19 dagen Bali

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Rowan08

19 dagen Bali

Bericht door Rowan08 »

Hallo Allemaal,

In oktober willen wij voor het eerst gaan backpacken.
Omdat wij maar 19 dagen de tijd hebben, hebben wij ervoor gekozen om naar Bali te gaan en eventueel een paar dagen naar de Gili eilanden.

Nu vinden wij het moeilijk om een route uit te stippelen omdat wiij niet zo goed weten hoe we van het ene plekje naar het ander plekje kunnen komen. Ik begrijp dat er bussen zijn en taxi's, maar omdat dit voor ons de eerste keer is vinden wij het dus best eng. Bijv als je in de avond aankomt op de luchthaven hoe komen we dan bij onze hostel 0_0 Je begrijpt we zijn daarin onervaren.

Hebben jullie een idee voor een mooie route? We houden van natuur, cultuur, duiken, relaxen en eten! :P

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Jenny
Reisexpert

Re: 19 dagen Bali

Bericht door Jenny »

Bij aankomst op het vliegveld van Denpasar kun je een voucher kopen voor een taxi. De balie staat aangegeven met bordjes en je betaalt gewoon een vaste prijs.

Tussen de verschillende plekken op Bali kun je makkelijk reizen met de minibussen van peramatours. De dag voorvertek koop je je kaartjes en je wordt opgepikt bij de ontmoetingsplaats of voor een kleine meerprijs bij je hotel. Zie kun website.

Bij toeristenbureaus (die op elke straathoek zitten) kun je een auto met chauffeur huren voor een dag. Kost je 40-50 euro.

Inde Lonely Planet staan veel tips over bezienswaardigheden en ook op mijn persoonlijke website:
http://www.ikreis.net/p-191/bezienswaardigheden-bali.

Als je 19 dagen hebt zou ik naar Ubud gaan voor de cultuur, naar Munduk om lekker te wandelen en naar 2 strandplaatsen als Lovina en een van de plekken in het zuiden. Vanuit deze plekken kun je mooie dagtrips maken.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ro0wtje

Bericht door Ro0wtje »

Hallo Jenny,

Bedankt voor je antwoord!
Ik ben nu gerustgesteld dat het goed moet komen. :)

Is het handig om hostels/hotels van te voren te boeken of kan dat daar ook? We zijn namelijk bang dat als we in de avond ergens aankomen we geen slaap plek hebben.

Is het een idee om naar de gili eilanden te gaan of kunnen we dat beter over slaan? En vanaf waad zouden we dan het beste de boot kunnen pakken?

Nogmaals dankjewel voor je fijne en duidelijke antwoord !! _O_ :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Oktober is het begin van het regenseizoen, dan is het relatief rustig. Je kan bij aankomst iets zoeken, maar uiteraard ook een dag voor vertrek via booking.com. Zo blijf je flexibel.

Boten naar de Gili's gaan vanuit Sanur/Benoa, Padangbai of Amed. Vertrek uit Padangbai is het populairste en het goedkoopste. Vooraf boeken niet nodig (gewoon 1-2 dagen voor vertrek).

Ik vind de Gili's teveel veranderd sinds mijn eerste bezoek in 2006 en daarom niet zo leuk meer. Veel mensen zijn echter lyrisch, dus lees vooral meer ervaringen en trek dan je plan.
Rowan08

Bericht door Rowan08 »

Hallo Jenny,

Gili eilanden werd ons aangeraden, maar we willen inderdaad even kijken of het de moeite waard is.
Het schijnt er mooier duiken zijn ?¿

Ik las dat Nusa Lembongang ook wel de moeite waar was. Heb je daar ervaring mee?

En je site is trouwens super! Wat een fijne en leuke informatie allemaal. Ik ga die eens lekker uitpluizen :@ :Y
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Nusa lembongan wilde ik net noemen, ben daar in 2009 geweest. Ik ben niet op de Gili's geweest dus kan het helaas niet vergelijken. Verder wat Jenny zegt, Ubud en Lovina. Zo snel mogelijk weg uit Denpasar/Kuta/Legian.

Ik heb gedoken bij Menjangan wat erg mooi was. Het is leuk om vanaf Ubud voor één of twee dagen een gids met auto te huren en je langs de tempels, rijstvelden en vulkanen te laten rijden.
Laatst gewijzigd door ketting op 05 mei 2015 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ro0wtje

Bericht door Ro0wtje »

Bedankt voor je antwoord ^O^

Zo krijg je steeds meer zin om te gaan :Y

Ik ga die plaatsen eens even lekker uitzoeken. Altijd leuk zo voorbereiden.

Laatste vraag: op wat voor bedrag zou ik p.p per dag moeten rekenen? We zijn met 2 personen en genieten graag. Beetje luxe op reis mag best 8-)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Rowan08 schreef: Gili eilanden werd ons aangeraden, maar we willen inderdaad even kijken of het de moeite waard is.
Het schijnt er mooier duiken zijn ?¿
Ik heb geloof ik 8 duiken op de Gili's gemaakt (2006, 2007, 2012) en meer dan 25 op Bali (2006, 2009, 2011, 2012 en 2014). Ik vind Bali absoluut mooier! Het koraal is mooier, met name bij Menjangan. Bij Tulamben en Amed liggen leuke wrakken. Geweldige muckdives bij Secret Bay, Padangbai en Seraya.

De Gili's zijn met name leuk voor beginnende duikers. Grote kans op schildpadden en white tips.

Budget, tja, alles vanaf 25 euro per persoon kan (exclusief duiken). The sky is the limit.
Ro0wtje

Bericht door Ro0wtje »

Hallo Jenny

Muckdiving is geweldig. Heb ik gedaan op de Filipijnen en ben er helemaal fan van!

Mijn vriend is beginnende duiker en ik heb al aardig wat duiken. Maar we staan overal voor over!

De 25 euro p.p is neme ik aan zonder slaapverblijf?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Slapen kan voor 20 euro per kamer, dus 10 euro per persoon. Zonder alcohol kan je makkelijk eten en drinken voor 15 euro per persoon (lunch, diner, snacks).

Uiteraard heb je meer geld nodig als je vaak wilt duiken (50-100 euro pppd) en vaak een auto met chauffeur wilt huren (40-50 euro per auto).
Ro0wtje

Bericht door Ro0wtje »

O ik had persoonlijk verwacht dat het veel meer zou zijn. Het valt dus best reuze mee. 0_0 :)

Ik heb even zitten kijken op die prematours en dag ziet er ook prima uit. Daar heb je geen privé chafeur voor nodig. Inderdaad het duiken zal duur zijn. Dat is helaas overal ter wereld wel prijzig. Heb wel een eigen duik uitrusting, maar omdat op mijn rug mee te sjouwen is teveel van het goede.

Super bedankt voor al je goede tips. Heb hier zeker wat aan gehad!
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Ik sluit me aan bij de rest: Lovina, Munduk en Ubud zijn de leukste plaatsen waar wij in Bali geweest zijn. Vooral Ubud (ondanks dat het best toeristisch is, vonden wij vanwege de sfeer geweldig). Wij hebben onze Indonesië reis afgesloten in Sanur, omdat we dicht bij het vliegveld wilden zitten. Maar als ik Bali opnieuw zou doen, zou ik mijn tijd niet aan dit puntje besteden. Lovina heeft een zwart strand, maar was een super fijne plaats om te blijven.

Wat de gili's betreft zijn wij alleen op Gili Air geweest. Wij hebben geen vergelijkingsmateriaal met het verleden, maar vonden Gili Air een heel relexed eilandje. Dus als je er nog nooit geweest bent, zal het je denk ik - net als ons - niet heel snel tegenvallen. Van de drie leek Gili Air ons de beste keuze: niet té druk, maar genoeg om je een paar dagen te vermaken.
Plaats reactie