Route Sri lanka

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
marjoleinbos
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2013 10:21

rondreis Sri Lanka

Bericht door marjoleinbos »

Hallo Allemaal,

Komende zomer ga ik samen met mijn vriend 2 weken naar Sri Lanka. Wij vinden het erg lastig om te bepalen hoe we dit zullen gaan doen. Het land is nog redelijk onbekend voor backpackers en daarom waren we aan het kijken naar een georganiseerde reis. We willen natuurlijk wel een heel aantal dingen zien als we hier zijn. Echter vonden wij de prijzen hiervoor heel erg hoog. Is er iemand die ervaring heeft met reizen in Sri Lanka? Hoe makkelijk kun je je tussen verschillende steden verplaatsen? Wij horen vooral dat bussen levensgevaarlijk zijn, wat het reizen hiermee niet interessanter maakt. Rijden er bijvoorbeeld ook tuktuks echt lange afstanden, of zijn hier taxi's voor te regelen?

Graag zouden wij ongeveer de volgende route afleggen:

van Colombo/Negombo naar Dambulla (3 nachten, bezoek Grotten/Gigiriya/Polonnaruwa);
van Dambulla naar Trincomalee (2 nachten);
van Tincomalee naar Kandy (3 nachten);
van Kandy naar Nuwara Eliya (2 nachten o.a. Horton Plains);
van Nuwara Eliya naar Tissamaharama (2 nachten o.a. Yala national Park)
van Tissamaharama terug naar Colombo

Alvast heel erg bedankt voor mogelijk hulp!

Groetjes,
Marjolein
maaritt
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2013 11:52

Re: rondreis Sri Lanka

Bericht door maaritt »

Naast de bovenstaande vragen ben ik vooral erg benieuwd naar het weer in Sri Lanka in de maanden juli en augustus. Ik las dat de zuidwestmoesson (‘yala’) vanaf half mei tot eind september waait in het zuidwesten en westen. Heeft iemand ervaring met reizen in deze periode in deze gebieden, hoeveel last heb je daadwerkelijk van deze moesson?

@ Marjolein, op internet lees ik vaak dat de bussen en treinen prima te doen zijn in Sri Lanka. Hoewel ik wat gewent ben met bussen door Laos.. De treinreizen schijnen erg mooi te zijn die lands de theeplantages gaan. Heeft iemand hier ervaring met de bus en trein in Sri Lanka?
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: rondreis Sri Lanka

Bericht door Erik »

Er verschijnen binnenkort een heel aantal artikelen over Sri Lanka. Ik heb dit topic ook doorgestuurd, naar iemand die per pas geleden geweest is. Hopelijk kan zij dan ook wat vragen van jullie beantwoorden.
marjoleinbos
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2013 10:21

Re: rondreis Sri Lanka

Bericht door marjoleinbos »

bedankt!
eefje
Wereldreiziger
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 dec 2007 20:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: rondreis Sri Lanka

Bericht door eefje »

Bij deze ga ik proberen het een en ander te beantwoorden. Mocht het nog niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.

Ik ben afgelopen zomer in Sri Lanka geweest voor 5 weken. Volledig op eigen houtje. Ik was er midden juni tot eind augustus. Ik weet niet of ik geluk heb gehad of dat het altijd zo is maar ik heb geweldig weer gehad over het gehele eiland. Niet altijd een strakblauwe lucht maar het merendeel van de tijd wel. Ik heb prachtige stranddagen gehad zowel aan de oost-zuid en- westkant van het eiland.
Ik heb 1 dag regen gehad in Negombo (westkust).

Treinen en bussen zijn naar mijn idee prima en spotgoedkoop (vooral de bussen dan). Zelf ben ik ook in Laos geweest en het is denk ik vergelijkbaar al heb je in Sri Lanka (nog) niet de keuze om met een toeristenbus te gaan (i.p.v. openbaar vervoer). De treinreizen zijn prachtig maar helaas super snel volgeboekt ( en door deze vraag zijn de prijzen trouwens ook onwijs gestegen!) zelf heb ik het stuk Nuwara Eliya - Ella per trein gedaan. Een prachtig stuk. Tip: reserveer al een stoel wanneer je in een andere plaats bent. Dit is ook mogelijk voor een ander traject. Omdat de treinen bij vele toeristen populair zijn is dit echt nodig. Zeker in de binnenlanden! Bussen zijn zoals ik al eerder schreef erg goedkoop en rijden frequent. Wanneer je op het busstation de weg vraagt komt het vanzelf goed. Mensen willen graag helpen (zonder dat er wat tegenover moet staan, heel fijn) en weten vaak routes waar je zelf niet aan gedacht hebt!

Ik heb me echt geen moment onveilig gevoeld in de bus. Ik ben nog nooit in een land geweest waar in niet 1 keer ben opgelicht en ze rijden ook prima (natuurlijk niet als in Nederland maar dat doen ze 100 km ten zuiden van Nederland bij wijze van spreken al niet). Geen negatieve ervaringen mee dus en ik zou het zelfstandig reizen absoluut aanraden. Het is een veilig, fijn land met enorm lieve mensen!

Ik zou voor de route misschien Trincomalee laten vallen en ook Tissmahara. In de plaats hiervan richting Arugam Bay reizen. Vanuit daar kun je namelijk ook per toertje naar Yala NP en dan kost het je verder geen reistijd. Mocht je toch naar Trincomalee willen dan zou ik de stad echt overslaan en kiezen voor een kleiner plaatjes vlakbij Trinco! Echt veeel leuker;) Ga daar ook zeker naar het NP (het eilandje) ik weet uit mijn hoofd de naam even niet.

Verder vond ik Elle zonder twijfel een leukere plek dan Nuwara Eliya. Daar was meer sfeer en gezelligheid. Ook lekker een drankje op een terrasje was daar mogelijk. Dit konden we in Nuware Eliya minder....

Overigens zou ik niet in Colombo zelf blijven .De bezienswaardigheden vallen echt tegen. Wij waren er 1,5 dag en hebben ons behoorlijk verveeld. Beter van en naar Negombo. Dit ligt ook nog eens veel dichter bij het vliegveld (makkelijk bereikbaar zelfs per tuktuk ben je er zo. Colombo is veel verder een ook duurder. Helaas zou je in Negombo wel te maken kunnen hebben met buien gezien de moeson. 3 nachtens is dan misschien veel (al hadden wij geluk met het weer!).

Ow ja nog een tip! Sri Lanka is niet echt voorbereid op al de toeristen! Hotels zijn vaak volgeboekt ook wanneer je gereserveerd hebt! Vooraf hotels boeken is aan te raden! Helaas maakt je dat minder flexibel maar steeds ellenlang naar hotels zoeken is ook niet echt leuk!

Ow ja, in Kandy is in augustus ook het geweldige festival Esala Perahera. WIl je daarheen dan moet je echt een hele tijd van te voren een hotel regelen. Dit was ons een maand van tevoren niet gelukt waardoor we het moesten missen. Zeker doen dus!

Hoop dat dit je verhaal een beetje kan helpen!
maaritt
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2013 11:52

Re: rondreis Sri Lanka

Bericht door maaritt »

eefje schreef:
Ow ja, in Kandy is in augustus ook het geweldige festival Esala Perahera. WIl je daarheen dan moet je echt een hele tijd van te voren een hotel regelen. Dit was ons een maand van tevoren niet gelukt waardoor we het moesten missen. Zeker doen dus!

Hoop dat dit je verhaal een beetje kan helpen!
Bedankt voor alle tips Eefje! Ik zag dat er ook een artikel bij is gekomen.

Nu had ik een vraag over het festival Esala Perahera. Ik heb geprobeerd mij wat meer er in te verdiepen. Het ziet er erg gaaf uit. Heeft iemand ervaring met dit festival? Hij lijkt mij heel gaaf om er bij te zijn, maar 10 dagen vind ik te lang. Weet iemand welke dagen het leukst zijn om bij te wonen?
jitsketje
Wereldreiziger
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:25

4 weken route - Sri Lanka - Wie helpt?

Bericht door jitsketje »

Wie wilt er eens een blik werpen op mijn volgende route?
Voor als nog denk ik dat ik 4 weken ga, dit zodat ik onder de 30 dagen blijf en niet mijn visum hoef te verlengen. En het komt eigenlijk ook wat beter uit als ik iets eerder thuis kom, haha.

Ik zelf heb nu iets in mijn hoofd als:
Colombo (Aankomst begin Juli)
Anurhadapura (met de trein)
Trincomalee (met de bus? - Walvis spotten - beter in trinco zelf of in omliggend dorpje verblijven?)
Polonarwu (Met trein)–
Dambulla (met de bus? - met bezoek Minneriya park of is dat beter vanaf Sigiraya?)
Sigiraya (Bus? - De moeite waard om daar zelf ook te verblijven of de rost beter als dagtrip vanuit Dambulla?)
Kandy (Bus)
Nuwara Eliya (trein - met dagtrip naar horton plains)
Ella (Trein)
Unawatuna of Mirrissa (Bus)–
Galle (Bus - Leuker als dagtrip of om ook te verblijven?)
Negombo (Trein of Bus?)
Vlucht naar Malediven (begin Augustus)

Zou dit logisch en goed te doen zijn met OV of is het veel te ambitieus?
Zou eigenlijk Arugam Bay en Jaffna ook nog wel in willen plannen! Maar poeh keuzes keuzes haha. Arugam bay is ook vrij lastig te bereiken met de bus ( veel overstappen) volgens mij… Iemand een slim idee waar dat eventueel leuk en handig is om in te plannen?

Dankjewel alvast voor het advies :)
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: 4 weken route - Sri Lanka - Wie helpt?

Bericht door Erik »

Kun jij misschien helpen @sticker ? Jij bent daar nu toch aan het rondreizen?
sticker
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jan 2016 20:43

Re: 4 weken route - Sri Lanka - Wie helpt?

Bericht door sticker »

Hi, je route bevat volgens mij wel de meest interessante steden/gebieden, of de volgorde etc de 'juiste' is durf ik niet te zeggen ;)
Arugam Bay zit ik nu en is heel relaxt, in de periode dat jij er zit is het volop hoogseizoen (vanwege de surf) en is er ook 's avonds veel gaande. Zitten hier hele toffe hangouts en de omgeving (richting Yala/Kulmatu park) is onwijs mooi. Misschien na Ella naar Arugam en dan door Yala naar Mirissa? Je gaat nu trouwens met de trein van Kandy naar Nuwara maar de rit Kandy - Ella blijkt een van de mooiste ter wereld te zijn (zelf nog niet gedaan).
Over Jaffna hoor ik dat het niet de moeite waard is om helemaal voor naar het noorden te reizen dus die sla ik zelf ook over.

Treinreizen is mooi maar langzaam, voor vertrektijden, prijzen en de duur van ritjes: http://eservices.railway.gov.lk/schedul ... on?lang=en

Goodluck :)
jitsketje
Wereldreiziger
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:25

Re: 4 weken route - Sri Lanka - Wie helpt?

Bericht door jitsketje »

sticker schreef:Hi, je route bevat volgens mij wel de meest interessante steden/gebieden, of de volgorde etc de 'juiste' is durf ik niet te zeggen ;)
Arugam Bay zit ik nu en is heel relaxt, in de periode dat jij er zit is het volop hoogseizoen (vanwege de surf) en is er ook 's avonds veel gaande. Zitten hier hele toffe hangouts en de omgeving (richting Yala/Kulmatu park) is onwijs mooi. Misschien na Ella naar Arugam en dan door Yala naar Mirissa? Je gaat nu trouwens met de trein van Kandy naar Nuwara maar de rit Kandy - Ella blijkt een van de mooiste ter wereld te zijn (zelf nog niet gedaan).
Over Jaffna hoor ik dat het niet de moeite waard is om helemaal voor naar het noorden te reizen dus die sla ik zelf ook over.

Treinreizen is mooi maar langzaam, voor vertrektijden, prijzen en de duur van ritjes: http://eservices.railway.gov.lk/schedul ... on?lang=en

Goodluck :)
Jij zit er nu?
Wat heerlijk zeg!
Arugam Bay houd ik wel in mijn achterhoofd maar in mijn planning nu is dat er eigenlijk niet meer in te stoppen. Dat wordt dan wel echt een gehaast en geren en ik kom toch ook voor wat rust in mijn vakantie ;)
Kan ook niet surfen en ben geen party animal dus misschien is het ook niet perse mijn Plek.
Heb je nog andere aanraders? Waar ben jij al geweest en reis je op de bonnefooi of vooraf geboekt?
Die website die je gaf van de treintijden doet het niet. Sowieso doen die railway.gov.ik het steeds niet bij mij. Ligt dit aan mij of ligt de website er gewoon steeds uit? Want het is wel erg handig om zoiets bij de hand te hebben.
De treinreis van Kandy naar Ella gaat volgens mij via Nuwara. Ik breek die dan alleen even op in 2 delen. Maar als het goed is doe ik dus wel die mooie route :)
sticker
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jan 2016 20:43

Re: 4 weken route - Sri Lanka - Wie helpt?

Bericht door sticker »

Volgens mij zijn ze hem aan het updaten want hij doet het nu wel maar ziet er anders uit dan voorheen. Check: http://eservices.railway.gov.lk/schedul ... on?lang=en

Ik reis op de bonnefooi! Maar dat is met 2,5 maand in SL ook wat minder stressvol. Nu is het offseason en prima te doen, overal wel beschikbaarheid en afdingen kan soms tot 50% van de prijs, maar dat zal in jouw periode wat lastiger gaan gok ik.

Tip: wij reizen met Tuctuc, gehuurd in Kandy voor 30 dagen (zonder chauffeur, dus rijden zelf). Is echt onwijs tof, je komt overal en bent niet gebonden aan OV + prijsonderhandelingen met taxi's/tuctuc chauffeurs en echt iedereen in het land vindt het tof om je te zien rijden en komt een praatje maken. Is alleen totaal niet aan te raden als je niet tegen druk, chaotisch, linksrijdend verkeer kunt (valt buiten de grote steden heel erg mee). En een beetje basic kennis van voertuigen/een motor e.d. is ook niet misstaan.

Enjoy!
jitsketje
Wereldreiziger
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:25

Re: 4 weken route - Sri Lanka - Wie helpt?

Bericht door jitsketje »

sticker schreef:Volgens mij zijn ze hem aan het updaten want hij doet het nu wel maar ziet er anders uit dan voorheen. Check: http://eservices.railway.gov.lk/schedul ... on?lang=en

Ik reis op de bonnefooi! Maar dat is met 2,5 maand in SL ook wat minder stressvol. Nu is het offseason en prima te doen, overal wel beschikbaarheid en afdingen kan soms tot 50% van de prijs, maar dat zal in jouw periode wat lastiger gaan gok ik.

Tip: wij reizen met Tuctuc, gehuurd in Kandy voor 30 dagen (zonder chauffeur, dus rijden zelf). Is echt onwijs tof, je komt overal en bent niet gebonden aan OV + prijsonderhandelingen met taxi's/tuctuc chauffeurs en echt iedereen in het land vindt het tof om je te zien rijden en komt een praatje maken. Is alleen totaal niet aan te raden als je niet tegen druk, chaotisch, linksrijdend verkeer kunt (valt buiten de grote steden heel erg mee). En een beetje basic kennis van voertuigen/een motor e.d. is ook niet misstaan.

Enjoy!
Nee, de website doet het ook nu nog niet bij mij. Heeft het nooit gedaan trouwens. Zou het aan mijn laptop kunnen liggen?
Juli is volgens mij niet echt hoogseizoen in Sri Lanka maar wel zomervakantie in veel landen dus denk ook niet echt off-season. Augustus schijnt nog weer wat drukker te zijn geloof ik maar dan ga ik al richting de Malediven.
Gaaf van die gehuurde tuctuc maar dat is voor mij niet echt een goede optie. Ik reis en alleen en heb ook totaal geen ervaring met auto/motor/scooter of wat dan ook.. Ben dan een gevaar voor mijzelf en de rest om mij heen, haha.
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: 4 weken route - Sri Lanka - Wie helpt?

Bericht door Erik »

De website werkt voor mij ook gewoon. Misschien eens proberen via een andere computer?
jitsketje
Wereldreiziger
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:25

Re: 4 weken route - Sri Lanka - Wie helpt?

Bericht door jitsketje »

Erik schreef:De website werkt voor mij ook gewoon. Misschien eens proberen via een andere computer?
Die heb ik niet, haha.
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: 4 weken route - Sri Lanka - Wie helpt?

Bericht door Erik »

Op je werk? Of bij je ouders / vrienden of via je mobiele telefoon via het telefoonnetwerk (dus niet via de Wi-fi). Als het dan wel werkt dan ligt het probleem mogelijk bij je internet thuis of je computer?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten