Hop on hop off bus

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
rianneeh
Reiziger
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 aug 2008 19:49

Iemand ervaring met de magicbus pas?

Bericht door rianneeh »

Haloo!
Ik ga begin 2009 naar nieuwzeeland en ben nu bezig met het uitzoeken van de beste/geodkoopste buspas, nu ken ik de kiwiexperience wel maar deze kwam ik ook tegen op het internet. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met deze pas? Is dit een goede pas, het is natuurlijk tricky als je iets via het internet besteld van een ander land en dit dus niet makkelijk doet via een bureau in nederland, maar deze is wel geodkoper!

http://www.magicbus.co.nz/main/faqs_dutch/

Ben benieuwd! xxx
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: Iemand ervaring met de magicbus pas?

Bericht door bolletjeom »

ik heb er geen ervaring mee maar wel van gehoord
ik zou me niet druk maken om het "risico" van boeken via internet hoor.
Het is in iedergeval een bestaand bedrijf. maar je zou ook kunnen kijken of je het gewoon pas kan aanschaffen als je daar bent. Volgens mij kan dat ook.
of zeggen ze dat je weken van te voren moet reserveren???
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Margot Bendijk

Hop on hop off bus

Bericht door Margot Bendijk »

Hallo,

heeft iemand van jullie ervaring met het hop on hop off bus systeem in Nieuw Zeeland?
Ik ben in januari 2010 voor 3 weken in dit land en wil een gedeelte van alle mooie plekjes gaan bekijken.
Nu kwam ik uit bij de website van Stray Travel, ziet er leuk uit, maar wat duur! (buspassen rond de 500 euro)

Ben benieuwd naar jullie advies over:
* Welke busmaatschappij is aan te raden? (heb alles over al gelezen, maar ben benieuwd naar jullie eigen ervaring)
* Kun je de standaard trajecten ook makkelijk zelf met het openbaar vervoer doen om kosten te sparen?
(dwz. heb je zo'n bus wel nodig?)

Dankjewel.

Groeten,
Margot
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jun 2008 19:00
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Hop on hop off bus

Bericht door eVeLiEnSkI »

Ben zelf niet in NZ geweest ... wel in Australië, toch wel vergelijkbaar qua prijzen. Is het voor jou niet interessant om voor 3 weken een auto of camper te huren. Bijvoorbeeld bij Wicked Vans .. weet dat dit zeker niet duur is. Zo kan je op eigen tempo zoveel of zo weinig zien als je zelf wil ...
ammie
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2008 11:42

Re: Hop on hop off bus

Bericht door ammie »

hoi!

ben 2 jaar geleden in Nz geweest en met stray rondgereisd.
Had ongeveer 5 weken en was prima te doen met de max (?) pass.
Weet niet of ze dat nog steeds hebben.

Je hebt ook kiwi-experience, niet echt aan te raden, is zeg maar een zuip-bus, of
ook wel the big-green-f*ck-truck genoemd...
Dan heb je ook de magic bus geloof ik... Maar die is net wat te saai...
Natuurlijk helemaal afhankelijk van de mensen die in de bus zitten.
Handige is dat je bv ergens een dagje langer blijft, stap je in een volgende
bus met nieuwe mensen :)

Stray is echt wel aan te raden! wel duur idd.. maar voor 3 weken is het wel handig,
je komt langs alle mooi punten. En ze gaan ietsje meer 'off the beaten track' zoals
ze beweren.
Natuurlijk is een eigen campertje nog het leukst! kun je alles zelf bepalen en dus nog
meer vrijheid.
Maar als je alleen reist is Stray een aanrader, je ontmoet vele andere backpackers!

succes en veel plezier
Gebruikersavatar
Nanneke
Reisexpert
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2007 19:44
Contacteer:

Re: Hop on hop off bus

Bericht door Nanneke »

Afgelopen maart en april heb ik 7 weken met Stray gereisd door Nieuw Zeeland. Dat is me erg goed bevallen. Of je het leuk vindt hangt van een aantal dingen af: hoe ben je zelf in een groep, hoe is je groep en welke chauffeur heb je.

Je kunt ook bijvoorbeeld Naked Bus pakken. Zij rijden tussen de grote steden, maar stoppen niet op bijzondere plekken onderweg.

Neem anders eens contact op met het kantoor van Stray via de mail en leg uit welke dingen je wilt doen en zien. Zij kunnen je dan adviseren welke pas het beste bij je past.

Ennuh, Kiwi heeft inderdaad de reputatie de zuip-bus te zijn en maken dat ook waar. Het is maar net waarvoor je naar NZ gaat!
Jelle
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:57

Re: Hop on hop off bus

Bericht door Jelle »

Stray: vrij prijzig, doch degelijk en qua reizigers heb je met een redelijk gemengd gezelschap te maken. Prima te doen!

Magic: goedkoper dan Stray en Kiwi (voor beide eilanden betaalde ik zo'n 300 euro), de reizigers zijn doorgaans jonge(re) backpackers en er wordt bij tijd en wijle flink gefeest. Dit in tegenstelling tot Stray (en Naked).

Kiwi: de neukbus, maar dat is al gezegd. Wil je feesten, losgaan, weinig rusten in de bus en veel mensen uit Engeland, Schotland en Ierland ontmoeten, dan is dit de bus voor jou. Qua prijs is deze maatschappij te vergelijken met Magic.

Je zou tevens je eigen busreis kunnen uitstippelen, maar dan met de lokale Arriva (om het zo maar te zeggen). Een goede vriendin van mij heeft dat gedaan en zij was in totaal zo'n 450 euro kwijt.

Good luck!

P.s. mijn tip is Magic! En neem de trein vanuit Picton naar Kaikoura, CC en Greymouth! (tranzcoastal en tranzalpine)
Menelya
Reiziger
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2009 16:24

Re: Hop on hop off bus

Bericht door Menelya »

Ik ben zelf met de Magic bus geweest, was hartstikke gezellig en ook niet zo gek duur! Het is goedkoper dan Kiwi en Stray.

Je heb nu via Kilroytravels.nl een Noord en Zuid eiland pas bij elkaar (van Magic) voor de helft van de prijs iets van €225 per stuk! Zeker de moeite waard om eventjes te kijken...
Gebruikersavatar
Marije
Reisexpert
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2006 20:20

Re: Hop on hop off bus

Bericht door Marije »

Hoi allemaal,

Ik overweeg zelf om te gaan reizen met de flexi-pass van Intercity: http://flexipass.intercity.co.nz/
Daarmee koop je uren en kun je reizen wanneer je wilt en ook waar je maar naartoe wilt. Dus geen vastliggende route ofzoiets, dat is toch bij veel van die organisaties wel zo?
Het schijnt dat met de intercity bussen niet alleen backpackers maar ook veel locals mee reizen. Dat vind ik juist leuk, ik wil niet in zo'n bus met alleen maar (feestende) backpackers.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de flexipass/intercity? Alle informatie die ik tot nu toe gelezen heb stemt mij positief, maar ik ben nog wel erg benieuwd naar ervaringen!

Groetjes Marije
Gebruikersavatar
Marije
Reisexpert
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2006 20:20

Re: Hop on hop off bus

Bericht door Marije »

Heeft er echt niemand ervaring met de Intercity bussen? En Naked bus dan? Bij die maatschappij kun je een unlimited passport kopen, dan kun je dus zoveel met Naked bussen reizen als je wilt. Ik overweeg nu dus Intercity en Naked. Als er iemand is die ook maar een klein beetje ervaring heeft met deze (of 1 van deze) maatschappijen, dan zou ik heel graag willen lezen over die ervaringen! :D
Menelya
Reiziger
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2009 16:24

Re: Hop on hop off bus

Bericht door Menelya »

Sorry voor de late reactie, Ik heb zowel met Magic bus gereisd als met de Intercity, alleen geen flexi-pass. Gewoon van A naar B dus, en af en toe een stop om eventjes ergens te gaan eten verder niks, is me prima bevallen! Gewoon lekker simpel.

Er zitten inderdaad meer locals dan backpackers in de bus, tenminste dat was bij mij het geval. De mensen die ik heb ontmoet waren heel aardig, en vonden het allemaal geweldig dat ik rondreisde door hun land, met als gevolg een gratis maaltijdje hier en daar, en veel verhalen en tips.

Hopelijk heb je hier wat aan, mischien is het een idee om bv. eerst een dag tripje te boeken met bv Magic, Stray, Kiwi, Intercity etc... en dan te vergelijken (heb ik ook gedaan, Kiwi en Stray hebben bv. gratis City orientation tours door Auckland), daarna kan je altijd nog een duurdere pass kopen, waarmee je het hele land kunt door crossen.
Gebruikersavatar
Marije
Reisexpert
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2006 20:20

Re: Hop on hop off bus

Bericht door Marije »

Dankjewel voor je reactie, Menelya!
Tja, wat ik wil weten? Ik ben eigelijk gewoon benieuwd naar ervaringen! Hoe waren de bussen, hoe waren de mensen, kreeg je gemakkelijk contact etc! Als je nog een keer zou gaan reizen, zou je het dan weer zo doen of zou je dan iets anders kiezen, iets meer georganiseerd zoals Stray/Magic/Kiwi? Zou je het mensen aanraden, om met Intercity of Naked te reizen? Heb je nog tips wat betreft busreizen? Dat soort dingen! :D
Jouw verhaal klinkt erg positief! Meer ervaringen blijven natuurlijk welkom, ook van anderen! Vind ik heel leuk om te lezen!
Gebruikersavatar
Nanneke
Reisexpert
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2007 19:44
Contacteer:

Re: Hop on hop off bus

Bericht door Nanneke »

Bij Stray kom je in de bus dus echt geen locals tegen. Wat mij opviel was het grote aantal Nederlanders. Ik heb dagen meegemaakt dat 1/3 van de mensen die in de bus zaten uit Nederland kwamen. De meeste mensen zijn heel relaxed en staan open voor onderling contact. Ik heb het 1 of 2 keer meegemaakt dat mensen allemaal heel erg op zichzelf zijn. Ik heb het ook meegemaakt dat een deel van de groep een complete 'toer' doet en best hecht wordt. Ken ook mensen die met Stray reisden en dan toch af en toe een intercity of Naked boekten. Stray rijdt (einde hoogseizoen en laagseizoen) niet elke dag en dan kan het soms handiger zijn om een andere maatschappij tussendoor te pakken.
harmpie
Reiziger
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2010 19:33

Re: Hop on hop off bus

Bericht door harmpie »

Door alle mogelijkheden heb ik niet meer een duidelijk overzicht. Ik zie dat sommige van jullie met Stray hebben rondgereist en af en toe bussen van Intercity gebruikten. Maar hierdoor lopen de kosten toch veel hoger op?Een los ticket is namelijk toch veel duurder dan bijvoorbeeld een Flexipass van Intercity (320 euro voor 60 uur).

Wat ik me verder afvroeg is dat de meeste van jullie ter plekke alles boeken of vooraf via internet een ticket kopen? (wat normaal gesproken goedkoper zou zijn gezien de vele aanbiedingen op internet)
Ik heb zelf 7.5 week in Nieuw Zeeland van eind december tot half februari tijdens mijn wereldreis. Heb er erg veel zin in en kijk heel erg uit naar Nieuw Zeeland.

@ Marije, wanneer ga jij naar NZ en ben je er al uit wat je doet?
Menelya
Reiziger
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2009 16:24

Re: Hop on hop off bus

Bericht door Menelya »

Ja, de kosten kunnen inderdaad hoger oplopen, maar je moet je ook bedenken dat Stray, Magic en andere backpacker bussen niet langs alle plekken gaat en de Intercity geeft dus dan weer meer keus, handig als je bv werk hebt gevonden, reis je gewoon van A naar B. Of als je bv een bus ticket heb geboekt voor beide eilanden en het bevalt niet, dan zit je er dus wel mooi aan vast!

Normaal boek ik ook alles terplekke, maar dit keer heb ik alvast mijn Magic bus ticket van tevoren geboekt, heb er al eerder mee gereisd en beviel me super, kreeg er een gratis Zuider Eiland bus ticket bij, wat mij weer zo'n 400 dollar heeft bespaard.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten