Lang op reis en AOW: wat adviezen graag

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
N00dle

Lang op reis en AOW: wat adviezen graag

Bericht door N00dle »

Ik ben een paar maanden geleden op reis gegaan, en het zou zomaar kunnen zijn dat ik langer dan 8 maanden besluit weg te blijven. Ik moet me dan officieel uitschrijven, ook al ben ik heel veel mensen tegengekomen die al jaren weg zijn en dat niet doen, zonder problemen.

Het hele uitschrijven maakt me niet zo veel uit. Wel de AOW. Alle reizigers die gewoon ingeschreven blijven bouwen lekker hun AOW op. Ik dan niet. Stel, ik blijf een jaar of twee weg, en ik ben 20 jaar met AOW voor ik crepeer, dan kost het me 4%, dus bijna 10.000 euro, die ik misloop omdat ik besluit eerlijk te zijn.

Het is dan bijna voordeliger om tussendoor even naar Nederland te gaan. Ik kan alleen nergens vinden hoe lang ik thuis moet zijn in zo'n situatie. Weet iemand dat hier?

Ook begrijp ik dat ik 364 dagen weg kan blijven, maar ik bij 365 dagen mijn AOW verlies. Hoe zit het bij het tweede jaar? Moet ik ook het hele tweede jaar weg zijn, of wordt er vanaf jaar 1 gewoon per dag geteld... Ik heb moeite het te vinden, en durf ook niet zo goed instanties te bellen (iets met slapende honden, mezelf in de voet schieten, enzovoorts).

Zoals je begrijpt probeer ik een assesment te maken. Hopelijk kan iemand me een eindje op weg helpen.
Erik
Site Admin

Re: Lang op reis en AOW: wat adviezen graag

Bericht door Erik »

Ik heb je vraag even onder de aandacht gebracht in de hoop dat we wat antwoorden hierop kunnen krijgen. Interessante vraag in ieder geval (waar ik zelf helaas ook het antwoord niet op weet).
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Zal hier ook nog even reageren (mijn reactie vind je ook via de link hierboven).

Ik sta al jaren niet meer ingeschreven in Nederland en loop daarmee, technisch gezien, veel AOW mis. Zelf maak ik me er niet al te druk om. Vooral vanwege het feit dat op het moment dat ik met pensioen kan gaan, de AOW waarschijnlijk al lang niet meer zo bestaat als wij hem nu kennen.
Wij sparen elke maand een bedrag en stoppen dat in een spaarpot en sparen zo zelf voor ons pensioen.

Het ligt er aan hoe lang je wel wilt, maar ik denk dat je die €10.000,- wel 'bij' zou kunnen sparen wanneer je terug in Nederland bent en weer werkt.

Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal. Succes!
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Poohh

Bericht door Poohh »

Ik loop tegen hetzelfde aan.....de bedoeling is om een jaar minimaal weg te blijven....wat te doen, verzekeren? Heeft iemand daar ervaring mee?
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Als je een jaar wegblijft is het nog weer anders als het om verzekeren gaat hoorde ik. Je kunt je dan wel uitschrijven, maar moet wel je zorgverzekering aanhouden.
Ik las het hier; http://www.travelaar.nl/nl/voorbereiden ... ereldreis/
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Pooh

Bericht door Pooh »

Inmiddels heeft de SVB mij het een en ander uitgelegd. De AOW is gekoppeld aan je zorgverzekering; zolang je verzekerd bent, bouw je ook je AOW op. Verzekerd blijf je sowieso het eerste jaar (tenzij je minimaal 3 maanden aaneengesloten gaat werken) tot een maximum van 3 jaar. Je moet na dat eerste jaar dan wel je ingezetenschap kunnen aantonen (het eerste jaar blijf je sowieso als ingezetene aangemerkt): een ticket terug naar huis bijvoorbeeld, het aanhouden van je woning - alles wat je band met NL versterkt kun je opvoeren. Met je zorgtoeslag op maximaal vallen de kosten dan erg mee, en met de AOW geen gedoe.
Plaats reactie