Ervaring visum Wit Rusland

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
panky
Wereldreiziger
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:00
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door panky »

Hallo allemaal.

Heeft er iemand ervaring met het aanvragen van een visum voor Wit-Rusland?
Ik wil er over 4 weken heen en heb wel het e.e.a. op internet gevonden. Je moet een uitnodiging hebben. Op internet heb ik wel organisaties gezien uit Wit-Rusland voor ca €50. Heeft iemand ervaring met een van de organisaties (c.q. hotel)?? Verder lees ik ook dat je dan binnen 1 week na aankomst bij deze organisatie moet gaan om je in te schrijven. Klopt dit?

Kennen jullie ook visumbureaus die dit voor je kunnen regelen. De meeste visumbureaus doen dit geloof ik niet (of tegen zeer hoge vergoedingen). Een ander mogelijkheid die ik zie is om zelf naar de ambassade te gaan.

Ik hoop dat iemand snel info kan verstrekken, want als ik het goed lees duurt het 2 weken en aangezien ik ook no een visum voor Rusland wil aanvragen (hiervoor heb ik al een goedkoop visumbureau) moet ik toch echt uiterlijk begin volgende week de visums aanvragen.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door menasil »

Ik ben in 2009 voor een visumaanvraag voor Rusland (dus geen Wit Rusland) naar het visumburo geweest in Amsterdam. Blijkbaar is dat bureau nu veranderd in Visum.nl en zit deze nu zowel in Den Haag als in amsterdam. Het is mij alleen onduidelijk of je nog ter plekke een visum kan aanvragen of alleen online :? Ik vind zelf ter plekke langs gaan prettiger. Bemiddelingskosten zijn hoog maar ik vond het wel prettig dat ik het op deze manier hebt laten regelen. je kan daar overigens op de site wel vinden wat je nodig hebt.

Mbt wit rusland heb ik - anders dan de ervaringen van Poolse vrienden wat niet gelijk te trekken is met Nederlandse visumaanvrager - geen ervaringen of tips oid.

overigens, 4 weken van te voren nog een visum moeten aanvragen vind ik wat tricky :?
panky
Wereldreiziger
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:00
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door panky »

Om het nog allemaal spannender te maken, moet het in 3 weken, Voor een visum Wit-Rusland en Rusland... Ik heb dat probleem altijd, altijd last minute dingen regelen. In dit geval is deels mijn werk en voorgaande vakantie de oorzaak. Ik ben net 2 weken weggeweest nar Thailand en Poznan (net 1 week thuis) en kreeg pas afgelopen vrijdag te horen dat ik in de zomer niet hoef door te werken. Dus vandaar de beperkte tijd.

Het probleem van Wit-Rusland is dat er in de uitnodigingsbrief aangegeven moet zijn waar je ben. Ik had een bureau gevonden die dat in 3 dagen kon regelen, maar dan moest ik wel al mijn adressen doorgeven. Het bureau was niet zo happig om wat in te vullen omdat zij voor mij verantwoordelijk is. Dus op de bonnevooi backpacken is er dan niet echt bij.

Mijn oplossing is nu als volgt. Een vriendin van mijn uit Minsk gaat maandag de uitnodigingsbrief aanvragen. Ze gaat proberen dit zo snel mogelijk te doen. Ze zal dan haar adres opgeven. Ze dacht dat er 2 weken voor nodig waren, maar ik heb aangegeven dat wanneer er extra geld nodig is om het te bespoedigen, zij deze optie moet nemen.

In de tussentijd vraag ik alvast mijn Visum voor Rusland aan (duur: ca. 1 week). Wanneer de uitnodigingsbrief van Wit-Rusland er is, vraag ik het visum aan. (dur: ca. 1 week) Theoretisch zou het moeten lukken 8)7
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door menasil »

Theoretisch moet het lukken ja maar ik vind het allemaal maar krap..... Ik heb indertijd volgens mij iets meer dan een week over visumaanvraag Rusland gedaan via visumburo en dat was toen redelijk snel dacht ik..

Je hebt je ruslandverklaring van je zorgverzekering al? Je gaat dus zelf naar het consulaat van Rusland? Daar geven ze aan dat het 5 werkdagen kan duren maar soms oploopt tot 10 werkdagen bij complexe aanvragen (en dan zijn sluitingsdagen e.d. nog niet meegerekend).
panky
Wereldreiziger
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:00
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door panky »

Hahaha.. Wat ben ik toch blij met jouw bericht. Ik was inderdaad de Rusland verklaring vergeten. Het wordt dus nog krapper allemaal. :?

Ik ga mijn visum via Visumservice in Den Haag aanvragen. Afgelopen 2 keer (sept & dec 2012) hadden zij de visum van Rusland binnen 1 week klaar.

Morgen dus eerst even een ruslandverklaring aanvragen :)

Ik heb ook nog niet mijn ticket geboekt, dat ga ik pas doen wanneer ik meer zicht heb dat het allemaal gaat lukken. M.a.w. dat wordt dus de hoofdprijs betalen voor de ticket. Het moet maar een keer...
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door menasil »

Het verbaasd me een beetje dat je dit over het hoofd hebt gezien want dit staat op alle visumaanvraag sites genoemd en ook op de site van het consultaat nadrukkelijk aangegeven....Deze site is in dat opzicht behoorlijk helder vind ik! Dat zijn lange niet alle sites van consultaten/ambassades.

Dit is niet iets wat mag ontbreken bij je aanvraag namelijk zonder verklaring krijg je geen visum. Met een beetje pech heb je je ruslandverklaring pas eind deze week want zorgverzekeraars zijn niet altijd zo snel als je wilt. Of misschien duurt het nog wel langer.

Lees dit even goed na en bekijk dan of je echt alle benodigde papieren hebt:
http://ambru.nl/nl/page.php?a=9
http://www.visumservice.nl/visum-rusland-toeristen



Ik vraag me af of je deze plannen wel zo door moet zetten want het wordt ontzettend krap....en lees dit maar eens: http://www.visumservice.nl/visum-voor-r ... -aanvragen Ik word daar niet vrolijk van als ik dat zo zie :{ Is deze rompslomp op korte termijn echt de moeite waard? Keuze is natuurlijk aan jou en wie weet gaat het allemaal wél lukken en heb je de reis van je leven ;) maar de kansen worden wel kleiner volgens mij.

Check ook even de lijstjes voor Wit Rusland nogmaals ;)
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door menasil »

In de reisinformatie hebben we nog dit artikel staan over visa voor Rusland en ook de registratieplicht ter plaatse:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ru ... si338.html
panky
Wereldreiziger
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:00
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door panky »

Ik hoor daar verschillende verhalen over. In St. Peterburg kreeg ik bij de hostel te horen dat je je alleen moet registreren als je langer dan 7 dagen in 1 stad verblijft. In de hostel van Moskou zeiden ze dat je je meteen moest registreren. Wat uiteindelijk ook nergens op sloeg. Nadat ik deze had aangevraagd, duurde het 3-4 dagen voordat ik hem kreeg en toen ging ik al bijna weer. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik in Moskou bedonderd ben omdat zij daar die registratie verkochten, maar weet dit niet zeker,

Gelukkig verblijf ik dit keer maar kort in StP, gewoon even een lang weekend om met vrienden te stappen omdat k relatief in de buurt ben.
panky
Wereldreiziger
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:00
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door panky »

Oh, ik mis een aantal van jouw berichten.

Ik zet de visumaanvragen door. Voorgaande keren kreeg ik de ruslandverklaring van de verzekeraar binnen 1-2 dagen. Ik vermelde bij het telefoongesprek dat het spoed was. Vorige keer kreeg in donderdag mijn visum en vertrok ik op zaterdag...

Maar goed, puntje bij paaltje. Ik ga er gewoon voor. Mocht het niet lukken, denk ik dat ik last minute en ticket boek naar Hongarije of wellicht een roadtrip door Polen. Poznan was onverwachts erg leuk. Mar daar kan jij alles over vertellen geloof ik, gezien de sectie van polen op deze site nagenoeg allemaal door jou geschreven is ;)
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door menasil »

Ja maar nu moet je 2 visa regelen ;) Heb je je zorgverzekeringsverklaring al binnen? :)

Qua registratie: langer dan 5 werkdagen = registratie. Ik zat er 5 dagen maar twee waren weekenddagen dus telde niet mee...maar dit is informatie van 2009...

Hahaha, pas op! Over Polen kan ik inderdaad uren praten :P
panky
Wereldreiziger
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:00
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door panky »

Het lijkt toch allemaal goed te komen.

- Bij zorgverzekering kreeg ik mijn rusland verklaring direct per mail. (En de dag erna per post) Ik had gevraagd voor spoed omdat ik meerdere visums moest aanvragen.
- Heb net een mailtje gekregen van die vriendin van mij uit Minsk dat ik zaterdag de uitnodigingsbrief voor ontvang. Ik hoef hiervan geen origineel te hebben, maar een print is voldoende.
- Met visumbureau heb ik afgesproken dat eerst de rusland visum wordt aangevraagd en dat ik alleen nog de uitnodigingsbrief voor Wit-Rusland per mail later opstuur. Hierna zullen zij ook deze visum aanvragen.
- Vandaag ga ik mijn paspoort en alle benodigdheden bij het visumbureau afleveren

Als ik het goed uitreken, heb ik een halve week uitloop! Het gaat dus helemaal goed komen! ^O^

En wanneer ik in Minsk ben, moet ik idd met die vriendin van mij inschrijven en in Rusland verblijf ik korter dan 5 werkdagen. Dus ook dit gaat helemaal goed komen!
panky
Wereldreiziger
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:00
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door panky »

Even een terugkoppeling van mijn visumaanvragen voor het geval er ooit iemand in dezelfde situatie komt. (Verwacht van niet, maar wie weet...)

Mijn beide visums heb ik binnen!! Dit 1 week nadat ik ze had aangevraagd! 3 juli ingediend en 10 juli het bericht dat ik mijn paspoort kan ophalen met beide visums. Als het mag: Hulde aan Visumservice!

Ik heb wel een beetje gesmokkeld. Kreeg namelijk eerst een e-mail met factuur van visum Rusland met de mededeling dat deze visum 11 juli gereed zou zijn en dat 12 juli mijn paspoort ingediend wordt bij Wit-Rusland. Het zou dan betekenen dat deze visum 19 juli gereed zou zijn. (Mits er niets fout zou gaan) Omdat ik de 20ste vertrek, heb ik dit veranderd in een spoedaanvraag voor €60 extra. Gisteren het bericht gekregen dat beide visums klaar zijn! Maandag ga ik mijn paspoort ophalen en over ruim een week zit ik in Minsk!!!

Ter info, mijn visumkosten zijn:
- Rusland €87,03 (incl. Russisch uitnodiging)
- Wit-Rusland €141,78 voor spoedaanvraag. (standaard aanvraag is €60 goedkoper)
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: Ervaring visum Wit Rusland

Bericht door menasil »

Dank voor de terugkoppeling :) En fijn dat het geregeld is!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten