Internationaal rijbewijs Azië

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Johanneke1981
Vakantieganger

Internationaal rijbewijs Azië

Bericht door Johanneke1981 »

Ik ga een jaar naar Azië en vraag me af of een internationaal rijbewijs van pas zal komen. Ik heb geen hele vaste plannen, maar het lijkt me leuk om een tijdje een motor te huren om mee rond te trekken. Heeft iemand ervaring met wel / geen internationaal rijbewijs? Ik heb begrepen dat je bijv. in Vietnam zelfs zonder NL motorrijbewijs een motor kunt huren. Als dat zo is, is het wellicht overbodig om in NL een internationaal rijbewijs aan te schaffen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

NB ik heb zowel mijn auto- als motorrijbewijs
El Niño
Reisexpert

Re: Internationaal rijbewijs

Bericht door El Niño »

Of het echt nodig is weet ik niet. Ik weet wel dat het weinig kost. 12 Euro bij de ANWB, en hij is dan een jaar geldig. Ik had er eentje gehaald om evt in Argentinie een auto te kunnen huren, maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Ach, die 12 Euro.
Margahayu
Reiziger

Bericht door Margahayu »

Heb je in thailand een internationaal rijbewijs nodig om een brommer te huren?
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Ik heb er gister eentje opgehaald. Hij kost nu wel 14,95. Nog niet veel geld natuurlijk :)
Wij hebben hem nodig voor Australie en nieuw zealand. Daar is hij verplicht. Of ze er dan ook echt naar vragen weet ik niet, maar op 14,95 ga ik idd niet bezuinigen. Hoe het in Azie zit weet ik niet, lijkt me niet dat je hem daar echt nodig hebt, zeker niet om een brommertje te huren! Ik zou even op de ANWB site kijken,dat raadde ze mij ook aan. De info qua landen op het rijbewijs klopte nl. niet meer gaf ze aan. :?
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

toen wij een tijdje terug in vietnam waren ging mn vriend een trektocht doen met een motor voor 10 dagen. daar had hij geen internationaal rijbewijs voor nodig, om een motor te huren. wellicht is het eventueel handig als extra ID of afgeef-ding maar volgensmij is het verder niet echt noodzakelijk in azie
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Wij hebben het internationaal rijbewijs aangeschaft voor Australie en ze hebben er nog nooit om gevraagd. We hebben daar auto's gehuurd en ze vonden het originele rijbewijs wel prima. We vroegen ze wil je het internationale zien ze gaven gelijk aan nee niet nodig we kennen het Nederlandse rijbewijs en geloven het wel.

In Azie is ook nog nooit gevraagd naar het internationaal rijbewijs we hebben in azie wel eens een brommer gehuurd. Er is nog nooit gevraagd naar een internationaal rijbewijs. We gaan binnenkort een auto huren in Langkawi en zullen het dan wel weer zien of ze hem willen hebben.

gr van Moira
Johanneke1981
Vakantieganger

Oke, dus niet erg nodig, maar ook errug goedkoop! Voor 15 euro denk ik dat ik er maar gewoon eentje aanschaf.
Bedankt voor jullie reacties!
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

Natuurlijk moet je 'm gewoon aanschaffen. Als je een ongeluk krijgt of wordt aangehouden en men wil wel je internationale rijbewijs dan heb je een probleem. Liever het zekere voor het onzekere nemen, al helemaal als we het hebben over maar 15 euro.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Als je in Azie een ongeluk veroorzaakt krijg je 9 van de 10 keer de schuld en ze willen geld zien en niets anders. Er word geen politie vaak bij gehaald gewoon geld. Op Koh Tao bv word als je een brommer huurt niets gecontrolleerd dus iemand zonder rijbewijs kan daar gewoon brommer rijden. Ik heb vrienden die daar wonen en die hebben vaak wel ongelukken met toeristen zien gebeuren en dan word het altijd opgelost met geld en niets anders.

gr van Moira
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In Indonesie is een internationaal rijbewijs verplicht.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Seeker

Bericht door Seeker »

Zijn er geen Landen waar je geen rijbewijs nodig hebt? Kan zijn dat je voor bepaalde scooters in Thailand geen rijbewijs nodig hebt? Wordt tijd dat ze een rijbewijs voor fietsen invoeren.
Johanneke1981
Vakantieganger

Nog een aanvullende vraag: is het handig om - naast het internationale rijbewijs - ook nog je gewone Nederlandse rijbewijs mee te nemen?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

je internationale rijbewijs is geen rijbewijs. Het is een verklaring / vertaling. Je moet dus altijd je originele rijbewijs erbij hebben.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Wijzeman
Contacteer:

Bericht door Wijzeman »

je internationale rijbewijs is alleen geldig icm je gewone rijbewijs. Daarnaast is het toch handig om er één te hebben al is het niet alleen al om hem af te geven wanneer je wordt aangehouden. Je kunt beter 15 euro kostende internationale rijbewijs verliezen dan je originele nederlandse..
peveer

Bericht door peveer »

Ik heb voor mijn reis naar Australie (5 jaar) geleden zo'n internationaal rijbewijs gehaald. Tis echt alleen een vertaling met een foto van jezelf er op geniet. Ik zie het echt als pure geldklopperij, 15 euro voor een votje.
Ik verblijf regelmatig in Thailand en vroeg me af hoe het zit als je daar een ongeluk veroorzaakt of je dan zonder internationaal rijbewijs maar met normaal Nederlands rijbewijs nog wel verzekerd bent.

Dit is wat mijn reisverzekering (Mondial Assistance) er over zegt:
Niet verzekerd is schade:
8.2. ontstaan terwijl de verzekerde bestuurder:
a. niet in het bezit is van een geldig, voor het motorrijtuig in Nederland voorgeschreven
rijbewijs..etc...

Betekend dit dat je alleen een Nederlands rijbewijs nodig hebt, of moet je ook een internationaal rijbewijs hebben?
Plaats reactie