Marokko in Januari, handbagage of niet?

Stel hier je vragen over Marokko
Bjorn123
Reisexpert

Marokko in Januari, handbagage of niet?

Bericht door Bjorn123 »

Hallo allemaal,

In eerste instantie was ik van plan naar India te gaan in Januari, maar vanwege vernieuwde regels rondom visa gaat het niet meer lukken die op tijd te krijgen. Dus nu wil ik naar Marokko. Ik ben er van de zomer geweest, maar deze keer gaat het om de winter. Nu wil ik mijn vlucht boeken met Ryanair, maar daar zit geen check in bagage bij uiteraard. Dus nu zit ik te twijfelen of ik dat er bij zou bestellen of niet.

Wie heeft er ervaring met het weer in Januari. Ik heb al wat op klimaatsites gelezen en denk toch echt dat ik (kwa omvang van mijn backpack) toch net iets te kort kom in de hangbagage ruimte met winterkleding..
Jenny
Reisexpert

Re: Ervaring weer Januari, handbagage of niet

Bericht door Jenny »

Ik ben eind december/begin januari geweest (een aantal jaar geleden).

In Casablanca was het heel redelijk weer, maar meer naar het zuiden (minder invloed van de zee) was het toch frisser. Ook overdag droeg ik vaak een dikke fleece en 's avonds vaak een winterjas. Binnen was op veel plekken geen verwarming (in de goedkopere accommodatie), dus ook daar droeg ik altijd dikke kleren. Ik zou zeker voldoende winterkleding meenemen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Je kan toch gewoon voldoende kleren aan doen bij vertrek en kousen, boxershorts in je broekzak en jaszak steken
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Bedankt voor de reacties. @Zaratoestra; Dat moet best lukken idd, nog een extra trui en lange broek in de backpack en het is wel goed idd. Dan moet het wel lukken met handbagage. Heb alleen nog backpack reizen gemaakt in warm klimaat, waar ik sowieso al zo licht mogelijk pak, maar in de koude tijd is nieuw voor mij :P

Toch denk ik dat ik waarschijnlijk wel check in bagage nodig heb omdat ik een kleine gitaar wil meenemen, ca 85 cm lang. Ik heb hem vaker als handbagage meegenomen wat meestal geen probleem was. Ik weet niet wat de richtlijnen qua afmetingen waren bij die maatschappijen maar bij Ryanair is het als volgt;
Er mag één stuk handbagage per passagier* met een gewicht van max 10kg en max afmeting van 55cm x 40cm x 20cm, plus 1 kleine tas van max 35cm x 20cm x 20cm meegenomen worden.
Ik denk niet dat de andere maatschappijen een grotere maat als handbagage voerden, maar de gitaar alleen toelieten omdat deze enkel groot is in de lengte. Misschien Ryanair eens bellen voor info. Denken jullie dat ik én een kleine backpack, én een kleine gitaar beide als handbagage zou kunnen meenemen?
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Ik zie nu dat er met boeken ook nog een extra optie beschikbaar is om een muziekinstrument mee te nemen, dit kost 100 euro:S Ga toch echt eens bellen hoe dat nou zit, zijn dat nou gewoon strengere regels van prijsvechters? Zoals ik zei heb ik deze gitaar vaak gewoon meegenomen als handbagage of soms als check in.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ryan air is over het algemeen streng qua handbagage: je mag echt maar één item meenemen.

Omdat mensen moeten betalen voor check bagage, probeert iedereen te veel handbagage mee te nemen. Soms is het lastig om een vrij plekje voor is bagage te vinden, en ligt je bagage aan de andere kant van het vliegtuig. Gezien de waarde van mijn bagage (klein kapitaal aan fotospullen) word ik daar nooit blij van. Wat dat betreft mogen ze van mij streng zijn ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ze zijn zo streng dat een fototasje en camera niet los mee mogen als je aan boord gaat. Dus maak vooral geen foto van het vliegtuig ;)
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Doe een boeking bij Ryanair, loop alles door tot het moment waarop je de boeking moet betalen en je weet precies wat je kwijt bent. Vlieg regelmatig met ze, neem dan mijn racefiets mee. Kost mij als grote bagage € 100,00 voor retourtje. Of een gitaar onder grote bagage valt kan ik je niet vertellen. Wel weet ik dat je hem niet als handbagage mee kan nemen zonder bijbetaling. Dat kan je echt vergeten. Per saldo denk ik dat een ticket van Ryanair incl. check-in bagage behoorlijk wat goedkoper is dan een ticket van de grote maatschappijen waar je 20 kg. 'gratis' mee mag nemen. Dat gratis is een sigaar uit eigen doos. Neem een proef op de som bij andere maatschappijen.
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Dank voor de reacties:)

Ik heb 1x met ryainair gevlogen, op de terugweg toen in naar Marokko ging met de trein. Maar hard toen geen instrument mee te nemen en alleen een kleine tas die nog als handbagage mee mag. Ik wil best 30 Euro extra betalen als ik daardoor en een tas en een kleine gitaar kan meenemen, maar als ik 100 euro extra moet betalen blijft de gitaar helaas thuis.

Inmiddels zit ik alweer te kijken naar Tanzania, kan maar niet beslissen. In de laatste week is het plan in mijn hoofd van India naar Thailand, naar India naar Marokko naar Iran naar Marokko en vervolgens naar Tanzania gegaan. Ook Ethiopie heb ik overwogen 8)7

Nog zoveel te zien ~O>

Btw, over Tanzania had ik ook nog wat vragen qua budget, zie hier; tanzania-met-backpackbudget-t29377.html (moch een van de lezers hier ervaring hebben met Tanzania)
zaratoestra
Reisexpert

Laat die gitaar lekker thuis. Geen gedoe met ryanair. En moet je niet extra betalen. Tanzania nog niet geweest maar je spreekt over 600 euro budget....vlieg maar naar Marokko. Minder duur ticket en zeer goedkoop voor eten en bezoeken. Eten 2 euro soms. Soms drie of vier. Momenteel in fez is het overdag prettig weer . S avonds kouder en snachts ook.
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Misschien verhoog ik mijn budget wel, na wat lezen en foto's bekijken ben ik erg enthousiast over Tanzania:P
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Toch weer aan het twijfelen :{

Eigenlijk wil ik niet té veel geld uit geven, en wil best een tijdje door Marokko reizen maar heb vooral zin in een lekker warme bestemming op dit moment. Ik houd absoluut niet van op het strand liggen, maar hou wel ontzettend veel van het strand op zich. Lekker op blote voeten door het zand struinen, heerlijk.

Misschien Thailand nog maar eens heroverwegen, daar heb ik toch nog niet zo gek veel gezien. 470 Euro met Emirates en een stopover die lang genoeg duurt om Dubai ook eindelijk eens te zien.
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

8)7 Of misschien wel Cambodja.. 8)7
zaratoestra
Reisexpert

Cambodja is super mooi en valt goed te combineren met een vlucht op thailand. Je zal wel eens moeten beslissen he. ;-). Maar moeilijk als je overal tegelijk naartoe wilt
Bjorn123
Reisexpert

Re: Marokko in Januari, handbagage of niet?

Bericht door Bjorn123 »

Ik heb de knoop eindelijk doorgehakt, ik ga toch naar Marokko. Op dit moment heb ik een belangrijk spaardoel voor ogen tegen Augustus, dus geef liever iets minder uit op het moment.

Ik heb met Ryanair een enkele reis Fes geboekt, wil in het Noorden graag Chefchaun bezoeken en daarna naar het zuiden vertrekken, hopend op wat warmer weer, en dan vanaf Marrakesh terug vliegen naar Nederland. Dit om de tijd van de terugweg naar Fes uit te sparen. Nu heb ik een probleem.

De reis van Eindhoven naar Fes heb ik zonder problemen kunnen boeken en betalen via iDeal. Vervolgens wilde ik mijn retourvlucht gaan boeken. 25 Euro op 19 Januari van Marrakesh naar Eindhoven, top. Nu kan ik bij deze vlucht niet met iDeal betalen. Zal wel te maken hebben met het feit dat ik niet vanuit Nederland vertrek, maar vind het toch apart:S Nu is dat ook geen probleem, ik heb Paypal en daar zou het ook mee moeten kunnen. Goed, alle gegevens ingevuld, dubbel gecheked en Paypal betalen aangevinkt. Zodra ik op betalen klik krijg ik de volgende foutmelding;

"Contactgegevens ontbreken of zijn ongeldig.
Er is een fout opgetreden. Probeer het opnieuw. Als de fout aanhoudt, neemt u contact op met de luchtvaartmaatschappij."

Op de website word je op zoek naar contactgevens telkens misleid en door links kom je in een circel terecht die je continu weer terug stuurt naar de zelfde pagina's, zonder ook maar enige vorm van gegevens. Online heb ik 5 nummers gevonden, die allemaal niet werken. Ik heb de foutmelding gegoogeld, verschillende mensen hebben het zelfde probleem gehad. Sommige konden het oplossen door van browser te wisselen, maar de meeste konden het niet op lossen. Ik ook niet, heb van alles geprobeerd, verschillende computers binnenshuis, bij vrienden met een ander IP, een ander email adres, maar niks mocht baten. Het enigste wat ik nog kan doen is een retourtje Marrakesh erbij boeken en enkel de terugreis gebruiken (Dit kan dan wel weer bij Ryan air, ten minste nog iets positiefs). Er zijn mensen die wel in contact gekomen zijn met Ryanair, maar er word altijd met de vinger de andere kant op gewezen en niets opgelost :?
Plaats reactie