Wonen in Spanje

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
jitsketje
Wereldreiziger
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:25

Wonen in Spanje

Bericht door jitsketje »

Vanwege mijn gezondheid adviseren mijn artsen mij om eventueel te overwegen om te gaan emigreren.
Dit is al vaker voorgesteld maar nu weer en wel echt serieus dus ben ik er nu zelf ook meer mee bezig.
Vanaf september ga ik al een halfjaar naar Zuid Afrika om daar in het zonnetje aan de herfst/winter in NL te ontsnappen.
Dat is al wel een mooie tijd om te kijken of een ander klimaat mij zal helpen minder vaak ziek te zijn.
Enkel ben ik niet van plan om naar ZA te gaan emigreren en zit ik veel meer te denken aan Spanje. Heb er goede verhalen over gehoord ook van andere mensen die er vanwege gezondheid heen gaan. Ik zit dan wel een beetje vast aan de Costa Blanca of Zuid Spanje (Andalusië) omdat het daar het beste schijnt te zijn.

Nu ben ik wel heel benieuwd of er hier mensen ervaring hebben met het wonen in Spanje.
Waar woonde je? Is het betaalbaar? Sprak je de taal al? Maak je gemakkelijk contacten?

Ik zat er zelf aan te denken om na mijn ZA avontuur nu ook nog tijdje naar Spanje te gaan. De taal leren, de omgeving verkennen en kijken of het daadwerkelijk mij iets zou opleveren aan gezondheid.
In La Herradura heb ik al een school gevonden die in ruil voor werkzaamheden gratis Spaanse les aanbieden. Klinkt wel ideaal!
Misschien zijn er wel meer scholen die dat doen? Of hostels? Iemand enig idee?
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Wonen in Spanje

Bericht door Erik »

Ik heb geen ervaring met wonen in Spanje, maar heb een tijdje geleden met een Spaanse dame rond getrokken. Zij gaf aan dat de economie op dit moment erg slecht is (wat je vast ook wel weet), waardoor echt het overgrote deel zonder werk zit. Een andere grote vraag waar je jezelf mee bezig zal moeten houden is hoe je aan werk kunt komen. Meerdere talen spreken helpt volgens mij altijd. Zover ik dit uit tweede hand weet is dat de taal spreken belangrijk is om opgenomen te worden en nieuwe contacten te maken. Volgens mij is het ook een stukje goedkoper dan in Nederland, afhankelijk natuurlijk van je wensen en eisen :) Veel Nederlanders verblijven niet voor niets in Spanje om te overwinteren.
jitsketje
Wereldreiziger
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:25

Re: Wonen in Spanje

Bericht door jitsketje »

Klopt de crisis is daar nog erger dan hier.
Ik zal in eerste instantie niet gaan werken (Dit is ook heel lastig vanwege mijn gezondheid) maar ben daarom op zoek naar iets waarbij ik bijv. gratis Spaanse les en accommodatie krijg in ruil voor wat werkzaamheden.
Eventueel kan ik accommodatie ook zelf wel bekostigen de eerste periode.
Het is voor nu kijken of het mij bevalt en ook echt iets oplevert op gezondheid gebied. Daarna ga ik verder kijken naar (on)mogelijkheden om definitief over te gaan.
deKort
Vakantieganger
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2013 15:33

Re: Wonen in Spanje

Bericht door deKort »

Ik kan je helaas niet verder helpen, maar ik ben wel erg benieuwd naar welke school dat was in La Herradura?
Ik wil zelf al geruime tijd naar Spanje om de taal te leren, maar de hoge kosten houden me tot nu toe steeds tegen. Dit klinkt dus ideaal!
jitsketje
Wereldreiziger
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:25

Re: Wonen in Spanje

Bericht door jitsketje »

Het gaat om deze school - http://www.spanish-school-herradura.com/
Het is wel in een klein dorpje dus dat moet je wel leuk vinden maar Malaga en Granada zijn met de bus wel te bereiken en op kortere afstand heb je ook nog wel meer kleinere steden. De school zelf is ook vrij klein maar volgens mij loopt het wel aardig goed.
Je moet de eerste 4 weken wel een intensieve cursus boeken/betalen en daarna krijg je in ruil voor werkzaamheden Spaanse les. Je betaald wel nog zelf je accommodatie, eten etc..
Ook is het niet zo dat je standaard nog 20 uur les in de week hebt dit hangt wel af van de beschikbaarheid van de leraren. Maar als nog is het een prima constructie.
Er zijn wel beperkte plaatsen!
Gebruikersavatar
zomersproetjes
Reiziger
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 jun 2010 11:38

Re: Wonen in Spanje

Bericht door zomersproetjes »

Hej,

Ik heb een jaar in Spanje gewoond en gewerkt (Burgos, Castillië en Leon). Van tevoren sprak ik nauwelijks Spaans (veel verder dan ¿que tal? ging het niet..). Ter plekke heb ik les gevolgd bij de Escuela Oficial de Idiomas (EOI) van Burgos. EOI's worden door de staat gesubsidieerd en zijn derhalve een stuk goedkoper dan private taalscholen. Ik volgde 2 uur per dag les (namiddag), en dat kostte 110 euro per semester. EOI's vind je overal in Spanje alhoewel niet elke ook "Spaans voor anderstaligen" aanbiedt en je er rekening mee moet houden dat de plaatsen beperkt zijn (wat in Burgos geen probleem was, maar bv in Madrid, waar ik komend najaar heen verhuis, is het moeilijk om een plekje te bemachtigen). Voor de rest is het vooral een kwestie van het in de praktijk brengen van je taalkennis. Aangezien bij de EOI's vooral Spanjaarden zelf studeren (Engels, Frans, Duits etc) is het ook een goede plek om een language-exchange partner te vinden: je spreekt dan af met een native speaker en kletst bv een half uurtje Spaans en een half uurtje Engels (of NL). Vaak worden er ook intercambios georganiseerd, waarbij er bv één avond in de week in een café wordt afgesproken om talen te oefenen. Als je goed Engels spreekt is het trouwens ook niet al te moeilijk om werk te vinden als privédocent, en kun je bv jonge kinderen lesgeven in de thuissituatie of zelfs bij een taalinstituut aan de gang (zeker als je een beetje onderwijservaring hebt, maar niet persé noodzakelijk).

Leven in Spanje is zeker goedkoper dan in NL. Over het algemeen geldt dat zowel kosten voor verblijf/huur (muv grote steden als Barcelona en Madrid) als voor eten, vervoer, uitgaan etc een stuk lager liggen.

Werk voor kost & inwoning (waarbij je een tijdje bij locals kunt wonen en zodoende je taalkennis opvijzelen) kun je vinden op sites zoals:
http://ruralvolunteers.org/WHOSTS/
http://www.workaway.info/
http://www.helpx.net/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten