Tips en advies 6 maanden Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2010 10:16

5 maanden Australie

Bericht door Rookie »

Half november vetrekken we met zn 2en naar Adelaide om daar onze reis te beginnen langs de zuid/oost kust.
Adelaide - Melbourne - Canberra - Sydney - Brisbane - Cairns.

Het enige wat we echt willen is met NYE in Sydney zijn, nu is mijn vraag 5 weken van Adelaide naar Sydney gaat dat lukken? Waarschijnlijk zal Melbourne lastig zijn om binnen enkele dagen door te reizen, is het te doen om Melbourne in eerste instantie over te slaan en dan na NYE terug te gaan vliegen/trein naar Melbourne om rustig daar de tijd te nemen of kan dat ook binnen enkele dagen.

Graag hoor ik jullie reacties/tips/opmerkingen!!! :)
Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Re: 5 maanden Australie

Bericht door Moira »

ik weet niet of je er al aan gedacht hebt maar mocht je in Sydney willen verblijven moet je nu echt wel gaan boeken je bent eigenlijk al te laat want er zal al zeer veel volgeboekt zijn. Dus hopelijk heb je dat al vast gelegd.
Verder is het zo'n 1200 km van Sydney naar Melbourne dus je zou dit met een auto in zo'n 3 dagen kunnen doen ik heb dit in 1 week gedaan en wij zijn overal gestopt en de omgeving gaan bekijken.

gr van Moira
Diana Meent

Facebook comment

Bericht door Diana Meent »

1 dag Adelaide en 1 dag Canberra is genoeg vind ik persoonlijk.. Zou echt de tijd nemen in Melbourne, gave stad en goed feesten ;-) 5 wkn Melbourne en de great ocean road is goed te doen, zou niet "helemaal" weer teruggaan naar Melbourne, maar is mijn mening :-) Hou er rekening mee dat alles vol zit rond kerst en oud en nieuw, zorg dat je van te voren een slaapplaats hebt! Enjoy! Its a great country!
Larissa Laus

Facebook comment

Bericht door Larissa Laus »

Als je wil is alles mogelijk en in 5 weken van Adelaide naar Sydney gaat echt wel lukken. Canberra zou ik maar een dagje blijven, is niet zo veel te zien en doen maar wel leuk er geweest te zijn. Adelaide daar en tegen vond ik wel supergaaf! Leuke stad, je kunt er goed stappen en er is in de opgeving zat te doen zoals bv. de Adelaide Hills. Je kunt bv van Adelaide naar Melbourne reizen. Pak je gelijk de Great Ocean Road mee. Melbourne is supergaaf! Neem lekker de tijd, maar een paar dagen is ook wel goed. Het ligt er maar helemaal aan waar je van houdt. De 1 heeft het na 2 dagen in een stad al gezien en de ander wil niets liever dan langer blijven. Je hebt natuurlijk wel bij Melbourne Philip Island met de pinquinparade ( supercool) en het Grand Prix Circuit van Melbourne .Van Melbourne via Canberra naar Sydney. Heb je trouwens al een slaapplek in Sydney voor NY? Zo niet denk ik dat je wel problemen daarmee krijgt nu. Of er is helemaal geen plek meer, of het is peperduur.
Dus.....alles kan, niets moet..trek je plan van wat je wil zien, hoe je gaat reizen en plan zo goed mogelijk in.
Succes!
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2010 10:16

Re: 5 maanden Australie

Bericht door Rookie »

Thanks voor jullie reacties, 5 weken moet dus "makkelijk" lukken...Met een verblijfplaats in sydney met ny zijn we druk. bezig!

Ik zie dat jullie wel gewinterde reizigers zijn, na NYE willen we vliegen naar new zeeland, iemand daar ervaring mee? Makkelijkst is vliegen van Sydney naar Auckland neem ik aan? 1,5 / 2 weken new zeeland lijkt me genoeg of is dat juist te lang?
Gebruikersavatar
zomersproetjes
Reiziger
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 jun 2010 11:38

Re: 5 maanden Australie

Bericht door zomersproetjes »

1,5-2 weken is wel heel erg kort voor NZ.. 4 weken is wel zo'n beetje het minimum als je iets wilt zien.. Je kunt idd vliegen op Auckland (noordereiland) of Christchurch (zuidereiland). Handigst is een combinatie, dus via de een heen en de ander terug..
87008117
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2011 11:33

6 maanden (vanaf september) langs oostkust

Bericht door 87008117 »

Wij vliegen eind augustus naar Sydney en willen langs de oostkust reizen tussen Adelaide en Cairns, het probleem is echter dat we niet goed uit de route komen. We kopen een auto en willen dit doen in Sydney of Cairns (in dat geval na een binnenlandse vlucht vanuit Sydney).

Begin September in Cairns beginnen leek ons misschien beter omdat we dan het regenseizoen voor zijn.
Klopt het dat er rond die tijd in Cairns veel auto's te koop staan of is Cairns daar sowieso geen geschikte stad voor?

In Sydney beginnen is ook een optie al zullen we dan misschien weer terug over dezelfde weg moeten.
Janneke
Reisexpert
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 apr 2007 16:15

Re: 6 maanden (vanaf september) langs oostkust

Bericht door Janneke »

Een auto kopen in Cairns moet lukken. Er zijn genoeg dealers en in de meeste hostels kunnen ze je wel naar de juiste plekken sturen. Kijk ook eens op internet. In Sydney is het vaak wat duurder en bovendien is het zonde om heen en terug langs de oostkust te rijden. Kost bovendien ook erg veel benzine! Dan is een binnenlandse vlucht naar Cairns waarschijnlijk goedkoper. Qua seizoen kun je idd het beste starten in Cairns ook omdat de temperaturen in het noorden dan beter zijn dan in het zuiden. Dan ben je rond de zomer in Sydney/Adelaide.
DebbieJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2012 20:43

Tips en advies 6 maanden Australie

Bericht door DebbieJ »

Hoi allemaal!

Ik wil volgend jaar, alleen, een reis van 6 maanden door Australie maken, daarbij lijkt het me gaaf om ook naar Tasmanie, Nieuw Zeeland, Fiji en Bali te reizen.
Mijn plan is om vanaf nu flink te sparen, (ga terug bij mijn ouders wonen, en werk fulltime) en rond maart/april te vertrekken richting Australie.
Tickets naar andere landen wil ik nu nog niet boeken omdat je natuurlijk nooit weet hoe alles verloopt.

Wie heeft er tips over de beste reistijd?, waar te starten rond maart/april? de verdere route ivm het weer?
Is 6 maanden voldoende? moet ik dingen schrappen?
Ook niet onbelangrijk; aan welk budget moet ik denken? Ik wil ook graag gaan werken in Australie!

Ben benieuwd naar jullie adviezen! Grts Debbie
ketting
Reisexpert
Berichten: 490
Lid geworden op: 11 mar 2010 18:51

Re: Tips en advies 6 maanden Australie

Bericht door ketting »

Ik heb Nieuw-Zeeland, Australie en Bali in een reis van 4 maanden gedaan, zonder te werken. Ik ben begin maart (2009) vertrokken. Ik zou een maand eerder vertrekken en beginnen in Nieuw-Zeeland, daar is het dan nog echt zomer. Daarna naar het zuiden van Australie (Tasmanie), om dat het vanaf april/mei wel wat frisser wordt. Wanneer je Bali aandoet maakt qua reistijd niet zoveel uit. Ik zou het denk ik als laatste doen voordat je naar NL teruggaat. Heb ikzelf niet gedaan, bij mij was het een ongeplande actie vanuit Darwin.

In Nieuw-Zeeland heb je zeker een maand nodig om alle highlights te zien, zonder je te haasten. Voor Bali zou ik twee weken uittrekken. Wat wil je graag zien van Australie? Je zult keuzes moeten maken qua tijd. Je kunt in 6 maanden niet alles zien als je ook gaat werken tussendoor.

Je kunt i.p.v. in februari/maart ook in juni/juli vertekken en dan de reis andersom doen, Dus zuid Australie en NZ als laatste. NZ is gewoon het lekkerst in de Nederlandse winter.
DebbieJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2012 20:43

Re: Tips en advies 6 maanden Australie

Bericht door DebbieJ »

Hey Ketting!

Thanks voor je tips!

Helaas heb ik de mogelijkheid niet om eerder te vertrekken dan eind maart / begin april.
zal eerst een hoop moeten sparen.
Heb veel gelezen over het klimaat etc. en eigenlijk is het niet de ideale tijd om te gaan denk ik..
Ik zou dan van april tm september weg zijn, en dat zijn net de mindere maanden qua weer. Maar goed, dat is niet anders.
Denk jij dat het wel aan te raden is om in die periode te gaan??

Ik heb verder nog niet echt een plan.
maar zou sowieso graag naar ; Great Barrief Reaf, Kakadu National Park,
Whitsunday Islands, Ayers Rock, Blue Mountains, en Fraser Island gaan.
En daarbij wil/moet ik ook nog werken..
Vind het echt heel moeilijk om in te schatten hoeveel tijd je "nodig" hebt, en wat je uitgeeft.
Misschien moet ik Nieuw Zeeland skippen, maar dat zou heel erg sonde zijn.
Het meeste zal ik denk ik reizen met openbaar vervoer. Een auto aanschaffen is een duur grapje.
Eigenlijk wil ik gewoon zo veel mogelijk zien, met een zo klein mogelijk budget, :@

Grts Debbie
anny
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2012 21:04

6 maanden west australie

Bericht door anny »

We willen volgend jaar 6 maanden naar west australie. Eerst 3 maanden vanaf perth naar broome en misschien nog noorderlijker en terug. Daarna 3 maanden naar het zuiden Armedale e.d.en weer terug naar perth.
Wat is de beste reisperiode? We zijn van plan een auto te kopen en later weer te verkopen. Maar de belangrijkste vraag is:
kunnen we vanaf oktober 2012 t/m maart 2014? Of moeten we vroeger? juni t/m december 2013.
anny
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2012 21:04

Re: 6 maanden west australie

Bericht door anny »

Sorry niet Armedale maar Albany .
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: 6 maanden west australie

Bericht door Kims »

Hi,

West-Australie is geweldig mooi en 6 maanden is meer dan genoeg tijd om veel te kunnen zien en ontdekken, super! Er staat best veel informatie zowel onder de reisinformatie als op het forum over WA op deze site.

Als je de tropen in wil, zijn daar de beste maanden tussen mei en september. Zeker niet tussen oktober en maart, zie https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 10786.html. Uberhaupt is het in de zomer ten Noorden van Perth echt heel warm (40+ graden meestal) en dus niet aan te raden om daar te reizen.

Wat je zou kunnen doen, omdat je zoveel tijd hebt, is in juni in Darwin beginnen en zo naar Perth reizen waar je dan bent in de lente. Dan kun je bijvoorbeeld ook de schitterende Kimberleyregio zien wat echt een aanrader is, koop dan wel een 4WD! Dat is uberhaupt een aanrader in WA als je naar verlaten stranden, binnenlanden en natuurgebieden in wil. In het zuidwesten is reizen in de winter geen aanrader, erg koud en nat (met op sommige plekken sneeuw) Daar is het eind lente tot eind herfst erg mooi.

Dus in juni in de tropen beginnen is perfekt en dan richting zomer naar het zuiden, dan reis je mooi met de seizoenen mee. Als je echt alleen in WA wil blijven zou je in Broome kunnen beginnen en dan de Kimberleyregio in gaan voor je naar het zuiden afzakt.

Voor meer info over deze routes, zie ook 4wd-camper-van-t24797.html

Succes met de voorbereidingen!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Francine
Reisexpert
Berichten: 243
Lid geworden op: 08 jun 2010 21:36

Re: 6 maanden west australie

Bericht door Francine »

Niet echt iets aan te vullen op de informatie van Kims. Helemaal gelijk.
En super dat jullie voor WA kiezen. Zo mooi!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast