Rondreis Egypte

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
GerritM

Egypte

Bericht door GerritM »

Hoi,
Nu heb ik als beheerder keer een vraag.
Ik ben van plan om eind augustus begin september naar Egypte te gaan.
Ik ben eerst van plan om 2 weken te backpacken en daarna 1 week te gaan duiken.
Heeft iemand nog tips?
Wat is leuker, Hurghada of Sharm?
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom »

geen antwoord uit eigen ervaring maar ik heb een half jaar geleden die vraag ook aan iedereen gesteld en er werd met een grote meerderheid Sharm gezegd.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva »

UUh ik ben alleen in Hurghada geweest. Maar een aantal vrienden van mij in Sharm. Daar heb ik niet echt positieve verhalen over gehoord.

Op basis daarvan zou ik dus Hurghada zeggen. We hebben toen o.a. gedoken bij Um(m) gamar en dat was echt super mooi.

Verder in de periode dat jij er bent zal het erg warm zijn. En in de 2e week van sept begint de Ramadam ook iets om rekening mee te houden.

Op mijn website staan ook reisverhalen van egypte. Daar kan je ook nog wel wat tips vinden
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny »

Om een oud onderwerp weer tot leven te wekken:

Ik ben net terug van een weekje Dahab, en dat was echt een topper! Klein relaxed dorpje met leuke restaurantjes. Geen grootschalige all-inclusive resorts, maar knusse hotels. En prachtige duikspots die niet veel en veel te druk zijn!

Mededuikers die eerder naar Sharm of Hurghada waren geweest, gaven allemaal de voorkeur aan Dahab. En zelf neig ik er naar eind dit jaar terug te gaan 8) Moet mijn traditie om met kerst niet in NL te zijn een beetje in ere houden :wink:

Maareh, Gerrit, wat heb je uiteindelijk gekozen? En hoe was backpacken in Egypte?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tom
Reisexpert
Berichten: 661
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:48
Locatie: utrecht

Bericht door tom »

hoi jenny,

de kans zit er dik in dat onze vlucht eind december richting bangkok gecanceled wordt. ik ben dus al bezig een alternatief te zoeken...
nu heb ik een beetje rond zitten kijken en dat dahab lijkt me wel leuk.

nou heb ik eigenlijk geen zin om weer een lonely planet te gaan kopen (heb er veel te veel gekocht de laatste tijd :oops: , ook een beetje overdreven voor twee weekjes.)

zou jij misschien wat algemene tips mbt dahab kunnen geven,
en een ruw kostenplaatje voor twee weken??

hoe zit het met vervoer van vliegveld sharm naar dahab en is het goed mogelijk om een uitstapje naar petra, jordanië te maken?

ons idee van de twee weken is gewoon een beetje de luie toerist uithangen, beetje duiken, beetje woestijn (alles wel gewoon low budget trouwens)

alvast bedankt!

tom
amassakoul
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny »

Hoi Tom,


Waarom word je vlucht naar BKK gecancelled? Balen zeg!

Mijn reisverhaal over Dahab ik (bijna :oops:) af, zie http://www.ikreis.net/main.php?cid=177. Maar ik heb niet veel meer gedaan dan gedoken :wink: Veel hotels e.d. bieden echter trips aan naar verschillende canyons en andere mooie plekken in de Sinai woestijn. Ook kun je een trip maken naar de Mozesberg en het Katerina klooster. Schijnt heel mooi te zijn!

Qua kosten: ik zat in een single room voor 14 euro per nacht (incl ontbijt). Kan goedkoper, trouwens. Voor 5 dagen duiken (2 duiken per dag) was ik 170 euro kwijt. Zie http://www.inmodivers.de. Ik vond deze duikschool (en het bijbehorende hotel) echt een aanrader! Voor een 3-gangen maaltje met (niet-alcoholische) dranken was ik meestal zo'n 8 euro kwijt.

Nu heb ik wel een LP van Egypte, dus devolgende reisinfo naar Petra komt hieruit :D

Van Dahab kun je in 1 uur naar Nuweiba. Daarvandaan vertrekt om 2 uur de ferry naar Aqaba, welke er 1 uur over doet. In Aqaba kun je excursies naar Petra boeken. Maar het is al wat jaartjes geleden dat ik in Jordanie was, vraag me dus niet naar de kosten! Ik ben toendertijd 1.5 dag in Petra geweest, en eigenlijk vond ik dat veel te weinig. Petra is echt prachtig, zeker ook wanneer je niet alleen de Siq bezoekt, maar ook de meer afgelegen uitgravingen. Zie http://www.ikreis.net/main.php?cid=145

Laat ff weten of/wanneer je gaat. Ik ga nl met kerst backpacken in Egypte (ik wil nu meer dan alleen visjes zien :shock: ) en zit waarschijnlijk rond de jaarwisseling in Dahab.

Groet,


Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Janneke
Reisexpert
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 apr 2007 16:15

Rondreis Egypte

Bericht door Janneke »

We denken erover om in november 2 weken naar Egypte te gaan. Daar willen we duiken combineren met een korte rondreis. Wat het duiken betreft heb ik hier al goede info gevonden, nu de rondreis nog. We houden niet van groepsreizen dus de vraag is het goed te doen om zelfstandig rond te reizen? Kun je bijvoorbeeld een auto huren of met bus/trein reizen? En wat zijn de hoogtepunten die je in 1 week moet/kunt bezoeken? Woestijn of steden, piramides en tempels?
En heeft iemand enig idee van de kosten? Ik las hier al bij 'alles over' dat het voor 20€ pp per dag wel moet lukken. Nu hoeven we dit keer niet extreem budget te reizen dus dat moet wel goed komen lijkt me.
Gebruikersavatar
jaydee
Reisexpert
Berichten: 864
Lid geworden op: 23 feb 2009 09:18

Re: rondreis egypte

Bericht door jaydee »

het ligt volgens mij een beetje aan de situatie in het land maar je kan lang niet altijd overal op eigen vervoer naar toe.

Nou weet ik ook niet waar je gaat duiken, maar als je dat een week doet heb je nog maar 1 week over om iets voor jezelf te doen. Das niet echt veel dus wordt het waarschijnlijk Luxor en Cairo/Gizeh. Is mega toeristisch maar dat wil je toch zien als je in Egypte bent. Die dingen zijn ook prima zelf te doen. Verder van de begaande paden kan volgens mij niet zo maar zelfstandig.
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Re: rondreis egypte

Bericht door Robin »

Hoi,

Zelf rondreizen is heel goed mogelijk. Omdat je weinig tijd hebt kan je altijd een tour van een dag of paar uur boeken (bijvoorbeeld voor Abu Simbel of de beklimming van Mt. Sinai). Onze ervaring is dat reizen met trein en bus heel goed te doen is. Als je zelf een auto huurt moet je voor een aantal stukken toch in hetzelfde konvooi als alle bussen en andere auto's reizen, dus kan je net zo goed de bus nemen. Om tijd te besparen kan je ook de nachtbus/trein nemen. Wij zijn bijvoorbeeld met de nachtbus vanuit Sinai naar Luxor gegaan en met de nachttrein vanuit Luxor naar Cairo.

Je kan eigenlijk niet in Egypte geweest zijn zonder de pyramides te bekijken. Gecombineerd met het nationaal museum in Cairo, een moskee en een markt ben je wel een dag of 2-3 kwijt. Luxor was ook leuk, je kan daar met de fiets valley of de kings/queens etc. te bekijken. Aswan en Abu Simbel zijn ook mooi, maar is misschien te ambitieus voor de tijd die je hebt. Woestijn heb je in meer landen, dus dat hebben wij overgeslagen.

WIj hebben voor 2 personen €37 per dag uitgegeven (dus €18,50 pp). Vooral de toegang tot sights is duur.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: rondreis egypte

Bericht door bolletjeom »

Een aantal jaar geleden stond Egypte ergens op mijn lijstje " hoef ik niet zo nodig naar toe". Maar nu komt ie toch voor op mijn wensenlijst. Vooral de combi cultuur en duiken is leuk in een vakantie bestemming. Wie weet...binnenkort

Dat rijden in convooi daar had ik over gehoord. Dan is een bus idd net zo handig lijkt me.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: rondreis egypte

Bericht door Tikva »

Wij hebben in 2004 egypte in 17 dagen gedaan en het hele land doorgesjeesd incl nog een duikcursus. 14 dagen is lang genoeg om bijvoorbeeld Hurghada (om te duiken), Luxor en Cairo te doen. Duiken is erg mooi en de piramides moet je gewoon een keer gezien hebben. Zelf vond ik Luxor en omgeving echt wel indrukwekkend.

Zie eventueel mijn website

http://marceltikva.blogspot.com/search/label/Egypte

We hebben alles gewoon met de bus gedaan, en het stuk tussen cairo en Luxor met de trein. Goed te doen hoor!
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: rondreis egypte

Bericht door bolletjeom »

@tikva
ik had eigenlijk niet zo door dat je zoveel van Egypte kan zien in zo weinig tijd (net je verhalen gelezen). Heb je nog enig idee wat reizen op deze manier jullie ongeveer gekost heeft? Per dag of in totaal (met of zonder duiken)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: rondreis egypte

Bericht door Tikva »

@rudi ik weet nog dat we Egypte echt heel goedkoop vonden, we hadden voor het zelf rondreizen 20 euro p.p. gebudgeteerd maar daar kwamen we lang niet aan. Terwijl we toch een taxi hebben gehuurd hebben enzo. Gokje dat we 15 euro p.p. per dag kwijt waren voor het zelf rondreizen.

In Hurghada kan ik niet echt zeggen omdat we toen gedoken hebben en 5 nachten accomodatie bij de vlucht in hadden zitten.

Ik heb de exacte kosten nog achterin onze reisgids staan dus dan moet ik vanavond even kijken als ik thuis ben.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Re: rondreis egypte

Bericht door Robin »

Eén waarschuwing: Wij vonden de bezienswaardigheden in Egypte erg indrukwekkend en hebben er een leuke tijd gehad, maar als je zelf rondreist moet je je wel instellen op redelijk wat 'hassle' van mensen die je naar hun guesthouse willen hebben, je een tour willen verkopen etc. en ze kunnen behoorlijk aanhoudend zijn in Egypte. Gewoon negeren, nergens op ingaan en zelf bij guesthouses naar binnen lopen is mijn advies.

Egypte is verder wel erg toeristisch, maar de combinatie van zon, zee, strand, goedkoop duiken, indrukwekkende tempels, en de goedkope vliegtickets maakt het een bestemming die het overwegen zeker waard is.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: rondreis egypte

Bericht door Tikva »

@ budget.
Wisselde heel erg per dag de ene keer maar 20 euro (met 2 personen) een andere dag weer 50 euro. Komt omdat we bijv hotel en taxi's vooruit hebben betaald. Zal toch net iets meer zijn geweest dan 15 euro maar zeker minder dan 20 p.p.p.d.

We hebben ook alle entree prijzen opgeschreven en die zijn wel echt gestegen.
Bijv p.p. Gizeh was toen 15 pond en valley of the kings 25 pond. Wikitravel geeft nu al Gizeh 60 pond kost en valley of the kings 70 pond
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten