Hallo,
Mijn naam is Sanne en ik ben van plan eind september naar Australië te gaan. Ik ben al een klein beetje laat met een ticket boeken dus wil nu echt knopen gaan doorhakken! Mijn planning is om te beginnen in Cairns, de oostkust af te reizen en bij Adelaide weer terug te vliegen rond eind december. Wanneer ik tijd heb wil ik nog een binnenlandse vlucht boeken naar Alice Spring. Ik heb een aantal brandende vragen:
1. Ik wil met het openbaar vervoer reizen. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe heb je dit ervaren? Aanrader? En ik kan gewoon in het stadje waar ik ben kilometer passen kopen?
2. Ik zit te twijfelen tussen een werkvisum van een jaar of een toeristenvisum van 3 maanden. En dan zit ik vooral met de vraag; WWOOF lijkt mij wel erg mooi om te doen. Maar liggen deze boerderijen niet erg afgelegen? Kan ik dit bereiken met de bus?
3. En is een werkvisum erg zonde wanneer ik het waarschijnlijk denk niet te gaan gebruiken?
4. Visum aanvragen, dat kan ook nádat ik m'n ticket heb geboekt? Wil namelijk zo snel mogelijk boeken!
Ik hoop dat iemand me kan helpen
Reizen per bus
Re: Reizen per bus
1. Met het openbaar vervoer reizen is in Australië heel makkelijk. Zeker aan de oostkust waar op de drukke trajecten meerdere bussen per dag rijden, die je vaak maar een dagje van tevoren hoeft te boeken. Ik zou geen routepass nemen, omdat je dan echt vastzit aan een route, terwijl je tussendoor mogelijk besluit iets anders te gaan doen. Kilomterpassen zijn handig, maar neem altijd wat minder KM's dan je uiteindelijke planning omdat je soms mensen tegenkomt met wie je een stuk kunt reizen en soms stukken kunt afleggen met andere busmaatschappijen. Een buspas kun je gewoon in Oz kopen. Bij een reisbureau of, net zo makkelijk, via internet in een internetcafé.
2. Voor WWOOF-en heb je niet echt een werkvisum nodig. MAAR; zet niet op je visumaanvraag dat je wilt gaan WWOOF-en. Ze schijnen soms bij de grens nl wel moeilijk te doen (ik ken één verhaal), maar je hoeft er ECHT geen werkvisum voor te hebben. Je kunt maar één keer een werkvisum aanvragen. Je gaat nu relatief kort. Hou het bij een 3 of 6 maand toeristenvisum en ga lekker WWOOF-en
2b. Ik heb nog nooit een WWOOF-adres gehad wat ik niet kon bereiken met een bus. Meestal weten je hosts prima welke bus (en welke maatschappij) je moet nemen om bij hen in de buurt te komen. Zij komen je dan ophalen. WWOOF-en is (vond ik) een geweldige ervaring. Als het je leuk lijkt, moet je dat zeker, zeker doen! Probeer een beetje van te voren te plannen, want sommige adressen zijn erg populair.
3. Ja, een werkvisum is dus zonde als je denkt die niet te gaan gebruiken. Mogelijk wil je over een paar jaar nog wel eens terug. Een werkvisum wordt maar één keer verleend.
4. Volgens mij kun je inderdaad je visum aanvragen nadat je een ticket hebt geboekt. Doe beide wel zo snel mogelijk. Mocht er iets misgaan, dan heb je nog de tijd om dat recht te zetten (ik kreeg ooit een verkeerde naam op het visum en het duurde een week of vier-zes voor dat was rechtgezet...)
Boek gewoon die vliegreis en toeristenvisum en plan daarna verder.
2. Voor WWOOF-en heb je niet echt een werkvisum nodig. MAAR; zet niet op je visumaanvraag dat je wilt gaan WWOOF-en. Ze schijnen soms bij de grens nl wel moeilijk te doen (ik ken één verhaal), maar je hoeft er ECHT geen werkvisum voor te hebben. Je kunt maar één keer een werkvisum aanvragen. Je gaat nu relatief kort. Hou het bij een 3 of 6 maand toeristenvisum en ga lekker WWOOF-en
2b. Ik heb nog nooit een WWOOF-adres gehad wat ik niet kon bereiken met een bus. Meestal weten je hosts prima welke bus (en welke maatschappij) je moet nemen om bij hen in de buurt te komen. Zij komen je dan ophalen. WWOOF-en is (vond ik) een geweldige ervaring. Als het je leuk lijkt, moet je dat zeker, zeker doen! Probeer een beetje van te voren te plannen, want sommige adressen zijn erg populair.
3. Ja, een werkvisum is dus zonde als je denkt die niet te gaan gebruiken. Mogelijk wil je over een paar jaar nog wel eens terug. Een werkvisum wordt maar één keer verleend.
4. Volgens mij kun je inderdaad je visum aanvragen nadat je een ticket hebt geboekt. Doe beide wel zo snel mogelijk. Mocht er iets misgaan, dan heb je nog de tijd om dat recht te zetten (ik kreeg ooit een verkeerde naam op het visum en het duurde een week of vier-zes voor dat was rechtgezet...)
Boek gewoon die vliegreis en toeristenvisum en plan daarna verder.