wanneer woon je ergens?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
bolletjeom
Reisexpert

wanneer woon je ergens?

Bericht door bolletjeom »

Heel veel mensen die in het buitenland hebben gezeten zeggen dat ze ergens "gewoond" hebben.
Las net zelfs iemand die zei: Ik heb 3 weken in Mali gewoond en mijn hart verloren aan het land *_*

Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat is voor jullie het criterium!?
de lengte van de periode? dat je er iets nuttigs hebt gedaan?

ik heb net 5 maanden in Ecuador "gezeten" maar ik zal het geen wonen noemen. Ik heb er spaans gestudeerd, ik heb er gewerkt bij een reisburo en als reisbegeleider en ik heb al die tijd op 1 adres gezeten. Maar omdat ik bij een gastgezin in zat heb ik niet het gevoel dat ik in Ecuador woonde

In zuid-Afrika hebben we een backpackers hostel gerund. Ook 5 maanden. Gek genoeg noem ik dat wel wonen. Daar had ik veel meer contact met de lokale bevolking en in Ecuador veel meer met toeristen. En het werk daar voelde veel meer als een verantwoordelijkheid. En je maakte dat hostel toch een beetje eigen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Re: wanneer woon je ergens?

Bericht door El Niño »

Vooral de lengte vd de periode. Minimaal toch wel 3 maanden. En eigenlijk ook wel met werken of studeren. Dat je je dus eigenlijk geen tourist meer voelt. In Ierland woonde ik 10 maanden. Ik "woonde" op de campus en mijn studentenkamer in NL was opgezegd. Ooit 6 weken in de VS gewerkt (in de buurt van Philladelphia), maar dat kan echt geen wonen noemen. In de weekenden keertje in NY, Philly, Washington kijken, en m'n appartement in NL wachtte alweer op me.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wonen hangt voor mij ook af van de periode dat ik ergens zit, de interactie met de mensen om me heen en hetgeen ik daar doe.

Ik Indonesie heb ik twee keer gewoond, 6 mnd terwijl ik stage liep, en 3 mnd voor vijwilligerswerk. Die laatste periode was mss een beetje kort, maar dusdanig intens dat ik het wel 'wonen' MOET noemen. Lesgeven, nieuwe onderwijs projecten opzetten, maar vooral ook de manier waarop 'mijn familie' met me op ging. Zij zagen we als hun kind/zus, zij zagen met als een Balinees, en ik leefde ook als een van hen. Soms helpen met offertjes vouwen, regelmatig mee naar de tempel, enz. Toen ik een half jaar nadat ik naar NL vertrokken was tijdens mijn vakantie terugkeerde naar het dorp, kreeg ik de vraag van menige buurvrouw: 'Kapan pulang?' Wanneer ben je thuisgekomen?

In Engeland heb ik vorig jaar 4 mnd gewoond. Eigen kamer, hard werken, sociaal netwerk opbouwen. Daarna 2 keer een korte periode teruggeweest (3,5 wkn in dec, en nu zit ik er weer), maar omdat het voor mijn collega's is alsof ik nooit ben weggeweest, voelt dat voor mij ook zo. Alles is zo vertrouwd! Vandaar dat ik vind dat ik nu toch weer in Leeds woon, ookal ben ik er maar voor een paar weken.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

het is mij ook wel eens opgevallen dat mensen wel heel snel zeggen dat ze ergens gewoond hebben.
ik zou in eerste instantie 6 maanden toch echt wel het minimum vinden voordat je kunt zeggen ergens gewoond te hebben.
maar de situatie maakt natuurlijk veel uit. als je op 1 plek zit, leeft en werkt met de mensen aldaar, zoals jenny of bolletje voor 3-5 maanden....ja dan kun je ook het gevoel hebben daar gewoond te hebben. ik denk dus dat het vooral gevoelsmatig is...
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik denk dat de mensen om je heen bepalen of je ergens woont. Als ZIJ vinden dat je deel uit maakt van hun community dan ben je ergens thuis.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Jenny schreef:Ik denk dat de mensen om je heen bepalen of je ergens woont. Als ZIJ vinden dat je deel uit maakt van hun community dan ben je ergens thuis.
Daar zit wat in. In Ierland had ik op een gegeven moment een dermate geloofwaardig Galway accent, dat ik soms NL moest praten om te "bewijzen" dat ik buitenlander was....
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik heb in Budapest gewoond.. ik zat daar een half jaar en voelde mij echt thuis, had een eigen kamer die ik ook echt eigen heb gemaakt.. ik ging daar naar school en heb daar veel mensen leren kennen.. voelde afgelopen zomer ook echt weer als thuis komen ook al was ik er maar heel kort..

3 weken vind ik wel kort om te zeggen wonen.. ook al zou dat heel intens kunnen zijn toch denk ik dat de periode langer moet zijn..
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

hey dit topic had ik helemaal niet gezien. Wel grappig onderwerp eigenlijk.

Voor mij is wonen de intentie hebben om op die plek iets op te bouwen (en dan heb ik het niet over vakantie neukertjes ).
En eigenlijk vind ik het ook wel raar om te zeggen dat je ergens 3 maanden hebt gewoont terwijl je echte (t)huis gewoon in NL op je wacht. Zou zelf zeggen dat je verder ook geen woning meer moet hebben (uitzondering van vakantie woningen dan daargelaten).
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Wonen? Als je ergens je eigen huisvesting (appartementje, huisje, kamer, hutje) hebt.
Of als je ergens minstens 3 maanden zit om te studeren of te werken.
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Als je belasting betaald? Toch zeg ik altijd en overal waar ik ben zodra ik weer naar mn slaapplek/kamer/logeeradres terug wil: gaan we naar huis?
jmksprangers
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door jmksprangers »

ik heb een half jaar in Kopenhagen gewoond. Ik studeerde daar en heb daar een half jaar op een studentenkamer "gewoond". Ik had daar ook gewoon een bijbaantje en was ook officieel ingeschreven. Ik moest bij het Gemeentehuis me laten inschrijven als bewoner en na dat half jaar moest ik me weer uitschrijven. Verder deed ik daar aan sport en heb ik een sociaal leven opgebouwd met de lokale bevolking. Ik noem het daarom ook echt wonen.

Ik denk dat iedereen zelf die criteria kan zeggen. Het is een gevoel dat jezelf hebt. Het maakt niet uit wat andere ervan zeggen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

jaydee schreef:Voor mij is wonen de intentie hebben om op die plek iets op te bouwen (en dan heb ik het niet over vakantie neukertjes ).
Hoe zit het dan met die 2 jaar dat we in Enschede woonden maar al wisten dat we na de reis er niet terug gingen komen. Heb ik dan niet in Enschede gewoond?? was ik thuisloos ;( ;( :?
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

Tikva schreef:
jaydee schreef:Voor mij is wonen de intentie hebben om op die plek iets op te bouwen (en dan heb ik het niet over vakantie neukertjes ).
Hoe zit het dan met die 2 jaar dat we in Enschede woonden maar al wisten dat we na de reis er niet terug gingen komen. Heb ik dan niet in Enschede gewoond?? was ik thuisloos ;( ;( :?
hmmm er zat dus toch een valkuil in mijn verhaal :P
ArdaKroesen
Vakantieganger

Bericht door ArdaKroesen »

Voor mijn is het een combinatie van een eigen woonruimte (huur of hoophuis/kamer), de duur (weet niet precies wanneer het begint, maar 3 weken is zeker te kort ;) ) en wat je daar doet. Werken of studeren bijvoorbeeld (al is er vast nog wel iets anders te bedenken..)

ook vond ik de mening van mensen om je heen wel een goede, als de buurt waar je verblijft of veel mee omgaat vind dat je er echt bij hoort... hoewel dit in sommige landen misschien ook wel heel erg moeilijk kan zijn...
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

De plekken waar ik een eigen kamer had en post ontving waren voor mij wonen. 4 maanden stage in Frankrijk, 3 maanden voor studie in Tanzania. Alle overige plaatsen waren in het kader van rondreizen, en zijn voor mij geen wonen, ook al wordt het wel 'thuis' en 'ik ga naar huis' genoemd. Nu ga ik naar Nepal een maand in een klooster 'zitten', en dat vind ik dan ook weer geen wonen. Misschien omdat ik er geen post onvang? ;)
Plaats reactie