Twee maanden Nepal - tips?

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Liberte

Twee maanden Nepal - tips?

Bericht door Liberte »

Hoihoi!

Eind oktober vertrek ik voor 6 maanden naar Azië. De eerste twee maanden zullen we (mijn zus en ik) in Nepal doorbrengen. We gaan het annapurna circuit lopen, Kathmandu en omgeving bekijken, Pokhara en omgeving bekijken, paar daagse rafttocht doen, naar Chitwan National Park... dat is wat we tot nu toe bedacht hebben...

1. Hebben jullie verder tips over dingen die we echt moeten doen of plekken waar we echt heen moeten gaan? We zijn beide avontuurlijk ingesteld en treden dus ook graag buiten de gebaande paden om zo ook op plekken te komen waar je weinig andere toeristen tegenkomt. Verder houden we van de afwisseling in cultuur en natuur. We willen zoveel mogelijk van het land en de bevolking ontdekken.

2. Hoe kijken jullie aan tegen 2 maanden Nepal? Valt er genoeg te ontdekken, is 2 maanden (te) lang? Biedt Nepal genoeg afwisseling en diversiteit?

3. We vinden het leuk om in Nepal veel sportieve dingen te ondernemen. Wat is naast het annapurna cirucit lopen en raften nog meer leuk om te doen aan sportieve activiteiten? Kan je bijv. op de fiets goed rondtrekken?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Floor
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Twee maanden Nepal - tips?

Bericht door Tikva »

Wij hebben alles gedaan wat jij van plan bent alleen geen raft tocht in iets meer dan 5 weken. Dus met 2 maanden heb je nog tijd over om naar minder bekende plekken te gaan. Ik denk dat je genoeg afwisseling zult vinden want er waren nog een aantal plekken waar wij graag heen hadden gewild maar geen tijd voor hadden zo kan je bijvoorbeeld naar lumbini en zijn er behalve het bekende chitwan nog meer nationale parken.

Andere sportieve activiteiten zou bijvoorbeeld paragliden kunnen zijn, in de omgeving van pokhara populair. Mountainbiken wordt ook aangeboden vanuit kathmandu en pokhara bijvoorbeeld 2daagse tocht naar Nagarkot (voor uitzicht over himalaya). Je kunt ook gewoon een fiets huren maar dat zijn dan niet de beste types om echt mee buiten de wegen te gaan.
Er zijn ook veel grotten in Nepal dus het zou me niets verbazen als er ook organisaties zijn die daar wat mee organiseren.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
T

Bericht door T »

Floor en (ervaren) Tikva, hoe kijken jullie tegen de georganiseerde Annapurna Circuit reizen ($ 1000,- voor 20 dagen) en de mogelijkheid tot huren van een guide / porter ($ 25,- dagelijks). Ik las dat TAAN het verplicht gaat stellen dat (solo) reizigers altijd een guide en porter erbij hebben. Ik ga zelf midden November de AC doen: is het eenvoudig om in Kathmandu 4+ reizigers te vinden om de kosten van een guide (en porter) te delen?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik weet niet of in het Kathmandu makkelijk is om meer dan 4 andere mensen te vinden. Is er een reden waarom je dat wilt? Ik denk dat je beter met minder personen kunt zijn omdat iedereen toch een andere tempo heeft. Groepen kwam je ook nauwelijks tegen vooral mensen alleen of met zijn 2e met een gids of porter. Je ontmoet tijdens de lunch en op je slaapplek op mensen genoeg met wie je eventueel de volgende dag een stuk kunt optrekken.

Het is wel simpel om in Kathmandu een bureautje te vinden die je helpt met de organisatie. Ook kan je via andere reizigers wellicht tips krijgen voor een goede gids/porter (dat is het goedkoopst). De tarieven die jij nu noemt lijken me redelijk aan de hoge kant en zou in Kathmandu zelf goedkoper moeten zijn maar het is al wel een aantal jaar terug dat ik deze trekking heb gedaan.

Waar je even op moet letten is dat ze je graag 19/20 dagen verkopen maar dat de meeste mensen aan 16/17 dagen genoeg hebben. Je krijgt geen geld terug als je eerder klaar bent.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
samzonjee
Vakantieganger

Bericht door samzonjee »

Hoi Floor,

Wij hebben afgelopen jaar een stukje van jouw reis gedaan. Ik vond Chitwan persoonlijk erg leuk, maar we hebben niet de standaard olifantensafari gedaan. Als je wilt lezen wat wij hebben gedaan: hier staat er een blog over http://tmblr.co/ZBXrDyC4qCXH. Dan heb je een beetje een idee.

Mijn tip zou zijn om met United Jungle Guides (staan in de LP) een voetsafari te doen. Een goed initiatief van lokale gidsen die als een coöperatief samenwerken. Je gaat dan twee (meer kan ook) dagen het park in, waar je te voet met gidsen je dag doorbrengt. Het is net even spannender dan op de rug van een veilige grote olifant en je bouwt een band met je gidsen op. Wij hebben grote herten, een enorme slang, krokodillen, neushoorns, apen gezien. Als je in de goede tijd van het jaar gaat (en het riet net is gesneden) dan heb je meer kans om vaker neushoorns te zien. De tijger is zeldzaam, wij zagen we heeele verse sporen van een paar uur oud. Je overnacht op niet-standaard plekken (waaronder een homestay) en leert het gebied echt kennen.

Wij hebben naast wat je al gepland hebt, paragliden gedaan in Pokhara. Ook leuk! Bhaktapur vonden we allebei een verademing en erg relaxed. Fiets huren kan ook en dan op de fiets naar de stadjes rondom Kathmandu gaan.

Veel plezier!

Gr. Sam

ps
Wat je ook doet, ga niet naar het Rosebud hotel in Kathmandu. Nog nooit zoiets smerigs meegemaakt.
Liberte

Bericht door Liberte »

Vanwege vakantie nu pas weer een bericht. Bedankt voor jullie reacties!

Paragliden lijkt me erg gaaf, dus dat neem ik zeker mee als tip, evenals het mountainbiken of fietsen huren om een stad+omgeving te verkennen! Verder spreekt de voetsafari mij ook aan, kan me voorstellen dat dit het nog spannender maakt dan op de rug van een olifant! Ik zit er ook aan te denken om misschien een trip naar Tibet te doen (als dat op dat moment mogelijk is), maar begreep dat hier wel aardig wat kosten aan verbonden zitten? Daarnaast vind ik het jammer dat je perse met een groep moet gaan en een gids moet hebben die bepaald waar je heen gaat. Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoe is dit bevallen?

Is er verder iemand die vanuit Nepal naar Noord-India is gegaan? Zouden jullie mij dit aanraden in die twee maanden tijd?

En 'T', wat betreft de georganiseerde annapurna reis, ik weet niet wat je allemaal voor die €1000,- krijgt, maar het klinkt inderdaad erg duur en ik denk dat je net zo goed ter plekke wat kan regelen.
samzonjee
Vakantieganger

Bericht door samzonjee »

Hoi!

Ik ben van Noord-India (nouja, Rajasthan en Varanasi) naar Nepal gereisd. En dat is goed te doen. Zeker Varanasi kun je vanuit de grens goed bereiken met een bus en nachttrein. Als je écht Noord-India bedoelt, als in Kashmir etc, dan kan ik je niet helpen. Geen idee of dat te doen is.

Groetjes!
Plaats reactie