Informatie voor het thuisfront

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Informatie voor het thuisfront

Bericht door Reismeis »

Ik weet dat een groot deel van de reizigers geen of weinig informatie overdraagt naar het thuisfront. Dus waar je verblijft, hoelang je daar blijft enzovoorts. Wij doen dit dus altijd wel, maar wij zijn dan ook niet maandenlang van huis, slapen niet dagelijks in een andere accommodatie en hebben in principe ook altijd de mogelijkheid om dit te laten weten. Ik vind het persoonlijk een prettig idee (en heel belangrijk) dat, mocht er iets met ons (huis) gebeuren, men weet waar bijvoorbeeld alle belangrijke papieren staan, hoe onze werkgevers te bereiken zijn, waar we zijn, enzovoorts. Noem me een control freak :P maar het gebeurt immers niet altijd bij een ander.. Toen mijn ouders voor het eerst zonder mij op vakantie gingen, kreeg ik instructies waar alles stond en wie ik moest bellen en dit werd iedere vakantieperiode weer eventjes kort besproken. Mijn vader heeft een eigen bedrijf dus daar kwam (komt) nogal wat bij kijken. Ik heb het dus niet van een vreemde ;) Ik ben nu bezig met het updaten van de brief die onze 'housesitter' (mijn zusje) altijd krijgt en ik ben benieuwd wat jullie qua informatie overdragen en aan wie.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door Erik »

Wij maken voor onszelf altijd een reisplannetje. Dit + alle documenten die we zelf ook bij ons hebben sturen we door naar tenminste één persoon/ gezin. Zodat als er wat is we deze informatie gemakkelijk kunnen opvragen of zodat mensen weten waar ze kunnen beginnen met zoeken :)

We hebben gemerkt dat vooral als dingen net even anders lopen als je gehoopt had het gemakkelijk is om iemand in Nederland te hebben die ook de informatie heeft en dingen kan regelen. Dit kan zijn bij overlijden, diefstal of wat dan ook.

Wij vertellen niet waar onze mappen e.d. staan of andere dingen.
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door Reismeis »

Wij maken inderdaad ook altijd een kopie van alles wat we mee hebben, inclusief paspoorten, bankpassen etc. Ik loop ook al een tijdje rond met het idee om ook wensen mbt onze uitvaarten uit te werken :@
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
ehouse
Reisexpert
Berichten: 252
Lid geworden op: 18 jul 2010 22:01

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door ehouse »

Papieren inscannen en doorsturen naar je e-mail adres is ook wel handig, doe ik meestal ook.
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door Erik »

Het gaat vooral om situaties dat je zelf niet meer veel kunt en dan is het ook handig als mensen alle papieren in handen hebben. Je wilt niet weten wat voor een gez**k het is als je geen informatie hebt en iets geregeld wilt krijgen bij een Nederlands bedrijf of bij een bank.

Uitvaart is inderdaad ook zo'n puntje niet alleen voor als je op reis gaat.
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door Reismeis »

Precies. Het is al vervelend genoeg als er iets gebeurt, het is dan wel prettig als alles iets vlotter verloopt doordat men weet waar ze alles kunnen vinden. We hebben gelukkig nog nooit in een vervelende situatie gestaan *knock on wood*, maar goed, voorkomen is beter dan..

Scannen zou inderdaad ook kunnen, Ehouse! Ik heb geen scanner meer, dus vandaar kopietjes.

Op internet staan trouwens diverse uitvaartwenslijstjes, ik denk dat we er binnenkort toch maar even voor moeten gaan zitten. Mocht het zover komen, dan kun je op deze manier wat handvaten aan de nabestaanden geven.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
ricardobuma
Wereldreiziger
Berichten: 174
Lid geworden op: 24 dec 2011 15:19
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door ricardobuma »

Ik had voor mezelf een mapje gemaakt met vliegschema's, globaal reisschema, kopiëen paspoort, belangrijke telefoonnummers (bijv. van blokkeren pinpas, verzekeringen etc.) en ook zorg ik ervoor dat ik m'n pincodes en codes van de sloten op m'n backpack ergens noteer. Meestal verwerk ik die in een fictief telefoonnummer om het niet al te veel op te laten vallen.

Dit mapje laat ik dan ook thuis achter, zodat zij over dezelfde gegevens beschikken. Verder liet ik via skype meestal weten in welk hostel ik zat. Naast de praktische reden, vond ik het ook gewoon leuk om hen zo 'mee te laten reizen', want dan konden zij via Google Earth een beeld krijgen van de omgeving enzo :)

Als ik een tijdje geen contact kon maken via skype bijv., smste ik het even door.
Hoe boek jij jouw vliegtickets? Help mij afstuderen met het invullen van een korte enquête: https://goo.gl/e85Von
Gebruikersavatar
Ron
Reisexpert
Berichten: 1120
Lid geworden op: 28 apr 2005 00:00
Locatie: cala d 'or, mallorca
Contacteer:

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door Ron »

Ik heb bij mijn ouders thuis 1 zwarte map, daar zitten al mijn belangrijke papieren in en daar kunnen mijn ouders dan bij mocht het nodig zijn. verder heb ik van alles wat ik mee heb op reis de rekeningen ingescand en in mijn mail staan en op usb. qua reisplan laat ik niks achter, laat alleen weten wanneer ik weer thuis ben. heb verder wel altijd mijn mobile bij mij dus ben bijna altijd bereikbaar voor het geval dat.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door zaratoestra »

Wij regelden een volmacht voor mijn ouders op onze rekening...Zo konden ook zij bankzaken regelen
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door Tikva »

Toen we op wereldreis gingen hadden we voor de ouders wel een mail met kopieën paspoort, bankpasje, vluchtnummer, verzekeringen en verzekeringsnummers. Als we ergens zaten waar we dachten meer dan een week geen internet te hebben dan lieten we het wel even weten. Maar doorgeven in welk hostel we zaten enzo niet.

Nu ben ik veel lakser als ik op vakantie ga geef ik nog niet eens vluchtnummers door. Eigenlijk niet zo slim er zal maar net op die route wat gebeuren. :@
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door Erik »

Een volmacht kan ook enorm handig zijn. Je moet als je daar ooit iemand anders voor aan wilt stellen wel zelf deze volmacht weer intrekken anders blijft hij gehandhaafd.

De kans dat er wat gebeurt is relatief klein, maar als er wat gebeurd dan zijn vluchtnummers toch wel prettig lijkt me? Vooral omdat je dan snel kunt zien of er wel of geen reden tot paniek is (als zo'n toestel eens uit de lucht valt) :)
MTeela
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:59
Locatie: Delden

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door MTeela »

Er is nu veel gezegd over hoe je ouders/familie/vrienden jou kunnen helpen. Maar wat dachten jullie van de andere kant. Iets in je portomonee, paspoort (of iets anders dat je dagelijks bij je draagt) met adres gegevens in case of emergency. Zodat stel dat er jou iets overkomt mensen altijd contact kunnen leggen met de familie.
Not all those who wander are lost.
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door Reismeis »

Ik heb in mijn mobiel het nummer van mijn man en van mijn vader onder 'ICE +naam' (in case of emergency) gezet. Het is inderdaad een goed idee om ook iets in mijn portemonnee oid te stoppen.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door Erik »

Maar kun je ook in de telefoon zonder eerst een code in te typen? Want dan heb je niet zo veel aan ICE (daar kwam ik zelf pasgeleden achter toch ik de code niet wist van de smartphone van mijn vriendin).
Gebruikersavatar
Globeskater
Reisexpert
Berichten: 1857
Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
Contacteer:

Re: Informatie voor het thuisfront

Bericht door Globeskater »

Bij mij kunnen ze wel in mijn telefoon en zo dus het ICE nummer vinden..

Op mijn racefiets heb ik een tasje waarin mijn adresgegevens, geboorte datum en bloedgroep staat.. Ik zit er zelf ook nog aan te denken om voor sporten en ook reizen een armbandje te bestellen met adres gegevens, telefoonnummer, bloedgroep en geboortedatum.. mocht mij dan wat overkomen dan weten de hulpverleners wie ik ben en wie ze moeten bereiken..

Mijn ouders hebben verder volmacht tijdens lange reizen op mijn bankrekening en ook kopieen van mijn verzekering etc.. door regelmatig te updaten op facebook of via mail weten mijn ouders ongeveer waar ik uithang.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten