Vietnam Januari

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
holiday_fever

Vietnam Januari

Bericht door holiday_fever »

Beste Globetrotters,

Volgend jaar januari is het plan om met twee vrienden drie weken Laos en Vietnam te bereizen. Ons plan is om vanaf Ho Chi Minh per trein, met tussenstops in respectievelijk Hoi An en Hue, naar Hanoi te reizen. Vanaf daar willen wij per bus, via Dien Bien Pu, Muang Khua en Nong Khiaw naar Luang Prabang reizen. Hier eindigt onze reis.

Met betrekking tot dit schema hebben wij een tweetal vragen:

- Wie heeft ervaring met temperaturen (vooral Noorden) in Januari?
- Is dit een haalbaar reisschema?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
TimmyG

Re: Vietnam Januari

Bericht door TimmyG »

Geen ervaring, maar ik lees inmiddels al lang genoeg alle reacties mee dat ik weet dat 3 weken veel te kort is en dat je op deze manier meer alles vanuit de bus/trein ziet dan ervan kan genieten. 3 weken alleen Vietnam is nauwelijks haalbaar, laat staan dat je er nog een stuk Laos bij doet. Voor mijn reis zal ik dezelfde route doen en reken ik op een maand voor Vietnam en dan nog eens 1,5/2 weken voor de reis naar Luang Prabang vanaf Hanoi.

Qua temperaturen verwacht ik dat in januari met name de streek rond Sapa (Noord-Vietnam) relatief koel zou kunnen zijn (http://www.klimaatinfo.nl/vietnam/sapa.htm) en je je dus daar wel op zal moeten kleden.
http://www.opnaardehorizon.blogspot.com, mijn reisblog over 6 maanden Zuidoost-Azië
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Nee dit is echt niet te doen. Reken voor het stuk in vietnam liefst 4 weken en voor wat je in laos wil doen ook een week of 2-3 voor wat jij wil. Met drie weken zou moet je echt kiezen uit een van beide landen. Of alleen Hanoi en Laos
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Zoals de andere zeggen je tijd voor de 2 landen is te kort. beperkt je tot 1 land is mijn advies.

Verder was ik in februari in Vietnam. In het zuiden was het toen zonnig en lekker weer. Noorden koeler met regelmatig regen. Tussen Hue en Hoi an moet je ongeveer de scheidingslijn zien qua weer type... Dit was iig bij ons zo, na Hoi An (wij reisde naar het zuiden) werd het weer een stuk beter.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Januari kan in de bergen behoorlijk fris zijn. Maar dat is soms ook wel fijn.

Je tijdsplanning is zeer krap. Misschien een optie om je te beperken tot het noorden van Vietnam en daarna Laos in te gaan?
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Het is al gezegd, maar beperk je tot 1 land. Ik was in januari in noord Laos en Noord Vietnam. In Laos was het zomers warm. In sapa / hanoi / halong bay was het koel (16 graden overdag, savonds stukje kouder) met mist en af en toe regen. Daarna (hue en zuidelijker) was het gewoon weer hoogzomer.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Sfoinx
Reiziger

Bericht door Sfoinx »

Wij zijn met een aantal vrienden in de zomer van 2012 naar Vietnam geweest. Wij hadden toen 3 weken en zijn van Hanoi naar Ho Chi Minh gereist. We hebben in 3 weken best veel gezien maar hebben ook plekken moeten overslaan.
2 landen in 3 weken lijkt me dus niet te doen. Kies dus voor 1 van de 2 landen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wel jammer dat iemand een vraag stelt en dan in 14 dagen niet eens de moeite neemt om een keer te kijken welke antwoorden worden gegeven. 8)7
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
holiday_fever

Hartelijk dank voor al jullie goede adviezen, afgaande op jullie commentaar zullen we ons reisschema moeten herzien. Het leek ons op voorhand al wat ambitieus, dus gaan we andere manier zoeken om Vietnam en Laos te combineren. Wellicht zijn er mogelijkheden om vanuit Zuid-Vietnam Laos binnen te trekken, koud weer willen we het liefst zoveel mogelijk vermijden.

@ Tikva, hier een welgemeende tip van mijn zijde: wellicht is het idee om je druk te maken over andere zaken dan het bijhouden van traffic op deze site, de een zijn agenda is de ander niet namelijk :N
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

holiday_fever schreef:Hartelijk dank voor al jullie goede adviezen, afgaande op jullie commentaar zullen we ons reisschema moeten herzien. Het leek ons op voorhand al wat ambitieus, dus gaan we andere manier zoeken om Vietnam en Laos te combineren. Wellicht zijn er mogelijkheden om vanuit Zuid-Vietnam Laos binnen te trekken, koud weer willen we het liefst zoveel mogelijk vermijden.

@ Tikva, hier een welgemeende tip van mijn zijde: wellicht is het idee om je druk te maken over andere zaken dan het bijhouden van traffic op deze site, de een zijn agenda is de ander niet namelijk :N
De 'frustratie' van Tikva begrijp ik wel aangezien ik hier al heel vaak mensen vragen heb zien stellen waarop mensen soms zeer uitgebreid reageren, en vervolgens nooit meer een reactie geven. Jij wel gelukkig :)

Vanuit het zuiden van Vietnam (Zuid-Vietnam is gelukkig verleden tijd, maar ik snap 'm :P ) kun je Laos binnen gaan en dan kom je meteen in een erg mooi gebied uit. Een stop in Attapeu is misschien wel een mooie optie. Er zullen weinig toeristen zijn maar het is een prachtig gebied.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

holiday_fever schreef:@ Tikva, hier een welgemeende tip van mijn zijde: wellicht is het idee om je druk te maken over andere zaken dan het bijhouden van traffic op deze site, de een zijn agenda is de ander niet namelijk :N
Het gaat Tikva (waarschijnlijk) niet om de traffic (heeft ze geen belang bij), maar om het feit dat mensen tijd en moeite stoppen in het beantwoorden van de vraag en verder willen helpen. Wanneer je dan vervolgens geen response krijgt is dat altijd jammer.

Ik heb je een berichtje gestuurd, niet met het oog op traffic, maar om te kijken of de email reminder toevallig in je spambox is gekomen en of we je nog verder kunnen helpen.
holiday_fever

@ LaosFan, ik ben erg benieuwd naar deze route; zou je deze misschien kunnen toelichten? Haha, hier had uiteraard "het zuiden van Vietnam" moeten staan!

@ Erik; ik stel het zeer op prijs dat je mij deze email stuurde, omdat deze berichten inderdaad in mijn spambox terecht zijn gekomen. Alleen snap ik de reactie van @Tikva niet; overhaaste, of überhaupt conclusies over het wel of niet reageren op berichten lijkt mij ietwat overdreven. Ik denk namelijk dat de vragen en reacties daarop ook handig kunnen zijn voor de mensen die deze vraag niet stellen maar toch interesse hebben in informatie op dit gebied.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

holiday_fever schreef:@ LaosFan, ik ben erg benieuwd naar deze route; zou je deze misschien kunnen toelichten? Haha, hier had uiteraard "het zuiden van Vietnam" moeten staan!
Daar kom ik binnenkort op terug. :) Nu ga ik eten.
Plaats reactie