Rondreis India van 4 weken

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Tom83
Reiziger
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:42
Locatie: Nederland

Rondreis India van 4 weken

Bericht door Tom83 »

Hallo mede-backpackers,

Ik heb al het één en ander gelezen over India, en over de plekken die je er kunt/moet/mag gaan bezoeken. Ik heb ongeveer 4 weken de tijd om (een gedeelte van) dit land te gaan verkennen en ik ben benieuwd naar jullie reiservaringen. Wat zijn de mooiste plekken geweest die je hier hebt bezocht, wat zijn aanraders? Hoe gemakkelijk reis je met het openbaar vervoer? Is oktober wel een goede reismaand voor India? Wat kun je eigenlijk in 4 weken bezoeken, aannemend dat je niet continue wilt rennen?

Nou, ik hoop dat jullie mij wat extra dingen kunnen vertellen over dit land!

Groetjes Tom
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik ben zelf net iets minder dan 4 weken in India geweest.

Rondje gemaakt vanaf de grens in nepal. Varanasi, Khajuraho, Gwalior, Agra, Jaipur, Pushkar, Jodphur, Jasailmer en Delhi. Dat was in die tijd goed te doen. Varanasi moet je naar toe maar het beste zo kort mogelijk want het is de vieste en meeste oplichters stad die we tegen zijn gekomen. Khajuraho is eigenlijk een klein dorpje niet te missen ook om ff uit de steden sfeer te zijn, zit ook een mooi NP in de buurt. Fort in Jodphur vond ik het mooist van de vele forten en de Taj Mahal is echt geweldig, slapen in de woestijn in Jasailmer is ook erg bijzonder. Maar 2 dagen op een kameel is echter meer dan genoeg voor je kont, ga ook niet voor de woestijn want die stelt weinig voor.

Wat betreft het OV dat is er wel maar bussen en treinen gaan gewoon erg traag, daarnaast zijn de afstanden tussen steden dusdandig dat je meeste van de ene naar de andere plek toch zeker 6-8 uur moet rekenen. Veel mensen zweren bij de nachttrein. Wij hadden slechte ervaringen (altijd vertraging) en hoorde ook hele slechte ervaringen ( meer dan 12 uur vertraging etc) dus daarna vooral met de bus gereisd. Die zijn krap maar goedkoop, je hoeft niet te reserveren en ze vertrekken heel vaak.

Om eerlijk te zijn ben ik echt heel blij dat ik als onderdeel van een wereldreis wat van India heb gezien en niet als gewone vakantie. Ik zou namelijk compleet gebaald hebben van mijn vakantie. India is geeeeeeen relaxed land, en al het vuil, bedelaars en de lange reisafstanden kosten echt heel veel energie.

Het is ook wel weer heel bijzonder en de kleurrijke mensen en vele bijzondere bouwwereken ben ik nog nergens zoveel tegen gekomen.

Als je er toch heen gaat voor een vakantie zou ik zorgen dat ik uitgerust vertrekt en thuis nog wat tijd heb om bij te komen voordat je weer aan het werk moet. Reserveer ook zeker wat geld om je af en toe wat luxe te gunnen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert
Berichten: 661
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:48
Locatie: utrecht

Bericht door tom »

hoi tikva,

ik ga ongeveer t zelfde stukje india als jij doen, kom ook binnen vanuit nepal en heb ook 3 a 4 weken de tijd.

maarrrrr... heb jij niet veel te veel gezien in zo'n korte tijd?
ik dacht zelf aan varanassi, agra, jaipur, pushkar en delhi.
is het wel te doen om zelfs jaisalmer erbij te pakken??

ik ga het allemaal daar wel zien hoe de route uitpakt en hoeveel tijd ik kwijt ben maar ben benieuwd hoe jij zoveel plekken ervaren hebt.
(ik hou zelf van heel rustig de tijd nemen om van alles te zien)
amassakoul
tom
Reisexpert
Berichten: 661
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:48
Locatie: utrecht

Bericht door tom »

ik ben een andere tom trouwens :wink:
amassakoul
Tom83
Reiziger
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:42
Locatie: Nederland

Bericht door Tom83 »

Hoi allemaal,

Dus in principe zou je qua tijd het Noorden redelijk kunnen doen. Bij mij zal het alleen waarschijnlijk wel een rondreis gaan worden, met begin en einde in Delhi. Heeft er iemand misschien info over wat de extra bijkomende kosten ongeveer zijn van twee enkele reizen (om zo dus weer geen rondreis te maken). En zijn er mensen die andere hoogtepunten hebben, wellicht iemand die het Zuiden heeft verkend en daar heel erg blij van is geworden?..

Groetjes Tom
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1505
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya »

't Zelfde gedaan als Tikva, maar dan Delhi als begin en eindpunt.
Varanasi was zo fascinerend dat ik er langer ben gebleven dan bedoeld.
En alhoewel Jaisalmer heeeeelemaal aan de andere kant ligt, gaat dat best op 4 weken tijd (en zo'n mooie stad móet je gezien hebben).

Have fun!

Ps: dit gedeelte noemt men niet 'het noorden' want dat is het himalaya gedeelte.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Hoi Tom,

Of we niet te veel hebben gedaan. Zelf vind ik van niet we hadden vergeleken bij andere mensen een gemiddeld tempo.

In Khajuraho, Puskhar en Jodphur hebben we langer de tijd genomen dan we "nodig" hadden om te site seeing. Dus in totaal hadden we 5 dagen waarop we niets deden. (Behalve dag boekjes lezen en zwemmen in een duur hotel.). Ik voelde me dan ook niet echt gehaast, maar dan kan ook wel komen omdat ik wel hield van de busdaagjes een beetje lekker lezen en naar buiten kijken.

Helaas is het ook niet zo dat er zoveel te doen is dat je ergens een week kunt blijven.

Voorbeeldje: Agra, 6.00 in de ochtend naar de Taj, 9.00 ontbijten + relaxen, 14.00 naar het rode fort, rond 17.00 uur naar de andere kant van de rivier voor de zonsondergang met de Taj. Dan in 1 dag niet eens gehaaste dag klaar. Als je echt langer wil blijven kan je nog wel een dagje vullen met de baby taj etc maar langer?

Je kunt in India trouwens erg goedkoop (ryanair tarieven) binnenlandse vluchten maken (helaas niet vanaf Jasailmer).

Ik zou gewoon zeggen ga erheen en besluit te plekke hoe lang je ergens wil blijven. Al zou ik wel zeker tijd maken voor Khajuraho meer nog dan voor Jasailmer.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
AroundJe
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2013 14:50

Reisroute India 4-5 weken december

Bericht door AroundJe »

In december/januari wil ik 4 of 5 door het Noorden van India reizen. Het liefst zoveel mogelijk mooie en authentieke plaatsen.
Op basis van forumtopics heb ik me ingelezen.

De vragen die ik op dit moment heb is:
- Starten / terugvlucht vanuit Delhi / /Mumbai of een andere stad - wat is het handigst hierin?
- Wat vinden jullie van onderstaande route op hoofdlijnen. Welke steden zouden jullie nog toevoegen of juist wijzigen in het kader van deze reis?
  • Delhi (aankomst)
    Udaipur
    Pushkar
    Jodhpur
    Jaisalmer
    Jaipur
    Ranthambhore National Park
    Agra
    Orchha
    Khajuraho
    Varanasi
    Bodgaya
    Delhi (vertrek)
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Re: Reisroute India 4-5 weken december

Bericht door ubiytsa »

Ik zou niets veranderen aan je route. Prachtige steden en ik denk dat het qua tijd ook wel moet lukken zonder teveel te missen.

Hou Delhi ook aan als begin en eind.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1505
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Re: Reisroute India 4-5 weken december

Bericht door kohraya »

Je route bij de eerste helft zorgt voor wat zinloos heen en weer gereis.
Je zou vanuit Delhi kunnen beginnen met Bikaner en zo naar Jaisalmer.
Vanuit Jaisalmer met enkele tussenstops (Jain tempels, duizenden kraanvogels) naar Jodhpur en dan Udaipur.
Vanaf daar zou je naar Pushkar kunnen gaan, maar dat vind ik te toeristisch. Via het minder toeristische maar imposante Bundi kan je even snel naar Jaipur.
Op deze manier moet je nergens een traject hen en weer doen en volg je gewoon een lus.
Als je naar Varanasi wil, kan je natuurlijk niet anders dan heen en weer gaan. Maar tussen Agra en Varanasi heb ik niets gedaan en kan ik ook geen tips geven.
AroundJe
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2013 14:50

Re: Reisroute India 4-5 weken december

Bericht door AroundJe »

kohraya schreef:Je route bij de eerste helft zorgt voor wat zinloos heen en weer gereis.
Je zou vanuit Delhi kunnen beginnen met Bikaner en zo naar Jaisalmer.
Vanuit Jaisalmer met enkele tussenstops (Jain tempels, duizenden kraanvogels) naar Jodhpur en dan Udaipur.
Vanaf daar zou je naar Pushkar kunnen gaan, maar dat vind ik te toeristisch. Via het minder toeristische maar imposante Bundi kan je even snel naar Jaipur.
Op deze manier moet je nergens een traject hen en weer doen en volg je gewoon een lus.
Als je naar Varanasi wil, kan je natuurlijk niet anders dan heen en weer gaan. Maar tussen Agra en Varanasi heb ik niets gedaan en kan ik ook geen tips geven.
Dank voor de tips! Dan is dit een betere routing wellicht?

Delhi (aankomst)
Bikaner
Jaisalmer
Jodhpur
Udairpur
Pushkar / Bundi
Jaipur
Agra
Orchha
Khajuraho
Varanasi
Bodgaya
Delhi (vertrek)

- Heeft iemand hierover nog tips of mooie toevoegingen van steden, plaatsen of dingen om te doen? Ik heb ongeveer 4.5 week
- Is het aan te raden te eindigen in Delhi of bijvoorbeeld toch nog naar Mumbai te gaan of een andere plaats?
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1505
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Re: Reisroute India 4-5 weken december

Bericht door kohraya »

Mumbai ligt echt uit de richting indien je enkel de steden in jouw lijstje wil doen.
Meestal is een retourtje Delhi ook goedkoper.
Tenzij je zou willen eindigen met een strand, zou ik het lijstje laten zoals het is.
4 à 5 weken vind ik daarbij een flexibel tijdsbestek.
wim van brink
Wereldreiziger
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 feb 2012 17:33

Re: Reisroute India 4-5 weken december

Bericht door wim van brink »

Mumbai is een fascinerende stad maar die kan je beter doen als je reis om de zuidpunt van India gaat doen. Via Cochin, Tamil Nadu, Madras en nog wat tussenliggende steden naar Kolkutta. Het andere India. Wij hadden de tijd en hebben er 7 weken over gedaan met bus trein en 1 binnenlandse vlucht. De route die je nu gaat doen is prima. Denk dat je met zoveel weken ook nog wel een weekje Nepal mee kan pakken. Uiteraard is de uitgestippelde route toeristisch op vele plaatsen, maar dat is onontkoombaar. Zou je voor sommige bezienswaardigheden zoals de Taj Mahal aanraden heel vroeg je bed uit te komen, zodat je bij het opkomend licht voor de meute uit alles goed kan bekijken. Geld ook voor Varanasi waar je bij zonsopkomst ogen tekort komt. O ja, pas op met foto's maken van de lijkverbranding in Varanasi. Daar lopen hele vervelende mannetjes rond die je proberen veel geld uit de zak te kloppen. India is fascinerend, maar bedenk dat er maar een plaats is waar je echt tot rust komt en dat is je hotelkamer. Druk, druk, druk en hoe leuk het is dat mensen belangstelling voor je hebben, na tien keer verteld te hebben waar je vandaan komt, wat je salaris, beroep, vriend, vriendin, kinderen enz. is of zijn, wordt het tijd om je even af te zonderen. In Chocin er aan gedacht om zo'n nummertjes automaat, die ze in winkels kennen, neer te zetten zodat iedereen keurig op nummer zijn vragen kan stellen. Desondanks of dankzij al deze toestanden inmiddels vier keer voor lange tijd in India geweest. Het blijft boeien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten