Duiken Sipadan Sabah

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Jasmettas

Duiken Sipadan Sabah

Bericht door Jasmettas »

Hoi,

Ik heb afgelopen week besloten volgende maand naar maleisie te gaan. Wat mij o.a. erg aanspreekt zijn de verschillende duiklocaties waaronder Sipadan.
Ik begrijp dat het erg moeilijk is om aan permits te komen voor Sipadan. Daar reken ik nu niet meer op. (Tenzij iemand de gouden tip heeft)
Duiken op andere plekken zou wel moeten lukken.
Ik zou graag willen weten of het toch de moeite waard is om naar Mabul te gaan en daar op niet Sipadan plekken te duiken?
Ik ben een beginnende duiker(10x)

Alvast bedankt voor de reacties!
Travelator
Reisexpert

Re: Duiken Sipadan Sabah

Bericht door Travelator »

Hi,

Ik heb beide gedaan en was van beide onder de indruk.
Sipadan is natuurlijk heel bekend en prachtig, maar Mabul vond ik ook heel bijzonder.
Nu moet ik wel zeggen dat ik nog niemand anders ben tegengekomen die dat ook vond haha (misschien @Jenny ? *O* )
Ik ben een echte macroduiker en hou van het kleine grut. De meeste mensen willen vooral grote dingen zien.
Ik was lyrisch toen ik een zeespin vond (boeide echt helemaal niemand iets) en ook de vele verschillende nudies en de mandarin en frog fish op Mabul vond ik schitterend. Maar het is echt niet te vergelijken met het kleurrijke Sipadan en bijna iedereen vindt Mabul saai.
Wij hebben destijds op Mabul overnacht en we konden onze naam op een wachtlijst zetten voor Sipadan, omdat er vaak mensen niet kwamen opdagen. Wij hadden dus van tevoren geen permits geregeld maar konden er toch duiken.
Dat was in 2013, dus geen idee hoe het nu is.
Wij doken destijds met Billabong, een zeer slechte keuze, onder andere vanwege de slechte uitrusting. Ook daar geldt dat ik geen idee heb hoe het nu is.
De laatste, schuingedrukte alinea in mijn blogverhaal geeft wat meer info.
https://siem.aroundtheglobe.nl/travel-s ... 85160.html

Een aantal jaar geleden was er trouwens sprake van veel kidnappings in die regio en volgens mij was Sipadan zelfs een tijdje niet toegankelijk om die reden. Geen slecht idee om ook dat even op te zoeken voordat je iets boekt.

Succes en vooral: Geniet!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

@siem Ik heb nog nooit in Maleisië gedoken. :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Jenny schreef: 20 jun 2017 23:16 @siem Ik heb nog nooit in Maleisië gedoken. :)
Wordt wel 's tijd dan! ~O>
Hoe laat gaan we? _O-
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Jasmettas

Bericht door Jasmettas »

Dank voor de reacties.
Ik ben toch wel het meest geïnteresseerd in het grotere werk zoals je dat noemt. Dit vind je dus duidelijk minder op de andere locaties?
Iemand van de locale duikschool geeft aan dat je elders ook schildpadden haaien en scholen vis kunt vinden. Moet ik ervan uitgaan dat dit ewoon een verkooppraatje is, of zou het kunnen dat dit momenteel wel meer het geval is?

Misschien ook andere mensen nog ervaringen?

Dank je
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Dag Jasmettas,

Ik ben daar 6 jaar gelden voor 10 dagen geweest en kan zeker Mabul aanraden. Het is net waar je naar refereert. Als je het refereert aan Sipadan, is het wel iets minder. Als ik het refereer naar de overige locaties in de wereld waar ik ben geweest (zie onder), vond ik Mabul mooier dan bijna alle andere locaties. De duiklocaties bij Kapalai en de oude olieplatform zat vol met verschillende (scholen) vissen zowel groot als klein en veel schildpadden die even groot zijn als ikzelf. Haaien en echte grote scholen vissen heb ik alleen bij Sipadan gezien.

Als je bij Sipadan wilt duiken, kan je proberen via Uncle Chang (http://www.ucsipadan.com/). Ik verbleef hier 6 jaar geleden. Destijds werden mensen van de duikschool scuba-junki naar deze duikschool verwezen, ondanks dat er geen permits meer waren. Bij aankomst in Sipadan, regelde onze Divemaster het 'achter de schermen' en konden ze alsnog op Sipadan duiken. Of dit nog zo werkt weet ik niet. Je kan een mail naar ze sturen of je met hun naar Sipadan kan.

Uncle Chang biedt ook duiken aan bij andere eilanden als dagtrip (andere duikscholen trouwens ook). Wij gingen naar Palua Mataking, naast een afwisseling in duiklocatie zijn het prachtige eilanden.

Trouwens, als je geld te besteden hebt en meer zekerheid wilt dat je naar Sipadan gaat. Kan je ook kiezen voor een wat duurdere resort. Ik reisde in Maleisie met vrienden uit Zwitserland en Zweden (zij hadden meer geld te besteden) en zij verbleven op Mabul eerst bij Borneo Divers en de laatste 3 dagen op Kapalai (echt duur, maar wel leuke ervaring). Permits waren destijds bij hun bij de prijs inbegrepen, deze werden verdeeld over de gasten. Als je dus 2 volle dagen verbleef, kon je zeker 1 dag naar Sipadan. Je kan hen een mailtje sturen hierover. De grap was dat het bij Uncle Chang gezelliger was. In de avond kwamen zij bij ons een biertje doen.

Dus ook zonder Sipadan, zou ik Mabul dus aanraden.

Veel plezier!!

Locaties waar ik heb gedoken: Thailand (Koh Tao), Vietnam (Nha Trang), Bali en Gili T (was daar helaas niet op goede moment) Brazilie (Ilha Grande en Araialo do Cabo) en Australie (3 daagse livaboard in Cairns en Yongala wrak nabij Ayr)
Plaats reactie