Auto kopen zuid amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
MarielleM
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2009 10:13

Auto kopen zuid amerika

Bericht door MarielleM »

Hallo allemaal,

Ik ga over een paar maanden met me vriend naar Zuid-Amerika en daar willen we helemaal vrij rond kunnen reizen, dus willen we een auto gaan kopen. Ons beginpunt maakt niet zo heel veel uit, we denken aan Peru, Bolivia, Chili of Argentinie. We willen in 3 maanden zien wat we kunnen zien, we kijken daar wel. Ik heb gehoord dat het erg moeilijk is om een auto te kopen en veel papier werk opleverd. We willen wel grenzen over kunnen steken en de auto door kunnen verkopen.

Nu heb ik dus een aantal vragen:
Wat is er voor nodig om een auto te kopen in 1 van deze landen?
Is het erg moeilijk en duurt het lang?
In welk land is het het makkelijkst en kost is een auto het goedkoopste?

Ik hoop dat iemand met ervaring met een auto kopen in Zuid-Amerika me kan helpen, alvast bedankt!

Marielle
Martijn
Reiziger
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:04

Re: Auto kopen

Bericht door Martijn »

Ik heb eigenlijk precies dezelfde vraag als jij! :)
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: Auto kopen

Bericht door Tikva »

Ik ben niemand tegen gekomen die met eigen auto door zuid-amerika heeft gereisd. De boeken van mensen die met eigen vervoer door zuid-amerika hebben gereisd zijn eigenlijk altijd met de motor of fiets.
Ken alleen Dolf de Vries ('het mes van de Andes") met een boek over hoe die met zijn gezin met auto door zuid-amerik reisde. Staat ook wel info in over importeren van de auto etc.

Het is een ouder boek, en gelukkig niet zo betweterige als de zijn "in een rugzak" serie.
Mischien hebben jullie daar wat aan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: Auto kopen

Bericht door bolletjeom »

ik ken iemand die een camperreis van argentinie naar Los Angeles aan het organiseren is. Op de bijeenkomst vroegen mensen of ze niet beter ter plekke iets konden kopen (ipv eigen camper verschepen).
Los van het feit dat er daar niet veel campers waren kwam hij met een aantal praktische bezwaren.

Om een auto mee te mogen nemen over een grens moet je een soort invoerrechten betalen en een verzekering aanschaffen dat dekking geeft in het land zelf. Een Nederlandse auto kan in Nederland een verzekering afsluiten waarmee je voor een heel groot deel gedekt bent in alle landen waardoor je locaal alleen de basisverzekeringen hoeft af te sluiten. ( de douane besluit voor jou welke categorie verzekering je moet hebben)

Het is geen europa waar je zomaar met de auto grensen over mag. Ook in europa kennen we trouwens Carnets. Een manier om mee te betalen aan de wegenbelasting van dat land. In Zuid-Amerika werkt dit ook zo. Een local mag met zijn eigen auto best even een buurland in maar als jij met je nederlandse paspoort in een auto met een kenteken van Argentinië aankomt bij de grens van bijvoorbeeld Ecuador weten ze ook dat je niet even snel voor een dagje op bezoek komt. Bij de grens zal je vaak dus ook een soort wegenbelasting moeten betalen.

Verkopen kan ook lastig zijn wanneer je dit in een ander land wilt doen dan waar je de auto gekocht hebt. Je zal de auto moeten invoeren in het land (kostbaar) en ter plekke laten keuren volgens het daar geldende systeem. Daarnaast is er niet echt een doorzichtige markt om te weten hoe en waar je het beste een auto verkoopt. (Ken Ecuador redelijk goed nu en ik zou niet weten hoe of waar je een auto koopt of verkoopt)

Die camperrondreis heeft een reisbegeleider mee die veel papierwerk bij de grenzen uit handen neemt en dan nog rekenen ze een volle dag voor de grensformaliteiten.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Suzanne Visser
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2011 23:34

Qreply

Bericht door Suzanne Visser »

Hoi, mijn Nederlandse auto staat te koop in Zuid-Amerika!

In augustus 2011 komt er een einde aan onze tot nu toe geweldige reis door Zuid Amerika.

Al onze avonturen hebben wij meegemaakt moet onze auto: De Toyota 4Runner. Met de 4Runner meer dan 50 000 kilometer door 9 landen.

Deze auto hebben wij in Nederland speciaal geprepareerd voor deze reis.

Hij is dan ook van alle gemakken voorzien.

De highlight is onze Eezi-Awn daktent. Dit heeft ons echt veel geld bespaard. Wij hebben deze tent vaak in het donker binnen enkele minuten opgezet. Doordat je op de auto slaapt konden wij ook vaak langs de weg of bij een boer op het erf kamperen. Je reist dus echt onafhankelijk van hostel of camping.

Wij leveren er een volledige kampeeruitrusting bij. Het is te veel om op te noemen maar o.a grote en kleine lantaarns waaronder een groot licht die je op de auto aansteker kunt aansluiten, hangmat, muskietennet, kussens, slaapmatjes, slaapzak en dekens waaronder een dekdeken,
Maar ook een 2- pits kooktoestel die op ongelode benzine brand, borden, pannenset, lepels enz enz.

De auto heeft een grote luifel waardoor je in de felle zon of stromende regen toch lekker buiten kunt zitten en buiten kunt koken.

Daarbij heeft de 4Runner een uniek opbergsysteem waarbij je bagage niet zichtbaar en vanaf buiten niet makkelijk toegankelijk is. Hierdoor ligt het superveilig opgeborgen. Je kan de auto ook makkelijk even alleen laten. Het systeem bestaat uit een 8 tal hardplastic kisten die je eenvoudig eruit kunt halen. Iedere kist heeft bij ons bepaalde items zoals: gereedschap, kampeerspullen, kleding, boeken, snoeren en kabels, etenswaren enz.

De auto heeft een 220 Volts aansluiting voor het opladen van je laptop, telefoon, batterijen, camera’s enz

Ook zit er een radio, cd speler in met USB aansluiting. Hiermee kan je bv je IPhone direct aansluiten

De auto zelf is oersterk. Wij hebben in het begin nog gedacht aan een Landcruiser maar van de keuze voor de 4Runner hebben wij geen moment spijt gehad. Het is een auto die je erg veel ziet in Zuid Amerika. Dus overal zijn er onderdelen en bovenal garages die de auto eventueel kunnen repareren.

De auto is een 6 cilinder 4x4 benzine motor met een gasinstallatie. De auto heeft een stalen roofrack waar naast de daktent ruimvoldoende plaats is voor extra bagage en jerrycans. De auto heeft extra verstralers voor de soms wat donkere wegen in Zuid- Amerika. De auto heeft op dit moment 212000 km op de teller.

Ben je geinteresseerd in deze auto of wil je meer informatie laat het ons dan weten. Ons prive e-mail adres is suzan_hein@yahoo.com

foto's van de auto en onze reis tot nu toe vind je op:

http://www.flickr.com/photos/58605390@N02/

groet,

Suzanne
Joannesierink
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2013 14:49

Auto kopen in Colombia

Bericht door Joannesierink »

Beste mensen,

Aankomend weekend komen wij in Santa Marta aan. Na een cursus spaans van enkele weken zullen we in een half jaar doorreizen naar Argentinië.

Het liefst zouden we dat doen met een betrouwbare auto (4x4?). Een zoektocht op internet heeft tot nu toe niet veel opgeleverd. Is er toevallig een andere reiziger die zijn auto kwijt wil komende maand of hebben jullie andere tips?

Groeten, Joris en Joanne
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Auto kopen in Colombia

Bericht door Kims »

Hi,

Weet niet hoe goed jullie Spaans is, maar dit is de Zuid-Amerikaanse marktplaats:http://www.mercadolibre.com/
En specifiek voor Colombia: http://www.mercadolibre.com.co/

Zou je willen laten weten hoe het is gegaan want wij willen later in het jaar ook naar Zuid-Amerika en een auto kopen :-)

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Gebruikersavatar
El Niño
Reisexpert
Berichten: 3219
Lid geworden op: 12 feb 2007 13:57

Re: Auto kopen in Colombia

Bericht door El Niño »

Waarom wil je daar in godsnaam een auto kopen? Kun je alleen maar gezeik mee krijgen. En dat terwijl lange afstandsbussen goed en goedkoop zijn in Zuid Amerika.....
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Auto kopen in Colombia

Bericht door Kims »

El Niño schreef:Waarom wil je daar in godsnaam een auto kopen? Kun je alleen maar gezeik mee krijgen. En dat terwijl lange afstandsbussen goed en goedkoop zijn in Zuid Amerika.....
Goh, wat een positieve input... Misschien omdat je dan lekker de vrijheid hebt om rond te reizen en niet vast zit aan standaardroutes en bijv. in landen zoals Argentinie en Chili overal van de natuur kan genieten dmv (wild)kamperen en rondreizen???

Hoezo gezeik? Ik ken meer dan genoegmensen die daar met eigen vervoer hebben rondgereisd en totaal geen problemen heben ondervonden in tegendeel!

Succes met het vinden van een geschikte auto!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Gebruikersavatar
El Niño
Reisexpert
Berichten: 3219
Lid geworden op: 12 feb 2007 13:57

Re: Auto kopen in Colombia

Bericht door El Niño »

Je vergeet 1 ding Kims.....en dat is dat Zuid Amerika geen Australie is. Australiers worden trouwens relatief nogal vaak beroofd en opgelicht in Zuid Amerika. Naïviteit........?
Joannesierink
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2013 14:49

Re: Auto kopen in Colombia

Bericht door Joannesierink »

Hoi Kims,

Dankjewel voor je reactie! Ons spaans is nog niet zo goed, maar er is een (Nederlandse) vriend in Colombia die ons helpt met zoeken, ik zal eens vragen of hij ook op deze Colombiaanse marktplaats kijkt. Ik houd je op de hoogte van hoe het gaat (ook te bereiken via joannesierink@gmail.com).

Groeten, Joanne
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Auto kopen in Colombia

Bericht door Kims »

El Niño schreef:Je vergeet 1 ding Kims.....en dat is dat Zuid Amerika geen Australie is. Naïviteit........?
Nou zo naief ben ik niet hoor, heb de nodige levens- en reiservaring. Maar zoals gezegd ken ik meerdere mensen (onder andere met kleine kinderen) die precies dat hebben gedaan zonder enige problemen. Ik volg hun ervaringen en denk dat het allemaal nogal meevalt. Al die doemscenario's hebben vaak geen fundering en/of zijn geen persoonlijke ervaringen maar puur via-via-fabels!

Tuurlijk zijn er risico's, waar niet? Maar ik denk dat je met de nodige voorbereidingen op heel veel plekken op de wereld zelfstandig kan reizen. Zo kwamen wij veel zelfstandige reizigers (auto's, motor's en heel veel fietsers) tegen op reis die allemaal vanuit Europa via het Zuiden naar China reisden... Zullen mensen ook bizar vinden, echter het wordt veel gedaan en de risico's zijn er zoals gezegd overal!
El Niño schreef:Australiers worden trouwens relatief nogal vaak beroofd en opgelicht in Zuid Amerika.
Goed dat we dan geen Australiers zijn...zeg maar... En hoe vaak hoor je niet dat mensen beroofd zijn op Zuid-Amerikaanse bussen...ook niet bijster veilig lijkt me!

En mocht het echt zo erg zijn, dan zullen we het wel meemaken en merken. Maar dan heb ik het nog liever geprobeerd dan me te laten weerhouden door de (vaak ongegronde) angsten van anderen!

Klinkt goed, Joanne. Ben benieuwd hoe het zal gaan met jullie! Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Ingritaaa
Reisexpert
Berichten: 290
Lid geworden op: 27 okt 2010 16:57
Contacteer:

Re: Auto kopen in Colombia

Bericht door Ingritaaa »

En zo is het maar net! Eigen vervoer is toch gaaf! Kijk alleen al hoeveel auto's er op dit forum niet zijn doorverkocht om een reis mee in Zuid-Amerika te maken.

Auto, motor, fiets. Lijkt mij fantastisch en mijn volgende lange reis wordt er waarschijnlijk eentje in de auto. Of dat van Nederland naar Azie is of in Zuid-Amerika moet nog worden beslist.

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Auto kopen in Colombia

Bericht door Erik »

Een terecht punt van El Nino is natuurlijk wel de veiligheid. Zeker op de fiets ben je een gemakkelijk slachtoffer :) Voorbereiding en goede lokale info lijkt me hierbij wel essentieel.
hildo
Reisexpert
Berichten: 961
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Auto kopen in Colombia

Bericht door hildo »

Ik ben het gedeeltelijk wel met el nino eens. Al zal ik de kritiek wat positiever insteken. ;) Het plan wat je hebt, klinkt op dit moment niet erg doordacht. Ik wil je aanraden om nog eens goed aantal zaken uit te zoeken en na te vragen. Mijn opmerkingen heb ik hieronder in willekeurige volgorde gezet.

- Voor bijna en misschien wel elk land in zuid Amerika heb je een carnet de passage nodig. Dit is een bewijs dat je de auto niet invoert en dus geen import heffing betaald. Dit betekend automatisch dat je de auto niet mag verkopen in het land. Als je dus een auto in colombia aanschaft, zul je deze daar dus moeten verkopen. Tegelijkertijd de reden dat de mensen die dit doen hun eigen auto vanaf en weer terug naar nl vervoeren

- als je een auto in Colombia koopt moet die ook overgeschreven worden. Daar moet je officieel een cedula voor hebben. Het kan mogelijk wel zonder maar dan kom je in het schemergebied en qua verzekeringen zou ik daar niet op willen gokken. Verzekering technisch zou ik daar sowieso al heel goed naar kijken als lokaal een auto koopt omdat je dan daar ook een verzekering zult moeten afsluiten.

- het wegennet en gedrag van de chauffeurs in zuid Amerika is nou niet van allerbeste kwaliteit. (zelf) Rijden in Colombia is niet altijd een lolletje. Soms eindigen rijstroken compleet in het niets, rechts inhalen is vrij gewoon (net als links rijden ;) ) en je zult ten alle tijden moeten oppassen want in het kleinste gaatje past een bus of een andere auto als je in de bergen achter een vrachtauto zit. Ik heb mensen horen zuchten over busreizen. Geloof mij dat is nog relaxed ten opzichte van zelf rijden.

- dan is er ook nog het punt van veiligheid. In Colombia is er reden voor al die bewaakte parkeerplaatsen bij winkels, restaurants en hotels. Het is de laatste jaren een stuk veiliger geworden maar toch heeft bijna iedereen zijn auto achter slot en grendel (lees een hek) staan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en er je voordeel mee doet. En net als el nino zou ik eerder voor de bus kiezen en als je maar wat afgelegen plekken (bijv Chili & Argentinië) zou ik eerder een auto huren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast