Veiligheid Filipijnen
Veiligheid op de Filippijnen??
Hoi,
Wij willen weer gaan reizen. Dit keer gaan we 3 maanden met vertrek in februarie 2015.
Ik heb mijn zinnen op de Filippijnen gezet!
Eventuele route:
Begin in het noorden van de Filippijnen. Reis naar het zuiden en via eilandhoppen naar Maleisisch Borneo om vervolgens door te reizen naar.......?
Nu lees ik dat er negatief reisadvies gegeven word over de Filippijnen.
Kans op ontvoeringen, piraterij, demonstraties en ook vanwege de infrastructuur...
We hebben eerder al een wereldreis gemaakt en zijn dus wel wat gewend.
Maar.......
Hoe veilig zijn de Filippijnen nu werkelijk???
Daarlangs heb ik ook gelezen dat je het land alleen op komt als je een ticket hebt om het land ook weer te verlaten.
Dus al hoppend naar Borneo gaat dan niet??
Is het andersom wel mogelijk? Kun je van eiland naar eiland hoppend, van Borneo naar de Filippijnen?
SUPER als iemand me hier meer over kan vertellen.
Alvast bedankt!!
Wij willen weer gaan reizen. Dit keer gaan we 3 maanden met vertrek in februarie 2015.
Ik heb mijn zinnen op de Filippijnen gezet!
Eventuele route:
Begin in het noorden van de Filippijnen. Reis naar het zuiden en via eilandhoppen naar Maleisisch Borneo om vervolgens door te reizen naar.......?
Nu lees ik dat er negatief reisadvies gegeven word over de Filippijnen.
Kans op ontvoeringen, piraterij, demonstraties en ook vanwege de infrastructuur...
We hebben eerder al een wereldreis gemaakt en zijn dus wel wat gewend.
Maar.......
Hoe veilig zijn de Filippijnen nu werkelijk???
Daarlangs heb ik ook gelezen dat je het land alleen op komt als je een ticket hebt om het land ook weer te verlaten.
Dus al hoppend naar Borneo gaat dan niet??
Is het andersom wel mogelijk? Kun je van eiland naar eiland hoppend, van Borneo naar de Filippijnen?
SUPER als iemand me hier meer over kan vertellen.
Alvast bedankt!!
Re: Veiligheid op de Filippijnen??
Er is geen negatief reisadvies, maar er zijn gebieden die je beter kunt vermijden. Gebieden die vaak afgeraden worden zijn het zuidwesten van Mindanao en de Sulu archipel. Als je zonder vliegen naar Borneo wilt, zou je het via Palawan moeten proberen. Maar ik betwijfel of er verbindingen zijn en of je daar als toerist op mee kunt.
In mijn ervaring zijn de Filipijnen minder veilig dan bv Thailand, Maleisië of Indonesië. Maar als je goed oplet en geen al te gekke dingen doet, valt het allemaal wel mee. Vooral in het donker goed opletten en (in bv Manila) niet al je waardevolle spullen meenemen op straat. Ik pinde alleen geld bij automaten die ergens binnen stonden met een bewaker erbij bijvoorbeeld. Dat soort dingen. Maar je moet je niet bang laten maken, als je wat reiservaring hebt, komt het wel goed.
Verkeersveiligheid vond ik vooral op een paar wegen in het noorden (m.n. rondom Bontoc) nogal dubieus. Geen vangrail, diepe afgronden, veel landslides en jeepneys en bussen die tot op het dak vol zitten... Daarbij zijn Filipijnse veerboten doorgaans niet de meest veilige ter wereld.
Wat betreft je visum: je moet altijd een ticket het land uit laten zien. Binnen 30 dagen als je zonder visum binnenkomt en binnen 60 dagen als je vooraf in NL een visum aanvraagt.
In mijn ervaring zijn de Filipijnen minder veilig dan bv Thailand, Maleisië of Indonesië. Maar als je goed oplet en geen al te gekke dingen doet, valt het allemaal wel mee. Vooral in het donker goed opletten en (in bv Manila) niet al je waardevolle spullen meenemen op straat. Ik pinde alleen geld bij automaten die ergens binnen stonden met een bewaker erbij bijvoorbeeld. Dat soort dingen. Maar je moet je niet bang laten maken, als je wat reiservaring hebt, komt het wel goed.
Verkeersveiligheid vond ik vooral op een paar wegen in het noorden (m.n. rondom Bontoc) nogal dubieus. Geen vangrail, diepe afgronden, veel landslides en jeepneys en bussen die tot op het dak vol zitten... Daarbij zijn Filipijnse veerboten doorgaans niet de meest veilige ter wereld.
Wat betreft je visum: je moet altijd een ticket het land uit laten zien. Binnen 30 dagen als je zonder visum binnenkomt en binnen 60 dagen als je vooraf in NL een visum aanvraagt.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
-
- Reisexpert
Als je relatief veilig wilt eiland hoppen is deze website misschien nog iets voor jullie:
http://www.findacrew.net/
http://www.findacrew.net/
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
Thanks!!! ... voor je reactie!
Er is dus eigenlijk geen andere mogelijkheid dan om in en uit de Filippijnen te vliegen.....?
Hoe zit dat dan met het zuidwesten van Mindanao?
Het is een grote stad van waaruit je goed kunt vliegen, deze kun je amper mijden...?!
Er is dus eigenlijk geen andere mogelijkheid dan om in en uit de Filippijnen te vliegen.....?
Hoe zit dat dan met het zuidwesten van Mindanao?
Het is een grote stad van waaruit je goed kunt vliegen, deze kun je amper mijden...?!
Bedoel je Zamboanga of Davao?TwoFishes schreef:Hoe zit dat dan met het zuidwesten van Mindanao?
Davao heb ik wel wat positieve verhalen over gehoord, maar Zamboanga is echt een dikke no-go. Er zijn daar regelmatig opstootjes, vuurgevechten en meer dingen waar je als toerist niets bij te zoeken hebt.
Vliegen is inderdaad de makkelijkste manier om in en uit het land te komen. Er zijn vanuit o.a. Manila en Cebu goede verbindingen naar Kota Kinabalu op Maleisisch Borneo.
Heb je het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken al gelezen? http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... filipijnen
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Het makkelijkste en beste is om Mindanao maar in zijn geheel te mijden....
Ik ga me eerst even verder verdiepen in het land.
Ik ga me eerst even verder verdiepen in het land.
De Filipijnen hebben ook zonder Mindanao een hoop te bieden! Met name Luzon vond ik erg mooi.
Ik vond de mensen erg vriendelijk. Daarnaast zijn er nog niet echt woekerprijzen tegen toeristen en hoef je niet voor elke bus af te dingen. Dat maakte het reizen voor mij wel makkelijk/minder vermoeiend.
Let wel op dat in het typhon-seizoen de boten soms niet/minder gaan.
Ik vond de mensen erg vriendelijk. Daarnaast zijn er nog niet echt woekerprijzen tegen toeristen en hoef je niet voor elke bus af te dingen. Dat maakte het reizen voor mij wel makkelijk/minder vermoeiend.
Let wel op dat in het typhon-seizoen de boten soms niet/minder gaan.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Vanaf Puerto Princesa (Palawan) vliegt Maswings dagelijks op Kota Kinabalu op Borneo.
Misschien komen we elkaar wel tegen? Ik zit in februari ook op de Filipijnen
Misschien komen we elkaar wel tegen? Ik zit in februari ook op de Filipijnen
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Ik heb me er geen moment onveilig gevoeld behalve in Manilla. Snel wegwezen daar. Ben enkel naar Luzon, Palawan, op Boracay en naar Kalibo geweest. Net zo veilig als andere aziatische landen, maar je moet natuurlijk wel je gezonde verstand gebruiken zoals overal 

Bedankt dat je dat even meldt! Dat doet me toch wel erg goed om te horen!
Ur welcome. Heel veel plezier! Filipijnen is geweldig!
Echt veel lieve mensen en nog niet zo toeristisch. In het Noorden waren sommige mensen zelfs verlegen als ik ze naar de weg vroeg bv.. Misschien ga ik ook nog wel even terug. Ga een half jaartje reizen.

Blijf weg uit Manilla! In Manilla hebben ze mij drie keer proberen te beroven terwijl ik echt niets bij me had. De mensen zijn arm en slapen dan ook veelal op straat. Als je de mogelijkheid hebt om meteen door te vliegen, moet je dat doen.
In andere kleinere gebieden (noord-luzon en dan alle dorpjes zoals Banaue) voelde ik me altijd veilig. De mensen zijn lief en zorgzaam.
Bohol is goed te doen in 1 dag met een eigen auto (tarpiers bekijken en chocolate hills). Het noorden van Palawan (el nido) is prachtig en het toeristische maar mooie boracay is niet te missen. In boracay moet je zeker naar Puka beach gaan! Al deze plekken zijn absoluut net zo veilig als Thailand. Ook op de goedkoopste sleeping boats heb ik me nooit onveilig gevoeld. Natuurlijk moet je je backpack niet laten rondslingeren en gewoon bij je houden. Met wat gezond verstand komt alles goed!
Wat betreft retour vliegticket: dit moet absoluut! Ik nam de gok en had dit niet. In Singapore werd mij doodleuk verteld dat ik de filipijnen niet in mocht dus moest ik binnen 10 minuten snelsnel een (dure) retourvlucht boeken zodat ik mijn aansluiting niet zou missen. Dat was pas een paniekaanval
In andere kleinere gebieden (noord-luzon en dan alle dorpjes zoals Banaue) voelde ik me altijd veilig. De mensen zijn lief en zorgzaam.
Bohol is goed te doen in 1 dag met een eigen auto (tarpiers bekijken en chocolate hills). Het noorden van Palawan (el nido) is prachtig en het toeristische maar mooie boracay is niet te missen. In boracay moet je zeker naar Puka beach gaan! Al deze plekken zijn absoluut net zo veilig als Thailand. Ook op de goedkoopste sleeping boats heb ik me nooit onveilig gevoeld. Natuurlijk moet je je backpack niet laten rondslingeren en gewoon bij je houden. Met wat gezond verstand komt alles goed!
Wat betreft retour vliegticket: dit moet absoluut! Ik nam de gok en had dit niet. In Singapore werd mij doodleuk verteld dat ik de filipijnen niet in mocht dus moest ik binnen 10 minuten snelsnel een (dure) retourvlucht boeken zodat ik mijn aansluiting niet zou missen. Dat was pas een paniekaanval

-
- Reiziger
O, dat is wel heftig , drie poging tot beroving in Manila. Mag ik vragen in welke wijk dat gebeurde ?
Ja zonder ticket om Filippijnen weer te verlaten toch het land binnen te komen strand meestal al bij het boarden. Veel vliegmaatschappijen controleren hier streng op, bang als men is boetes te krijgen van Filippijnen.
Gek genoeg word er bij aankomst in Manila bijna nooit op gecontroleerd
Ja zonder ticket om Filippijnen weer te verlaten toch het land binnen te komen strand meestal al bij het boarden. Veel vliegmaatschappijen controleren hier streng op, bang als men is boetes te krijgen van Filippijnen.
Gek genoeg word er bij aankomst in Manila bijna nooit op gecontroleerd
In Filippijnen is er gelukkig geen massa toerisme www.wowphilippines.de
Hoe is het nu met de veiligheid in de Filipijnen?
Is iemand daar nu of net geweest die kan vertellen of het land enigszins veilig te bereizen is?
Ik wil begin maart naar de Filipijnen en wil (moet) deze week een onward ticket Nieuw Zeeland uit boeken.
Reisadvies van Buitenlandse zaken is het volgende: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... filipijnen
Daar staat dus o.a.:
- pas op met reizen per bus, taxi of (veer)boot
- Ontvoeringen en gewelddadige criminaliteit komen regelmatig voor
- Nederland neemt deel aan de internationale coalitie die strijdt tegen de terroristische groepering ISIS. Nederlanders in het buitenland lopen daardoor een verhoogd risico slachtoffer te worden van geweld en aanslagen. Blijf alert.
Op de Filipijnen zijn verschillende terroristische organisaties actief. Terroristische activiteiten in de Filipijnen zijn bijvoorbeeld ontvoeringen en (bom-)aanslagen op burgerdoelen. Plaatsen waar veel mensen komen, kunnen een doelwit zijn voor een aanslag.
Raden jullie af om begin maart naar de Filipijnen te gaan? (omdat jullie je daar onveilig voelden of vervelende dingen hebben meegemaakt?)
Of waren de Filipijnen best te bereizen zolang je de volgende gebieden vermijdt? : ARMM, SOCCSKSARGEN, Zamboanga Peninsula en Noord-Mindanao
Ik lees graag jullie ervaringen!
Alvast bedankt!
Is iemand daar nu of net geweest die kan vertellen of het land enigszins veilig te bereizen is?
Ik wil begin maart naar de Filipijnen en wil (moet) deze week een onward ticket Nieuw Zeeland uit boeken.
Reisadvies van Buitenlandse zaken is het volgende: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... filipijnen
Daar staat dus o.a.:
- pas op met reizen per bus, taxi of (veer)boot
- Ontvoeringen en gewelddadige criminaliteit komen regelmatig voor
- Nederland neemt deel aan de internationale coalitie die strijdt tegen de terroristische groepering ISIS. Nederlanders in het buitenland lopen daardoor een verhoogd risico slachtoffer te worden van geweld en aanslagen. Blijf alert.
Op de Filipijnen zijn verschillende terroristische organisaties actief. Terroristische activiteiten in de Filipijnen zijn bijvoorbeeld ontvoeringen en (bom-)aanslagen op burgerdoelen. Plaatsen waar veel mensen komen, kunnen een doelwit zijn voor een aanslag.
Raden jullie af om begin maart naar de Filipijnen te gaan? (omdat jullie je daar onveilig voelden of vervelende dingen hebben meegemaakt?)
Of waren de Filipijnen best te bereizen zolang je de volgende gebieden vermijdt? : ARMM, SOCCSKSARGEN, Zamboanga Peninsula en Noord-Mindanao
Ik lees graag jullie ervaringen!
Alvast bedankt!