combinatie stage en reizen, wat te doen met gemeentelijke inschrijving en verzekeringen?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
VivienneH

combinatie stage en reizen, wat te doen met gemeentelijke inschrijving en verzekeringen?

Bericht door VivienneH »

Ik ga vanaf maart voor 5 maanden stage lopen bij een colombiaanse organisatie. Het is nog niet zeker of ik vergoeding krijg voor deze stage. Na deze 5 maanden ben ik afgestudeerd. ik wil gezien ik er dan nu toch ben dan nog 5 maanden rondreizen door Zuid-Amerika.

- De gemeente zegt: langer dan 8 maanden weg, dus uitschrijven.
- De SVB zegt: stagevergoeding voor meer dan 150 euro per maand in colombia wordt gezien als werken
- Nederlandse zorgverzekering (besured) zegt:
> als je stage loopt en vergoeding krijgt kunnen we je uitschrijven, als dit niet het geval is kunnen we je niet uitschrijven
> deze zeggen dan ook weer, uitschrijven kan pas bij langer dan 12 maanden weg zijn
- OOM (andere zorg/reisverzekering): bij hen kan ik een verzekering afsluiten die alles dekt, ook als ik daarna niet meer student ben maar wel nog rondreis. (maar als ik niet dubbel betalen wil moet ik dan dus wel besured op kunnen zeggen)

En dan ligt het dus aan de verzekering die het uiteindelijk worden gaat of ik zorgtoeslag krijg of niet (of ik dus de nederlandse verzekering aanhoudt of niet)

Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij verder helpen?
Erik
Site Admin

Re: combinatie stage en reizen, wat te doen met gemeentelijke inschrijving en verzekeringen?

Bericht door Erik »

Ik heb even nog het e.e.a voor je nagekeken. Zekerheid kan ik je helaas niet geven.

Omdat je gaat stage lopen heb je een aanvullende reisverzekering nodig. Volgens mij kun je het type reisverzekering dat je nodig hebt alleen maar afsluiten als je bent uitgeschreven. Maar misschien dat anderen hierover meer weten. Zodra je bent uitgeschreven krijg je geen zorgtoeslag meer, en ben je ook niet voor zorg verzekerd. Daar heb je dan de reisverzekering voor. Ik denk dat zodra je jezelf zou uitschrijven bij de gemeente de verzekering niet veel verder kijkt hoe lang dat je weg blijft.

Je zou de volgende optie nog kunnen bekijken: Blijf gewoon ingeschreven staan (maar dan moet je zeker niet langer dan 12 maanden weg gaan (dus ook niet één dag langer). Zorg dat je een goede aanvullende reisverzekering afsluit waarmee je ook mag stagelopen (want dit is een soort van werk). Je betaalt dan mogelijk wat meer voor je reisverzekering, maar wanneer je meer terug krijgt voor je zorgtoeslag en misschien een voordelige zorgverzekering hebt dan lijkt mij dat de beste optie.
Plaats reactie