Reizen in Nicaragua & Honduras

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
tom
Reisexpert

nicaragua/honduras la moskitia

Bericht door tom »

Heeft iemand hier ervaring met reizen door la moskitia?

Ik ben vooral benieuwd of iemand info heeft over een vlucht tussen managua en waspam, de grensovergang van leimus, en vervoer tussen puerto lempira en raista/belen.
als iemand hier ervaring mee heeft kan ik misschien wat specifiekere vragen stellen.

ook tips en ervaringen m.b.t las marias en cayos cochinos in honduras hoor ik graag!

en als iemand ten slotte nog algemene tips heeft voor nicaragua of honduras, please let me know! (beste plek om wilfdlife te zien, mooiste national park/hikes etc)

dank!

p.s. ik ben er voor 6,5 week, july/augustus
amassakoul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: nicaragua/honduras la moskitia

Bericht door Tikva »

Sorry wij vonden het te duur om naar toe te gaan. Ben wel heel benieuwd hoe je het gaat vinden.

Algemene tips. Je vraagt om wildlife als je ook een vogel liefhebber bent dan in Nicaragua Isla Omtepe daar zijn er echt veel en ook bijzondere. In Honduras moet je echt onder water zijn.

Kijk verder ook eens bij alles over nicaragua en honduras.
Mischien vind je raften wel iets, de natuur is daar in ieder geval echt super mooi!
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ho ... si737.html
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

isla de ometepe wil ik ook zeker naartoe (4 dagen genoeg?), ben benieuwd!

in honduras wil ik naar de cayos cochinos en daar veel snorkelen. ik ga waarschijnlijk niet duiken (vriendin is claustrofobisch wat dat betreft)...ik hoop dat snorkelen ook al spectaculair is? Ik heb nog nooit gedoken, misschien nog een dagje of twee naar utila om daar een proefduik te doen.

ben niet echt van het raften (kayaken wel), la ceiba wou ik eigenlijk alleen als tussenstop gebruiken, omdat het goeie busverbindingen heeft.

thanks!
amassakoul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Isla Omtepe, ben er precies 4 nachten geweest en ik vond het genoeg. Je kunt 1 hele dag een van de vulkanen beklimmen, dagje bijkomen en dan nog een dagje het eiland verkennen en bijvoorbeeld naar dos ojos (een zwemmeertje).

Waar je wel rekening mee moet houden is dat er zondag geen bus is, dus niet op zondag aankomen of vertrekken.

La Ceiba is al stad niet bijzonder maar er is echt ontzettend veel te doen aan activiteiten in de omgeving, kajakken kan ook, raften dus, ziplijnen, paardrijden etc. Je kunt er 1 of meerdaagse hike of mountainbike trips regelen. Achteraf was het wel een plek waar ik wou dat we meer tijd voor hadden gehad. De boot naar Utila of Roatan is niet goedkoop, dus voor 2 dagen naar Utila gaan is echt wel een beetje zonde. Ik denk dat je vanuit La Ceiba ook duiktochten kunt boeken.
Wil je vriendin strand dan moet je sowieso niet naar utila want dat is daar niet, wel op roatan.

Spreken jij en je vriendine trouwens spaans?, anders zou ik echt een weekje crash course in Granada doen, met home stay. Dat was nog onze beste herinnering, echt onderdeel zijn van een familie die je naar van alles mee sleept. Granada is ook echt een leuke stad waar je je makkelijk een week vermaakt.

Waar je ook echt absoluut heen moet is Laguna Apoyo, heel erg relaxt en mooi en je kunt daar ook kayakken. Wij sliepen in http://www.craters-edge.com/ , maar 1 nachtje. Maar was ook zo'n plek waar ik graag langer was gebleven.

Wij hadden ruim 5 weken, waarvan we wel 8 dagen op roatan alleen maar hebben gedoken. Wij hadden echt best wel vaak dat we ergens graag langer hadden willen blijven. Centraal honduras moet ook heel veel te bieden hebben, maar dat hebben we allemaal niet gezien. Met 6.5 week ga je ook keuzes moeten maken, zeker als je nog naar la moskitia wil.

De enige plek in Nicaragua en Honduras die me tegenviel was San Juan del Sur, vieze zee, slechte prijs kwaliteit verhouding van hotels, lelijk strand en veel verkopers.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

het is idd moeilijk keuzes maken...zoveel te zien daar!

Ik denk dat ik ongeveer 2,5 week uittrek voor ometepe, leon en wat daar tussenin ligt (misschien ook jinotega, ben je daar geweest?). 2 weken voor la moskitia, 1 week voor de cayos cohinos en dan 1 week om via copan terug te gaan naar managua.
amassakoul
tom
Reisexpert

Honduras vanuit Nicaragua

Bericht door tom »

oké ik zit dus over een weekje in Nicaragua en wil vandaar graag Honduras in.
de hele staatsgreep schijnt nogal gemoedelijk te verlopen dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over maar nu lees ik net op minbuza dat de grenzen tussen Nicaragua en Honduras dicht zitten?!

weet iemand hier meer van??
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Re: honduras

Bericht door bolletjeom »

Ik weet niet hoe het ter plekke is. Ik weet wel dat je minbuza in de gaten moet houden en dat wanneer zei het advies geven niet te beginnen aan een trip die kant op dat je dan moet beseffen dat je daar onverzekerd bent.

Ik heb wel gelezen dat mensen problemen hadden met hun vlucht het land uit. En ik las vandaag dat de afgezette president onder begeleiding Donderdag weer terukeert naar zijn land. Dit zou nog wel eens een hele nieuwe golf van onlusten kunnen geven.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Het feit dat je in Nicaragua begint is iig goed nieuws.... Waarom houd je niet gewoon ter plekke goed in de gaten? Als ik jou was dan zou ik een "backup" scenario maken. Ben je al in Guatemala geweest? Je kunt toch altijd over/om Honduras heenvliegen? Belize (Caye Caulker) is ook erg leuk. Costa Rica/Panama klinkt ook goed. Maar dan zou ik persoonlijk Panama kiezen, omdat dat minder door Amerikanen overspoeld is (en goedkoper volgens mij, ook daardoor natuurlijk :-)).
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik begrijp nu dat de grenzen open zijn, kan natuurlijk weer elk moment veranderen....
ik zal t goed in de gaten houden., hoop dat t snel weer kalmeert.
amassakoul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ga je maar een weekje naar nicaragua?? je kunt mocht je honduras niet in kunnen je daar veel langer vermaken hoor. Anders ook nog via El Salvador (moet je ieni mini stukje door honduras, maar wellicht is er een rechtstreekse boot)
bolletjeom
Reisexpert

de nieuwe machthebbers hebben aangegeven de president gelijk weer op te pakken als hij terug keert. daar is het voorlopig nog niet rustig

en minbuza zegt nu het volgende:
Alle niet-essentiële reizen naar Honduras worden momenteel ontraden
Dus als je gaat ben je niet verzekerd.
In verband met de politieke instabiliteit en onzekere veiligheidssituatie in het gehele land worden momenteel alle niet-essentiële reizen naar Honduras ontraden. Voorts wordt aangeraden demonstraties en samenscholingen te mijden, de berichtgeving in de media te volgen en zich goed te informeren over de actuele ontwikkelingen ter plaatse.

De grensovergangen met Nicaragua en El Salvador zijn gesloten. Er is een avondklok ingesteld voor het gehele land. Men mag zich tussen 18.00 uur en 06.00 uur niet op straat begeven. Ook zal gedurende de dagen van de avondklok een gedeelte van de nacht in het hele land de elektriciteit worden afgesloten. Tussen 02.00 en 06.00 uur is er geen elektriciteit.

Het normale leven raakt langzaamaan ontregeld. Er is een economische boycot afgekondigd door de Centraal-Amerikaanse landen, waardoor op termijn voedsel- en/of benzinetekorten kunnen ontstaan.

Nederlanders die tijdelijk of permanent in Honduras verblijven wordt aangeraden zich (indien zij dit nog niet gedaan hebben) zo spoedig mogelijk te registreren bij de Honorair consul in Tegucigalpa
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

hmm dat klinkt niet zo goed...als het alleen een ontrading is, ben ik dan echt niet verzekerd aldaar??
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Lieve tom.. Dit is een Negatief Reisadvies ...dus....de overheid vind dat je er niet heen moet gaan behalve als je echt niet anders kunt! De verzekeringen gebruiken dat graag tegen je.
Daarnaast zijn de landsgrenzen dicht, is er een avondklok, verwachten ze grote nieuwe onlusten, is er geen eletra als het ze uit komt en moet je je melden bij de Nederlandse ambassade.
Als de nederlandse ambassade je uit de puree moet helpen en dat is omdat je hun reisadvies genegeert hebt kan je een rekening verwachten.

Zet Honduras voor nu uit je hoofd!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Lieve Tom....geheh: bolletje en haar famous moves 8-) .

Maar Tom, als je nu toch in Honduras belandt: dring dan ook vooral niet voor bij de plee. Ome El Niño is ooit een dagje naar Copan geweest. En in kroeg sloeg de ene baviaan de andere met bierfles op z'n kop wegens voordringen bij de plee O-) .
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

potverdorie....even los van de consequenties voor t land en de bevolking baal ik wel dat dit gebeurt een weekje voordat ik ga }:| had me erg verheugd op honduras.....

dan maar ff snel een LP costa rica of panama halen :P
amassakoul
Plaats reactie