West Papua

Stel hier je vragen over Indonesië.
zaratoestra
Reisexpert

West Papua

Bericht door zaratoestra »

Een beetje opzoekingswerk op internet leert me dat er goedkope vluchten van Sulawesi naar West Papua gaan.
Zijn er hier al mensen in het indonesisch deel van Papua geweest?

Groetjes Ellen
Jenny
Reisexpert

Re: West Papua

Bericht door Jenny »

Ik ben erg benieuwd naar de goedkope vluchten die je gevonden hebt? Met welke maatschappij?

Ik wil komende zomer naar West-Papua. Het schijnt door de ligging één van de duurste delen van Indonesië te zijn... Wanneer wil jij gaan?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
zaratoestra
Reisexpert

hi Jenny,

Ik keek via scyscanner en dan zag ik dat garuda airlines vluchten heeft van Makassar (Sulawesi) naar Balikpapan op West-Papua
We zijn ons nu gewoon aan het orienteren. En ook wat info aan het verzamelen.

Aanvankelijk idee was om via Oezbekistan, Tajikistan, Kirgizie naar China te gaan maar nu ben ik heel sterk aan het twijfelen om een vlucht naar Bangkok te nemen en Myanmar, Sumatra, Sulawesie, Sabah, Sarawak,.... en misschien dus ook indien het goedkoop mogelijk is naar West-Papua
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Mijn internet is te slecht om te googlen, maar ligt Balipakpan niet op Borneo? Ik wist niet dat Garuda zo ver naar het oosten vloog.

Ik wil in ieder geval naar de Baliem vallei, dat is ongeveer us$ 400 vanaf Bali.
zaratoestra
Reisexpert

ik weet dus echt niet hoe ik erbij gekomen ben maar je hebt gelijk :-(
Vraag mij dan af waar de verwarring bij mij ontstaan is;
Damn, geen goed nieuws
Sorry om je high hopes te geven

heb net even via skyscanner gekeken en als je flexibel kan zijn in tijd vind je echt wel tickets van +- 100 euro enkel vanaf Denpasar, Bali naar West-Papua

Wil jij het met een organisatie gaan doen, daar ter plekke via organisatie of wil je gewoon een locale gids zoeken?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben een beetje flexibel, maar niet heel flexibel ;) Ik ben gebonden aan schoolvakanties (hoogseizoen) en ik wil graag het festival meepakken. Iets langer blijven is natuurlijk geen probleem, ik vermaak me vast.

Ik wil niet met een organisatie gaan. Hoewel ik verwacht dat ik tegen meer taalproblemen aan loop dan normaal, verwacht ik dat ik me ook deze reis wel zal redden in het Indonesisch.

Binnenkort maar eens kijken wat skyscanner precies kan. De laatste keer dat ik probeerde (een paar jaar geleden) lukte het niet daadwerkelijk tickets te boeken. Maar ik heb evt wel wat vrienden op Bali die wat kunnen regelen.

Ik probeerde net te antwoorden op je draadje over reizen, weer en ramadan. M'n verbinding viel steeds weg, dus het antwoord is niet doorgekomen... Bij deze nog een poging: ik heb op Sulawesi een begrafenis meegemaakt in februari. De ceremonies zijn dus echt niet alleen in juli! Verder kan het ook hard regenen in het droge seizoen (inclusief banjir/musslides) en droog zijn in het regenseizoen, laat je er niet te veel door leiden.

Groet uit Egypte.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Vandaag heb ik me iets meer verdiept in de prijzen van tickets naar Papua. Wanneer ik van Bali naar de Baliem-vallei wil, ben ik minstens 200 euro kwijt voor een enkele reis. Aan de ene kant niet goedkoop, maar aan de andere kant: voor een vlucht van 5,5 uur en een vlucht van een uur is het ook niet overdreven duur.

Ik heb meteen maar even gesnuffeld wat het zou kosten om vanuit Bali niet direct naar Jayapur/Wamena te vliegen maar via Sorong/Raja Ampat om daar te duiken, maar dat is nogal aan de prijs :? Lijkt me desalniettemin geweldig om een keer naar toe te gaan!
zaratoestra
Reisexpert

Dag Jenny,

Ik wil de info die ik reeds vergaard heb wel met je delen.
Maar dit doe ik dan liever via email...ben ik beter in thuis
stuur me maar een pm als je interesse hebt.
Is trouwens allemaal info via iemand en niet zelf vergaard - maar die persoon is er vorig jaar geweest en alles zelf geregeld.

Groetjes Ellen
Doortje
Vakantieganger

Bericht door Doortje »

Hoi allemaal,

Ik zou ook heel graag die kant op gaan (http://www.youtube.com/watch?v=79qjW_1E7s8 dit filmpje alleen al.. wie wil er dan niet gaan? ;) )
Graag zou ik ook wat meer informatie willen!

Ik zie een hoop 'expedities' met boottochten. Lijkt me fantastisch, maar ze zijn allemaal onbetaalbaar (duizenden euro's voor 1 of 2 weken).
Na wat research weet ik al dat accomodatie daar schaars en prijzig is. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Ik hoor het graag!
Dorith
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Duiken bij Raja Ampat is inderdaad duur, zeker wanneer je een liveaboard wilt. Vergeet niet dat eten en brandstof van ver moet komen, en dat daar inderdaad een prijskaartje aan hangt.

Ik heb inmiddels aardig wat accommodatie gevonden, de meeste hiervoor liggen tussen de 200-300 euro per persoon per nacht (inclusief duiken en eten, dat nog net wel). Als je bij mensen thuis wilt blijven, in een eenvoudige losmen (wordt daar vaak homestay genoemd), dan betaal je 70 euro voor een kamer. Lijkt voordeliger, maar aangezien je voor het duiken minimaal 40-45 euro voor een duik kwijt bent is dat bij 3 duiken per dag nauwelijks goedkoper.

Raja Ampat heeft wat magisch, maar ik kan slecht inschatten of het zijn geld waard is. Tot nu toe is de omgeving van Alor mijn mooiste locatie om te duiken in Indonesie, en dat is stukken betaalbaarder: http://www.ikreis.net/main.php?cid=354.
Doortje
Vakantieganger

Bericht door Doortje »

Dankjewel Jenny, ziet er prachtig uit!
zaratoestra
Reisexpert

Doortje en Jenny, ik heb jullie een email gestuurd met de info die ik tot nu toe vergaard heb.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Bedankt!

Door het lezen van het reisverslag krijg ik nóg meer zin om die kant op te gaan, al wil ik me wel beperken tot de redelijk bereikbare stukken. Hoewel ik zelf bijna 6 weken naar Indonesie ga, gaat mijn vriend maar 3 weken mee. Reizen naar te afgelegen gebieden is gewoon te riskant in verband met vertragingen en zo. (Zoals ook beschreven zijn in het reisverslag.)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Schopje omhoog O-)

Mijn plan voor de zomer staat (bijna) vast, ik ga naar Bali, Raja Ampat/Sorong, Sentani/Jayapura en de Baliemvallei. Eind deze maand de tickets boeken.
TwoFishes
Vakantieganger

Bericht door TwoFishes »

Hier een late reactie: misschien dat iemand er nog wat aan heeft.

Wij zijn in 2009 in West Papua geweest.
Vlucht aankomst en vertrek in Yayapura.
We hadden niks vooraf geregeld. Meteen op het vliegveld al werden we aangesproken door een man.
Hij heeft alles geregeld voor ons: naar de Baliemvallei en daar hebben we een trekking van 10 dagen gedaan.
GEWELDIG!!! Back to basic!!
Voor diegenen die interesse hebben: http://twofishes.reislogger.nl/papua-sulawesi.11600

Je hoeft dus niks vooraf te regelen.

In 2009 waren dit enkele prijzen.
1 Euro = 13.500 rupi

Jayapura
Hotel 200.000 rupi
Maaltijd 50.000 rupi
blikje cola 6.000 rupi
sigaretten 5.000 rupi

Wamena
Hotel 250.000 rupi
Maaltijd 120.000 rupi
blikje cola 20.000 rupi