicht dat ik na alle keren naar Oost-Europa, wat Oost-Europa moe ben geworden, daar kan het ook mee te maken hebben, en mijn gebrek aan kennis van de Russische taal speelde ook zeker een rol, hierdoor viel veel informatie weg, zeker in de musea. Niettemin ben ik wel heel erg blij dat ik er geweest ben, want het is wel verrijkend geweest.

Qua ervaring met de autoriteiten, voor zover ik daarmee in aanraking ben gekomen (alleen bij de grens) ben ik blij verrast. Bij de immigratie was de douaniere heel opgewekt en lachte zelfs toen ze mijn paspoort teruggaf en vrolijk "welcome to Belarus" zei. Meestal is het toch erg formeel en geen emotie en van alle landen had ik het hier zeker niet verwacht. Dus dat was een goeie binnenkomer.

overigens is het visa-regime versoepelt per Juli. Je kan nu 30 dagen naar Wit-Rusland zonder visum, aankomst en vertrek moet dan wel per vliegtuig vanaf Minks. Daarnaast kan je 10 dagen visa vrij naar Wit-Rusland bij binnenkomst en vertrek via Brest. Dat maakt het wel makkelijker om het land te bezoeken.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Dat van dat visum-vrij reizen is toch wel even een interessante opmerking. Ik zit er momenteel sterk aan te denken eind oktober naar Wit-Rusland te gaan (het zou m'n eerste reis sinds Moldavië/Transnistrië in 2014 worden waar Japan geen onderdeel van uitmaakt....), een georganiseerde reis met Koning Aap. Op hun site echter geen woord daarover...

Ik heb overigens niet echt een beeld bij het land, maar dat is ergens ook juist wel wat me trekt. En dan dus ook lekker georganiseerd, dus zonder al teveel voorbereiding gewoon in het vliegtuig stappen en me laten verrassen. Zoals destijds ook met Moldavië (toen met Djoser), en dat viel toen zeker niet tegen.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Mplijnaar schreef: 08 sep 2018 18:21
Hey,
Sorry voor de late reactie. Het was een heel bijzondere reis. Veel mooie mensen ontmoet en interessante gesprekken gehad, en zoals altijd zijn het de mensen geweest die de reis hebben gevormd en tot een succes hebben gemaakt. Wit-Rusland zelf viel toch wat tegen. Buiten Minsk en de highlights Mir, Njasvizh en Polotsk vond ik dat Wit-Rusland weinig te bieden heeft. Wellicht dat ik na alle keren naar Oost-Europa, wat Oost-Europa moe ben geworden, daar kan het ook mee te maken hebben, en mijn gebrek aan kennis van de Russische taal speelde ook zeker een rol, hierdoor viel veel informatie weg, zeker in de musea. Niettemin ben ik wel heel erg blij dat ik er geweest ben, want het is wel verrijkend geweest.
Ben je ook nog naar de natuur geweest? Hoe was bijvoorbeeld het oerbos? Kan mij voorstellen dat het wel lastig is met een taalbarriere. Wat dat betreft is Wit-Rusland nog niet echt ingericht voor Westers toerisme.
Mplijnaar schreef: 08 sep 2018 18:21 overigens is het visa-regime versoepelt per Juli. Je kan nu 30 dagen naar Wit-Rusland zonder visum, aankomst en vertrek moet dan wel per vliegtuig vanaf Minks. Daarnaast kan je 10 dagen visa vrij naar Wit-Rusland bij binnenkomst en vertrek via Brest. Dat maakt het wel makkelijker om het land te bezoeken.
Dat is dan echt pas van de zomer veranderd :) Goed om te weten!Ik zie nu dat het vanaf 27 juli inderdaad is ingegaan: http://netherlands.mfa.gov.by/en/consul ... 1f0e2.html
WizardOfOss schreef: Dat van dat visum-vrij reizen is toch wel even een interessante opmerking. Ik zit er momenteel sterk aan te denken eind oktober naar Wit-Rusland te gaan (het zou m'n eerste reis sinds Moldavië/Transnistrië in 2014 worden waar Japan geen onderdeel van uitmaakt....), een georganiseerde reis met Koning Aap. Op hun site echter geen woord daarover...

Ik heb overigens niet echt een beeld bij het land, maar dat is ergens ook juist wel wat me trekt. En dan dus ook lekker georganiseerd, dus zonder al teveel voorbereiding gewoon in het vliegtuig stappen en me laten verrassen. Zoals destijds ook met Moldavië (toen met Djoser), en dat viel toen zeker niet tegen.
Met de 5 dagen vrij zag ik op verschillende bemiddelaars die door reisorganisaties worden ingeschakeld, vaak ook geen melding. Ik heb deze informatie destijds echt opgevraagd via de ambassade in Nederland en via een contactpersoon in Wit-Rusland.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Wanneer je bij Koning Aap een beetje doorklikt kom je uiteindelijk bij hun visumloket uit, en daar wordt inderdaad ook aangegeven dat er voor deze reis geen visum nodig is. Beetje jammer dat ze dat bij de reis zelf niet melden, en ik kan me ook voorstellen dat dat mensen afschrikt. Gelukkig heeft de beoogde datum al een gegarandeerd vertrek.

Eerder dit jaar had ik overigens ook al naar een andere Wit-Rusland reis zitten kijken, van Djoser, waarbij het land gecombineerd werd met Kaliningrad en Polen. En daar was dus absoluut wel een visum nodig (plus uiteraard eentje voor Rusland), wat gezien de korte termijn erg krap zou zijn geworden. Dus toen toch maar niet, maar gewoon weer naar Japan. Ook nu had ik eigenlijk ook al wat andere ideeën, zowel richting Azië als weer eens naar de VS, maar toen kwam ik alsnog deze reis tegen. Dit weekend maar eens de knoop doorhakken, ik heb reeds een optie genomen...
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

WizardOfOss schreef: 13 sep 2018 23:59 Wanneer je bij Koning Aap een beetje doorklikt kom je uiteindelijk bij hun visumloket uit, en daar wordt inderdaad ook aangegeven dat er voor deze reis geen visum nodig is. Beetje jammer dat ze dat bij de reis zelf niet melden, en ik kan me ook voorstellen dat dat mensen afschrikt. Gelukkig heeft de beoogde datum al een gegarandeerd vertrek.

Eerder dit jaar had ik overigens ook al naar een andere Wit-Rusland reis zitten kijken, van Djoser, waarbij het land gecombineerd werd met Kaliningrad en Polen. En daar was dus absoluut wel een visum nodig (plus uiteraard eentje voor Rusland), wat gezien de korte termijn erg krap zou zijn geworden. Dus toen toch maar niet, maar gewoon weer naar Japan. Ook nu had ik eigenlijk ook al wat andere ideeën, zowel richting Azië als weer eens naar de VS, maar toen kwam ik alsnog deze reis tegen. Dit weekend maar eens de knoop doorhakken, ik heb reeds een optie genomen...
Klopt want toen gold de 5 dagen regel nog. Die reis is trouwens de moeite waar van Djoser. Ken meerdere mensen die ermee zijn geweest. Ben heel benieuwd wat je gaat doen.
Plaats reactie