van Zuid-Afrika naar Tanzania
van Zuid-Afrika naar Tanzania
Beste lezer,
In september mag ik mijn diploma in ontvangst nemen, waarna ik vertrek voor mijn reis door Afrika en ben momenteel dus druk bezig met het (op grote lijnen) plannen hiervan. Het plan is om over land van Zuid-Afrika naar Tanzania te reizen. Na goed naar het klimaat te hebben gekeken vraag ik me af of het misschien mooier is om de route om te draaien, van Tanzania naar Zuid-Afrika. Graag hoor ik jullie meningen en ervaringen om me te helpen bij mijn keuze, andere praktische of organisatorische tips zijn ook zeer welkom. Hieronder de "randvoorwaarden"aan mijn reis.
vertrek:eind september
reisduur: ongeveer een jaar
budget: 12.000 euro
vereiste comfort: laag tot medium
Reis ervaring:
- 3 weken rondreis Thailand
- 3 maanden wonen en werken in Myanmar/Birma
gewenste activiteiten:
- leren fotograferen
- beklimming Mount Kilimanjaro
- behalen duikbrevet
- bungeejumpen Victoria Falls
- safari
- walvisspotten
- duiken met great white sharks
- vrijwilligerswerk op locatie (niet via een organisatie)
Ik wil geen totale route vastleggen, omdat ik zeker weet dat dit onderweg zal wijzigen en dan dus tijd aan het verspillen ben.
In september mag ik mijn diploma in ontvangst nemen, waarna ik vertrek voor mijn reis door Afrika en ben momenteel dus druk bezig met het (op grote lijnen) plannen hiervan. Het plan is om over land van Zuid-Afrika naar Tanzania te reizen. Na goed naar het klimaat te hebben gekeken vraag ik me af of het misschien mooier is om de route om te draaien, van Tanzania naar Zuid-Afrika. Graag hoor ik jullie meningen en ervaringen om me te helpen bij mijn keuze, andere praktische of organisatorische tips zijn ook zeer welkom. Hieronder de "randvoorwaarden"aan mijn reis.
vertrek:eind september
reisduur: ongeveer een jaar
budget: 12.000 euro
vereiste comfort: laag tot medium
Reis ervaring:
- 3 weken rondreis Thailand
- 3 maanden wonen en werken in Myanmar/Birma
gewenste activiteiten:
- leren fotograferen
- beklimming Mount Kilimanjaro
- behalen duikbrevet
- bungeejumpen Victoria Falls
- safari
- walvisspotten
- duiken met great white sharks
- vrijwilligerswerk op locatie (niet via een organisatie)
Ik wil geen totale route vastleggen, omdat ik zeker weet dat dit onderweg zal wijzigen en dan dus tijd aan het verspillen ben.
Re: van Zuid-Afrika naar Tanzania
Waar wil je onze mening over horen? En waar je wil tips over?
Een jaar lang in Afrika voor 12.000 euro in je eentje vind ik zelf in ieder geval erg ambitieus. Kilimanjaro kost al meer dan 1000 euro? Natuurlijk lukt het makkelijk als je alles zelfstandig gaat doen of als je heel lang op bepaalde plaatsen blijft, maar tours zijn erg duur!
Een jaar lang in Afrika voor 12.000 euro in je eentje vind ik zelf in ieder geval erg ambitieus. Kilimanjaro kost al meer dan 1000 euro? Natuurlijk lukt het makkelijk als je alles zelfstandig gaat doen of als je heel lang op bepaalde plaatsen blijft, maar tours zijn erg duur!
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
het budget lijkt me wat aan de krappe kant, zeker als je in je eentje gaat. Als je het rekensommetje maak van 12000/365 = ongeveer 32 euro per dag voor alles (dus incl vliegtickets/ duiken/ safaris etc).
Afrika is geen Azie. Er zijn veel minder backpackers en dus veeeeel minder hostels. Je zal waarschijnlijk weinig dorms gaan vinden en dus als je de kosten van een kamer niet kan delen gaan opdraaien voor de gehele kosten van de kamer, wat aardig kan oplopen zeker als je voor een lange tijd gaat.
Maar zeker gaan! Hou goed het budget in de gaten en kijk eventueel uit naar mede reizigers waarmee je een tijdje kunt reizen, dat maakt het altijd goedkoper!
Afrika is geen Azie. Er zijn veel minder backpackers en dus veeeeel minder hostels. Je zal waarschijnlijk weinig dorms gaan vinden en dus als je de kosten van een kamer niet kan delen gaan opdraaien voor de gehele kosten van de kamer, wat aardig kan oplopen zeker als je voor een lange tijd gaat.
Maar zeker gaan! Hou goed het budget in de gaten en kijk eventueel uit naar mede reizigers waarmee je een tijdje kunt reizen, dat maakt het altijd goedkoper!
Ubiytsa, bedankt voor je reactie. Allereerst zou ik graag willen weten of handiger is om van Tanzania naar Zuid-Afrika te reizen, of andersom.
Ik ben me verder bewust van de kosten van Kilimanjaro en andere tours. Toch wil ik bepaalde tours gedaan hebben. Ik ga dan eerder voor een kortere reisduur met tours zoals Kilimanjaro. Het gaat mij er niet om dat ik een jaar weg ben, maar dat ik een onvergetelijke tijd heb en grenzen doe verleggen op verschillende vlakken. Daarvoor zijn sommige tours/activiteiten in mijn ogen niet te missen.
Aangezien 12.000 euro je wat aan de lage kant lijkt ben ik ook erg benieuwd naar de kosten die jij in gedachten hebt. Zelf dacht ik aan een dagbudget van rond de 30 euro exclusief tours.
Ik ben me verder bewust van de kosten van Kilimanjaro en andere tours. Toch wil ik bepaalde tours gedaan hebben. Ik ga dan eerder voor een kortere reisduur met tours zoals Kilimanjaro. Het gaat mij er niet om dat ik een jaar weg ben, maar dat ik een onvergetelijke tijd heb en grenzen doe verleggen op verschillende vlakken. Daarvoor zijn sommige tours/activiteiten in mijn ogen niet te missen.
Aangezien 12.000 euro je wat aan de lage kant lijkt ben ik ook erg benieuwd naar de kosten die jij in gedachten hebt. Zelf dacht ik aan een dagbudget van rond de 30 euro exclusief tours.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Hoe ben je van plan te reizen, per bus, vliegtuig? Per bus is een hele onderneming en als het al mogelijk is om dat te vinden. En vergeet niet de veiligheid. Het is Afrika.....
Hoe te reizen van ZA of naar ZA geen idee.
In ZA kan je makkelijk reizen met de Bazz bus, die stopt bij backpackers hostels. (je moet die hostels wel van te voren boeken. Kijk hier voor meer info ......... http://www.bazbus.com
Vrijwilligerswerk in ZA, is niet makkelijk te vinden en pas op als je ZA binnenkomt krijg je een visitors permit voor 90 dagen, daarmee mag je niet werken!
suc6
Hoe te reizen van ZA of naar ZA geen idee.
In ZA kan je makkelijk reizen met de Bazz bus, die stopt bij backpackers hostels. (je moet die hostels wel van te voren boeken. Kijk hier voor meer info ......... http://www.bazbus.com
Vrijwilligerswerk in ZA, is niet makkelijk te vinden en pas op als je ZA binnenkomt krijg je een visitors permit voor 90 dagen, daarmee mag je niet werken!
suc6
Bedankt allemaal, inmiddels is mijn ticket geboekt.
Wo 27 september vlieg ik naar Kaapstad en vanaf daar zie ik het allemaal wel
Hartelijk dank allemaal
Wo 27 september vlieg ik naar Kaapstad en vanaf daar zie ik het allemaal wel

Hartelijk dank allemaal
Nice! Geweldig plan. Goed dat je in Zuid-Afrika begint denk ik.
Wat tips van mij:
Wat tips van mij:
- Als je het dan toch cheap en open wilt houden en grenzen wilt verleggen, kan je daar meteen mee beginnen in Kaapstad. Koop een tentje en probeer met andere reizigers mee te rijden waar mogelijk. Bij hostels in ZA kan je je tentje voor een lagere prijs opzetten, en je hoeft dan niet te reserveren (dorms best vaak vol).
- In de hostels van Kaapstad zal je makkelijk medereizigers vinden voor ZA, al dan niet met auto. Als je door wilt naar een ander land, wordt dan lid van de Backacking Africa FB-groep om makkelijker reisgenoten te vinden.
- Reizen met het OV of liften is een opgave en waarschijnlijk niet heel veilig, maar ik ben aardig wat mensen tegengekomen die routes zoals jij van plan bent zo deden. Ik heb zelf ook gelift door ZA buiten de grote steden. Maar niet zomaar meteen gaan doen; win informatie in en volg je intuïtie.
- Met great white sharks duiken is een beetje een no go geworden helaas (maart 2017 althans). Soort van bewezen dat er daardoor veel meer surfers worden aangevallen, dus ondanks dat ik het van tevoren echt graag wilde doen, toch maar besloten die van m'n lijstje te schrappen.
- Check ook de bungee van de Bloukrans Bridge als je in de buurt bent, een van de hoogste ter wereld.
- Safari in ZA is erg goedkoop als je het met eigen auto doet. Kruger was zo'n 22 euro voor een dagpas als ik me niet vergis. Echt een geweldige ervaring (maar waarschijnlijk nóg specialer in Kenia/Tanzania).
-
- Vakantieganger
Misschien is het een tip om te kijken naar Nomad Tours. Zij bieden tours aan van Kaapstad naar Tanzania/ Kenya. Dan zal je er geen jaar over doen, maar wel iets van 60 dagen ofzo. Hoe noordelijker je komt van ZA, hoe meer onontwikkeld het word, wat het dus lastiger gaat maken om te reizen. En ook al reis je heel erg basic, in hun ogen zal je toch die rijke Europeaan zijn.
Qua fotografie zou ik een DSLR meenemen. Zelf heb ik naar Afrika altijd mijn 70-300mm lens mee, wat goed is voor wildlife. Wel een grote en zware lens, maar ik heb dat er voor over. Een statief is handig, zeker als je 's avonds / nachts gaat fotograferen, maar neemt veel ruimte in. Vaak kun je terplekke wel je camera stevig neerzetten. Wat wel handig is, is een afstandsbediening voor nachtfotografie. Kost weinig, neemt weinig ruimte in, en je hebt er ontzettend veel plezier van.
Qua fotografie zou ik een DSLR meenemen. Zelf heb ik naar Afrika altijd mijn 70-300mm lens mee, wat goed is voor wildlife. Wel een grote en zware lens, maar ik heb dat er voor over. Een statief is handig, zeker als je 's avonds / nachts gaat fotograferen, maar neemt veel ruimte in. Vaak kun je terplekke wel je camera stevig neerzetten. Wat wel handig is, is een afstandsbediening voor nachtfotografie. Kost weinig, neemt weinig ruimte in, en je hebt er ontzettend veel plezier van.
Bedankt voor de tip, maar ik wil het graag alleen doen. Nergens aan vast zitten en zelf dingen ontdekken, ondervinden en regelen.Michel1988G schreef: ↑01 aug 2017 20:21 Misschien is het een tip om te kijken naar Nomad Tours. Zij bieden tours aan van Kaapstad naar Tanzania/ Kenya. Dan zal je er geen jaar over doen, maar wel iets van 60 dagen ofzo. Hoe noordelijker je komt van ZA, hoe meer onontwikkeld het word, wat het dus lastiger gaat maken om te reizen. En ook al reis je heel erg basic, in hun ogen zal je toch die rijke Europeaan zijn.
Wat de camera betreft. Ik heb laatst een Olympus OM-D E-m5 gekocht met een 30-150mm kitlens. in mijn ogen een mooi formaat voor op reis en leuk om mee te beginnen. Wel twijfel ik nog over het statief. Ik snap nog weinig van fotografie, maar ben er inmiddels achter dat een statief voor landschappen wel heel handig is. Qua ruimte weet ik alleen niet of ik er een mee zal nemen. Ik heb gehoord dat je vaak ook ter plekken iets kan improviseren (met bv een zak rijst) om je camera stabiel te houden. Ik heb de optie om de camera met mijn telefoon te bedienen ook laats ontdekt, dus de afstandsbediening heb ik ook al.

-
- Reisexpert
- Contacteer:
Kijk op de site http://www.bazbus.com met de bus rondtrekken en die stoppen altijd bij backpackers houses. geweldig om het land te zien en mede reizigers te ontmoeten ook