Trans Siberie Moskou - Vladivostok

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
anouska
Vakantieganger

Trans Siberie Moskou - Vladivostok

Bericht door anouska »

hey medereizigers,
komend voorjaar ga ik van Moskou naar Vladivostok met de Trans Siberie trein. We willen onderweg 3 of 4 stops maken bij interessante plaatsen waar we een paar nachten kunnen blijven om de stad te bekijken of een bezienswaardigheid in de buurt.
We zijn geinteresseerd in (bijna ) alles: mensen, tradities, cultuur en natuur. Op internet vind ik wel wat info over steden, maar misschien is er iemand die bijzondere tips heeft waar we op de route het beste een paar dagen eruit kunnen.
De treinreis gedeeltes laat ik regelen door de treinreiswinkel, de rest doe ik zelf, zoals hotels, transfers, openbaar vervoer ter plekke etc.
Alle tips zijn welkom. Ik heb al eens de reis gemaakt van Moskou naar Beijing dus ik weet wel van het reilen en zeilen in de trein zelf.
Alvast dank voor het meedenken, groet, Anouska *O*
Kims
Reisexpert

Re: Trans Siberie Moskou - Vladivostok

Bericht door Kims »

Hi,

Ik vond Suzdal en Olkhon eiland echt de moeite waard!

Je kan trouwens relatief makkelijk zelf treinkaartjes regelen, helemaal in het voorjaar. Scheelt veel geld en geeft je meer flexibiliteit om andere plekken te bezoeken of ergens langer/korter te blijven.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
anouska
Vakantieganger

Bericht door anouska »

Kim, dank voor je reactie.
Ik ga het googelen.
groet, Anouska
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Dag Anouska,

Twee reacties op jouw bericht:
1. Boeken tickets
2. Welke plaatsen stoppen

Boeken tickets
Als je nog niet je treinreis hier niet geboekt is mijn advies dat NIET in Nederland te doen. Je kan dat prima zelf doen op de site van de Russische railway. Het kan je 2/3 van de prijs schelen. Zie onderstaande link. Ik heb destijds een proef op de som gedaan en een ticket non-stop bij meerdere organisaties in Nederland van Moskou naar Vladivostok (2e klas, non-stop en zelfde datum) bekeken. De goedkoopste was ca. €2000. Op de site was dat met dezelfde data slechts €700. (prijspeil 2015, €1 = 80 roebel door Ukraine/ Krim perikelen)

http://pass.rzd.ru/main-pass/public/en
http://eng.rzd.ru/

Je hebt alleen een credit card nodig. En tijdens je reis andere plannen? Geen probleem, ticket zijn te annuleren (tot 24 uur van tevoren geloof ik) en je krijgt je geld terug gestort op je creditcard. En simpelweg een nieuw ticket kopen op ander datum of bestemming. Je moet wel de ticket kunnen laten zien bij instappen. Dus of uitprinten of op je smart-phone tonen.

Welke steden
Waar je uitstapt is afhankelijk wat je wilt doen/ zien. Ik heb in 2015 tien steden bezocht. Als ik er 3 tussenstops moet kiezen, zou ik Kazan, Novosibirsk en Irkutsk (vanaf hier kan je naar Olkhon eiland wat Kims zo mooi vond en naar Lystvianka/ Lake Baikal) als 4e twijfel ik tussen Jekatherinaburg en Khabalovsk.

Mijn route met korte highlights:
1 Moskou: geen uitleg nodig

2. Kazan: ligt niet op de officiele transiberie route, je moet dus kiezen tussen de route Suzdal/ Vladimir of Kazan.
Mijn Russische vrienden adviseerde mij Kazan boven Suzdal. Het is een levenige (studenten) stad waar binnen een relatief klein centrum alle bezienswaardigheden zijn. Er is ook een actieve couchsurfing groep. Ik was naar de wekelijkse meeting gegaan. Ik denk dat wanneer je hier een bericht stuurt of iemand een kopje koffie of biertje wilt drinen, je zeker reactie krijg. In Kazan heb je ook nog de kans dat je iemand op straat tegenkomt die engels kan spreken. Kazan organiseert veel internationale evenementen dat zie je in de stad als de mensen.

3. Jekaterinaburg:
Dichtbij is Europa - Azie grens. Ik vond het een grouwe stad (doet echt oud soviet aan). Andere bezienswaardigheden is wolkenkrabber Vysotski. Op 53 ste verdieping is uitkijkpunt en 52ste verdieping is luxe restaurant. Zeker de moeite om daar te eten. Er is wel een simpel dresscode. Mannen moesten lange broeken en gesloten schoeisel aan. Destijds koste het mij €80 voor 2 personen met hoofgericht, desert en 4 drankjes p.p. waarvan 2 cocktails p.p. Met een dergelijke uitzicht, pianist aan een vleugel en gerechten die een luxe restaurant waardig zijn, beter zijn dan een gemiddeld restaurant, is dit een prikkie!! Ik werd hier rondgeleid door een vriendin die daar woont.

4. Novosibirsk:
Het heeft de grootste theater van het land en is ooit het geografische centrum van Rusland geweest. Ogenschijnlijk ook wel levendige centrum, ik was er doordeweeks, dus niet zo druk. Ook hier is een levendige couchsurfing comunity. Ik zette een bericht op couchsurfing of mensen wilden afspreken en beide avonden dat ik daar was, ging ik uit eten met russen. 1e avond was met een meid en tweede avond met een groep van 4. Tweede avond reden zij mij na het eten nog rond in de auto om wat meer van de stad te zien.

5. Krasnojarsk:
Op advies van de russen die ik in Novosibirsk op mijn laatste avond had onmoet ging ik naar Krasnojarsk. De volgende dag heb ik bij het loket nieuwe tickets gekocht. Als ik het mij goed herinner, kon ik de ticket niet meer via internet annuleren. Dit heb ik bij het loket gedaan. Ik zorgde dat ik een eerdere trein nam en liet de print van de ticket zien die ik wilde annuleren. De mevrouw deed haar ding en enkele maanden later was het geld van de ticket terug gestort op mijn creditcard. Krasnojarsk staat bekend als een park stad. Het zit vol met mooie parken. Nu ik er opnieuw bij nadenk, is deze stad zeker het overwegen waard!!

6. Lystvianka:
Lystvianka ligt tegen Lake Baikal aan. Volgens alle reizigers adviezen moet je hierheen. Nou, deze had ik graag overgeslagen. Naast het meer is hier niets te doen. Tenzij je de wandeltocht langs het meer wilt doen.

7. Irkutsk:
Ik vond een levendige stad. Ik had dit niet verwacht, maar ik vond de sfeer gewoon leuk omdat het levendig is.

8. Khabarovsk (op site Railway Habarovsk, anders vind je deze niet) (gevlogen vanaf Irkutsk, door extra stop in Krasnojark had ik geen tijd meer om deze route met de trein te doen.
De stad noemt zichzelf de parel van het oosten van Rusland. Ik werd hier rondgeleid door twee vrienden die daar wonen. De stad springt er niet erg bovenuit, maar had wel een relaxed sfeertje. Een ondernemer heeft hier drie restaurants met verschillende concepten die super leuk waren, alle medewerkers waren goed uitgedorst in dat concept. 1 was italiaans (super heerlijke vers gemaakte pizzas). Als je iets wilde bestellen of bediening wilde moest je hardop 'Mamma mia' roepen, je krijgt meteen reactie van de aanwezige medewerkers met 'Un momento' en dan kwam er iemand. 2e concept is Arabisch met dezelfde bedieningswijze, maar Arabische kreten. En 3e was amerikaans/ cowboy/ saloon. Deze laatste ben ik niet geweest. De italiaan en Arabische concept was een zeer aangemane ervaring die je nergens anders in de wereld zult zien met heerlijk eten.

Mocht je hier tijd over hebben, al mijn Russische vrienden raadde mij aan om naar Sachalin Island te gaan, dat staat bij hun op hun bucketlist. Helaas had ik geen tijd. Het ligt toch zo'n 600-700 km ten oosten. Voor Russische begrippen is dat dichtbij.

9. Vladivostok
Bijzonder om de grote oceaan te zien. Daarnaast ben ik naar Roesski Island gegaan . Dit is een recreatie eiland voor mensen uit Vladivostok met vele kleine stranden.

10. Sint Petersburg (terug gevlogen)
Mijn 'old time favorite' dit was de 4e keer dat ik hier was. Hier heb ik dan ook wat Russische vrienden wonen.

Veel plezier!!! Ik zou deze reis zeker opnieuw willen doen en ben jaloers. :)
anouska
Vakantieganger

Bericht door anouska »

Panky, ook jij hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! *O*
We gaan al je tips bestuderen, groet, Anouska
Plaats reactie