Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Kimsel
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2012 15:06

Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Bericht door Kimsel »

Ik wil wel even zeggen dat er veel misverstanden zijn over Nepal.
Ik ben in juni zelf 3 weken geweest in Nepal. Ik heb gewoon veilig in een hotel in Kathmandu kunnen slapen en er was volop eten en drinken beschikbaar om te kopen. Ook totaal niets gemerkt van ziektes die uitbreken waarop in de media werd gesproken.
Bovendien zijn er nog vele mooie gebieden in Nepal die geen schade hebben opgelopen door de aardbeving.
Nepal is zeker een aanrader, ook kort na de aardbeving.
Mochten er mensen zijn die erover twijfelen, laat het me weten. Ik kan je erover adviseren en ook met betrouwbare locals in contact brengen die je kunnen helpen bij je verblijf in Nepal.
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Bericht door Erik »

Goed om dit nieuws te delen, want veel mensen denken dat zo'n land totaal niet meer te bereizen valt terwijl het vaak maar om delen gaat die wat minder goed bereikbaar zijn. Laten we hopen dat Nepal er snel weer bovenop komt.
Niki23

Re: Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Bericht door Niki23 »

Hai reizigers,

Wij willen waarschijnlijk in maart 2016 naar Nepal gaan voor 3/4 weken, maar ik moet zeggen dat ik ook twijfels heb hoe het land er nu bij ligt na de aardbeving. Kun jij me daar meer over vertellen? Wat is er merkbaar van het land na de aardbeving? Hoe is de sfeer, zie je veel verwoestingen? Welke toeristische plekken of mooie plekken zijn niet meer bereikbaar? Is er nog genoeg te zien in 3/4 weken en zo ja, wat raad je aan? Ik hoor het heel graag!

Groetjes,

Niki
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Bericht door Erik »

Volgens mij is @Lisannes net terug uit Nepal en kan ze je vraag misschien beantwoorden.
Kimsel
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2012 15:06

Re: Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Bericht door Kimsel »

Hoi Niki,

Er is zeker voldoende te doen in Nepal voor 3/4 weken
Er zijn zeker nog toeristische plekken die niet/nauwelijks beschadigd zijn.
Het ligt er ook een beetje aan wat je wil, actief, de bergen in, dagje mountainbiken, sightseeing?
Je kunt er diverse trekkingen in de bergen doen waar je al snel een week mee onderweg kunt zijn als je zou willen.
Kortere trekkingen zijn ook mogelijk.
Chitwan waar je wildlife kan spotten is onbeschadigd. Pokhara is nauwelijks beschadigd en een relaxte plaats. Van daaruit kun je ook trekkingen maken.
Lumbini (geboorteplaats Boedhha) is onbeschadigd.
Wil je georganiseerd er naar toe of er heen gaan en daar de dingen regelen?
In en rond Kathmandu zul je zeker nog wel beschadigingen zien , maar dat moet je er echt niet van weerhouden.
Het is nog steeds een land wat veel prachtigs te bieden heeft en de mensen zijn enorm vriendelijk en veerkrachtig.
Bovendien help je de mensen er enorm mee om te gaan, want mensen daar hebben het inkomen hard nodig.
Lisannes
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2015 14:26

Re: Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Bericht door Lisannes »

Wat goed dat deze vraag wordt gesteld en thanks voor de mention Erik! Ik heb afgelopen oktober zo'n 3 weken door Nepal gereisd, dus ik ben nu bijna 4 weken terug. Ik mag dan wel zeggen dat ik er vrij recentelijk geweest ben, toch? Een kort antwoord op je vraag: Gaan!

De media heeft hier erg doen laten lijken alsof 'heel' Nepal verwoest is, terwijl je terplekke vrijwel niets ziet. Ok, ongetwijfeld zullen er nog dorpen diep in de bergen zijn waar nog veel opgebouwd moet worden. Maar kom je hier als reiziger?

Wat ben je van plan om te doen in Nepal? In Kathmandu zie je bijna niets meer van de aardbeving, met uitzondering van o.a. Durbar Square en Boudhanath. In Patan heb je een vergelijkbare Durbar Square (dus die hebben wij bezocht) en Boudhanath blijft een heilige plek, dus je hebt er nog steeds de levendigheid en de vele gelovigen die langs de gebedsmolentjes lopen. En uiteraard, Kathmandu is veel meer dan deze twee plekken en waar je vrijwel niets ziet: in de oude Thamelwijk, bij Swayambunath en Pashupatinath (met de indrukwekkende ghats). Bhaktapur is na de aardbeving ook veel in het nieuws geweest, hier en daar zie je nog wel wat brokkels ... maar dat is wat mij betreft verwaarloosbaar.

En dan reis je waarschijnlijk door naar Chitwan, Pokhara, plannen om een trekking te doen? (laatste zeker doen! ervaring is onvergetelijk). Op andere plekken buiten Kathmandu en Bhaktapur heb ik vrijwel niets gezien van de aardbeving.

Maar toch, zijn hotels leeg en ben je vaak de enige gast in het restaurant. De Nepalezen hebben een hart van goud, en zijn heel positief ingestemd "het komt allemaal wel goed". Ik reisde in oktober, normaal had dit het hoogseizoen moeten zijn. Nepal heeft niet echt een export product, dus eigenlijk - nu het toerisme wegblijft - krijgt Nepal een harde naklap. Geloof me, heel Nepal is niet verwoest en je ziet er bijna niets meer van. Althans het is niet belemmerend, wat je ziet. Ik ben heel blij dat ik gegaan ben. Ik weet niet of je ooit in Nepal geweest bent, maar mensen zijn daar zo gastvrij. Nepal is een land wat je in je hart gaat sluiten als je terugkomt. Althans, dat deed het land bij mij. ;-) Gewoon gaan, maar ... uiteraard dat is mijn advies.

Overigens loopt er nu ook via Social Media een campagne met de hashtag #nepalnow. Dit initiatief heeft ook als doel om het toerisme weer te boosten, omdat je prima kunt gaan.

Vraag het gerust als je nog vragen hebt. Ik ben echt net terug, dus ik kan de situatie goed schetsen.
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Re: Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Bericht door ubiytsa »

Goed om te lezen dat Nepal nog goed te bereizen is. En met al die rust lijkt mij dit hét moment om te gaan.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Bericht door Jenny »

Een vriendin van me zou nu in Nepal moeten zijn, maar heeft haar reis gecanceld. Niet zo zeer vanwege de aardbeving, maar wel vanwege de brandstofcrisis.

Anto en Martijn van We12Travel zitter erop dit moment. Zij gaan een trekking maken naar Everst Basecamp, zodra ze (weer) internet hebben zullen ze updates plaatsen op sociale media en hun blog.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Lisannes
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2015 14:26

Re: Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Bericht door Lisannes »

Hi Jenny,
Dat is inderdaad weer een ander verhaal, maar zijn zij dan helemaal niet gegaan naar Nepal? Of waren ze in een buurland? Tijdens mijn reis door Nepal had India de grens tussen India en Nepal dichtgegooid, vanwege politieke redenen. Nepal had een nieuwe wet aangenomen, waar India het niet mee eens was. Een soort van macht-spelletje, dus. Dit betekende voor Nepal dat er geen benzine en gas meer vanuit India het land in kwam. Wat ik als reiziger ervan merkte, viel mee. Bij mij werd er 1 bus gecancelled (gelukkig zijn er alternatieven en kon ik met een andere bus mee), maar voor de lokale bevolking is het natuurlijk veel erger (uren in de rij staan bij een tankstation voor een paar liter benzine, niet kunnen koken, etc). Volgens mij zijn de grenzen deels nu weer geopend, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Al verwacht ik wel dat dit een tijdelijke situatie is ...
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Bericht door Jenny »

Die vriendin heeft besloten in Nederland te blijven. Maar nogmaals, niet vanwege de aardbeving maar vanwege de bransstofcrisis.

Eerlijk is eerlijk, zelf zou ik gewoon gegaan zijn (ik heb alleen geen vrij nu :)). Ik snap haar keuze niet, maar ieder zijn ding.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Re: Nepal nog erg mooi, ook na de aardbeving

Bericht door stevenl »

Ik heb hier in Thailand ook de nodige rampen gezien, en inderdaad, mensen vragen zich soms af of ze wel moeten komen, de mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd nu', en dat soort opmerkingen.

Waar je de bevolking het meeste plezier mee doet is om juist dan te komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast