Jordanië

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
annelies2225
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2010 22:25

Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door annelies2225 »

We (=2) willen in februari een kleine twee weken naar Jordanie.

Normaal gesproken pakken we de rugzak en stappen de trein/bus/... in, maar her-en-der lezende is een auto huren ook geen slecht idee.

Het leuke aan reizen per OV vinden we toch het contact met de locale bevolking, het onverwachte en het lekker relaxed reizen zonder de zorgen van een (huur)auto, zeker in de (grote) steden.
Maar ik lees dat het huren van een auto een eigenlijk erg goed alternatief is (ook dat het OV toch niet overal goed aanwezig is).

Qua reisroute zitten we toch te dnken aan het 'standaard' reisrondje, zoiets van Amman, Jerash, Dode Zee, Dana NP, Petra, Wadi Rum, en Aqaba...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ultieme must-do or must-see zijn ook altijd welkom ;-)
eefje
Wereldreiziger
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 dec 2007 20:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door eefje »

Ik ben afgelopen zomer in Jordanie geweest en heb alles met openbaar vervoer gedaan. Prima te doen en erg goedkoop!

Ik ben in alle plaatsten geweest op Dana NP Na. Al deze plaatsen waren (eenvoudig) per bus te bereiken. Alleen vanuit de Wadi Rum moet je, wanneer je met de bus verder wilt reizen, terug naar petra om je reis te vervolgen. Op dat punt hebben wij gelift. Dit was prima te doen en na nog geen 5 tellen hadden we al een lift te pakken welke ons voor het gewenste hotel af heeft gezet (voor ons was dat in Aqaba).

Vanuit Amman kun je naar enorm veel bestemmingen. Er zit een groot busstation waar je vanuit het centrum voor 2 dinar heen kan (die in de lonely planet staat bestaat niet meer): ideaal!

Voordat ik naar Jordanie ging twijfelde ik er ook aan of openbaar vervoer te doen zou zijn maar mij is het prima bevallen! Lees ook dit stukje:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/jo ... i8119.html

Wil je trouwens naar Aqaba, verlaat dan zo snel mogelijk het centrum van aqaba en ga naar de south beach!!!! Vele malen rustiger en schoner!
Hoot
Reiziger
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2010 11:33

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door Hoot »

Ik heb ook met OV gereisd in Jordanië, was prima te doen en zeer gezellig. Alleen langs de King's Highway (Dana en Kerak bv) is er geen openbaar vervoer, maar dan kun je als alternatief liften of een taxi regelen.

Hou er wel rekening mee dat de bussen vaak pas gaan als ze vol zitten, en met name op vrijdag is dat nog wel eens problematisch. Daar staat tegenover dat de uurtjes die je op een busstation doorbrengt, je op een geweldige manier laten kennismaken met een heel gastvrij en vriendelijk land :)
Don't dream your life - Live your dream
annelies2225
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2010 22:25

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door annelies2225 »

Beide bedankt voor de reacties en tips (zeker die van south beach ipv aqaba) ^O^

Zo te horen is het OV dus goed te doen, en ja verrassingen zijn er altijd maar dat maakt het juist leuk :)

het enige nadeel is dat er geen voordelige vluchten zijn te vinden met een beetje normale vliegtijden.....
eefje
Wereldreiziger
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 dec 2007 20:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door eefje »

Wanneer wil je ongeveer gaan?
annelies2225
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2010 22:25

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door annelies2225 »

Het staat in de planning voor februari.
Hoezo dan, heb je specifieke tips.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door bolletjeom »

februari kan koud zijn!
Iedereen denkt dat het midden oosten bloedheet is maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Ik ben eind april geweest en heb mijn fleecevest een aantal keer aangehad. Zeker in de wind op mount ...oh, hoe heet ie ook al weer.... nebo ?!?
In de woestijn is het ook flink koud s nachts. Bij de dode zee was het ook niet echt heel erg warm.

auto of openbaar vervoer. Beide kan. Een eigen auto geeft wel meer vrijheid. Ik zou het aandurven om daar te rijden. Ik vond ze niet echt als gekken rijden ofzo.

Heel veel plezier in iedergeval
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
eefje
Wereldreiziger
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 dec 2007 20:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door eefje »

kwam laatst toevallig goedkoop ticket tegen maar was voor april. Dezelfde reis in feb kost wat meer... 394 en duurt 6 uur... Jammer!
annelies2225
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2010 22:25

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door annelies2225 »

We hebben inmiddels een ticket geboekt, met arkefly naar aqaba, met op de terugweg een tussenstop in Hurgada, voor ca 350 euro en goede vluchttijden.

@ bolletjeom..We weten dat het best koud kan zijn. we houden wel van om buiten de reguliere seizoenen te reizen en een beetje kou kunnen we ons voorbereiden en deinsen we niet voor terug.

En weer dank voor de reacties :)
Retse
Wereldreiziger
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2010 09:03

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door Retse »

Eefje,

Allereerst bedankt voor al je informatie in je berichten en de reisinformatie. Jordanie staat op mijn wensenlijstje voor komend voor- of najaar.

Ik lees dat je een voordelig ticket voor april hebt gezien. Was dit met Tarom Air? Zij komen midden in de nacht aan (net als vele andere maatschappijen). Het lijkt mij niet prettig. Hoe heb jij dit ervaren (of had je andere vliegtijden)?

Heb jij misschien nog je reisschema? Ik vind het lastig (heb nog geen LP) om te bepalen wat je in welke tijd kunt doen. Afhankelijk hiervan wil ik misschien nog een buurland bezoeken.

Dan nog een laatste vraag. Is het een probleem om met 2 vrouwen in Jordanie te reizen?

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door bolletjeom »

suffe manier om er achter te komen wat je kunt doen in een bepaalde tijd: kijk bij groepsreis aanbieders en tel er wat tijd bij op voor zoeken naar acco of extra tijd voor openbaar vervoer. Of kijk bij mensen die het al gedaan hebben. Zat mensen met een blog!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
eefje
Wereldreiziger
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 dec 2007 20:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door eefje »

Wij kwamen ook midden in de nacht aan. Omdat de vriendin waarmee ik op reis was ontzettend ziek was geworden onderweg hebben we een taxi genomen naar Amman. Dit kostte 15 dinar (ongeveer 15 euro) en ging direct naar het hotel waar we meteen ons bed in konden duiken. Ik vond het geen probleem!

Als 2 vrouwen reizen is verder prima te doen! Heb ik dus ook gedaan en hoewel je veel aangestaard zult gaan worden hebben wij verder totaal geen problemen gehad!

Ons reisschema, uhmmm... Wij hadden in totaal 4 weken en zijn ook nog naar jeruzalem en cairo geweest. Omdat we ontzettend op ons gemakje wilden reizen en aan het einde ook nog een week zon wouden hebben we het erg relaxed gedaan!

Amman heb je in 1 dag zeker wel gezien (zou je ook gewoon over kunnen slaan is echt vrij weinig te doen. Maar... Vanuit Amman kun je wel heel makkelijk naar de dode zee, Madaba, Mount nebo en jerash. Ik heb de dode zee op 1 dag samen met madaba en mount nebo bekeken. Is echt prima te doen en totaal geen haast gevoel gehad (hebben met andere backpackers taxi gedeeld die ons naar elke lokatie bracht). Jerash met de local bus bezocht, 's ochtends heen en 's avonds terug. Prima te doen en kostte 2 dinar.

In een paar uur reis je naar Petra vanuit Amman. Hier ligt het eraan hoeveel dagen je in petra wilt zijn. Vanuit Petra zijn wij naar de wadirum gegaan waar we op een ochtend heen gingen daar een dag hebben rondgereden en gelopen, overnacht onder de sterren om de volgende dag weer richting Amman te gaan. Amman zelf is dus niets aan maar om een paar dagen strand wel ideaal. Of dat er voor jou in zit qua weer weet ik niet. Zo niet dan zou ik het overslaan.

Zoals je al wel ziet kun je met 2 weken dus rustig aan doen. WIl je meer zien dan zou ik je Jeruzalem echt aanraden. Hoewel je 2 volle dagen aan reistijd kwijt zult zijn is het wel echt super mooi! Dat reizen ligt zeker niet aan de afstand maar aan het enorme gedoe bij de grens van Israel (lees het stukje visa en grensovergang op de site maar even door mocht je het overwegen).

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik ze!
Retse
Wereldreiziger
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2010 09:03

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door Retse »

Eefje,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga de reisinformatie over Jeruzalem bekijken.
kristine
Vakantieganger
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 dec 2010 22:34
Locatie: Tilburg

Geen sub-forum over Midden-Oosten of Jordanië?

Bericht door kristine »

Hopelijk vind ik nog tickets met een leuk prijsje voor onze trip naar Thailand deze zomer, maar ik ben me, als tweede optie, aan het verdiepen in een trip naar Jordanië (voorjaar).
Nu lees ik overal dat Jordanië heel geschikt is om zelfstandig of met het gezin doorheen te reizen (openbaar vervoer of huurauto), maar nergens op het internet vind ik mensen of gezinnen die dat ook gedaan hebben. Iedereen gaat met een groepsreis.... Waarom dan? Voordeliger kan het toch niet zijn?? Ik hoor graag van jullie...
Enne... ligt het aan mij 8)7 of is er (nog) geen Midden-Oosten sub-forum 0_0
:)
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Geen sub-forum over Midden-Oosten of Jordanië?

Bericht door Jenny »

Jordanie ligt in Azie. Staat in de rubriek 'overige landen' :)

Ik ben in de kerstvakantie naar Jordanie geweest, en in die periode was een groepsreis minder dan 100 euro duurder dan een los vliegticket. En daar zat je vervoer bij, en ook je hotels! Voor dat schaarse budget had ik die dingen nooit zelf kunnen regelen - dus ja, soms is een groepsreis goedkoper.

Er is recent een topic geweest over Jordanie met OV, maar aangezien ik dit op mn foon typ is het lastig de link te zoeken....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast