Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Plaats reactie
Charlottee
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2015 20:34

Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Charlottee »

Hallo allemaal,

Half oktober reis ik 4 weken met mijn vriend door Nieuw-Zeeland. We hebben het zuidereiland al behoorlijk gepland maar na wat schuiven heb ik op het noordereiland een dag 'over'. De planning was:

1 Auckland
2 Auckland (mijn vriend komt deze ochtend pas aan)
3 Hahei
4 Hahei
5 Otorohanga (voor Glowworm caves)
6 Rotorua
7 Rotorua
8 Taupo (Tongariro)
9 Taupo
10 Wellington

Bij nader inzien willen we Otorohanga skippen (ivm Glowworms bij Fox glacier & in Abel tasman) en dus hebben we een dag 'over'. Hebben jullie tips voor wijziging in de route? Bijvoorbeeld een extra dag Rotorua of heb je dat na 2 dagen ook wel gezien? Een extra dag Auckland? Is er nog een andere leuke plaats redelijk op de route? We zijn overigens meer van natuurschoon dan van cultuur of steden. Tips zijn van harte welkom!

De planning voor het zuidereiland is overigens:

11 Nelson
12 Abel Tasman
13 Abel Tasman
14 Greymouth
15 Franz Josef
16 Franz Josef
17 Wanaka
18 Queenstown
19 Te Anau
20 Te Anau
21 Queenstown
22 Twizel
23 Twizel
24 Twizel
25 Christchurch
26 Kaikoura
27 Christchurch
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Torra »

Hoi Charlottee,

Wij hebben 4 weken met een huurauto het Noordereiland bereisd. Het is m.i. niet zo logisch om van Auckland naar Otorohanga te gaan en dan naar Hahei, dus goed dat je dat niet doet.
Van Hahei kun je een stukje de Coromandel bekijken, mooie baaien en stille kustwegen.
Jullie gaan toch per auto?
Of van Hahei richting Rotorua de Karahangakloof bezoeken. Wij vonden de kloof en de goudmijnen in die omgeving daar heel mooi.
Heb je al acco's en reis je op budget? Anders heb ik nog wel tips.
In Rotorua is een hele goede Youthhostel en in Taupo een leuk Backpackershostel.

Het Zuidereiland gaan we in jan/feb 2016 doen dus daar weet ik nog niets van.
Charlottee
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2015 20:34

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Charlottee »

Hoi Torra,

Bedankt voor je reactie! Jullie hebben vast veel gezien in 4 weken.

We hebben inderdaad een huurauto en we hebben de accommodaties al geboekt (maar kan nog gewijzigd/geannuleerd worden). We zitten veel in holiday parken in cabins of Airbnb. Omdat we samen reizen willen we liever niet in een hostel, althans niet op een slaapzaal. Veel luxe hoeven we niet maar we zijn ook niet echt budget reizigers. We besparen zeker niet op de uitjes. Tips zijn van harte welkom :).

Goed vooruitzicht 2016!
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Torra »

Wij hebben ook veel Airbnb geboekt en in die jeugdherbergen en backpackershostels hebben we altijd een doubleroom ensuite geboekt, dus met douche en wc.
Ik ben ook niet een type voor een dorm of slaapzaal :P
Airbnb is supergoed bevallen, we boekten vaak een aparte unit met veel privacy en hebben hele aardige Kiwi's ontmoet.
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Erik »

Wat ben je ongeveer kwijt per nacht voor een ensuite doubleroom in een hostel / of een unit bij AirBnB?
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Torra »

Wij zijn geschrokken van de prijzen van hotels in Nieuw Zeeland, omdat wij Azië gewend waren. :P Een doubleroom ensuite 150 tot 200 euro per nacht gemiddeld.
Ook de cabines op de Holiday parken vonden wij duur omdat je voor 70 of 80 euro niet eens een eigen badkamertje kreeg.
Toevallig was er in de periode dat wij er waren ook een internationaal sportevenement waarbij Australië en Nieuw Zeeland de gastlanden waren. In het hoogseizoen dus topdrukte.
Toch ben ik erin geslaagd om elke keer een paar dagen van tevoren iets redelijks te boeken naar onze zin. Met kookgelegenheid, want zelf koken scheelt ook in kosten. En vegetarische keuze in restaurants is beperkt. Op het platteland erg veel FastFood ketens.

Kerikeri: luxe privé kamer met eigen ingang en eigen luxe badkamer 3 nachten 174 €

Mangonui Bij Cape Reinga: hele leuke retrocaravan met eigen douche en wc 40 € per nacht.

Hamilton: eigen mooie unit in aparte tuin 47 euro per nacht.

Wellington: privé kamer met luxe badkamer 70 € per nacht.

Coromandel: heel huis op Farm voor minstens 12 personen 95€ per nacht

Taupo Backpackershostel doubleroom ensuite 50€ per nacht.

Rotorua Youthhostel doubleroom ensuite 63€ per nacht

Whitianga: mooie nieuwe privé kamer met badkamer helaas zonder kookgelegenheid 60€ per nacht.

New Plymouth Moto Inn (soort motel) doubleroom ensuite 60€ per nacht.

Ik hoop op het Zuidereiland ook zo goed te slagen.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Kims »

Hi,

Ik zou je extra dag als ruimte overlaten voor als je ergens langer wil blijven of je pech krijgt of wat dan ook.

Persoonlijk ben ik van het kamperen en al helemaal in de schitterende natuur van Nieuw-Zeeland. Goedkoop, de mooiste plekken en flexibel.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Torra »

Nog even een aanvulling op mijn accommodaties.

Wij zijn ook nog 3 nachten op een wijngaard geweest, Linden Estate, vlakbij Napier. Ook met Airbnb.
Ook hier een eigen aparte unit.
Was best wel aan de prijs, maar we kregen iedere dag (3) een gratis fles wijn en toen we weggingen ook nog een stuk of 4.
Dus als je weet dat deze wijnen soms rond de 30 $ NZ kosten helemaal niet gek.

Ook zijn de acco's echt heel schoon, soms erg luxe met alle toiletartikelen aanwezig. Vaak is een eenvoudig ontbijt inbegrepen.
Je krijgt goede tips van de locals en soms materiaal mee dat je anders moet huren.
En kamperen is ook niet heel erg goedkoop als je op een camping gaat staan met goede voorzieningen. Uitzondering de DOC campsites, mooi gelegen, maar die zijn erg basic. WC en soms een koude douche.
Charlottee
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2015 20:34

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Charlottee »

Bedankt voor jullie reactie!

Wij hebben diverse Airbnb's & holiday parken geboekt, meestal voor ca. €40,- per nacht.
Bij interesse kan ik bij terugkomst wel mijn ervaringen delen over de accommodaties.
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Erik »

Dat zou heel fijn zijn Charlottee! Ben erg benieuwd wat de kosten en ervaringen zijn geweest.
Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Moira »

Tussen de 150 en 200 euro is erg veel voor Nieuw Zeeland. Ik woon zelf in Nieuw Zeeland en het duurste wat ik ooit betaald heb is denk ik 100 euro en dan zat ik in een 4 sterren hotel. Ik vind zelfs in hoogseizoen een kamer met eigen wc en toilet voor 50 euro (booking.com Napier). Ik zie wel kamers voor 150 euro maar dat is dan wel 5 sterren. Ik verblijf zelf meestal in een 3 sterren motel die zijn meestal rond de 60 a 80 euro max.

Nu in het laagseizoen is het trouwens ook lekker goedkoop we hebben pas geleden in New Plymouth gezeten in een geweldig mooi motel voor 45 euro per nacht voor 2 personen.
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Torra »

Ik denk dat het ook komt omdat wij niet alles lang van tevoren wilden boeken omdat we de vrijheid wilden om ergens langer te blijven.Het lukte me echt niet om 3 dagen van tevoren een hotel te boeken rond de 80 €. Anders hadden we het zeker gedaan. De goedkoopste kamers waren dan allemaal weg.
En zeker is het buiten het hoogseizoen een stuk goedkoper. Ik denk dat je dan zelfs gewoon ter plaatse plek vindt.
Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Re: Tip noordereiland Nieuw-Zeeland

Bericht door Moira »

Klopt, daarom adviseer ik altijd iedereen die in het hoogseizoen hier komt dingen vast te leggen. Ik heb rondgereisd met familie in december en januari. De duurste kamer was 100 euro en dat was in een 4 sterren hotel tijdens die reis. Wij hebben de route vastgelegd vanwege het anders niets meer kunnen vinden. We waren met 5 personen en hadden dus 2 kamers nodig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten