Rondreis Maleisië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Kim en dorien
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2012 20:44

30 dagen Maleisië

Bericht door Kim en dorien »

Hoi Allemaal,
wij vertrekken voor 6 maanden naar Azië. Dit is de 1ste keer dat we zo'n reis maken en we kijken er dan ook heel erg naar uit. Het 1ste land dat op de planning staat is Maleisië. Daar willen we 30 dagen spenderen.
Ik heb al enkele uren op dit forum besteed en al heel wat nuttige tips gevonden. Waarvoor dank!
Ik twijfel tussen een jungle tour in Kuching of een jungle tour in de kinabatangan wetlands. Wat raden jullie aan? heeft iemand hier ervaring mee?
Het reisplan ziet er als volgt uit en ik ben benieuwd wat jullie ervan denken! Tips zijn dan ook altijd welkom! Is er nog iets wat ik absoluut ook moet opnemen in mijn planning?
1.Singapore
2.Singapore
3.Melaka
4.Melaka
5.Kuala Lumpur
6.Kuala Lumpur
7.Kuala Lumpur
8.Cameron Highlands
9.Cameron Highlands
10.Perhentian Islands (duikcursus)
11.Perhentian Islands(duikcursus)
12.Perhentian Islands(duikcursus)
13.Perhentian Islands(duikcursus)
14.Perhentian Islands
15. Teman Negara
16.Teman Negara
Terug naar KL om naar Kuching te vliegen
17.Kuching
18.Kuching jungle tour
19.Kuching jungle tour
20.Kuching jungle tour
21.Baka National Park
22.Oerang Oetang rehabilitation center
23.Gunung Mulu
24.Niah Caves
25.Sabah
26.Kinabatangan wetlands tour
27.Kinabatangan wetlands tour
28.Kinabatangan wetlands tour
Bedankt voor jullie reacties!
Groetjes,
Kim
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door Jenny »

Ik mis de reisdagen in je schema. Houd er rekening mee dat je soms meer dan 6 uur kwijt bent om van plaats naar plaats te reizen, dus die dag kun je verder weinig meer doen. Zo kom je o.a. met de 4 dagen van je duikcursus in de knoop.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Kim en dorien
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2012 20:44

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door Kim en dorien »

Bedankt voor je reactie!
Natuurlijk! Mijn reistijd! Het mag dus duidelijk zijn dat wat reisplanningen maken betreft, ik nog een groentje ben ;) Ik zal ook nog een extra dag nodig hebben om van het Kuching gedeelte naar Sabah te reizen! Wat vind je van de genoemde plaatsen? Zit het logisch in elkaar? Of zijn er plaatsen die ik zeker niet mag overslaan?
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door Jenny »

De plaatsen die je noemt zijn leuk, maar niet binnen 30 dagen. Vooral op Borneo klopt je plannen niet. Ik zou voor nu kiezen óf voor Sabah, óf voor Sarawak. De rest komt een andere keer wel.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
lisette-van-beek
Reisexpert
Berichten: 462
Lid geworden op: 03 okt 2010 21:31
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door lisette-van-beek »

Helemaal met Jenny eens, het borneo gedeelte ga je niet redden. Ik zal je vanmiddag even mijn route en plannen van maleisie sturen, misschien heb je er wat aan!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
lisette-van-beek
Reisexpert
Berichten: 462
Lid geworden op: 03 okt 2010 21:31
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door lisette-van-beek »

Owja, dit wil ik even toevoegen: Je zegt dat je een half jaar gaat. Het is dan echt niet nodig, niet mogelijk en vooral niet leuk om je reis tot op de dag te plannen! Je hebt 6 maanden, dus je hebt alle tijd! Bepaal:

1) welke landen je wilt zien
2) doe dan research over hoeveel weken je ongeveer per land nodig gaat hebben
3) Bepaal een globale route aan qua volgorde van de landen (bijv eerst maleisie, dan thailand, dan laos, etc).

Als je dat weet weet je eigenlijk genoeg!

En geloof me, zelf van zo'n basis planning ga je al afwijken, laat staan van een gedetailleerde planning zoals jij die gemaakt hebt (zo dachten wij dat we 3 weken in laos zouden blijven en het werden er 5)

Echt, je reis is duizend keer leuker als het niet voorspelbaar is.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door Jenny »

lisette-van-beek schreef:Owja, dit wil ik even toevoegen: Je zegt dat je een half jaar gaat. Het is dan echt niet nodig, niet mogelijk en vooral niet leuk om je reis tot op de dag te plannen! Je hebt 6 maanden, dus je hebt alle tijd! Bepaal welke landen je wilt zien en doe dan research over hoeveel weken je ongeveer per land nodig gaat hebben. Bepaal een globale route aan qua volgorde van de landen (bijv eerst maleisie, dan thailand.. etc). Als je dat weet weet je eigenlijk genoeg!

Echt, je reis is duizend keer leuker als het niet voorspelbaar is.
Goede tip, ik had er overheen gelezen dat de TS 6 maanden weg gaat....

Als ik op reis ga, dan zoek ik meestal dingen op in een land welke ik ECHT wil zien. Dat zijn meestal niet meer dan 2-3 dingen. De rest zoek ik gewoon ter plekke uit, en daar bepaal ik ook hoelang ik ergens spendeer.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Kim en dorien
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2012 20:44

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door Kim en dorien »

Een globale planning hebben we ook maar omdat maleisië het 1ste land is, dacht ik dat ik dat al op voorhand plan om er al een beetje in te komen en de rest zullen we wel zien. Vind ik toch wel een beetje spannend zo!!
De andere landen waar we naartoe gaan zijn thailand, laos, cambodja, viëtnam en myanmar. Hebben jullie daar nog tips over?

Groetjes,

Kim
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door Jenny »

Kim en dorien schreef: De andere landen waar we naartoe gaan zijn thailand, laos, cambodja, viëtnam en myanmar. Hebben jullie daar nog tips over?
Kijk even op mijn website: http://www.ikreis.net

Op dit forum zijn ook heel veel topics over deze landen. Veel leesplezier!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
lisette-van-beek
Reisexpert
Berichten: 462
Lid geworden op: 03 okt 2010 21:31
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door lisette-van-beek »

Ja hoor, het enige land waar ik niet geweest ben is Myanmar, dus als je vragen hebt kun je ze stellen!
Ik heb je trouwens ook een privebericht gestuurd.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Kim en dorien
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2012 20:44

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door Kim en dorien »

Ik heb voor elk land ongeveer een maand genomen behalve voor cambodja omdat ik hier op het forum had gelezen dat 2 weken voldoende is. Dus dan hou ik nog een dikke 2 weken speling over die we weer ergens anders aan kunnen plakken. Wat vond jij de mooiste plaatsen en wat mag ik zeker niet missen?
nielsv
Vakantieganger
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:14

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door nielsv »

Hallo Kim en Dorien,

Ik ben zelf afgelopen jaar 6 weken in Maleisie geweest.
Gunung Mulu kan je niet in één dag doen aangezien je daar met het vliegtuig naar toe moet.
Misschien kan je het één en ander combineren door de jungle tour bij Kuching te skippen en deze tijd door te brengen door een tour bij-in Gunung Mulu te maken?

Mocht je vragen hebben hoor ik het graag.
Niels
hildo
Reisexpert
Berichten: 961
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 30 dagen Maleisië

Bericht door hildo »

lisette-van-beek schreef:Ja hoor, het enige land waar ik niet geweest ben is Myanmar, dus als je vragen hebt kun je ze stellen!
Ik ben wel in Myanmar geweest, dus die vragen kun je ook stellen :-)

Myanmar kun je alleen bereiken per internationale vlucht. Je kunt op een aantal plekken wel de landgrens over, maar dan kun je niet verder het land in. Het goedkoopste is om met air asia te gaan. Ze gaan van bangkok en kuala lumpur naar Yangoon. Als je een beetje goed zoekt en vooruit boekt, dan kun je voor ongeveer van 40 tot 80 euro (enkeltje) naar Yangoon. Myanmaar heeft heel veel boeddhistisch tempels enz, maar je kunt ook een aantal hele leuke meerdaagse trektochten doen. Die van Kalaw naar inle meer doen veel mensen. Maar als je de goede gids vind, dan is deze zelfs leuk! Bij Hsipaw kun je ook naar de Palung om er te overnachten. Erg leuk en niet veel mensen doen dit. Dus je hebt (voor zo ver dat mogelijk is) een redelijk authentieke overnachting. In ieder geval zonder elektriciteit en met de kippen op stok ;-) Ik zou ook zeker met de trein en dan in de ordinairy class reizen. Als je tegen de 'ontbering' kunt, heb je een erg leuke trip. Myanmar is heel erg boeddhistisch ingericht en het is erg in het dagelijkse leven ingebed. Mij vielen na myanmar de tempels in Thailand tegen, omdat er erg veel toeristen waren en het meer een toerischtische bestemming dan is geworden, dan onderdeel van het dagelijkse leven. Je zou myanmar dan aan het eind van je trip moeten doen, dan ben je ook wat meer gewend aan het aziatische openbaar vervoer want in myanmar is dat op zijn best redelijk te doen. Maar wel een leuke uitdaging als je je daar voor openstelt! Ik heb nog wel meer tips, maar dan moet je maar even iets meer specifieker zijn wat je daar wilt doen.
Nevado
Vakantieganger
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 mei 2012 16:27

5 weken Maleisie

Bericht door Nevado »

Hallo allemaal,

rond juni 2013 ga ik met mijn moeder en misschien mijn zus naar Maleisie. We willen ongeveer 5 weken. Ik had samen met mijn moeder een planning gemaakt, alleen denken we allebei dat deze planning wat te krap is. Dus misschien hebben jullie suggesties over wat we beter kunnen schrappen en welke dingen we er juist bij moeten doen.

1. Amsterdam - Kuala Lumpur
2. Kuala Lumpur
3. Kuala Lumpur
4. Kuala Lumpur - Cameron Highlands
5. Cameron Highlands - Kuala Terengganu
6. Kuala Terrengganu - Perhentians
7. Perhentians ( hier willen we een duikcursus gaan volgen )
8. Perhentians
9. Perhentians
10. Perhentians
11. Perhentians
12. Perhentians
13. Perhentians - Khota Bharu
14. Khota Bharu
15. Khota Bharu - Penang
16. Penang
17. Penang
18. Penang - Khota Kinablu
19. Khota Kinablu
20. Khota Kinablu
21. Sandakan
22. Sandakan - Turtle Islands
23. Sandakan - Sukau
24. Sukau - Mabul
25. Mabul - Tawau
26. Tawau - Khota Kinablu
27. Khota Kinablu - Johor Bharu
28. Johor Bharu - Tioman
29. Tioman
30. Tioman
31. Tioman - Melaka
32. Melaka
33. Melaka - Kuala Lumpur
34. Kuala Lumpur
35. Kuala Lumpur - Amsterdam

Hebben jullie misschien ook ervaring met hoe het verkeer is in Maleisie? Want als er redelijk normaal wordt gereden, wilt mijn moeder voor sommige stukken misschien een auto huren, zodat we tijd kunnen besparen.

Alvast bedankt allemaal
ricardobuma
Wereldreiziger
Berichten: 174
Lid geworden op: 24 dec 2011 15:19
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: 5 weken Maleisie

Bericht door ricardobuma »

Voor zover ik weet gaat er geen bus van de Cameron Highlands naar Kuala Terengganu. Daarnaast lijkt mij het ook niet verstandig om op dag 4 in de middag aan te komen in de CH en de volgende dag alweer weg te gaan. Ik zou minimaal 1 volle dag inplannen hiervoor.

Edit: Waarschijnlijk zal je eerst naar Ipoh moeten om de bus naar Kuala Terengganu te nemen. Of een bezoek aan Kuala Terengganu het waard is, betwijfel ik.
Hoe boek jij jouw vliegtickets? Help mij afstuderen met het invullen van een korte enquête: https://goo.gl/e85Von
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten