Cambodja & Vietnam of Filipijnen?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
nalineros
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2015 19:37

Cambodja & Vietnam of Filipijnen?

Bericht door nalineros »

Hi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn van plan om februari/maart 2016 voor de tweede keer naar Azië te reizen. Het gaat waarschijnlijk een reis worden van 25 dagen.
We willen graag Cambodja en Vietnam bezoeken óf de Filipijnen. Voor beide reizen heb ik een reisschema opgesteld:

Cambodja:

1. Siem Reap

Dag 1: Aankomst/Markt bezoeken
Dag 2: Tempels bezoeken Angkor Wat/Angkor Thom
Dag 3: Tempels bezoeken/struinen in de stad (o.v)
Dag 4: Ochtend vertrek boot naar Battambang

- Tempels bezoeken Angkor
- Marktjes bezoeken in de stad

2. Battambang

Dag 4: 6 tot 8u durende bootreis naar Battambang
Dag 5: Stad verkennen en bus pakken naar Phnom Penh 4/6u


3. Phnom Penh

Dag 5: s’Avonds laat aankomen in Phnom Penh
Dag 6: Nationaal paleis, zilveren pagode en bezoek aan Killing fields (+eventueel bijbehorend museum Tuol Sleng)
Dag 7: Stad verkennen en bezoek brengen aan de central market Psar Thmey + vertrekken naar Sihanoukville met de (mini)bus 4/6 u

4. Phnom Penh > Sihanoukville

Otres beach 1&2 (zuid) het rustigst.

Dag 7: s’Avonds laat aankomst Sihanoukville
Dag 8: Relaxen
Dag 9: met de ferry/boot naar Koh Rong (eventueel overnachten óf s’avonds boot terug)
(Dag 10: Relaxen)
Dag 10/11: Vroeg vertrek naar Ho Chi Minh City via Phnom Penh 13u reizen?




Vietnam:

1. Ho Chi Minh City > Hué

Dag 11: Aankomst (avond) Ho Chi Minh City
Dag 12: Cu Chi tunnels en Cao Dai Tempel
Dag 13:Stads bezienswaardigheden S’avonds met vliegtuig(1,5u) Hué(boeken bij goedkope lokale airline +/- 45$) of nachttrein 20u

Pham Ngu Lao dat ligt in district 1. (khao san van HCMC)


2. Hué > Hoi An

Dag 13/14: Aankomst Hué (laat in de avond of vroeg in de ochtend) Stadje verkennen, bezienswaardigheden
Dag 16: Bezienswaardigheden bekijken eventueel een tour met de fiets.
Dag 17: Easyriders tour naar Hoi An (mits we budget hebben 45$/8u prachtig hoogtepunt! http://motorbiketours.abstravel.asia/mo ... -pass.html) of met de trein 2/4u.

2. Hoi An > Hanoi/Ha Long Bay

Dag 17: Aankomst Hoi An, stadje verkennen
Dag 18: My son tempel complex bezoeken.
Dag 19: Bezienswaardigheden bekijken zoals: Quan Cong tempel, de Cantonese Assembly Hall, Phung Hung House, Tan Ky House en de Japanse brug. S’avonds met vliegtuig (2u/45$) of nachttrein(12u) naar Hanoi


6. Hanoi/Ha Long Bay > Hanoi

Dag 19/20: Aankomst Hanoi, bezoek Revolutie of Ho Chi Minh museum.
Dag 20: Of zelf reizen naar Ha Long Bay (via trein naar Hai Phong en dan met bus of boot) of met een tour. Kan 1 of meerdere dagen (http://hanoitohalong.com)
Dag 21 of 22 of 23: Terug in Hanoi, bezienswaardigheden en eventueel nog dagje met trein naar Sapa tot vertrek.

Filipijnen

1. Manila

Dag 1: aankomst, Manila → meteen door naar Tagbilaran

2. Bohol

Dag 1: aankomst Tagbilaran, Bohol (of hotel zoeken óf van te voren boeken) → naar hotel, door de stad lopen/uitrusten
Dag 2: dagtocht naar o.a. Tarsiers, Chocolate hills en floating restaurant
Dag 3: (middag/avond?) met de ferry naar Dumaguete (reistijd 1:40u) daar wat chillen en overnachten

3. Cebu

Dag 4: Dumaguete
Dag 5: met de boot naar Oslob (45 min vanuit Dumaguete). Ochtend: Zwemmen met Whalesharks. Middag: 2u reizen naar de Kawasan Falls in Badian
Dag 6: Badian. In de avond naar Cebu City (ca. 2u reizen, daar overnachten)
Dag 7: Cebu City/eiland verkennen

4. Boracay

Dag 8: vliegen naar Caticlan en vanuit daar door naar Boracay (1,5u). Rest van de dag relaxen op White beach.
Dag 9/10: Boracay en omg.
Dag 11: terug naar Caticlan en van daaruit vliegen naar Puerto Princesa (via Cebu of Manila ca. 3:45u)

5. Palawan (Puerto Princesa/El Nido)

Dag 12: aankomst Puerto Princesa, relaxen of een tripje maken
Dag 13: dagtour ‘underground river.
Dag 14: (5/6u rijden) naar El Nido
Dag 15/16: El Nido en omg.
Dag 17: El Nido. s’ avonds terug naar Puerto Princesa (komen laat aan, dus hotelovernachting in Puerto Princesa van te voren boeken!)
Dag 18: eventueel tour Honday bay of Port Barthon
Dag 19: terug naar Manila

Manila:

Dag 20: aankomst Manila in de avond met de nachtbus naar Banaue (rijstvelden)
Dag 21: ochtend aankomst Banaue, naar hotel en rijstvelden bezichtigen
Dag 22: rijstvelden bekijken en ‘s avonds terug met nachtbus
Dag 23: vroeg in de ochtend terug in Manila
Dag 24: terugvliegen naar Amsterdam


Denken jullie dat deze reizen realiseerbaar zijn? En wat raden jullie aan? En als laatste, we dachten als budget zo'n 2000/2500€ zal dit voldoen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Cambodja & Vietnam of Filipijnen?

Bericht door Jenny »

Ik vind beide reizen te vol. Maar ik heb een vrij trage reiziger :)

De Filipijnen-reis lijkt me qua planning net wat beter haalbaar, maar toch wat puntjes:

- Ik zou Oslob overslaan. De walvishaaien worden gevoerd en niet alleen de dieren maar het hele lokale ecosysteem lijdt onder het toerisme
(- Dumagette is niet echt leuk om te blijven, kun je beter naar Dauin gaan)
- Je gaat nu op Luzon alleen naar Banaue. Ik vond Sagada sfeervoller. Voor mij een hoogtepunt van het eiland!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
nalineros
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2015 19:37

Re: Cambodja & Vietnam of Filipijnen?

Bericht door nalineros »

Hi Jenny,

Dankjewel voor je reactie. Hmm ik zal me erin verdiepen, alleen hebben we eigenlijk min of meer besloten dat we cambodja/vietnam waarschijnlijk verkiezen boven de Filipijnen. Maarja als ons schema onhaalbaar is... wat zou jij dan 'overslaan' op mijn schema voor Cambodja/Vietnam om het haalbaar te maken? Of is dat niet echt een mogelijkheid?
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Cambodja & Vietnam of Filipijnen?

Bericht door Jenny »

Mijn ervaring met reizen is dat bustijden bijna altijd langer duren dan gepland :)

Ik heb zelf 3,5 week door Vietnam gereisd en 2 weken door Cambodja. Ik zou dan ook als ik 3,5 week zou hebben óf kiezen voor Cambodja en het zuiden van Vietnam, óf alleen voor Vietnam.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
the-essy
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2013 20:17

Re: Cambodja & Vietnam of Filipijnen?

Bericht door the-essy »

Ik vind je Cambodja/Vietnam reis goed te doen qua planning.

De trein in Vietnam is leuk als je geen haast hebt en om een paar uurtjes echt met de locals te reizen. Maar voor grotere afstanden zou ik zeker een vlucht verkiezen boven de trein. Als je gunstige vluchten kan vinden, ga hier lekker voor.

Zelf vond ik Vietnam echt geweldig en Cambodja minder. Maar ik hoor ook weer mensen die precies het tegenovergestelde hadden.
Je kan een tour doen door Halong Bay maar ook naar het minder bekende Cat Ba eiland gaan en daar een tour doen. Even mooi als Halong Bay maar een stuk minder toeristisch.
Vanuit Hanoi is het ook prachtig om naar Sapa te gaan, maar je moet inderdaad keuzes maken met je tijd.
vincentdekolf
Reiziger
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 sep 2014 12:11

Re: Cambodja & Vietnam of Filipijnen?

Bericht door vincentdekolf »

Ik ben zelf niet in de Filipijnen geweest, dus kan hier helaas weinig over kwijt.

Je Cambodja/Vietnam reis ziet er vrij logisch uit:)
Ik heb een aantal puntjes waar je misschien wat aan hebt.

- De boot naar Battambang doet er een stuk langer over (begrijpelijk) en is een flink stuk duurder dan de bus. Mocht je tijd en geld willen besparen kan dat dus hier.

- Ik zou absoluut naar Koh Rong gaan. Vond het heerlijk om daar te zijn! Als je er gaat slapen moet je weten dat de slaapplekken niet veel voorstellen en erg gehorig zijn. Aan een kant van het eiland heb je wel hele gave en rustige plekken waar ze ook boomhutten enzo hebben geloof ik.

- Als je je visum voor Vietnam niet thuis al regelt, kan je dat ook in Sihanoukville doen

- Ik vond het wel lekker om een georganiseerde trip naar Halong bay te hebben, scheelt je misschien ook een hoop gedoe met tijd.

Budget lijkt me meer dan voldoende!
nalineros
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2015 19:37

Re: Cambodja & Vietnam of Filipijnen?

Bericht door nalineros »

Hi allemaal, bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik echt wat aan :)

We hebben inderdaad besloten om de Cambodja/Vietnam reis te gaan maken en het gaat een 'snelle' reis worden maar we zijn veel van plan ter plekke te boeken dus zouden we ergens anders langer willen blijven, dan slaan wie iets anders over haha.

Ik heb inmiddels ook een paar wijzigingen in de reis aangebracht, mede dankzij jullie tips.

- We gaan de boottocht naar Battambang niet doen, mede door de tijd maar vooral door de hitte en het laagstaande water. Heb veel gelezen dat mensen vast kwamen te zitten e.d. en aangezien wij in februari/maart willen gaan is het daar volgens mij op z'n droogst (?)

- Verder heb ik de Vietnam/Cambodja reis ook 25 dagen gemaakt (hij was hieronder nog maar 23 dagen). Zodat er nét wat meer speling is. Visum in Sihanoukville aanvragen inderdaad en misschien in Vietnam kiezen voor 1 treinreis (voor de ervaring) en 1 binnenlandse vlucht.

- En aangezien we als laatste bij Hanoi/Halong Bay aankomen willen we, mochten we geld 'over hebben' ons inderdaad even laten verwennen en een mooie luxe tour gaan doen. Nog aanraders welke maatschappij/tour?

Heel erg bedankt allemaal. Ik krijg al helemaal voorpret en kriebels, ook al is het pas in februari zover!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten