Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Deze zomer ga ik 3 weken naar Peru en Bolivia en het wordt, samen met mijn vriend, de eerste keer Z-America. Hoe zit het daar met afdingen op bijvoorbeeld taxi's, buskaartjes, souvenirs? Is dat net zo normaal als in Azië?
Vraag: wie raadt mij een amazone Tour aan en voor hoe lang? Kan ik beter de jungle in Bolivia of peru (vlak bij Cusco) in gaan? Ik wil wel de jungle trail doen naar MP.
Vraag: de salt flats, is een dag genoeg? Of moet je sowieso 3 dagen gaan? Ik hoor veel verschillende meningen..
Bolivia is prachtig! Afdingen op buskaartjes heb ik nooit gedaan. Je kunt vaak je buskaartjes bij het busstation kopen waar de prijzen wel staan aangegeven op borden dus daar zal geen ruimte voor onderhandelingen zijn. Wat betreft souvenirs, zeker afdingen als er geen vaste prijzen opstaan, anders zoals overal vaste prijs. Voor mijn gevoel is het afdingen iets minder dan in ZO Azië.
Tips voor Bolivia --> Amazone Tour in Rurrenabaque, Salt Flat tour vanuit Tupiza, La Paz markten, Lago Titicaca (bezoek Isla del Sol voor een dag)
Amazone Tour in Rurrenabaque, dit kun je ter plekke organiseren. Veel krokodillen, aapjes, tropische vogels, kapibaras, en schildpadden gezien. Wij zijn doen 2 nachten/3 dagen gegaan waarbij je 2 nachten overnacht in de jungle. Super ervaring! We hebben ook roze dolfijnen gezien en piranha's gevangen.
Een dag naar de Salt Flats is naar mijn mening te weinig. Sowieso drie dagen doen. Wij hebben toen 4 dagen gedaan vanuit Tupiza. Prachtig afwisselende landschappen, vulkanen, Salvador Dali woestijn, cactus eiland, geisers, vicuna's ed.
Gezien de beperkte tijd die je hebt, zorg dat je goed acclimatiseert voor Bolivia. De hoogte in zowel La Paz, als de Salt Flats is 3000/3500+.
De zoutvlakte is ook maar een onderdeel van het veel mooiere omringende gebied. Sowieso de 3 dagen doen.
Je mag sowieso Potosi niet missen in Bolivia. Bij de Uyuni-tour ga je boven de 5000 meter, dus bovenstaande bericht is een beetje misleidend wat betreft hoogte. Je kan ook overal op onderhandelen en dat is in Bolivia dan ook echt extreem makkelijk. Gewoon vriendelijk blijven, op een leuke manier lachen.
Exacte hoogte is inderdaad niet volledig. Het gaat mij met name om de boodschap dat een minimale hoogte van 3000/3500 (oplopend tot 5000m) meter enige dagen acclimatisatie vereist. Op de tour naar de zoutvlaktes en de prachtige omgeving er omheen zal je wisselende hoogtes bereiken, dit loopt uiteen van 3000m tot 5000m.