Nijlcruise Egypte

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
Plaats reactie
Joosje84
Vakantieganger
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:02

Nijlcruise Egypte

Bericht door Joosje84 »

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over Nijlcruises in Egypte. Mijn moeder wil met een vriendin graag zo'n cruise gaan maken. Nu heb ik voor hen vast een beetje rondgekeken op internet (zij zijn daar zelf niet zo in thuis).

Wat ik veel tegenkwam waren Nijlcruises met grote luxe 5* cruiseschepen met alles erop en eraan. Maar dat massale, dat is niet wat ze zoeken.

Iets anders wat ik regelmatig gezien heb is een Nijlcruise met een Felucca, een kleiner bootje, maar ook een stuk primitiever (lees: je slaapt op een matje op het dek, en voor een sanitaire stop moet worden aangemeerd en spring je even van boord). Dat is weer het andere uiterste voor mijn moeder.

Een derde optie, waar helaas een stuk minder over te vinden was, is een nijlcruise met een Dahabiya. Een wat kleinere boot, maar wel voorzien van de 'nodige luxe'.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het maken van een Nijlcruise? En met name met een Dahabiya? Waar kun je zoiets boeken? Hebben jullie (in het algemeen over Nijlcruises) positieve of negatieve ervaringen met een bepaalde aanbieder? Kunnen jullie iets aanraden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Josine
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: Nijlcruise Egypte

Bericht door bolletjeom »

heb je al bij groepsreis aanbieders zoals Djoser gekeken??
Die doen ook nijlcruises met leuke boten en toch het nodige comfort!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Joosje84
Vakantieganger
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:02

Re: Nijlcruise Egypte

Bericht door Joosje84 »

Daar heb ik inderdaad even gekeken ja. Djoser biedt een mooie zeilreis aan, maar is vrij prijzig. Ik heb de reis toch aan mijn moeder doorgemaild, wie weet vindt ze het toch niet te duur ;)
Bedankt voor de tip!
Hilde
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 sep 2007 19:08

Excursies Nijlcruise

Bericht door Hilde »

Binnenkort vertrek ik voor een vakantie van twee weken naar Egypte. We gaan rondreizen, maar willen ook een paar dagen bijkomen op een nijlcruise. Ik heb een leuk aanbod gekregen, alleen de prijzen van de bij te boeken excursies in bijv. Edfu vielen me heel erg tegen. Daarom vroeg ik me af of het ook mogelijk is om ter plekke (bij wijze van spreke aan de kade waar je aanmeert) excursies te boeken? Of is dat bijv. qua tijd niet haalbaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
2ontour
Vakantieganger
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:16

Re: Excursies Nijlcruise

Bericht door 2ontour »

Ik heb de nijlcruise 2 maal gedaan en het makkelijkste was om een geheel pakket te nemen, je kan dan gelijk van de boot af en die ene tempel die dan niet bevalt das dan jammer er valt zoveel te zien in de omgeving. Buitendat weet je pas of het iets is als je het gezien hebt, better safe than sorry.

Vico
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: Excursies Nijlcruise

Bericht door bolletjeom »

ik ga over een paar weken. Niet echt op een cruise maar op een feluka. Die hebben geen luxe. We slapen aan boord onder de sterrenhemel.
Dit is 1,5 dag en kost ons 30 euro pp en dan hebben we een priveboot. Excursies werden niet aangeboden maar we stoppen wel bij tempels waar we de gewone entree van een euro of 6 gaan betalen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Hoot
Reiziger
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2010 11:33

Re: Excursies Nijlcruise

Bericht door Hoot »

Als je met een cruise mee gaat, stopt de boot gewoon zo dicht mogelijk bij de sites van bv Edfu en Kom Ombo.
Bij Kom Ombo is dat pal naast de ingang en heb je dus feitelijk geen excursies nodig, of je moet een rondleiding willen, maar daarvoor zijn er altijd genoeg loslopende gidsen die je voor een paar pond wat vertellen.
Bij Edfu is de aanlegplaats iets van de ingang af dacht ik en kun je met een caleche -paardenkoetsje- naar de ingang. Ook dit hoef je absoluut niet te reserveren, er zijn er genoeg en het is niet duur. Maar ook hier weer: dan heb je geen georganiseerde rondleiding, voor zover je dat wilt.

Wat qua tijd haalbaar is weet ik natuurlijk niet, dat ligt aan hoeveel tijd ze je geven voor de boot weer vertrekt.
Don't dream your life - Live your dream
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: Excursies Nijlcruise

Bericht door bolletjeom »

ik ben net terug uit egypte. Prachtig land maar die entree prijzen hakken er wel in zeg!
Je betaald meestal een euro of €6 om ergens binnen te komen maar de bekendere sites beginnen met €13. En dan komt er geregeld nog eens €13 bovenop om net die ene tombe te zien waar het allemaal om te doen is of de meest interessante zaal in een museum.

Aan gezien je best regelmatig meer dan 1 ding per dag bezoekt kan het flink aantikken. We hebben dagen gehad dat we €50 kwijt waren voor entree alleen.

De grote cruiseschepen meren idd vlak voor Edfu en Kom Ombo aan en volgens mij mag je gewoon van boort en een gewoon entree bewijs kopen. Je hebt er dan alleen geen uitleg bij wat de boed toch een hoop kan verlevendigen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Hilde
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 sep 2007 19:08

Re: Excursies Nijlcruise

Bericht door Hilde »

Dankjulliewel voor jullie reacties!

Inmiddels heb ik al een hele leuke vakantie in Egypte gehad. Het verhaal van de entree-prijzen zijn voor ons ook heel erg herkenbaar. We hebben een stuk meer uitgegeven dan gedacht. Maar ja, als je dan toch in Egypte bent en je hebt al entree betaald voor het museum, dan geef ik toch maar 10 euro extra uit om ook de mummies te kunnen zien.

De Nijlcruise (Nile Treasure) was wat mij betreft een keer en nooit weer. Heel veel Polen die zich als bezopen idioten gedragen en iedere avond een vaste tafelschikking. Resultaat aan tafel met: een Argentijnse oma, Argentijn van middelbare leeftijd en een stel op huwelijksreis (Spaans en Colombiaans). Heel gezellig :S. Ik had gehoopt iets meer een eigen plan te kunnen trekken. Maar goed, de toch op zich is mooi en ontspannen.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: Excursies Nijlcruise

Bericht door bolletjeom »

ooooh, dus dáár zitten al die dronken russen en polen!?!?!
We zagen ze al op de luchthaven en vroegen ons af waar/hoe die hun vakantie hadden besteed.
Een groep van 6 liep opvallend moeilijk te doen met 2 grote flessen water. Waarop ik tegen J. zeg: Wedden dat daar geen water in zit!
J: jawel joh, kijk maar eens hoe ze het achterover klokken
ik: loop maar eens langs het groepje en ruik...haha. Yep. literflessen water gevuld met wodka. Hoe cliché wil je het hebben?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast