OV door Sabah Borneo Backpacken.

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
elize

OV door Sabah Borneo Backpacken.

Bericht door elize »

Hoi iedereen!

Volgend jaar rond mei wil ik (alleen) gaan backpacken door Borneo. Het idee was om eerst te starten in de Filipijnen, vanuit daar te vliegen naar Kota Kinabalu en dan via OV door te reizen richting Sandakan. Ik heb zelf al veel dingen opgezocht waar ik graag heen wil; nou heb ik hier 2 vragen over en ik hoop heel erg dat iemand me kan helpen :)

Heeft iemand ervaring met het reizen via OV door Borneo? Ik lees dat veel mensen naar plaatsen (Mulu, Lankayan Island, Sepilok etc) via binnenlandse vluchten gaan en ik lees helaas niet veel over openbaar vervoer.. Kun je uiteindelijk overal komen dmv bussen/taxi's? Of zijn bepaalde plekken onbereikbaar? Heeft iemand hier ervaring mee?

Tweede vraag; ik heb gelezen en gehoord dat het Oostelijk gedeelte van Sabah onveilig is. Ik reis alleen (vrouw, 25jr) en zou hier graag ervaringen over horen :) Ik zou bijvoorbeeld heel graag naar Turtle Island willen maar dit staat dus ook als onveilig aangegeven.

Mocht iemand ook in Sabah zijn geweest en reageren; alle tips zijn uiteraard welkom! Hoor heel graag wat zeker de moeite waard is om te bezoeken ^O^

Thanks! Liefs Elize
Ilonka
Reiziger
Contacteer:

Qreply

Bericht door Ilonka »

Hoi Elize,
Ik heb in 2006 door Maleisisch Borneo gereisd en vond het erg fraai! Heb me daar geen moment onveilig gevoeld. Merendeel heb ik per boot (waterbus) en binnenlandse vluchten (Air Asia) gedaan. Beiden waren erg goedkoop.
Ik heb destijds op mijn reisblog (ilonka.aroundtheglobe.nl) uitgebreid verslag gedaan. Hopelijk heb jij er ook wat aan.
Veel plezier!
Groetjes Ilonka
"Dromen zijn geen bedrog, die zijn er om te verwezenlijken!" ilonka.aroundtheglobe.nl
emiels
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: OV door Sabah Borneo Backpacken.

Bericht door emiels »

Hoi Elize,

Je gaat wel naar een van de mooiste eilanden *O*
Ben er zelf in 2012 geweest en begon toen in Kuching in het zuiden. Hier heb je openbaar vervoer naar de parken waar de oerang oetangs zitten en eventueel verder naar de grotere parken.
Vanaf Kuching ben k met de boot naar Sibu gegaan, hier de boot van 8 uur 's morgens genomen. Moest hier wel een taxi voor nemen omdat er toen geen bus naar de ferry reed. Tegen half 2 in Sibu aangekomen en gelijk op de cigaar-boot door gegaan naar Kapit en hier tegen 5 uur aangekomen.
Geen idee hoe het nu allemaal ervoor staat daar met de long-houses. Men was toen bezig met een gigantische dam en Kapit zou met een goede weg verbonden worden met de rest van de wereld. De traditionele long houses waren allemaal al aan het verdwijnen.
Hier in ieder geval wat info hoe ik daar een long house bezocht had: http://emielschoonen.aroundtheglobe.nl/ ... 81962.html

Daarna met de cigaar boot terug naar Sibu gegaan. Vanaf hier kun je met gemak met de bus naar Bintulu en Miri. In Miri kun je een bus pakken die door rijd naar Brunei waar het ov. ook goed geregeld is, even een buskaart halen bij tourist information, staan alle buslijnen op.
Enige in Brunei was wel dat er maar 1 hostel zit en ik hier uren gewacht heb tot er eens iemand langs kwam die er de leiding had. Reserveren / bellen is wel handig in dit geval.
Door tijd gebrek ben ik toen vanaf Brunei terug naar Kuala Lumpur gevlogen. Over land door reizen naar Sabah was ook prima te doen over het land en kon als ik het me goed heug ook met de boot.

Heb mij hier geen enkel moment onveilig gevoeld en in Miri heb ik een van de ergste katers uit mijn leven gehad haha. Veel plezier in ieder geval!
Greed isn't going anywhere. They should put that up on a billboard across Times Square!
Plaats reactie