klimaat, ramadan

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
zaratoestra
Reisexpert

klimaat, ramadan

Bericht door zaratoestra »

Dag allemaal,

Op internet en in reisgidsen heb ik reeds wat info opgezocht. Dit met betrekking van onze reis van april tot eind december 2014
Myanmar: drogere maanden november-december. Kan mij voorstellen dat het dan ook wel 'hoogseizoen' is en de prijzen nog duurder worden. April zou een droge, maar zeer warme maand zijn met temperaturen +- 40 graden.
Zijn er hier reeds mensen die in april naar Myanmar afgereisd zijn.

Sabah, Sarawak (Borneo)
Van februari tot april, is het relatief droog omdat de wind dan van de Stille Oceaan komt. Het jaarlijkse orkaanseizoen die richting de Filippijnen waait heeft geen invloed op Sabah. Mount Kinabalu in Sabah heeft de koelste temperature en is een populaire toeristische bestemming. Het klimaat in Sarawak is vergelijkbaar met dat van Sabah, met iets minder regenval. Bovendien begint het regenseizoen in Sarawak één of twee maanden later dan het regenseizoen in Sabah. Van juni tot augustus ontvangt Sarawak het minste regenval en het regent het meest tussen december en maart.

Volgens mij is het wel ok om april-mei naar Sabah/sarawak af te reizen? Iemand ervaringen er mee?

Wat Sumatra en Sulawesi betreft: droge seizoen van mei tot september
Iemand ervaring met het reizen op de eilanden in april en mei?
Ramadan valt in 2014 tussen 28 juni en 27 juli en weinig zin om daar in verzeild te geraken.

De 'begrafenis' periode op Sulawesi, Tanah Toraja valt ook +- in juli. Vinden jullie het een must om zo ceremonies mee te maken? Of vinden jullie dat Sulawesi, Tana Toraja evenveel te bieden heeft buiten die 'begrafenis periode'?
Prijzen zullen hier ook wel duurder door worden lijkt me??

Concreet zoek ik nog een bestemming uit bovenstaande om naartoe te reizen in april/mei.
Aan de ene kant lijkt het me wel leuk om Sumatra/Sulawesi te doen aangezien we op die manier in Belgie een 2 maanden visum kunnen aanvragen. :-)

Wat zijn jullie ervaringen, advies??
Onze reisperiode valt tussen april en eind december, waarbij we ook nog - we weten nog niet wanneer - waarschijnlijk in het eerste deel van onze reis (dus voor augustus-september) +- 3 maand naar Australie zullen gaan

Groetjes Ellen
Travelator
Reisexpert

Re: klimaat, ramadan

Bericht door Travelator »

Hoi Ellen,

Als antwoord op je vragen over Sulawesi:

Ik ben dit jaar tijdens de gehele Ramadan-periode op Sulawesi geweest en heb er weinig van gemerkt. Tijdens het suikerfeest was ik in het ontoeristische Soroako en ook daar niet echt problemen gehad. Als je zorgt dat je tijdens het suikerfeest in het noorden zit, is er helemaal niets aan de hand, want daar wonen bijna alleen maar christenen.

Over de begrafenis ceremonies heb ik een wat andere mening dan de meeste mensen, waarschijnlijk omdat ik een groot dierenliefhebber/vegetariër ben.
Ik vond de hele hiepla om de ceremonie heen heftig, met name vanwege de slachtingsrituelen.
Per ceremonie kunnen wel tot 80 buffels worden geslacht, en dan heb ik het nog niet eens over de varkens en de kippen. De buffels worden op een open plek, voor ieders ogen dus, geslacht. De varkens liggen een hele dag lang (vaak in de zon) vastgebonden op bamboe stokken en worden uiteindelijk levend verbrand. Ik heb ze tot in de vallei horen krijsen en ook elke ochtend bij het opbinden (want er is elke dag wel ergens een begrafenis) hoorde ik de varkens krijsen.
Het feit dat hier zo immens veel toeristen op afkomen, vind ik vreselijk en onbegrijpelijk, met name omdat de meeste mensen zich niet interesseren voor de verhalen achter de rituelen, maar echt vooral komen om de slachtingen te zien. Een soort thrill-seeking? Ik weet het niet precies, maar ik had zelf gedacht dat minder mensen het leuk zouden vinden om te zien hoe (zeer intelligente) varkens levend op een vuur gesmeten worden.
Dus. Een aanrader? Dat mag je dan zelf bepalen...
Overigens vond ik Toraja prachtig qua omgeving. Ik heb begrepen dat Mamasa Valley nog mooier moet zijn, maar wij hebben dat ivm tijdgebrek overgeslagen. Je kunt in een dag of 2/3 van Toraja naar Mamassa wandelen. Moet een prachtige trekking zijn.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
zaratoestra
Reisexpert

Bedankt voor je reactie Travalator.
zaratoestra
Reisexpert

Zo...
Het begint stilletjes aan concreter te worden allemaal.
Ik realiseerde mij echter gisteren opnieuw dat het ramadan is in Indonesie/Maleisie van 28 juni tot +- 29 juli. Met de laatste dagen het Idul Fitri, het suikerfeest.
Nu heb ik een mooie vlucht gevonden voor 140 euro van Darwin, onze eindbestemming in Australie, naar Medan, sumatra met een tussenstop in Singapore voor 140 euro per persoon.
We zouden op 25 juni vliegen en 's avonds arriveren in Medan.
Op thorn three wisten ze mij te zeggen dat rond het suikerfeest iedereen naar zijn familie wil afreizen en bussen, treins, vluchten vol zitten en de prijs van de vluchten dus ook zeer veel duurder wordt. Aangezien wij niet graag gebonden zijn aan een vlucht zouden we ervoor opteren om die pas in Sumatra te boeken wanneer we zicht hebben wanneer we het eiland verlaten. Met de boot naar Java hoeft niet echt aangezien we Oost-Java in 2009 reeds bezochten.
Aangezien het voor ons ook niet zoveel uitmaakt waar we heen gaan kunnen we steeds de goedkoopste optie nemen indien er een groot prijsverschil zou zijn. Mogelijkheden zijn: Flores, Lombok, Bali, Sumatra, Sumba.
Wat denken jullie wel een vlucht vastleggen vanuit Padang naar een van de buureilanden of gewoon afwachten mbt drukte/prijs Idul Fitre??
Tevens kunnen we ook nog wel vliegen naar Sabah of Sarawak maar dan zou ons 60 dagen visum dat we op voorhand in Belgie of Perth willen aanvragen echter wel vervallen.
Ik heb het vermoeden dat dat suikerfeest zoiets is als golden week in China, maar dat hebben we mooi kunnen omzeilen aangezien we toen in Tibetaans gebied zaten.
Aja, nog een vraagje: ik ga toch wel aan eten geraken in Indonesie tijdens de ramadan he. Want zonder eten word ik namelijk een monster :-)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Zonder eten worden sommige locals in Indonesie ook monsters. Zeker de eerste week zijn sommige mensen behoorlijk chagrijnig.

Of je al dan niet aan eten kan geraken hangt af van waar je bent. Op Bali is het geen probleem, delen van Sumatra wel (met name Aceh). Wees in ieder geval discreet met eten en drinken. Als mensen om je heen eten en roken dan kun jij het ook doen, maar anders zou ik niet in het openbaar eten.

Vliegtickets zou ik in ieder geval zo ver mogelijk op voorhand boeken. Afhankelijk van waar je bent is het ook raadzaam accommodatie vooraf te boeken.

De afgelopen jaren zijn er best veel draadjes op dit forum geweest over de Ramadan (incl. mensen die 'vast' zaten in Bandung), met de zoekfunctie vind je die wel.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
zaratoestra
Reisexpert

de zoekfunctie bij mij werkt niet...zeer vervelend :-)
Plaats reactie