Rondreis van 3 weken door Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
InTheClouds
Reiziger
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jul 2014 13:52

Rondreis van 3 weken door Indonesië

Bericht door InTheClouds »

Hallo Allemaal *)

Ik ben overal aan het lezen om een route te maken voor mijn vakantie aankomende 14 augustus.
Mijn eerste planning was om deze plekken te bezoeken: Ik kom aan in Bali, lombok/gili en flores.

Maar ik lees zoveeeeel mooie en leuke dingen waardoor ik geen keuze meer kan maken haha. 8)7
Ook lees ik dat reizen veel tijd kost in Indonesië. Is het te vergelijken met Maleisië of lastiger??

Ik ben vooral een NATUURMENS en wil heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag met schildpadden zwemmen en naar 1 van de schildpaddenopvangen gaan en er 1 te 'adopteren/uit te zetten'.

Toch wil ik ook wat cultuur zien en las dat Java/Jogjakarta ook een aanrader is.

Ik vind alleen Bali en Lombok/gili te weinig dus wil nog 1 plek erbij kiezen die als het kan heel anders is.
Flores trok mij door de natuur en omdat er weinig toeristen zijn maar het schijnt wel lastiger te begaan zijn..

Wat raden jullie mij aan..

Alle tips zijn welkom!!! Ook tips over mooie plekjes of een chaffeur voor een rondtoer in Bali *O* *O* *O* *O*
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door Jenny »

In reisgidsen als de Lonely Planet staan globale reistijden. Het lastige aan Indonesie is dat er veel verkeersopstoppingen zijn, wat plannen lastig maakt.

Ik reken zelf op een gemiddelde snelheid van 30-40 km per uur. Als je op Flores bent, kan het daarnaast soms 1-2 uur duren voordat de bus eindelijk echt vertrekt, doordat bussen vaak rondjes door de stad reizen totdat ze écht vol zitten.

Schildpadden zien kan onder andere in Kuta (Bali) net ten zuiden van de Mac bij Popies I. Ook op Gili Trawangen is een schildpadden rehablitatiecentrum, dat ligt een stukje ten noorden van de bootsteiger.

Wat zwemmen met schildpadden betreft: er zijn (gelukkig!) geen zwembaden waar je kan zwemmen en gegarandeerd schildpadden ziet. Wanneer je gaat duiken of snorkelen (glass botom boat) bij de Gili's is de kans groot dat je een schildpad tegenkomt. Vaak maar in een flits, ze gaan niet een half uur met je mee zwemmen ofzo. Let er daarnaast altijd op dat je de weg naar boven voor een schildpad niet verspert, ze moeten van tijd tot tijd te hoog om te ademen. (In het oosten van Java zijn schildpadden bij Sukamade, maar daar moet ik nog steeds een keer heen.)

Wat de route betreft: ik zou óf van Yogya naar Bali reizen en dus 3 weken over midden/oost Java en Bali doen. Óf ik zou een deel van Flores ontdekken en dan naar Bali vliegen (als je heel snel bent kan je ook de boot nemen).

Persoonlijk zou ik voor een eerste reis voor de optie met Java Gaan. Flores is fantastisch, maar de omgeving van Yogya mag je eigenlijk ook niet missen.

Voor meer tips over route verwijs ik naar mijn website.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
InTheClouds
Reiziger
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jul 2014 13:52

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door InTheClouds »

Jenny bedankt voor je reactie :)

Ik zal lonelyplanet eens gaan bezoeken, dat had ik nog niet gedaan. Heb een boek van lonely planet maar wel een beetje een oude versie dus die site is een goede tip.

Ik heb ook over twee schildpadden opvangen gelezen waarvan 1 op trawagan jah, dat leek me leuk om eens te zien want ben een schildpaddenliefhebster haha. Heb zelf altijd landschildpadden thuis gehad...

haha neee niet in een zwembad nee dat is gemaakt ik wil ze puur natuur in hun vrijheid kunnen zien hopefully.
Dus in bali en gili T heb ik de meeste kans om er 1 te spotten denk je?

Hoe vaak ben je zelf in indonesie geweest?

Toen ik in maleisie was heb ik KL/Taman Negara/Cameron higlands/penang/Langkawi en Koh lipe (eilandje in Thailand gezien), vandaar dat 2 eilanden mij zo weinig lijkt haha maar waarschijnlijk is dat totaal niet te vergelijken.

Hoe is het vervoer richting java, is dat makkelijker te bereiken als flores en ook qua uren minder?

Kan je iets noemen uit Indo wat je zoooooo is bijgebleven en waarvan je zegt dat is echt een aanrader, maar wat niet zo bekend is als de standaardplekken?

Groetjes :)
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door Jenny »

Ik ben inmiddels meer dan 10 keer in Indonesie geweest, en heb daar o.a. een half jaar stage gelopen en een aantal maanden vrijwilligerswerk gedaan. Zie ook m'n website.

Ik heb heel veel dingen die me bijgebleven zijn. Hoogtepunten voor mij zijn de beklimmingen van diverse vulkanen (bv. Sibayak op Sumatra, Ijen op Java, Kelimutu op Flores), duiken (Alor, Bali), tempels als de Borobudur op Java en het niet-toeristische Bali.

Dit zou ik echter niet in één reis willen proppen ;) Als je op de wereldkaart/Google maps kijkt zie je dat de Indonesische eilanden gemiddeld net wat groter zijn dan de Thaise eilanden.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
InTheClouds
Reiziger
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jul 2014 13:52

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door InTheClouds »

Zo dat is wel vaak ja :)

Ik heb je website al een paar dagen terug gelezen maar nog geen reactie gegeven. Je hebt echt zoveel plaatsen gezien echt leuk. En mooie foto's. Heb zelf ook een betere camera aangeschaft om in Indonesië mooie foto;s te gaan maken hopelijk hehe....
Ik las inderdaad dat je de eerste keer veel enthousiaster was over de gili's dan de tweede keer, maar ben toch wel van plan om erheen te gaan. Ik wilde niet naar gili T omdat ik geen uitgaanstype ben en niet van lawaaie enzo houd maar die schildpaddenopvang zit daar en lees ook over mooi koraal dus ga er toch maar heen denk ik.

Ik wil ook een vulkaan gaan beklimmen dus moet even uitzoeken welke mooi en goede te bereiken is :D

Ik vroeg me nog iets af.
Is er zo een groot verschil tussen water in Maleisië en water in Indonesië want krijg allemaal aanraders van geen fruit en salades kopen en alleen gefrituurde hete dingen eten zodat alle bacteriën dood gaan.

Het wordt waarschijnlijk Java en geen Flores meer na het lezen van verschillende reacties..

Bedankt
Travelator
Reisexpert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 04 okt 2011 15:32
Locatie: Geen

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door Travelator »

Maleisië is als land een stuk rijker dan Indonesië en over het algemeen zijn de voorzieningen daar ook beter.
Ik reis echter al 2,5 jaar door Azië en ben niet één keer ziek geweest van wat dan ook *klopt af* en heb gewoon fruit, rauwe groenten en straatvoedsel gegeten. Ik ben wel vegetariër en het wel of niet eten van vlees kan echt wel verschil maken.
Heb onder andere 3 maanden op Sulawesi gezeten en heb ook daar niet speciaal op m'n voeding gelet.
Je kunt in restaurantjes altijd even vragen of het eten gewassen wordt met schoon water. Op de meeste plekken gebruikt men tegenwoordig van die enorme flessen, die ook vaak op de watermachines staan.
Voor ijs in drankjes geldt over het algemeen dat als er een gat onderin het ijsblokje zit, het "goed ijs" is.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
InTheClouds
Reiziger
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jul 2014 13:52

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door InTheClouds »

ooo Dat wist ik niet.

In mijn hoofd was het ongeveer hetzelfde maar goed om te weten..

Ja ik zat ook te denken om fruit zelf te wassen want ik kan echt niet zonder fruit vooral in zulke landen waar meer lekker fruit beschikbaar is.
Ben zelf niet zo een vleeseter en heb meer last van niet naar de wc kunnen dan vaak moeten gaan maar wie weet had ik dat niet moeten zeggen hahah.

Goede tip van die ijsblokjes...

Bedankt voor de reactie :D

Hoe meer tips hoe beter
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door Jenny »

Bananen, ananas, meloen en papaya hoef je niet te wassen voor gebruik. En dat zijn toch wel de meest voorkomende fruitsoorten ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Quvac
Reiziger
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 jan 2011 19:15

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door Quvac »

Altijd lastig he om een goede planning te maken:)
je wil zo graag alles zien!

Ik vond Borneo erg mooi qua natuur en wildlife. Zeker een aanrader!
Java is leuk maar wanneer je met het openbaar vervoer gaat ben je idd veel reistijd kwijt!
Yogya vond ik persoonlijk echt geweldig, er is veel te doen in de omgeving en een heerlijke reizigers sfeer.
mogelijk wanneer je 20jaar reiservaring hebt dat je daar anders over denkt maar ik vond het toen erg leuk!

vanaf yogya kan je in een dag naar bv probolingo voor de bromo vulkaan en daarna heb je nog een dag nodig om naar bali te gaan. Deze reistijden vielen mij erg tegen. Vliegen is sneller:)

Als je schildpadden in het wild wil zien kan je naar Gili Air en dan duiken bij Hans reef (ook toegankelijk van de andere eilanden maar dit rif ligt n-o van Air). 100% score is er natuurlijk niet in het wild maar wij zijn er een aantal keer geweest en altijd omringt door schildpadden, onze gids zei dat hij van de 200duiken daar nog nooit geen schildpad had gezien.

Succes met je planning:)
Ivo1988
Reiziger
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2014 13:36

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door Ivo1988 »

Hallo Intheclouds,

Ik ben zelf 2 keer in Indonesië geweest, zal mijn laatste reis beschrijven.
Vorig jaar gevlogen op Bali, dag later een vlucht naar Maumere geboekt met Wings Air(moet met creditcard).

Daar 2 dagen in een 'resort' gezeten, Ankermi. Leuke bungalows pal aan het water en de mogelijkheid om te duiken.
Vanaf daar met een frans stel per auto over Flores gereisd, de Kelimutu bezocht o.a. op de eerste dag.
Na een overnachting in Bajawa per auto verder gegaan naar kleine dorpjes als Bena en Nage, prachtig om te zien hoe ze hier nog leven.

Vanaf daar zijn we door gereden naar Labuan Bajo, een kustdorp in het noordwesten van Flores.
Tevens is dat de toegang tot de Komodo Eilanden, indrukwekkend om de Komodo Varaan te zien in zijn natuurlijke leefomgeving. Deze eilanden 2 x bezocht tijdens een 3-daagse duikcruise. Tijdens die duiken heb ik meerdere schildpadden gezien overigens.

Vanaf Labuan Bajo gaan er elke week 4 boten richting Lombok, Labuhan Lombok. Deze boottrip duurt ongeveer 3,5 dag...
Op de boot kan er uiteraard al van alles geregeld worden voor je volgende bestemming, de Rinjani in ons geval.
Deze vulkaan hebben we in 3 dagen beklommen, geweldig om een keer mee te maken!

Daarna zeer bewust gekozen voor relaxen op Gili Trawangan en een aantal dagen verbleven in Kuta Bali om te stappen.
Op Bali zou ik geen chauffeur nemen, zou direct een scooter huren en zelf op pad gaan.
Het scheelt veel tijd namelijk t.o.v. een auto.

Als je meer dingen wilt weten kun je me altijd een pb sturen.

Groet Ivo
InTheClouds
Reiziger
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jul 2014 13:52

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door InTheClouds »

Quvac schreef:Altijd lastig he om een goede planning te maken:)
je wil zo graag alles zien!

Ik vond Borneo erg mooi qua natuur en wildlife. Zeker een aanrader!
Java is leuk maar wanneer je met het openbaar vervoer gaat ben je idd veel reistijd kwijt!
Yogya vond ik persoonlijk echt geweldig, er is veel te doen in de omgeving en een heerlijke reizigers sfeer.
mogelijk wanneer je 20jaar reiservaring hebt dat je daar anders over denkt maar ik vond het toen erg leuk!

vanaf yogya kan je in een dag naar bv probolingo voor de bromo vulkaan en daarna heb je nog een dag nodig om naar bali te gaan. Deze reistijden vielen mij erg tegen. Vliegen is sneller:)

Als je schildpadden in het wild wil zien kan je naar Gili Air en dan duiken bij Hans reef (ook toegankelijk van de andere eilanden maar dit rif ligt n-o van Air). 100% score is er natuurlijk niet in het wild maar wij zijn er een aantal keer geweest en altijd omringt door schildpadden, onze gids zei dat hij van de 200duiken daar nog nooit geen schildpad had gezien.

Succes met je planning:)

Oo en ik dacht dat juist bij gili meno en gili T meer kans was op een schildpad... Nu weet ik niet meer welk eialnd ik af moet gaan of gewoon alle drie hahahaha..

Jaaa ik vind het zo moeilijk want hoe meer je leest op het internet hoe enthousiaster je wordt en meer wil zien.
Borneo gaat helaas deze keer niet lukken maar mijn reismaatje had het over java dus ik dacht een klein stukje van Java/Yogja met bali en lombok/gili combineren.

Wilde zoizo minstens 1 vulkaan zien jah.
Wat vond jij het indrukwekkendste waarvan je zegt dat moet je echt gezien hebben.

Hoe pakte je het aan met reizen en slapen?

Bedankt voor je reatie :D
InTheClouds
Reiziger
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jul 2014 13:52

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door InTheClouds »

Ivo1988 schreef:Hallo Intheclouds,

Ik ben zelf 2 keer in Indonesië geweest, zal mijn laatste reis beschrijven.
Vorig jaar gevlogen op Bali, dag later een vlucht naar Maumere geboekt met Wings Air(moet met creditcard).

Daar 2 dagen in een 'resort' gezeten, Ankermi. Leuke bungalows pal aan het water en de mogelijkheid om te duiken.
Vanaf daar met een frans stel per auto over Flores gereisd, de Kelimutu bezocht o.a. op de eerste dag.
Na een overnachting in Bajawa per auto verder gegaan naar kleine dorpjes als Bena en Nage, prachtig om te zien hoe ze hier nog leven.

Vanaf daar zijn we door gereden naar Labuan Bajo, een kustdorp in het noordwesten van Flores.
Tevens is dat de toegang tot de Komodo Eilanden, indrukwekkend om de Komodo Varaan te zien in zijn natuurlijke leefomgeving. Deze eilanden 2 x bezocht tijdens een 3-daagse duikcruise. Tijdens die duiken heb ik meerdere schildpadden gezien overigens.

Vanaf Labuan Bajo gaan er elke week 4 boten richting Lombok, Labuhan Lombok. Deze boottrip duurt ongeveer 3,5 dag...
Op de boot kan er uiteraard al van alles geregeld worden voor je volgende bestemming, de Rinjani in ons geval.
Deze vulkaan hebben we in 3 dagen beklommen, geweldig om een keer mee te maken!

Daarna zeer bewust gekozen voor relaxen op Gili Trawangan en een aantal dagen verbleven in Kuta Bali om te stappen.
Op Bali zou ik geen chauffeur nemen, zou direct een scooter huren en zelf op pad gaan.
Het scheelt veel tijd namelijk t.o.v. een auto.

Als je meer dingen wilt weten kun je me altijd een pb sturen.

Groet Ivo

Bedankt voor je beschrijving.
Flores en de komodo eilanden lijken mij zeker mooi. Dat was ook mijn eerste keuze maar ik kan niet alles beslissen en las dat flores lastiger was qua vervoer...
Maar als ik het goed lees dan heb je vaak een auto gehuurd of bedoel je met auto een taxi met chauffeur?

Hoe groot is bali eigenlijk ongeveer. Want je gaf aan een scooter huren. Kun je dan in 1 hotel blijven en rond heel bali reizen (steeds een ander dorp of stadje/plekje) of is het daar te groot voor....

Zijn jullie spontaan mensen tegengekomen en verder mee gaan reizen of hebben jullie daar afgesproken.
InTheClouds
Reiziger
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jul 2014 13:52

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door InTheClouds »

Jenny schreef:Bananen, ananas, meloen en papaya hoef je niet te wassen voor gebruik. En dat zijn toch wel de meest voorkomende fruitsoorten ;)

Jammie fruitttttt..

Heb ook voor de zekerheid van die zakjes gehaald met mineralen enzo voor als je aan de dunne bent om niet uit te drogen.
Goede wandelschoenen die ook tegen water kunnen want iemand zei dat het zelfs in het droogseizoen kei hard kan regenen en dan alles onder water en modder zit.
En een klamboe gehaald voor de zekerheid
hutje
Vakantieganger
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2013 09:53

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door hutje »

wij deden vorig jaar bali- gilis - lombok - komodo- flores

Fantastische reis. Flores zeker een aanrader, wij hadden een driver. Dat was heel prettig, wel wat duurder als bv om Bali of Lombok. Met perama deden we de tour van Lombok naar Flores. Aanrader.
Vulkaan op lombok Rinjani beklommen.

Zowel op bali als lombok kun je scooter huren voor kortere afstanden.
Wij hadden zowel op Bali als Lombok een driver voor langer afstanden. Op Bali 4 of 5 dagen. Kost weinig, en is goed bevallen.

Succes!

grt nathan
Ivo1988
Reiziger
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2014 13:36

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door Ivo1988 »

InTheClouds schreef:
Ivo1988 schreef:Hallo Intheclouds,

Ik ben zelf 2 keer in Indonesië geweest, zal mijn laatste reis beschrijven.
Vorig jaar gevlogen op Bali, dag later een vlucht naar Maumere geboekt met Wings Air(moet met creditcard).

Daar 2 dagen in een 'resort' gezeten, Ankermi. Leuke bungalows pal aan het water en de mogelijkheid om te duiken.
Vanaf daar met een frans stel per auto over Flores gereisd, de Kelimutu bezocht o.a. op de eerste dag.
Na een overnachting in Bajawa per auto verder gegaan naar kleine dorpjes als Bena en Nage, prachtig om te zien hoe ze hier nog leven.

Vanaf daar zijn we door gereden naar Labuan Bajo, een kustdorp in het noordwesten van Flores.
Tevens is dat de toegang tot de Komodo Eilanden, indrukwekkend om de Komodo Varaan te zien in zijn natuurlijke leefomgeving. Deze eilanden 2 x bezocht tijdens een 3-daagse duikcruise. Tijdens die duiken heb ik meerdere schildpadden gezien overigens.

Vanaf Labuan Bajo gaan er elke week 4 boten richting Lombok, Labuhan Lombok. Deze boottrip duurt ongeveer 3,5 dag...
Op de boot kan er uiteraard al van alles geregeld worden voor je volgende bestemming, de Rinjani in ons geval.
Deze vulkaan hebben we in 3 dagen beklommen, geweldig om een keer mee te maken!

Daarna zeer bewust gekozen voor relaxen op Gili Trawangan en een aantal dagen verbleven in Kuta Bali om te stappen.
Op Bali zou ik geen chauffeur nemen, zou direct een scooter huren en zelf op pad gaan.
Het scheelt veel tijd namelijk t.o.v. een auto.

Als je meer dingen wilt weten kun je me altijd een pb sturen.

Groet Ivo

Bedankt voor je beschrijving.
Flores en de komodo eilanden lijken mij zeker mooi. Dat was ook mijn eerste keuze maar ik kan niet alles beslissen en las dat flores lastiger was qua vervoer...
Maar als ik het goed lees dan heb je vaak een auto gehuurd of bedoel je met auto een taxi met chauffeur?

Hoe groot is bali eigenlijk ongeveer. Want je gaf aan een scooter huren. Kun je dan in 1 hotel blijven en rond heel bali reizen (steeds een ander dorp of stadje/plekje) of is het daar te groot voor....

Zijn jullie spontaan mensen tegengekomen en verder mee gaan reizen of hebben jullie daar afgesproken.
Op Flores hebben we een auto met chauffeur genomen, kostte volgens mij 70 euro voor 2 dagen inclusief overnachting in Bajawa... Dit samen gedaan met een Frans stel die we daar hebben leren kennen.

De beide keren dat ik op Bali zat overnachtte ik in Suka Beach Inn, Kuta. Vanaf daar gingen we er op uit met de scooter, het was ongeveer 3,5 uur rijden naar het noorden (Lovina).
Dat is ongeveer 180 km. Als je een kleine rugzak meeneemt kun je heel Bali rondrijden in 3/4 dagen, ken mensen die het in 2 dagen gedaan hebben zelfs.

Wat betreft de schildpadden, als je op 1 van de Gili eilanden verblijft ben je binnen no-time per boot bij de andere eilanden. Zo heb ik tijdens mijn eerste testdive daar al schildpadden gezien. Was ook bij Hanns Reef zoals hierboven beschreven trouwens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten