Reis Zuid Afrika

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
Plaats reactie
Anouukk

Reis Zuid Afrika

Bericht door Anouukk »

Hallo,

Ik en mijn vriend willen in januari graag naar Zuid Afrika.
We zijn al bezig met een planning te maken, en hebben ook al tickets op het oog.
Echter vinden we het lastig om te bepalen hoelang we waar moeten blijven.
We hopen dat jullie ons tips kunnen geven :)

Zo lees ik dat je vanuit Kaapstad richting Stellenbosch kunt, en daar overnachten, incl wijntoer of iets.
Nu is mijn vriend geen wijndrinker, dus lijkt Stellenbosch mij nou niet perse iets wat we moeten doen, of heb ik dit mis?
Ook zitten we met het stuk knysna - stormsriver.
Gaan we verblijven in Knysna en dan daarna naar Stormsriver. Of kiezen we voor Plettenberg baai en dan vanuit daaruit alles bekijken.
Kunnen we Addo overslaan of is het een echte must see?

Zouden jullie met ons mee willen kijken naar onze route?

1 Januari Dusseldorf – Kaapstad
2 Januari Aankomst kaapstad
3 Januari Kaapstad Tafelberg + VA
4 Januari Kaapstad Town ship tour + Robbenisland
5 Januari Kaapstad Kaapse schiereiland
6 Januari Kaapstad
7 Januari Kaapstad -
8 Januari
9 Januari Plettenberg baai
10 Januari Plettenberg baai
11 Januari Plettenberg baai
12 Januari Plettenberg baai –
13 Januari
14 Januari Port Elizabeth - Durban - Drakensbergen
15 Januari Drakensbergen
16 Januari Drakensbergen
17 Januari Drakensbergen - St Lucia (is dit in 1 dag te doen?)
18 Januari St Lucia
19 Januari St lucia
20 Januari St lucia - hier blijven of door naar hluhluwe
21 Januari
22 Januari St Lucia - Swaziland
23 Januari Swaziland - Marloth Park (hier na lopen we een beetje vast, we willen het kruger en de panaroma route graag doen, wat is handig?
24 Januari
25 Januari
26 Januari
27 Januari
28 Januari
29 Januari
30 Januari
31 Januari
1 Februari
2 Februari Johannesburg - Amsterdam

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Erik
Site Admin

Re: Reis Zuid Afrika

Bericht door Erik »

Hé Anouk,

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om de route uit te zetten en te plannen. Wij zijn er ook een tijdje zoet mee geweest. Voor onze reis van 26 dagen hebben wij deze route afgelegd: [verwijderd]

Je kunt in ongeveer 6-8 uur van Drakensbergen naar St. Lucia reizen, maar houd voldoende speling met je tijd als bijvoorbeeld nog met de middag bood nijlpaarden wil bekijken. De middag tours starten om 15:30 maar dat is te doen als je op tijd vertrekt vanuit Drakensbergen (beetje afhankelijk waar je zit).

Durban hebben wij overgeslagen omdat we van iedereen hoorde dat er niet veel aan was.

Vanuit St Lucia zijn wij doorgereden naar Hluhluwe, daar hebben we best wat tijd doorgebracht. Je kunt vanuit St. Lucia ook dagtours maken naar Hluhluwe, je bent relatief lang onderweg, maar omdat de wegen aan die kant slechter zijn, zeker geen optie om maar meteen over te slaan. In de artikelen bij Zuid-Afrika vind je meer details.

We zijn niet naar Swaziland geweest, daar kan ik je niet mee helpen, maar misschien @Menasil wel. Wij zijn doorgereisd naar Pilgrims Rest en vervolgens Pilanesberg en Pretoria. Vanuit daar naar Johannesberg doorgereden om naar huis te vliegen (niet in Johannesberg verbleven).

De afstanden die je gaat afleggen zijn redelijk lang. Ik weet niet of één van jullie rijdt, maar het zijn echt stevige afstanden. Als je dus wat langer moet rijden zou ik ook wat rust inbouwen zodat je even kunt relaxen voordat je weer "door moet".

Ik zie Addo National Park niet op je lijstje staan. Dat kan ik zeer sterk aanraden!!

Dit hebben wij in/vanuit Kaapstad gedaan:
Kaapstad Tafelberg, V&A Waterfront, Green Market Square, Company Gardens, Kirstenbosch Gardens, Robben Island, etc. Elements Lodge -

Kaapstad Kalkbay, Kaap de Goede Hoop, Simonstown (pinguins), Houtbay etc.

Via de Swartberg Pass, Cango Caves naar Oudtshoorn / Plettenberg Bay.
Anouukk

Bericht door Anouukk »

Dank voor je reactie.

Wij zoeken nog een plek om te verblijven tussen kaapstad en knysna/plettenberg baai.
Wat is aan te raden? Swellendam?

Wij willen ook niet verblijven in Durban. Wij willen Port Elizabeth - Durban vliegen en dan direct met een huurauto richting Drakensbergen.

Als we Hluhluwe en Kruger doen is Addo dan nog steeds aan te raden?

Goed om te horen dat St Lucia - Hluhluwe best veel reistijd is.
Dan gaan we voor paar dagen St Lucia en daarna nog paar dagen Hluhluwe voordat we via Swaziland richting het Kruger gaan.

We willen eigenlijk alleen de laatste nacht voor we terug zouden vliegen in Johannesburg verblijven.
Het liefst een hotel met zwembad, gezellige bar/restaurant. Of een B&B die hieraan voldoet :)

Hoeveel dagen is het leuk om in Tsitsikamma door te brengen?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik ben afgelopen september/oktober met een georganiseerde rondreis naar Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland geweest. Ik zeg het er maar even bij omdat ik niet over alles kan meedenken want 'gereden worden' in toch anders dan 'rijden'. Ik heb in 21 dagen de route van Kaapstad naar Johannesburg afgelegd. Dat betekende in ons geval een aantal erg lange reisdagen (wat van te voren goed was gecommuniceerd door de reisorganisatie) en dus ook iets wat ik niet zou aanraden als ik zelf zou rijden ;) In dat opzicht ben ik blij om te zien dat jullie je niet beperken tot een 21daagse reis.
Je zit in januari. Dat is één van de drukkere maanden in Zuid-Afrika dus hou daar rekening mee met vooruit boeken.

Kaapstad
Mijn reis begon in Kaapstad waar we zelf één volle dag in Kaapstad hadden en één volle dag voor het Kaapse schiereiland. Ik ben zelf de dag begonnen met de Hop On hop Off bus richting Tafelberg. We hebben kaartjes gekocht bij het kantoortje van de bus zodat we ter plekke niet in de rij hoefden te staan voor de lift naar de top. Je kunt op de Tafelberg mooie wandelingen maken. Let wel, de zon in Zuid-Afrika is sterker dan bij ons dus insmeren en vaak insmeren is echt een must. Ik vond de hop on hop off bus echt wel een fijn vervoersmiddel, ook omdat je zo meer informatie krijgt en het is overzichtelijk. Wij hebben de latere tour einde middag gepakt richting Robben eiland, waardoor we tafelberg (geen wandelingen mogelijk dan) en Robben eiland konden combineren maar omdat jullie meer tijd hebben in Kaapstad, is dat niet nodig voor jullie. Robben eiland moet je echt van te voren reserveren. Ik ging half september en drie weken van te voren was het meeste al volgeboekt en op de dag zelf was zeker niets meer te krijgen :{ Vanwege de toeristen lopen ze wel erg 'op de klok' tijdens de rondleiding maar ik vond het wel een interessant bezoek en de moeite waard. Het Kaapse Schiereiland heb ik bezocht in een excursie met onze eigen bus. Houtbaai kun je een leuk vaartochtje maken naar een eiland met zeehondjes. De vaarttocht duurt ongeveer 45 minuten, niet aan te raden met wilde zee en is vaak alleen maar 's ochtends te doen.

Stellenbosch
Vervolgens zijn we inderdaad via Stellenbosch richting Plettenbergbaai gegaan. Stellenbosch zou voor ons de stop zijn voor de wijnproeverij maar de keuze was óf vroeg weggaan en bijtijds nog in Plettenbergbaai arriveren óf later weg gaan en onderweg eten. Maar dan zat je nog met een wijnproeverij in de ochtend. Ik vond Stellenbosch wel aardig met de dorpsstraat en de bekende Oom Samie Se Winkel maar ik vond het verder inderdaad niet iets waar ik dan nog een nacht zou blijven zonder de wijn want daar is het toch vooral om bekend.

Plettenberg en Knysna
Ik heb zelf twee nachten in Plettenberg gezeten voor een walvisexcursie (die niet door ging van het stormde) en een stukje stormriver trail (toepasselijk met stormachtig weer). Als je meerdere wandelingen zou willen maken (volgens mij loopt er ook de Ottertrail en die is vrij lang) dan zou ik zorgen dat je er meerdere dagen hebt maar als je alleen de stormsriver wil doen dan zou ik me beperken tot één volle dag. Knysna heb ik ook een lange pauze gehad als tussenstop en heb ik flinke wandeling door het plaatsje gemaakt omdat alle postzegels aan de boulevard op waren. De boulevard is daar drukker en meer restaurantjes, de haven is schattig maar de rest van Knysna vond ik niet zo bijzonder. Vanaf Plettenberg is Tsitsikamma klein uurtje rijden en Knysna ligt volgens mij iets verder van Tsitsikamma. Plettenberg vond ik zelf prima om als uitvalsbasis te gebruiken. Jullie zitten niet in het walvissenseizoen dus daar hoeven jullie niets mee ;) Onderweg is Oude Post Bistro bij de BP vlakna Buffeljagsrivier / Swellendam een leuke tussenstop (kijk even op de kaart waar het ligt).

Oudtshoorn
Qua tussenstop tussen Plettenberg en Kaapstad zou je misschien Oudtshoorn kunnen doen? Het is nog steeds een reis van 5 uur maar korter dan in één keer en vanuit daar naar Plettenberg is 2 uur oid. Ik ben net als @Erik ook naar de Swartberg pass geweest en vond dat erg mooi en de Cango Grotten indrukwekkend. Ik ken Swellendam verder niet. Hier kun je nog wat lezen over Oudtshoorn https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/zu ... 26186.html

Drakensbergen & St Lucia
Ik ben vanuit de Drakensbergen in het noorden (Royal Natal maar we sliepen in het plaatsje Bergville) naar St Lucia gegaan. Wij zijn rond 8:00 vertrokken, zijn in Howick koffie gaan drinken, hebben gelunched in Stange en toen waren we rond 15:00 in St lucia. Ik denk dat pure rijtijd ongeveer 5,5 uur is geweest. We hadden om 16:00 een boottocht over het water. Hluhluwe heb ik vanuit St Lucia gedaan. We waren ruim uur onderweg vanuit St Lucia en ik heb vooral geslapen onderweg ;) dus de tijd ging lekker snel. In St Lucia is Reef & Dune als restaurant echt een aanrader.

Swaziland
Swaziland is het park waar iedereen enthousiast over is: Mlilwane. Daar kun je tussen het wild slapen en ook game drives/game walks doen. Zelf heb ik twee nachten in Hawane Resort gezeten en vanuit daar Malolotja bezocht en wandeling gemaakt. Als je van natuur houdt is dat erg mooi, maar ik denk dat ik Mlilwane zou aanraden. Ook omdat je daar wilde dieren kunt zien. Je kunt ook combineren. Wij gingen het land in via Golela/Lavumisa vanuit St lucia. De grensovergang was erg traag. Alles werd nog met de hand ingevoerd en dat duurde lang en dat terwijl we de enige grote groep waren. Verder kan het zo zijn dat je op sommige plekken geen bereik hebt met je mobiele telefoon. Ik heb ook een glasfabriek bezocht en Swazi candles. Dat zijn ook wat highlights voor een bezoek aan Swaziland. Lees hier meer over: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/sw ... si282.html

Krugerpark
We zijn bij Matsamo/Jeppes Reef er weer uitgegaan en door naar Krugerpark. Er zit daar ook een Swazi dorpje bij de grens. Deel van de groep heeft dit wel gedaan, maar voor 10 euro vond ik het te toeristisch om dit te doen bij de grensovergang, lijkt me leuker om het in Swaziland zelf te doen dan bij zo'n grensovergang. Kruger is ontzettend groot; ik ben zelf daar twee volle dagen geweest en heb twee game drives gedaan. Ik verbleef zelf de eerste nacht in Pretoriuskop en hebben de eerste dag vooral dit deel verkend tot ongeveer de Orpen poort. De tweede dag hebben we ook ook dit deel gedaan en zijn nog richting Olifants gegaan maar echt noordelijk lukt je zeker niet als je vanuit het zuiden begint. Ik heb laatst een heel uitgebreid artikel geschreven over Kruger. https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/zu ... 26834.html.

Tja en dan richting Johannesburg. Ik vond dat een zware dag omdat we vanuit een verblijf buiten Kruger richting Johannesburg vliegveld gingen en onderweg de Panoramic Route deden langs o.a. Blyde River canyon en Gods Window. Erg mooie route maar zou denk ik niet meteen daarna naar het vliegveld gaan ;)
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Hey!

Wij hebben in September '16 zelf in 28 dagen de route Kaapstad - Johannesburg afgelegd, waarbij we bovenlangs Lesotho zijn gegaan, wat zoveel wil zeggen als via Oudtshoorn & Graaff Reinet Lesotho in, dan via de Drakensbergen weer naar beneden naar St Lucia.

Tussenstop Kaapstad - Plettenberg: Hermanus misschien? Wij zijn vanuit Kaapstad, via Stellenbosch (even eruit, lunchen & wijn tour) en de Bettysbaai penguins naar Hermanus gegaan, 1 overnachting, 's ochtends een walvis tour en toen doorgereden naar Oudtshoorn (Plettenberg zal vergelijkbaar zijn kwa afstand)

Drakensbergen - St Lucia: het hangt er natuurlijk vanaf waar in de drakensbergen je zit, wij zijn vanuit Kestell in 2 dagen (tussenstop in Mtunzini) naar Hluhluwe gereden. Kwam deels omdat we een booking hadden, maar ook omdat het die 2 dagen aan 1 stuk door geregend heeft, dan rijd je toch minder lekker door en ga je ook niet echt een safari oid doen :)

Lodder
Michel1988G
Vakantieganger

Bericht door Michel1988G »

Hoi!

Jullie nemen goed je tijd voor Zuid Afrika, dat zal je een hoop profijt opleveren. Sommige mensen doen deze route namelijk in 3 weken, en dat kan, maar dat is krap an.

Als je in Kaapstad bent, probeer dan zo snel mogelijk de tafelberg en robbeneiland te doen. Bij slecht weer kun je deze namelijk niet doen, en dan heb je later nog een kans. Een township tour is persoonlijk niet mijn ding. De townships, zeker in Kaapstad en Soweto bij Jo'Burg, hebben een hoog "aapjes kijken" gehalte, en daar bedoel ik mee dat er elke dag mensen komen kijken naar hoe zij in armoede leven. Mocht je toch een township mee willen maken, probeer dan te regelen dat je ergens vrijwilligerswerk kan doen voor ze. Zorg er wel voor dat dit onder begeleiding is! Ga nooit alleen een township in! Ik heb in de oostkaap vrijwilligerswerk gedaan met een paar medestudenten, en ondanks dat het een redelijk modern township was, waar ze ook "gewone" huizen hadden, was het alleen veilig voor ons om dat te doen omdat onze leraar ons begeleidde in het dorp, en omdat hij daar vandaan kwam, kende hij iedereen.

Ik probeer je hiermee niet bang te maken, en ik heb me ook nog nooit onveilig gevoeld in Zuid Afrika, maar je moet iets meer je gezond verstand gebruiken.

Wat betreft het eind van de reis, ik zou ervoor kiezen om eerst kruger te doen, en dan de panorama route, en dan naar joburg. Januari is hoogseizoen, dus accommodatie in kruger is misschien zelfs al volgeboekt. via sanparks.org kun je kijken naar beschikbaarheid en boeken, en heb je ook een kaart. Populaire restcamps zijn Lower Sabie / Crocodile's Bridge / Skukuza. Deze bevinden zich in het zuiden van het park, waar het meeste wild te vinden is. Hoe noordelijker je gaat, hoe minder wild er zich bevind. In de noordelijke helft bevinden zich wel zeldzame dieren als de Sable Antilope en de Roan Antilope, die op weinig andere plekken te zien zijn.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA »

Begin je reis een week later pas op 10 januari, dan zijn de schoolvakanties voorbij en is het een stuk rustiger overal.
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
hartstikkebedankt

Bericht door hartstikkebedankt »

Hi Anouk,

4 weken is echt een mooie periode om een hoop te zien in een nog relaxed tempo. Als je iets via een organisatie wilt laten lopen dan kan ik goede ervaringen (ik ben zelf 6x geweest) delen over African Ample Assistance, een reisbureau in Hout Bay waar ook touroperators zaken mee doen, maar waar je als individuele klant ook bijzonder goed wordt geholpen. Bovendien kun je altijd je voorkeuren aangeven, bieden ze veel kleinschalige accommodatie en kun je profiteren van hun cont(r)acten. Daarnaast bieden ze bijvoorbeeld ook emergency service als je in het land bent. Je kunt echter ook prima alles zelf regelen maar dan heb je geen achtervang.

1 tip vooraf: kom bij elke accommodatie voor het donker binnen en houd dit aan als vuistregel. Overgangsdagen van 400-550 km zijn heel goed te doen maar ga niet lopen jagen en vertrek gewoon tussen 9 en 10 in de ochtend.

Even over je programma:

Week 1
- Kaapstad: ga inderdaad meteen de Tafelberg op als de gelegenheid zich voordoet want als het weer het niet toelaat dan gaat de kabelbaan niet. Denk goed na waar je wilt verblijven. Als dat niet per se in het centrum is, denk dan aan Hout Bay of eventueel Camps Bay als uitvalsbasis. is mij beide goed bevallen, vooral Hout Bay.
- Je kunt er over denken om de Wijnlanden niet vanuit Kaapstad te doen maar 1 of 2 nachten op doorreis te verblijven in de buurt van Stellenbosch/Franschhoek. Dan ben je al een eindje op weg richting het oosten en de omgeving is de moeite waard, ook als je liever geen wijn drinkt. Je kunt zelfs op die dag meteen doorrijden richting Montagu/Swellendam en daar overnachten, daar zou eigenlijk mijn voorkeur naar uitgaan of je doet beide.
- Een alternatief hiervoor is langs de kust afzakken en overnachten in Agulhas NP, kijk eens op de site van Sanparks naar de accommodatie met uitzicht op zee. De rit Kaapstad - Hermanus - Agulhas is in ieder geval de moeite waard

Week 2
- Je wilt naar Plettenberg Bay, ik weet niet of daar een specifieke reden voor is. Een opmerking die ik wil plaatsen is om eerder te kiezen voor bijvoorbeeld de combi 1 x 2 nachten on the road en 1 x 2 nachten in Plettenberg Bay dan voor 1x 4 nachten in Plettenberg waardoor je vanaf daar steeds opnieuw moet gaan rijden.
- Wat je dan zou kunnen doen is om vanuit die omgeving Montagu/Swellendam/Agulhas (waar je dan ook voor kiest), optie (1) rijden naar Oudtshoorn en daar 2 nachten verblijven, waarna je later afdaalt richting Plettenberg of je kiest voor optie (2) bijvoorbeeld Wildernis en gaat daarna niet in Plettenberg maar in St. Francis/Jeffreys Bay zitten.
- Iets wat ook mooi is (en wat anders) is te kijken naar Karoo NP bij Beaufort-West of Camdeboo NP bij Graaff-Reinet maar ik weet niet precies waar jullie naar op zoek zijn in jullie reis. Dit valt prima te combineren met de tijdsduur die jij schetst in deze omgeving, alleen moet je dan niet kiezen voor Agulhas.
- Addo NP is wel de moeite waard maar niet geheel noodzakelijk. Door de jaren heen heb ik overigens wel de accommodaties van Sanparks in de NP's leren waarderen boven een BB buiten een NP waardoor je vaak nog 50-100 km moet rijden om een dag in een park te gaan touren. Als je specifieke aanraders wilt, laat het dan even weten.

Overgang van west naar oost
- Ik begrijp dat je wilt vliegen van PE naar Durban, dat snap ik maar ik wil je twee zaken in overweging mee geven:

- Alternatief 1: Stel je zou naar Underberg gaan (de Sani Pass vond ik fantastisch, make sure dat je een tour boekt en ga niet met je eigen auto naar boven tenzij je echt een goede 4x4 hebt en daar comfortabel in bent), dan zou je dat kunnen rijden vanaf omgeving Addo met een stop-over van 1 nacht in de Oost-Kaap. Wij hebben overnacht in Stutterheim in een mooie BB en van daar gereden via de N2 en Kokstad naar Underberg. Vliegen kan ook maar Durban Airport naar Underberg is ook minimaal 3 uur rijden.

- Alternatief 2: Stel je kiest voor Graaff-Reinet, dan kun je vanaf daar doorrijden naar omgeving Ladybrand (dan rijd je 1 dag ver) en de volgende dag naar Clarens (leuk stadje ook). Van daaruit doe je Golden Gate en kies je voor een tweede accommodatie elders meer zuidelijk in de Drakensbergen.

Week 3
- Stel je kiest voor het door jou te kiezen vliegen van PE naar Durban. Dan zou ik naar Underberg gaan en een 2e accommodatie meer richting Giants Castle/Royal Natal. Laten we hier even vanuit gaan. Je mist in dit alternatief dan misschien Clarens/Golden Gate, erg mooi maar goed je kunt niet alles zien.
- Ervan uitgaand dat je in de omgeving van Winterton/Bergville verblijft, zou je best in 1 keer naar St. Lucia kunnen rijden. Trek hier 6 uur voor uit.
- Sla Durban en Umhlanga Rocks en dat soort oorden lekker over, dat is niet de moeite waard. Dan zou ik nog eerder kiezen om toch nog noordelijker door te rijden naar Clarens en daarna via Dundee verder te rijden met 1 overnachting in Vryheid (vraag mij voor acco als je hiervoor kiest) en de volgende dag naar Hluhluwe of St. Lucia te rijden. Dat rijdt namelijk heel mooi door de binnenlanden van Kwazulu-Natal ipv de niet zo mooie N2 tussen Durban en Hluhluwe.
- Hluhluwe vind ik een mooi wildpark, zeker de moeite waard. Maak zelf een trade-off tussen Addo en Hluhluwe en als je houdt van wildparken, doe ze allebei. Dagtocht vanuit St. Lucia naar het park kan, maar heeft zoals ik eerder zei niet mijn voorkeur.

Nu wil ik je graag een aanbeveling doen, ga naar Tembe Elephant Park (tembe.co.za). Ik kan je er een hoop over vertellen maar het is voor mij de beste value for money Full Board incl. game-drive accommodatie van het land in een zeer bijzonder stukje ZA. Doe het Krugerpark lekker zelf met de rest camps in het park ipv daar in een luxere lodge te gaan zitten en kies voor deze ervaring. Als je meer info wilt, be my guest.

Week 4
- Daarna opties te over. Swaziland is wel een ervaring maar niet echt een must see. Als je gaat dan zou ik kiezen voor Hlane (of Ezulweni) NP.
- Bij een alternatief moet je om Swaziland heen rijden en 'verlies' je sowieso ook een dag. Je moet dan toch wel weer stoppen in de omgeving van Badplaas, wat ervoor zorgt dat je net zo goed wel naar Swaziland kunt gaan en het land verlaat bij Mananga of Jeppes Reef (afhankelijk van je Kruger NP programma).
- Als je nog geen Kruger Park hebt geboekt, wacht daar niet mee want januari is druk. Dit bepaalt ook een beetje je verdere programma.
- Kies voor 2 of 3 rest camps en verblijf in ieder een nacht.
- Je zou dan prima het park via de Orpen Gate kunnen verlaten en dan je Panorama Route vanaf het noorden beginnen.
- Als je een late avondvlucht hebt dan is het prima te doen vanaf de omgeving Sabie op die dag naar Joburg te rijden. Kies anders voor een overnachting.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel plezier met puzzelen, je kunt er heel veel uithalen en als je nog informatie nodig hebt, laat het dan gerust weten.
Plaats reactie