Interrail (Oost-)Europa
Oost Europa - Interrail
Hallo allemaal,
Een aantal jaar geleden heb ik een interrail gemaakt door Zuid Frankrijk, Italie, Griekenland, Istanbul, Montenegro, Budapest, Praag. Geweldige ervaring en waarschijnlijk ga ik deze zomer voor de 2de keer.
Wel met een ander reisgenootje en voor haar is het de 1ste keer.
We hebben beide een aantal landen/steden die we graag zouden willen zien en hopen dat jullie nog wat goede tips hebben.
We willen ong. 4 weken weg en eventueel ergens heen vliegen is een optie om wat tijd te besparen.
We willen wel een afwisseling in de route, heb zelf de vorige keer gemerkt dat je echt soms een paar dagen strand er tussen moet hebben om uit te rusten en niet steden moe te worden.
We zitten te denken aan een rondje, waarbij in elk geval Krakow (Met auswitch/birkenau) en Kroatie een must zijn.
Verder zijn we nog een beetje zoekende, ik wil zelf het liefste niet te veel dubbel doen en vooral nieuwe dingen zien.
Dus voor het Oosten deze keer.
Misschien een rondje vanaf Wenen, richting Zagreb, Split, Dubrovnik, Sarajevo, dan richting Bulgarije en misschien Roemanie (wat moeten we daar zien aan steden en wat is nog leuk voor 2 dagen strand?) en vanuit door naar Krakow. Of misschien eerst nog langs Budapest (Of Hongarije met bijv. balaton meer)/Praag en vanuit Polen nog naar Berlijn. Ook in Polen willen we best nog iets meer zien, we hebben gehoord dat we Warschau over kunnen slaan. Wat is er wel nog echt de moeite waard eventueel?
Je ziet al wel dat ik nog niet echt een concreet plan heb.
Wat zou afwisselend en haalbaar zijn in die 4 weken als je een beetje mijn rondje in je hoofd hebt? Of misschien iets totaal anders?
We hebben beide ook voorkeur voor Spanje, maar dat ligt wel erg uit de route denk ik?
Een aantal routes die ik al beetje ruw weg had uitgestippeld:
Berlijn, Praag, Krakow, Budapest en/of Keszthely(Balatonmeer), Sarajevo, Dubrovnik, Split, Zagreb, Verona, Zuid Frankrijk, Parijs.
Wenen, Zagreb, Split, Dubrovnik, Sarajevo, Sofia en/of Veliko Tarnovo, Varna, Brasov, Keszthely (Balatonmeer), Krakow, Berlijn.
Wenen, Zagreb, Split, Dubrovnik, Sarejevo, Keszthely(Balatonmeer), Budapest, Krakow, Poznan, Berlijn.
Milaan- Ljubljana – Split - Dubrovnik - Sarajevo - Sofia - Varna - Brasov – Boedapest of Keszthely - Bratislava - Krakau – Berlijn.
Berlijn, Praag, Krakow, Budapest, Keszthely, Sarajevo, Ohrid, Tirana, Dubrovnik, Split, Zagreb, Ljubjana, Wenen.
Haalbaar? Aan te raden? Veranderingen nodig?
Ik hoop op goede tips!
Groetjes,
Jitske.
Een aantal jaar geleden heb ik een interrail gemaakt door Zuid Frankrijk, Italie, Griekenland, Istanbul, Montenegro, Budapest, Praag. Geweldige ervaring en waarschijnlijk ga ik deze zomer voor de 2de keer.
Wel met een ander reisgenootje en voor haar is het de 1ste keer.
We hebben beide een aantal landen/steden die we graag zouden willen zien en hopen dat jullie nog wat goede tips hebben.
We willen ong. 4 weken weg en eventueel ergens heen vliegen is een optie om wat tijd te besparen.
We willen wel een afwisseling in de route, heb zelf de vorige keer gemerkt dat je echt soms een paar dagen strand er tussen moet hebben om uit te rusten en niet steden moe te worden.
We zitten te denken aan een rondje, waarbij in elk geval Krakow (Met auswitch/birkenau) en Kroatie een must zijn.
Verder zijn we nog een beetje zoekende, ik wil zelf het liefste niet te veel dubbel doen en vooral nieuwe dingen zien.
Dus voor het Oosten deze keer.
Misschien een rondje vanaf Wenen, richting Zagreb, Split, Dubrovnik, Sarajevo, dan richting Bulgarije en misschien Roemanie (wat moeten we daar zien aan steden en wat is nog leuk voor 2 dagen strand?) en vanuit door naar Krakow. Of misschien eerst nog langs Budapest (Of Hongarije met bijv. balaton meer)/Praag en vanuit Polen nog naar Berlijn. Ook in Polen willen we best nog iets meer zien, we hebben gehoord dat we Warschau over kunnen slaan. Wat is er wel nog echt de moeite waard eventueel?
Je ziet al wel dat ik nog niet echt een concreet plan heb.
Wat zou afwisselend en haalbaar zijn in die 4 weken als je een beetje mijn rondje in je hoofd hebt? Of misschien iets totaal anders?
We hebben beide ook voorkeur voor Spanje, maar dat ligt wel erg uit de route denk ik?
Een aantal routes die ik al beetje ruw weg had uitgestippeld:
Berlijn, Praag, Krakow, Budapest en/of Keszthely(Balatonmeer), Sarajevo, Dubrovnik, Split, Zagreb, Verona, Zuid Frankrijk, Parijs.
Wenen, Zagreb, Split, Dubrovnik, Sarajevo, Sofia en/of Veliko Tarnovo, Varna, Brasov, Keszthely (Balatonmeer), Krakow, Berlijn.
Wenen, Zagreb, Split, Dubrovnik, Sarejevo, Keszthely(Balatonmeer), Budapest, Krakow, Poznan, Berlijn.
Milaan- Ljubljana – Split - Dubrovnik - Sarajevo - Sofia - Varna - Brasov – Boedapest of Keszthely - Bratislava - Krakau – Berlijn.
Berlijn, Praag, Krakow, Budapest, Keszthely, Sarajevo, Ohrid, Tirana, Dubrovnik, Split, Zagreb, Ljubjana, Wenen.
Haalbaar? Aan te raden? Veranderingen nodig?
Ik hoop op goede tips!
Groetjes,
Jitske.
- Globeskater
- Reisexpert
- Berichten: 1857
- Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
- Contacteer:
Re: Oost Europa - Interrail
hey Jitske!
Ik zou voor de tweede of de laatste route gaan!
Ik heb in de meeste van de landen die jij noemt gereisd, of met interrail of vanuit Budapest toen ik daar woonde..
Mijn interrail bestond destijds uit Salzburg, Budapest, Sofia, Varna (gregory's backpackers net buiten Varna is echt aanrader) Veliko Tarnovo, Istanbul, Athene, Olympia, Thessaloniki, Skopje, Ohrid, Skopje en toen naar huis..
Ik zelf vind Sarajevo echt een fantastische stad en van daaruit is het ook erg makkelijk om een dagtrip naar Mostar te maken. Ook zou je kunnen kijken of een Balkan Flexi trein pas wat is alleen dan heb je niet Krakow erbij. Maar Split en Dubrovnik zijn leuk al vind ik Kotor en Budva in Montenegro nog veel leuker. Leuke kustplaatsen, mooie dingen te zien, vriendelijke mensen en een veel schonere zee!
Qua kust zou ik de zwarte zeekust verkiezen boven het balaton meer.. qua stappen is Siofok bijvoorbeeld echt wel leuk maar vond het meer qua strand en zwemmen echt wel tegenvallen.. zou dan eerder kust van Bulgarije en dan kroatie/montenegro nemen.
In veliko tarnovo als je daar heen gaat zou ik zeker in het Phoenix Hostel verblijven en je mag daar de lichtshow 's avonds van de citadel echt niet missen!
Montenegro heb je het Hippo hostel in Budva wat ik zeker kan aanraden.. wel heb ik gemerkt dat in de voormalig joegoslavische landen het soms makkelijker is om met de bus te reizen dan met de trein..
Denk er wel aan dat je voor Servië een paspoort moet hebben dus als je daar doorheen reist niet vergeten anders krijg je grote problemen.
Grote steden met wat kleinere plaatsen afwisselen doet ook wonderen denk bij natuur ook aan bijv. de plitvice meren in kroatie (dichtbij zagreb) Bled in Slovenie en zo zijn er vast meerdere dingen onderweg die aan de afwisseling qua steden kunnen bijdragen.. je zou tussen Dubrovnik en Split ook kunnen denken aan een eiland als Hvar of Korcula.
Ik zou voor de tweede of de laatste route gaan!
Ik heb in de meeste van de landen die jij noemt gereisd, of met interrail of vanuit Budapest toen ik daar woonde..
Mijn interrail bestond destijds uit Salzburg, Budapest, Sofia, Varna (gregory's backpackers net buiten Varna is echt aanrader) Veliko Tarnovo, Istanbul, Athene, Olympia, Thessaloniki, Skopje, Ohrid, Skopje en toen naar huis..
Ik zelf vind Sarajevo echt een fantastische stad en van daaruit is het ook erg makkelijk om een dagtrip naar Mostar te maken. Ook zou je kunnen kijken of een Balkan Flexi trein pas wat is alleen dan heb je niet Krakow erbij. Maar Split en Dubrovnik zijn leuk al vind ik Kotor en Budva in Montenegro nog veel leuker. Leuke kustplaatsen, mooie dingen te zien, vriendelijke mensen en een veel schonere zee!
Qua kust zou ik de zwarte zeekust verkiezen boven het balaton meer.. qua stappen is Siofok bijvoorbeeld echt wel leuk maar vond het meer qua strand en zwemmen echt wel tegenvallen.. zou dan eerder kust van Bulgarije en dan kroatie/montenegro nemen.
In veliko tarnovo als je daar heen gaat zou ik zeker in het Phoenix Hostel verblijven en je mag daar de lichtshow 's avonds van de citadel echt niet missen!
Montenegro heb je het Hippo hostel in Budva wat ik zeker kan aanraden.. wel heb ik gemerkt dat in de voormalig joegoslavische landen het soms makkelijker is om met de bus te reizen dan met de trein..
Denk er wel aan dat je voor Servië een paspoort moet hebben dus als je daar doorheen reist niet vergeten anders krijg je grote problemen.
Grote steden met wat kleinere plaatsen afwisselen doet ook wonderen denk bij natuur ook aan bijv. de plitvice meren in kroatie (dichtbij zagreb) Bled in Slovenie en zo zijn er vast meerdere dingen onderweg die aan de afwisseling qua steden kunnen bijdragen.. je zou tussen Dubrovnik en Split ook kunnen denken aan een eiland als Hvar of Korcula.
Re: Oost Europa - Interrail
Budva/Kotor ben ik al geweest, vandaar de keus voor Kroatie.
Raad je eerder losse kaartjes aan (zo dat reizen met de bus ook kan) of toch een global pass van interrail?
Raad je eerder losse kaartjes aan (zo dat reizen met de bus ook kan) of toch een global pass van interrail?
- Globeskater
- Reisexpert
- Berichten: 1857
- Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
- Contacteer:
Re: Oost Europa - Interrail
Ik heb zelf toen ik voormalig joegoslavië heb gedaan alles met losse kaartjes gedaan omdat ik ook bijv boottocht Split. Dubrovnik heb gedaan ipv ander vervoermiddel... en ik woonde toen in Budapest dus had van daaruit een vlucht naar Split genomen en dan langzamerhand terug met de trein..
enkele jaren later heb ik interrail genomen omdat het zo ontzettend duur is om door Duitsland te reizen en ik het gemak van de interrail kaart gewoon erg prettig vond.. De trein en bus kaartjes in Zuid Oost Europa zijn niet zo heel duur dus als je bijvoorbeeld een goedkope vlucht er naar toe en terug kan vinden kan het goedkoper zijn om losse kaartjes of bijv de Balkan Flexi pas te nemen omdat je dan niet op treinen aangewezen bent maar ook bus/boot kan pakken..
Bijv in Macedonië heb ik vanuit Skopje een directe bus naar Ohrid genomen omdat het veel sneller en minder omslachtig is dan met de trein..
mocht je wel door Duitsland gaan dan is het al snel goedkoper om een interrail pas aan te vragen of je moet de speciale treintickets al maanden van te voren kopen en reserveren of alleen met de regionale treinen gaan reizen..
Het is echt een afweging die je maakt ga je voor gemak en reis je door de duurdere landen dan is interrail een aanrader, reis je meer in een bepaald gebied zoals het voormalig joegoslavië dan kunnen losse kaartjes een stuk goedkoper uitvallen..
enkele jaren later heb ik interrail genomen omdat het zo ontzettend duur is om door Duitsland te reizen en ik het gemak van de interrail kaart gewoon erg prettig vond.. De trein en bus kaartjes in Zuid Oost Europa zijn niet zo heel duur dus als je bijvoorbeeld een goedkope vlucht er naar toe en terug kan vinden kan het goedkoper zijn om losse kaartjes of bijv de Balkan Flexi pas te nemen omdat je dan niet op treinen aangewezen bent maar ook bus/boot kan pakken..
Bijv in Macedonië heb ik vanuit Skopje een directe bus naar Ohrid genomen omdat het veel sneller en minder omslachtig is dan met de trein..
mocht je wel door Duitsland gaan dan is het al snel goedkoper om een interrail pas aan te vragen of je moet de speciale treintickets al maanden van te voren kopen en reserveren of alleen met de regionale treinen gaan reizen..
Het is echt een afweging die je maakt ga je voor gemak en reis je door de duurdere landen dan is interrail een aanrader, reis je meer in een bepaald gebied zoals het voormalig joegoslavië dan kunnen losse kaartjes een stuk goedkoper uitvallen..
Re: Oost Europa - Interrail
Of dit:
Berlijn, Krakau, Boedapest en/of Keszethely, Brasov, Varna, Sofia en/of Veliko Tarnovo, Ohrid, Sarajevo, Dubrovnik, Split, Ljubljana, Wenen.
Kan ook nog andersom!
Als je deze route zou doen, raad je dan losse kaartjes aan of een interail?
Sowieso zouden we ook wel iets langer dan 4 weken weg kunnen blijven en interrail is 1 maand geldig.
Ik weet dat vooral Duitsland duur is, ik ga eens uitzoeken wat het zou kosten NL-Berlijn en dan Berlijn-Krakau zonder interrail.
Raad je aan om Sofia en Veliko Tarnovo te doen of één van beide? Welke dan?
Is Belgrado de moeite waard om nog er bij te doen? Of Skopje? Om de reis van Ohrid naar Sarajevo wat minder erg te maken, haha.
Berlijn, Krakau, Boedapest en/of Keszethely, Brasov, Varna, Sofia en/of Veliko Tarnovo, Ohrid, Sarajevo, Dubrovnik, Split, Ljubljana, Wenen.
Kan ook nog andersom!
Als je deze route zou doen, raad je dan losse kaartjes aan of een interail?
Sowieso zouden we ook wel iets langer dan 4 weken weg kunnen blijven en interrail is 1 maand geldig.
Ik weet dat vooral Duitsland duur is, ik ga eens uitzoeken wat het zou kosten NL-Berlijn en dan Berlijn-Krakau zonder interrail.
Raad je aan om Sofia en Veliko Tarnovo te doen of één van beide? Welke dan?
Is Belgrado de moeite waard om nog er bij te doen? Of Skopje? Om de reis van Ohrid naar Sarajevo wat minder erg te maken, haha.
Re: Oost Europa - Interrail
Dag 1, 2, 3: Berlijn.
Dag 3 naar 4: Reis naar Krakau. (S’nachts)
Dag 4, 5, 6: Krakau en Auswitch.
Dag 6 naar 7: Reizen naar Boedapest. (S’nachts)
Dag 7, 8: Budapest.
Dag 8 naar 9: Reizen naar Brasov (S’nachts)
Dag 9 en 10: Brasov.
Dag 11: Reizen naar Veliko Tarnovo (Overdag, aankomst rond 18.00uur)
Dag 12: Veliko Tarnovo.
Dag 13: Reizen naar Varna (Overdag, aankomst rond 13.00uur)
Dag 13, 14, 15: Varna.
Dag 15 naar 16: Reizen naar Sofia. (S’nachts)
Dag 16: Sofia.
Dag 17: Reizen naar Ohrid (Of via Skopje, of direct naar Ohrid, aankomst in de nacht om 04.15uur. Per bus.)
Dag 18, 19: Ohrid.
Dag 20 naar 21: Reizen naar Sarajevo (Bus naar Skopje en dan bus naar Sarajevo, of Bus naar Skopje dan naar Belgrado en dan door naar Sarajevo)
Dag 21 en 22: Sarajevo.
Dag 23: Reizen naar Dubrovnik. (Per bus, aankomst rond 13.00uur)
Dag 23, 24: Dubrovnik.
Dag 25: Reizen naar Split (Per bus, rond 13.00uur aankomen)
Dag 25, 26, 27: Split. (Met één dag een eilandje)
Dag 28 naar 29: Reizen naar Ljubjlana. (S’nachts)
Dag 29 en 30: Ljubjlana.
Dag 31: Reizen naar Wenen. (Overdag, aankomst rond 13.30uur)
Dag 31 en 32: Wenen.
Dag 32: Reizen naar Nederland (S’nachts).
Is nu mijn opzetje voor een route!!
Beter met losse kaartjes of met interrail?
Ik vind het erg lastig om te bepalen, omdat je ook altijd nog toeslagen hebt als je interrail gebruikt. Lastig!
Sowieso zijn we iets langer onderwerg dan de maand die interrail geldig is.
Dag 3 naar 4: Reis naar Krakau. (S’nachts)
Dag 4, 5, 6: Krakau en Auswitch.
Dag 6 naar 7: Reizen naar Boedapest. (S’nachts)
Dag 7, 8: Budapest.
Dag 8 naar 9: Reizen naar Brasov (S’nachts)
Dag 9 en 10: Brasov.
Dag 11: Reizen naar Veliko Tarnovo (Overdag, aankomst rond 18.00uur)
Dag 12: Veliko Tarnovo.
Dag 13: Reizen naar Varna (Overdag, aankomst rond 13.00uur)
Dag 13, 14, 15: Varna.
Dag 15 naar 16: Reizen naar Sofia. (S’nachts)
Dag 16: Sofia.
Dag 17: Reizen naar Ohrid (Of via Skopje, of direct naar Ohrid, aankomst in de nacht om 04.15uur. Per bus.)
Dag 18, 19: Ohrid.
Dag 20 naar 21: Reizen naar Sarajevo (Bus naar Skopje en dan bus naar Sarajevo, of Bus naar Skopje dan naar Belgrado en dan door naar Sarajevo)
Dag 21 en 22: Sarajevo.
Dag 23: Reizen naar Dubrovnik. (Per bus, aankomst rond 13.00uur)
Dag 23, 24: Dubrovnik.
Dag 25: Reizen naar Split (Per bus, rond 13.00uur aankomen)
Dag 25, 26, 27: Split. (Met één dag een eilandje)
Dag 28 naar 29: Reizen naar Ljubjlana. (S’nachts)
Dag 29 en 30: Ljubjlana.
Dag 31: Reizen naar Wenen. (Overdag, aankomst rond 13.30uur)
Dag 31 en 32: Wenen.
Dag 32: Reizen naar Nederland (S’nachts).
Is nu mijn opzetje voor een route!!
Beter met losse kaartjes of met interrail?
Ik vind het erg lastig om te bepalen, omdat je ook altijd nog toeslagen hebt als je interrail gebruikt. Lastig!
Sowieso zijn we iets langer onderwerg dan de maand die interrail geldig is.
- Globeskater
- Reisexpert
- Berichten: 1857
- Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
- Contacteer:
Re: Oost Europa - Interrail
Je opzet ziet er goed uit. ook nog speling als je ergens eventueel langer wilt verblijven!
Het is ook een lastige keuze, interrail of losse kaartjes omdat je met interrail toch nog extra kosten met toeslagen en reserveringen hebt..
De heen en terugreis door Duitsland kunnen 3 maand van te voren wss voor goedkope tarief geboekt worden.. dan heb je dat alleen vast liggen.. Duitsland is gewoon het duurste stuk uit jullie trein reis wss helemaal als je niet van te voren boekt.. dat is toen mijn reden geweest voor interrail ik besloot 3 dagen voor vertrek dat ik zou gaan en vond het gemak van de interrail lekker..
Zonder interrail, met losse kaartjes dus, heb je meer vervoersmogelijkheden en zul je dus ook sneller een bus pakken..
over je schema, ik zou als ik jullie was denk ik een boot van Dubrovnik naar Hvar of Korcula pakken en van daaruit naar Split gaan. Als je Split gezien hebt is een (halve) dagtrip naar Trogir ook aan te raden!
In Sarajevo is het een must om de wartunnel toer te doen. Ik weet niet hoe het verder met reizen zit maar mss is het mogelijk om onderweg van Sarajevo naar Dubrovnik een stop in Mostar te maken?
Ik ben zelf 's avonds laat in Skopje aangekomen heb daar een nachtje geslapen en toen de bus naar Ohrid genomen zodat ik beetje op een fatsoenlijke tijd aankwam
Vanuit Ohrid is het leuk om de bus naar een kerkje met strand aan de Albanese grens te bezoeken (sveti naum). In de zomer is soms de accomodatie op internet in Ohrid al volgeboekt maar daar staan op busstation genoeg mensen die voor een leuke prijs een kamer aanbieden, ik betaalde 5 euro voor een klein eenpersoons kamertje.
Vanuit Varna zou je nog een dagtripje naar Nessebar kunnen doen en anders daar gewoon rustig stad bekijken en van strand genieten
Het is ook een lastige keuze, interrail of losse kaartjes omdat je met interrail toch nog extra kosten met toeslagen en reserveringen hebt..
De heen en terugreis door Duitsland kunnen 3 maand van te voren wss voor goedkope tarief geboekt worden.. dan heb je dat alleen vast liggen.. Duitsland is gewoon het duurste stuk uit jullie trein reis wss helemaal als je niet van te voren boekt.. dat is toen mijn reden geweest voor interrail ik besloot 3 dagen voor vertrek dat ik zou gaan en vond het gemak van de interrail lekker..
Zonder interrail, met losse kaartjes dus, heb je meer vervoersmogelijkheden en zul je dus ook sneller een bus pakken..
over je schema, ik zou als ik jullie was denk ik een boot van Dubrovnik naar Hvar of Korcula pakken en van daaruit naar Split gaan. Als je Split gezien hebt is een (halve) dagtrip naar Trogir ook aan te raden!
In Sarajevo is het een must om de wartunnel toer te doen. Ik weet niet hoe het verder met reizen zit maar mss is het mogelijk om onderweg van Sarajevo naar Dubrovnik een stop in Mostar te maken?
Ik ben zelf 's avonds laat in Skopje aangekomen heb daar een nachtje geslapen en toen de bus naar Ohrid genomen zodat ik beetje op een fatsoenlijke tijd aankwam

Vanuit Varna zou je nog een dagtripje naar Nessebar kunnen doen en anders daar gewoon rustig stad bekijken en van strand genieten

Re: Oost Europa - Interrail
Het kan dus dan ook nog:
Dag 23 – reizen naar Dubrovnik,
dag 23/24 – Dubrovnik,
Dag 24 – Naar een eilandje,
Dag 24-25-26 Een eilandje,
Dag 27 reizen naar Split.
Dag 27 en 28 Split.
Dag 28 naar 29 reizen naar Ljubjlana.
Welk eilandje bij die kust is het mooiste en makkelijkste bereikbaar?
Ik zag o.a. Hvar, Brac, Korcula, Mljet...genoeg keuze in elk geval!
Dag 23 – reizen naar Dubrovnik,
dag 23/24 – Dubrovnik,
Dag 24 – Naar een eilandje,
Dag 24-25-26 Een eilandje,
Dag 27 reizen naar Split.
Dag 27 en 28 Split.
Dag 28 naar 29 reizen naar Ljubjlana.
Welk eilandje bij die kust is het mooiste en makkelijkste bereikbaar?
Ik zag o.a. Hvar, Brac, Korcula, Mljet...genoeg keuze in elk geval!
- Globeskater
- Reisexpert
- Berichten: 1857
- Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
- Contacteer:
Re: Oost Europa - Interrail
Ik heb zelf toen geen tijd gehad voor een eilandje maar goede verhalen gehoord over Hvar en Korcula.. Brac is diegene die denk ik dichtbij Split ligt? en die ander zegt me zo niets
Maar denk dat als je het eiland er tussen plant een minder gehaaste indruk krijgt dan als je het als dagtrip doet.. en er meer van kan genieten..

Maar denk dat als je het eiland er tussen plant een minder gehaaste indruk krijgt dan als je het als dagtrip doet.. en er meer van kan genieten..
Re: Oost Europa - Interrail
We hebben vandaag samen de route afgemaakt.
Mijn reisgenootje wou erg graag naar Istanbul en omdat ik dat ook echt wel een hele gave stad vind wou ik er best nog een 2de keer heen.
Dus dat is er nog tussen geplakt..we hebben nu wel echt een volle 5 weken, haha.
We moeten maar zien hoe ver we komen.
Zijn er nog op of aanmerkingen?
Ook ben ik erg benieuwd hoe duur jullie denken dat deze reis wordt zonder interrail? (Dus alleen losse kaartjes)
Dag 1, 2, 3: Berlijn.
Dag 3 naar 4: Reis naar Krakau. (S’nachts)
Dag 4, 5, 6: Krakau en Auswitch.
Dag 6 naar 7: Reizen naar Boedapest. (S’nachts)
Dag 7, 8: Budapest.
Dag 8 naar 9: Reizen naar Brasov (S’nachts)
Dag 9 en 10: Brasov.
Dag 11: Reizen naar Veliko Tarnovo (Overdag, aankomst rond 18.00uur)
Dag 12: Veliko Tarnovo.
Dag 13: Reizen naar Varna (Overdag, aankomst rond 13.00uur)
Dag 13, 14, 15: Varna.
Dag 15 naar 16: Reizen naar Istanbul. (S’nachts)
Dag 16: Istanbul
Dag 17: Reizen naar Sofia (S’nachts)
Dag 18: Sofia.
Dag 19: Reizen naar Ohrid (Of via Skopje, of direct naar Ohrid, aankomst in de nacht om 04.15uur. Per bus.)
Dag 20, 21: Ohrid.
Dag 22 naar 23: Reizen naar Sarajevo (Bus naar Skopje en dan bus naar Sarajevo, of Bus naar Skopje dan naar Belgrado en dan door naar Sarajevo)
Dag 23 en 24: Sarajevo.
Dag 25: Reizen naar Dubrovnik.
Dag 25, 26: Dubrovnik.
Dag 27: Naar een eiland HVAR.
Dag 28, 29: HVAR.
Dag 30: reizen naar Split.
Dag 30 en 31: Split.
Dag 31 naar 32: reizen naar Ljubjlana. (S’nachts)
Dag 32 en 33: Ljubjlana.
Dag 33: Reizen naar Wenen of Praag (Overdag, aankomst rond 13.30uur of S’nachts)
Dag 34 en 35: Wenen of Praag.
Dag 36 Reizen naar Nederland (S’nachts).
Groetjes,
Jitske.
Mijn reisgenootje wou erg graag naar Istanbul en omdat ik dat ook echt wel een hele gave stad vind wou ik er best nog een 2de keer heen.
Dus dat is er nog tussen geplakt..we hebben nu wel echt een volle 5 weken, haha.
We moeten maar zien hoe ver we komen.
Zijn er nog op of aanmerkingen?
Ook ben ik erg benieuwd hoe duur jullie denken dat deze reis wordt zonder interrail? (Dus alleen losse kaartjes)
Dag 1, 2, 3: Berlijn.
Dag 3 naar 4: Reis naar Krakau. (S’nachts)
Dag 4, 5, 6: Krakau en Auswitch.
Dag 6 naar 7: Reizen naar Boedapest. (S’nachts)
Dag 7, 8: Budapest.
Dag 8 naar 9: Reizen naar Brasov (S’nachts)
Dag 9 en 10: Brasov.
Dag 11: Reizen naar Veliko Tarnovo (Overdag, aankomst rond 18.00uur)
Dag 12: Veliko Tarnovo.
Dag 13: Reizen naar Varna (Overdag, aankomst rond 13.00uur)
Dag 13, 14, 15: Varna.
Dag 15 naar 16: Reizen naar Istanbul. (S’nachts)
Dag 16: Istanbul
Dag 17: Reizen naar Sofia (S’nachts)
Dag 18: Sofia.
Dag 19: Reizen naar Ohrid (Of via Skopje, of direct naar Ohrid, aankomst in de nacht om 04.15uur. Per bus.)
Dag 20, 21: Ohrid.
Dag 22 naar 23: Reizen naar Sarajevo (Bus naar Skopje en dan bus naar Sarajevo, of Bus naar Skopje dan naar Belgrado en dan door naar Sarajevo)
Dag 23 en 24: Sarajevo.
Dag 25: Reizen naar Dubrovnik.
Dag 25, 26: Dubrovnik.
Dag 27: Naar een eiland HVAR.
Dag 28, 29: HVAR.
Dag 30: reizen naar Split.
Dag 30 en 31: Split.
Dag 31 naar 32: reizen naar Ljubjlana. (S’nachts)
Dag 32 en 33: Ljubjlana.
Dag 33: Reizen naar Wenen of Praag (Overdag, aankomst rond 13.30uur of S’nachts)
Dag 34 en 35: Wenen of Praag.
Dag 36 Reizen naar Nederland (S’nachts).
Groetjes,
Jitske.
- Globeskater
- Reisexpert
- Berichten: 1857
- Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
- Contacteer:
Re: Oost Europa - Interrail
Is het mogelijk om Varna voor Veliko Tarnovo te doen? Ik weet namelijk niet hoe dat vanuit Brasov gaat maar heb toen ik aan het interrailen was Varna en toen Veliko Tarnovo gedaan omdat je vanuit Veliko Tarnovo een directe nachttrein naar Istanbul hebt.. Houd echter wel in de gaten dat als er overstromingen zijn de trein route naar Istanbul nog wel eens geblokkeerd raakt.. hier is vaak op het world on rails forum wel recente informatie!
en heb je mss nog ergens wat dagen dat je nog iets extra tijd in Istanbul zit? want 1 a 2 dagen is erg kort voor deze grote stad..en vraag me verder af of het niet sneller is om Istanbul, Thessaloniki, Skopje, Ohrid te doen om in Ohrid te komen
Mss is het reistechnisch zelfs handiger om Brasov en dan naar Sofia van Sofia naar Varna en dan van Veliko Tarnovo naar Istanbul.. eventueel zou je ook Brasov kunnen schrappen en dan Budapest-Sofia als treinreis nemen.. maar dat moet je even kijken hoe die treinen rijden..
even gewoon wat dingen om over na te denken en kijken of je zo mss minder reistijd kwijt bent
en heb je mss nog ergens wat dagen dat je nog iets extra tijd in Istanbul zit? want 1 a 2 dagen is erg kort voor deze grote stad..en vraag me verder af of het niet sneller is om Istanbul, Thessaloniki, Skopje, Ohrid te doen om in Ohrid te komen
Mss is het reistechnisch zelfs handiger om Brasov en dan naar Sofia van Sofia naar Varna en dan van Veliko Tarnovo naar Istanbul.. eventueel zou je ook Brasov kunnen schrappen en dan Budapest-Sofia als treinreis nemen.. maar dat moet je even kijken hoe die treinen rijden..
even gewoon wat dingen om over na te denken en kijken of je zo mss minder reistijd kwijt bent

Qreply
Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Ik ben deze zomer van plan om met mijn vriendje een roadtrip te maken waarbij Kroatie en Krakow en Bratislava op de lijst staan. Nu zijn wij allebei NO WAY gewend dit soort trips te maken,dus helemaal blanco en onervaren ben ik op zoek naar goede tips en adviezen.
Wat raden jullie aan voor twee onervaren reizigers? Denkend aan de route,vervoer,hoe dat te regelen van tevoren etc.
Dank vast!
Groetjes Femke
Wat raden jullie aan voor twee onervaren reizigers? Denkend aan de route,vervoer,hoe dat te regelen van tevoren etc.
Dank vast!
Groetjes Femke
Re: Oost Europa - Interrail
Ik ben vorig jaar voor het eerst alleen weggeweest en ging ook stukje interrailen (lees: er zaten 2 treinroutes in
) dus ik kan je niet echt uitgebreid adviseren maar wat ik o.a. heb gedaan om mezelf wat meer zekerheid te bieden:
- thuis de route uitgezocht inclusief treintijden; bahn.de is bijvoorbeeld een goede maar lang niet alle treinen staan erin
- treintickets besteld via de treinreiswinkel (let op: ik had geen interrail pas! maar stel dat je die wil kan je ook bij de treinreiswinkel kopen en daar reserveringen maken indien dat nodig is want dat hoeft niet bij elk type trein) en dus mijn reis in die zin al vastgelegd
- accomodatie van te voren geregeld via oa hostelbookers.com en door lonely planet te raadplegen.
Maar ik ging 4 plaatsen bezoeken dus ik weet niet hoe groot jullie interrail zal worden?
Ik zou goed inlezen, wat wil je zien, wat wil je doen en een soort van planning maken per dag en wat haalbaar is... Je kan er voor kiezen zoals ik heb gedaan van te voren alles vast te leggen. Nadeel is wel dat als je ergens langer wil blijven, dat niet kan... Je kan er ook voor kiezen deel vast te leggen en een deel niet..
Ik ga dit jaar door Polen 3 weken interrailen maar ik heb enkele plaatsen vastgelegd qua accomodatie omdat er oa festivals zijn en zowel de eerste nachten en laatste nachten. Verder ga ik ter plekke treintickets regelen omdat dat veel goedkoper is in mijn geval en zal ik ook grotendeels accomodatie ter plekke regelen.. ter voorbereiding lees ik de lonely planet, stippel ik globale route uit (heb bekeken welke steden ik wil bezoeken) en schrijf ik tips op die ik her en der van anderen hoor.

- thuis de route uitgezocht inclusief treintijden; bahn.de is bijvoorbeeld een goede maar lang niet alle treinen staan erin
- treintickets besteld via de treinreiswinkel (let op: ik had geen interrail pas! maar stel dat je die wil kan je ook bij de treinreiswinkel kopen en daar reserveringen maken indien dat nodig is want dat hoeft niet bij elk type trein) en dus mijn reis in die zin al vastgelegd
- accomodatie van te voren geregeld via oa hostelbookers.com en door lonely planet te raadplegen.
Maar ik ging 4 plaatsen bezoeken dus ik weet niet hoe groot jullie interrail zal worden?
Ik zou goed inlezen, wat wil je zien, wat wil je doen en een soort van planning maken per dag en wat haalbaar is... Je kan er voor kiezen zoals ik heb gedaan van te voren alles vast te leggen. Nadeel is wel dat als je ergens langer wil blijven, dat niet kan... Je kan er ook voor kiezen deel vast te leggen en een deel niet..
Ik ga dit jaar door Polen 3 weken interrailen maar ik heb enkele plaatsen vastgelegd qua accomodatie omdat er oa festivals zijn en zowel de eerste nachten en laatste nachten. Verder ga ik ter plekke treintickets regelen omdat dat veel goedkoper is in mijn geval en zal ik ook grotendeels accomodatie ter plekke regelen.. ter voorbereiding lees ik de lonely planet, stippel ik globale route uit (heb bekeken welke steden ik wil bezoeken) en schrijf ik tips op die ik her en der van anderen hoor.
Re: Oost Europa - Interrail
Thanx voor je reactie!Ik denk idd dat het voor ons beter is,alles van tevoren vast te leggen aangezien we beiden nog nooit zo'n trip gemaakt hebben. Heel misschien willen we het combineren met het festival Sziget in Hongarije.
3 weken Polen is ook erg interessant! Als we oost europa willen bezoeken,hoeveel weken is het dan noodzakelijk om ervoor uit te trekken over het algemeen?
3 weken Polen is ook erg interessant! Als we oost europa willen bezoeken,hoeveel weken is het dan noodzakelijk om ervoor uit te trekken over het algemeen?
- Globeskater
- Reisexpert
- Berichten: 1857
- Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
- Contacteer:
Re: Oost Europa - Interrail
Hey Femke!
Hoe lang je nodig hebt is heel erg afhankelijk van wat je zeker wilt zien. Ik vroeg me af waarom Bratislava in jullie lijstje staat of dat een speciale reden heeft..
Je kan in 3 weken tot een maand tijd heel veel zien, maar houd er wel rekening mee dat alleen steden dan wat veel kan zijn en probeer ook wat strand of een natuurpark in te plannen. Verder is het handig een soort van planning te maken van wat wil ik zien en hoe lang denk ik daarvoor nodig te hebben... als je wilt kan je die planning hier neerzetten en dan kunnen wij mss nog wat tips geven
Daarnaast maakt het ook nogal uit of het een roadtrip wordt met auto of dat je gaat interrailen of gewoon backpacken en dan OV gebruikt. Verder kan je bijvoorbeeld kijken of je ergens naar toe kan vliegen goedkoop en vanaf een andere plek weer terug dan verlies je geen tijd om met de trein naar de eerste bestemming te gaan.
Hostels vastleggen kan als je je aan een strikte planning wilt houden. Mijn ervaring met meerdere en langere ritten is dat dit niet altijd lukt. Heb namelijk bijvoorbeeld van Macedonie naar Servie 6 uur en 3 kwartier vertraging opgelopen waardoor ik de aansluiting via Budapest niet meer ging halen en daarom via Zagreb naar Munchen ben gereisd.. ook ben ik door ziekte al eens ergens langer blijven hangen of gewoon omdat ik het zo leuk vond dat ik ergens langer ben geweest of een plaats er bij heb gedaan. In oost europa kan je over het algemeen een paar dagen van te voren boeken en dan heb je een plek. Onderweg krijg je ook genoeg tips voor leuke accomodatie! Als je ergens heen gaat zoals MeNasil en er is een festival dan is het wel aan te raden van te voren te boeken.
Het is dus maar net wat je zelf prettig vind.
Wat ik wel heel handig vind is de thomas cook train time table. Dit is een boekje met alle treintijden in Europa, mocht je dus een overstap niet halen of je reis onderweg wat omgooien dan kan je in dit boekje snel uitzoeken waar je heen wilt en heb je dus geen internet nodig! Ik heb heel erg veel aan dit boekje gehad tijdens de reis..
Verder zal je snel meer ervaren raken gedurende je reis.
Hoe lang je nodig hebt is heel erg afhankelijk van wat je zeker wilt zien. Ik vroeg me af waarom Bratislava in jullie lijstje staat of dat een speciale reden heeft..
Je kan in 3 weken tot een maand tijd heel veel zien, maar houd er wel rekening mee dat alleen steden dan wat veel kan zijn en probeer ook wat strand of een natuurpark in te plannen. Verder is het handig een soort van planning te maken van wat wil ik zien en hoe lang denk ik daarvoor nodig te hebben... als je wilt kan je die planning hier neerzetten en dan kunnen wij mss nog wat tips geven

Daarnaast maakt het ook nogal uit of het een roadtrip wordt met auto of dat je gaat interrailen of gewoon backpacken en dan OV gebruikt. Verder kan je bijvoorbeeld kijken of je ergens naar toe kan vliegen goedkoop en vanaf een andere plek weer terug dan verlies je geen tijd om met de trein naar de eerste bestemming te gaan.
Hostels vastleggen kan als je je aan een strikte planning wilt houden. Mijn ervaring met meerdere en langere ritten is dat dit niet altijd lukt. Heb namelijk bijvoorbeeld van Macedonie naar Servie 6 uur en 3 kwartier vertraging opgelopen waardoor ik de aansluiting via Budapest niet meer ging halen en daarom via Zagreb naar Munchen ben gereisd.. ook ben ik door ziekte al eens ergens langer blijven hangen of gewoon omdat ik het zo leuk vond dat ik ergens langer ben geweest of een plaats er bij heb gedaan. In oost europa kan je over het algemeen een paar dagen van te voren boeken en dan heb je een plek. Onderweg krijg je ook genoeg tips voor leuke accomodatie! Als je ergens heen gaat zoals MeNasil en er is een festival dan is het wel aan te raden van te voren te boeken.
Het is dus maar net wat je zelf prettig vind.
Wat ik wel heel handig vind is de thomas cook train time table. Dit is een boekje met alle treintijden in Europa, mocht je dus een overstap niet halen of je reis onderweg wat omgooien dan kan je in dit boekje snel uitzoeken waar je heen wilt en heb je dus geen internet nodig! Ik heb heel erg veel aan dit boekje gehad tijdens de reis..
Verder zal je snel meer ervaren raken gedurende je reis.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten