Vakantie bestemming gezocht!

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Gebruikersavatar
Anne
Wereldreiziger
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 aug 2004 00:00

Vakantie bestemming gezocht!

Bericht door Anne »

Hi allemaal,

Ik ben druk bezig met bedenken waar ik komende zomer heen wil. De planning is drie weken (meer vrij kan ik helaas niet krijgen!) en waarheen maakt niet eens zoveel uit.

Heeft iemand een leuke tip voor een bestemming? Ik wil inclusief ticket niet meer dan 1500 euro kwijt zijn voor die drie weekjes.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Anne
tom
Reisexpert
Berichten: 661
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:48
Locatie: utrecht

Bericht door tom »

tja, eindeloze mogelijkheden natuurlijk als t je niet uitmaakt..

ik ben met precies t zelfde budget en ook drie weken de tijd naar marokko geweest. kan ik zeker aanraden, het land kan aan al je behoeften voldoen,
of je nou gaat voor cultuur, natuur of lui aan t strand wil liggen.

lukt prima met 1500 euro (maar ik ben dan niet naar bijv. casablanca geweest en ver uit de buurt van disco/strand gebleven) en in drie weken kan je best wat leuke dingen zien.
amassakoul
Gebruikersavatar
Anne
Wereldreiziger
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 aug 2004 00:00

Bericht door Anne »

Is het reizen met openbaar vervoer enzo daar een beetje te doen?

En wie heeft er nog meer leuke ideeen?

Groetjes Anne
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom »

das grappig want ik had er even over na zitten denken en dacht ook aan Marokko maar heb er zelf dus geen ervaring mee.

Azie ligt nogal voor de hand. Volgens mij ben je daar al eens geweest.
Maar wanneer je voor 500 euro vliegt op Bangkok dan kan je letterlijk voor 1 a 2 tientjes een ticket bijboeken met airasia naar bijvoorbeeld Vietnam, of Borneo.
En die landen kan ik beide aanraden. of overland naar Laos of Combodia.

ikzelf zou graag nog eens gaan kijken in het gebied van het voormalige joegoslavie. volgens mij kan dat ook nog wel op een budget.
of een megagoedkope hotel+ticket naar Turkije en dan geen gebruik maken van dat hotel maar de binnenlanden in trekken. schijnt ook heel mooi te zijn. Je kunt er meerdaagse wandelingen doen, las ik ooit ergens.

Tjechie is ook leuk om doorheen te reizen in de zomer. en redelijk betaalbaar. 80 euro om te vliegen.
en polen? voor 50 euro ben je er al (september)

speel eens op www.skyscanner.net
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Met 3 weken 1500 euro heb je wel heel veel mogelijkheden. Je moet toch wat meer tips geven wat je leuk vindt..

bijvoorbeeld:
- Egypte, 1 weekje strand en duiken en 2 weken cultuur. (tip boek een package tour 1 wk en vraag om een later terugvlucht ben je goedkoper uit dan een losse vlucht).
- Vliegen op Istanbul en dan een rondje Bulgarije.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Gebruikersavatar
Anne
Wereldreiziger
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 aug 2004 00:00

Bericht door Anne »

Tja, wat ik leuk vind... In ieder geval cultuur en natuur snuiven, en niet te veel georganiseerd. Egypte, Tsjechie en Polen ben ik al geweest dus die vallen af, maar misschien is Marokko wel wat.

Laos of Maleisie heb ik ook overwogen maar aangezien ik door mijn werk aan de schoolvakanties gebonden ben (grrr) zit ik daar ook aan dure tickets vast. Via LTU is een ticket BKK in juli/augustus al meer dan 800 euro, en dan moet ik nog een vlucht naar Laos of Maleisie hebben en dan wordt het wel weer een duur grapje.

Daarom zoek ik een land wat net wat dichterbij ligt maar toch nog redelijk onbekend en niet te toeristisch is.

Hoe is het openbaar vervoer in Marokko? En hostels enzo? En hoe vlieg ik daar goedkoop heen?

Groetjes Anne
tom
Reisexpert
Berichten: 661
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:48
Locatie: utrecht

Bericht door tom »

ik ben met de trein naar marokko gegaan, was toen (2006) nog mogelijk en dus goedkoop met interrail maar nu niet meer volgens mij.....en dan kom je vliegend waarschijnlijk goedkoper uit.

ik zou vliegen op marrakech (moet je zeker niet meer dan 250,- kosten), vandaar uit kan je alle kanten op.

je kan bijvoorbeeld naast marrakech ook andere koningssteden bezoeken (fes, meknes) en lekker verdwalen in middeleeuwse medinas
of je zoekt de sahara op, of je gaat de atlas in (berberdorpjes).

openbaar vervoer was naar mijn ervaring prima. ik ben vooral met de trein door het land gegaan en dat betekent echt prachtige uitzichten en een sociale gebeurtenis, marrokanen zijn echt heel gezellig.

treinen waren redelijk schoon en over het algemeen op tijd.
voor kleinere ritjes zijn taxis ook een goeie optie, al zou je soms willen dat ze verkeersregels hadden ( ik probeerde een paar keer mijn gordel om te doen maar de chauffeur sloeg hem steeds weg, "no no, not in morrocco" :lol:
voor taxiprijzen wel onderhandelen.

hotelletjes zijn erg verschillend. wij betaalden gemiddeld 10/15 euro voor een tweepersoonskamer. wij zaten een keer in een schone, bijna luxe kamer, heerlijke bedden en eigen badkamer maar niks aan.
een andere kamer zat midden in de medina (oude binnenstad) gedeelde smerige douche, niet kunnen slapen (blijkbaar verzamelden alle marokkaanse mannen zich snachts onder ons raam om te de hele nacht te schreeuwen) en belachelijk heet, maarrr superleuk, gezellig en de meest vriendelijke mensen ooit.

tip is dus> kijk even rond en maak vooral een praatje met de eigenaars.

ik kan t echt aanraden, je hebt natuurlijk veel touts maar als je daardoorheen prikt en contact met mensen maakt zijn ze echt ongelooflijk behulpzaam/gastvrij en gezellig.
de sfeer in oude steden is geweldig en t landschap prachtig.

ik moet wel zeggen dat ik best wel wat reizigers sprak die t juist vreselijk vonden en te veel last hadden van de touts..... is denk ik hoe je er zelf mee omgaat
amassakoul
Gebruikersavatar
Anne
Wereldreiziger
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 aug 2004 00:00

Bericht door Anne »

Hoi Tom,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Hier kan ik wat mee, ik ga meteen eens rondkijken voor tickets ed! Nog plekken die ik daar echt niet mag missen?

Groetjes Anne
Gebruikersavatar
Anne
Wereldreiziger
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 aug 2004 00:00

Bericht door Anne »

Owja, wat voor dagbudget moet je ongeveer rekenen voor Marokko?
Ik wil in drie weken veel zien en doen maar stappen en zo dat hoeft van mij niet zo, dat doe ik thuis wel :D

Dus meer voor de basics: overnachten, vervoer, entree etc.
tom
Reisexpert
Berichten: 661
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:48
Locatie: utrecht

Bericht door tom »

ik rekende als dagbudget 20 euro en had na de vakantie geld over.

reken ongeveer 10 euro voor overnachten (met zn tween is dat natuurlijk goedkoper maar ook alleen zal je wel vaak goekoper uitkomen.)

voor in totaal 5 euro kun je heerlijk ontbijten, lunchen en avondeten.
onze ervaring> hoe kleiner het restaurant (lees: man met pan en twee tafeltjes) hoe leuker en vaak ook lekkerder.
je kunt iets duurder uitkomen als je zoals ik verslaafd raakt aan de muntthee (alhoewel je dit ook vaak gratis krijgt, net zoals koekjes, fruit e.d. kwestie van kletsen met de locals)

alcohol is niet te koop (tenzij je in duurdere hotels slaapt) maar wel te krijgen. ze zullen eerst vragen of je niet liever hasjies wilt(dat is schijnbaar geen probleem :) ) maar als je even doorvraagt mag je mee naar de keuken/huiskamer en ga je met de marokkaanse opa's aan het bier.

transport is niet duur, voor taxis stevig onderhandelen.

echt niet missen: de medina van fes. middeleeuwse straatjes, duizend geuren en kleuren en verdwalen.
amassakoul
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom »

ik heb ooit gelezen dat je veel goedkoper vliegt op Marokko wanneer je eerst even ryanairt naar Spanje. Madrid ofzo.

Verder is er ook zoiets als eurolines bussen. die gaan ook vanaf Madrid incl ferry. was ook best te doen qua prijs. ik heb hier naar gekeken afgelopen mei. maar mijn geheugen laat me nu even in de steek


aha...ik vond dit:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si566.html
Maar het kàn goedkoper: Met Easy Jet vlieg je vanaf Madrid namelijk al vanaf € 58 retour naar Marrakech. Combineer die vlucht met een retourtje Madrid vanaf Eindhoven met Ryanair voor 62 euro en je vliegt in totaal voor 120 euro naar Marrakech. Of te wel 70 euro per persoon goedkoper dan met British Airways.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Gebruikersavatar
Anne
Wereldreiziger
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 aug 2004 00:00

Bericht door Anne »

Wow, 20 euro per dag is echt goed te doen, ik had verwacht veel meer kwijt te zijn... Heb je dan de meest crappy kamers gehad of was het allemaal wel ok? Niet dat ik luxe wil hoor, maar een kamer die je fatsoenlijk kunt afsluiten en waar je een beetje kunt douchen zonder allerlei inheemse diersoorten tegen te komen is toch wel prettig.

Het klinkt zo allemaal erg goed! Goedkope vliegtickets had ik idd al gevonden via Ryanair, ook weer mooi meegenomen!

Dan nog een vraagje over de veiligheid. Kun je als tourist een beetje normaal over straat lopen (en af en toe een foto maken met een dure camera) zonder gelijk overvallen te worden? In Brazilie hadden we op sommige plaatsen bijvoorbeeld nogal het gevoel dat iedereen je wil beroven, wat uiteindelijk ook gebeurde :shock:

Het zal allemaal wel meevallen, maar ik ben er toch benieuwd naar.

Groetjes Anne
Rammstein83
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2008 19:56
Locatie: Made

Bericht door Rammstein83 »

Qua veiligheid is Marokko wel in orde denk ik, ik ben er nu 2 keer geweest en rond gereden met de auto. Eerste keer midden / zuid Marokko (start agadir tot aan de sahara; grens algerije en door naar marakesh, essaouira en agadir), Echt een top vakantie en superveilig, hardstikke mooi om door het atlasgebergte te rijden. Je komt dan door veel kleine plaatsen waar de mensen enorm behulpzaam zijn!
De tweede keer ook met de auto langs alle koningssteden, in de steden moet je dan soms toch wel iets alerter zijn hoor! m'n maat was gerold van z'n geld in de smalle straatjes in Casablanca. In de andere steden geen problemen verder gehad..

idd. via ryanair kan je tegenwoordig goedkoop naar marakesh vliegen!

Als je een goedkope ticket kan regelen voor Cuba, is 3 weken Cuba ook wel een leuke optie! Heb ik 2 jaar terug gedaan, 23 dagen op Cuba rond gereisd. gemiddelde kamer voor 2 pers. (casa particulares = bij de mensen thuis overnachten) is denk ik zo'n 12-14 euro.
tom
Reisexpert
Berichten: 661
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:48
Locatie: utrecht

Bericht door tom »

kamers waren opzich prima, afsluiten geen probleem. voor schone wc/douche die werkt moet je wel ietsje meer betalen.

mensen zullen je wel lastig vallen, het lijkt af en toe alsof iedereen je iets wilt verkopen of naar een hotel wilt brengen. dit kan je erg gaan irriteren maar thats it. geen onveilig gevoel ofzo.
ook die irritatie kun je voorkomen, met begrip voor de mensen en een geduldige glimlach kom je een heel eind.

heb me slechts één keer onveilig gevoeld.
we waren verdwaald en in een of ander ghetto achtige buurt terecht gekomen. in de verste verte geen toerist en veel wantrouwende blikken vanuit portiekjes.
uiteindelijk werden we nog wel met tomaten bekogeld door wat kinderen maar geen echt onveilige situatie.

ik weet niet of je alleen reist als meisje? dan zou ik me wel bescheiden kleden, niet overdrijven hoor, maar wel bedekte benen/schouders.
levert je iets minder vieze blikken en wat meer respect op.
amassakoul
Rammstein83
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2008 19:56
Locatie: Made

Bericht door Rammstein83 »

hehe, dat klopt zeker Tom. Op een gegeven moment heb je het helemaal gehad met die mocro's :D Iedereen wil je soms opeens de weg wel even wijzen, helemaal kinderen. Die doen het graag en vragen uiteraard om een Dirham.. Om niet vrolijk op straat even geld te gaan uitdelen neem ik voor zoiets snoepjes, pennen, zeepjes etc. mee om het uit te delen als je van een horde kinderen af moet :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten