Mera Peak trekking ervaring?

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Jennifervs

Mera Peak trekking ervaring?

Bericht door Jennifervs »

Ik zou graag de Mera Peak willen beklimmen dit najaar, maar ik twijfel nog welke organisatie/route ik moet kiezen. Ik had gelezen dat de route via Poyan – Pangkongma – Nashing Dingma – Chalem Kharka - Chunbu en Khote de beste is voor een goede acclimatisatie (17 trekkingdagen). Maar nu vond ik een Nepalese organisatie (Annapurna Foothills trek & expedition) die een route aanbiedt die wat korter is (15 trekkingdagen). Deze gaat na Pangkongma via Ningsaw en Chhatrwa Khola naar Khote. Deze tocht is 900 euro goedkoper.
Ik twijfel nu of ik moet kiezen voor een iets kortere en veel goedkopere trekking met een lokale organisatie, of voor zekerheid moet kiezen door de langere route te nemen met een (meer professionele?) Europese organisatie (ik zit te denken aan Mountain Kingdom). Als ik kies voor Annapurna Foothills zou ik eventueel ook al een week eerder naar Nepal kunnen gaan om alvast wat te wandelen in de omgeving. Ik heb ook gekeken naar de Nederlandse organisatie Snow Leopard maar die neemt ongeveer dezelfde route als Annapurna Foothills maar dan met een extra rustdag en is ook veel duurder.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met een trekking naar Mera Peak? Welke route heb je genomen en hoe lang duurde dat? Hoe was dat voor de acclimatisatie? En met welke organisatie ben je gegaan? Hoe was je ervaring?
Ik hoor heel graag van jullie!
Laliguras

Re: Mera Peak trekking ervaring?

Bericht door Laliguras »

Hoi Jennifer,

Wij (mijn maat en ik) gaan deze tocht maken in oktober. Zelf willen we starten in Phaplu. Of we vliegen naar deze plaats of we gaan met de Jeep. Kosten voor deze reis zullen om en nabij de 2100 euro liggen geheel verzorgd dus met huur klimspullen die je nodig hebt voor de beklimming. Zelf ga ik voor de negende keer naar Nepal en boek mijn reis steeds bij Cultural Treks & Expedition Pvt Ltd.
Het is beter om niet via de Zatra-lA pas te gaan omdat dit te zwaar is en je te snel op grote hoogte komt. Hoogte ziekte kan dan snel toeslaan.

mvg Henk
ErwinP
Vakantieganger

Bericht door ErwinP »

Ik ga zelf deze reis via HTwandelreizen/snowleopard (samenwerking) maken in April. Dus in mei kan ik je wat tips en aanraders geven.

Ik heb zelf voor de europese organisatie gekozen omdat ik 0,0 ervaring heb met Azië. Ze zijn zeker niet goedkoop, maar ik weet nu wel zeker dat alles goed voor elkaar is.
ErwinP
Vakantieganger

Bericht door ErwinP »

Inmiddels ben ik al geweest met HT/Snowleopard. Deze besteden dat ter plekke uit aan Summit trekking.

Mijn ervaring met hun is een gemixt gevoel.

Het positieve:
- Zeer succesvolle beklimming, 7 v/d 8 zijn boven gekomen.
- Super goed voor elkaar, erg professionele gidsen enz
- Overnachtingen in tenten ipv lodges, geloof me dit is aardig warmer en comfortabeler.

Negatieve:
- Om de route druk te noemen is het niet helemaal, maar je komt zeker nabij Mera zelf wel meer ''expedities'' tegen. Ook ben je vrijwel elke avond bij een lodge waar je lekker binnen kunt zitten. Echter heeft dit mijn ''expeditiegevoel'' wel teniet gedaan.
- Het was te goed verzorgd. Ik ben altijd gewend geweest alles solo of met een vriend te doen. Hier was alles georganiseerd, niet nadenken gewoon lopen en doen wat de gidsen zeggen dan komt alles goed. Verder worden alle maaltijden voor je verzorgd, de tent voor je opgezet enz.
De dragers droegen op de dagbagage na alles op mijn backpack na. Een klein minderjarig Aziaatje die met mijn (1.82 lange 25 jarige Europeaan) die mijn bagage voor me moet dragen is mij de eer te na + dat ik het gewoon (kinder)slavenarbeid is waar ik me voor schaam alleen al aan te hebben deelgenomen.

Echter werkt dit bij alle organisaties hetzelfde en kregen deze dragers etc al iets beter betaald en iets betere omstandigheden dan voor de meeste lokale organisaties.
De rest van mijn negatieve ervaringen kunnen natuurlijk positief zijn voor veel andere mensen, maar dit is wat ik er van vond.

Zou ik het weer doen?
Ja, maar misschien wel anders. Kleinere groep (max 4) met alleen een gids mee. Dit zou ik met mijn kennis van nu ter plekke regelen omdat er vast wel een paar van de ca 2000 reisbureautjes in Thamel dit voor je kunnen regelen.
Voor een eerste keer of mensen die van een relatief hoog comfort ''expeditie'' houden zou ik HT/Snowleopard zeker aanraden.
Jennifervs

Bericht door Jennifervs »

Hoi Erwin,

Bedankt voor je reactie. Heb je zelf ook de top gehaald? Hoe was je ervaring?

Ik heb inmiddels gekozen voor een lokale organisatie, Nepal Vision Treks. Zij doen er 25 dagen over, een stuk langer dan de meeste organisaties en daardoor verwacht ik een betere acclimatisatie. Tot nu toe komen ze professioneel over, ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen.

Voor wat betreft de dragers ben ik het helemaal met je eens. Het voelt heel dubbel voor mij maar ik had het gevoel dat je er niet aan ontkomt. Misschien wel als je het ter plekke boekt maar dat durfde ik niet aan omdat ik alleen ga en dus sowieso bij een groep moet aansluiten.
ErwinP
Vakantieganger

Bericht door ErwinP »

Ik heb zelf de top gehaald inderdaad. Ik vond het erg gaaf (mijn eerste keer hoger dan ca 3000 meter), maar miste zelf echt de uitdaging. Niet alleen van de klim, maar ook het zelf beslissingen nemen etc etc. Het gaf mij een beetje een schoolreisje XXL gevoel.

Met een lichte dosis Diamox (vanaf 3600 meter 2x 125 mg per dag) was het prima te doen kwa acclimatisatie. M'n tentgenoot deed het eerst zonder, maar nadat hij erg beroerd werd in high-camp is hij er ook mee begonnen wat voor hem toch de toppoging gered heeft.

Het is niet echt bijzonder moeilijk, vooral de lage luchtdruk is het probleem. Wij hadden de meest succesvolle expeditie van dat seizoen tot dan toe. 7 v/d 8 zijn boven gekomen en 1 moest helaas na een half uur terug naar high-camp omdat duidelijk was dat hij het niet ging redden naar boven.

Eigenlijk vond ik de dag van base-camp naar high-camp zwaarder. Die dag ben ik ingedeeld bij de langzaamste groep omdat ik m'n eigen tas droeg (we liepen met 3 kleine groepen aan touw, onnodige voorzorgsmaatregel vond ik). Echter lag mijn eigen tempo veel hoger dan de rest dus heb me aardig stuk gelopen omdat ik telkens moest stoppen waardoor ik het op de top dag toch wel pittig had.
Plaats reactie