Rondreis Groot-Brittannië

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
FrankE

Rondreis Groot-Brittannië

Bericht door FrankE »

Hoi mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben 19 jaar en vertrek op 12 september a.s. voor vijf maanden naar Groot-Brittannië. Ik maak een reis door Engeland, Schotland en Wales waarbij ik de steden Londen, Newcastle, Edinburgh, Glasgow, Manchester, Liverpool, Cardiff en Birmingham bezoek.

Hierbij wat informatie:
- Het is m'n eerste reis.
- Ik reis per trein van Amsterdam naar Londen.
- Ik boek voor de eerste twee weken een hostel in Londen.
- De rest boek ik ter plekke, zowel online als bij het hostel zelf.
- Ik reis low-budget. Mijn budget reikt tot €7.500.
- Reizen doe ik per openbaar vervoer.
- Ik neem een laptop mee, want als freelancer en student heb ik nog wat klusjes gedurende mijn reis.

Ik heb een paar vragen waar jullie me mogelijk mee kunnen helpen.

Vragen:
- Welke rugzak raden jullie me aan voor een reis van vijf maanden?
- Wat zijn jullie ervaringen met het opbergen van je spullen in een hostel? Kan je tas of in ieder geval een deel ervan achter slot en grendel als je er niet bent? En zo ja, wat kost dat gemiddeld? Ik heb een dure laptop en ik wil niet dat die gestolen wordt.
- Is het een noodzaak om een creditcard te hebben voor het boeken van hostels?
- Hoe kom je aan goedkoop voedsel? Fastfoodketens vallen af.
- Wat zijn jullie ervaringen met het wassen van kleren?
- Hebben kamers in hostels genoeg stopcontacten om laptop en telefoon op te laden? Ik weet overigens dat ze daar andere stopcontacten hebben dan wij in Nederland kennen.
- Iemand nog tips voor m'n reis? Wat mag ik niet missen? Wat moet ik vermijden?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Erik
Site Admin

Re: Rondreis Groot-Brittannië

Bericht door Erik »

Welkom op het forum! Je hebt een hele mooie reis voor de boeg zo te zien. Wanneer je niet wilt dat je laptop niet gestolen wordt kun je deze het beste niet meenemen. (klinkt lullig maar het is wel zo :P ). Een creditcard kan handig zijn voor boekingen via internet maar volgens mij kun je ook in Groot Brittanië wel zonder. In Londen viel het me op dat het lastig was om aan goed en goedkoop voedsel te komen, buiten de supermarkt om.

Heb je de reisinformatie van Groot Brittanië algezien en de informatie over londen?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Frank ten E. schreef: - Is het een noodzaak om een creditcard te hebben voor het boeken van hostels?
De meeste hostels kun je niet vooraf reserveren zonder CC. Dus ja, een CC is wel handig!

UK en goedkoop zijn twee dingen die niet zo heel goed samen gaan, de voedselprijzen liggen hoger dan in NL. Er zijn wel Megamarkets met koopjes, maar die liggen vaak een paar mijl uit de stad en ze zijn niet toegankelijk met het OV. Bovendien vraag ik me af of een backpacker daadwerkelijk met 5 kg rijst en 2 kg kip wil slepen _O-

Tesco's en de Morison hebben vaak salades en magnetronmaaltijden. Hoe goedkoper de maaltijd, hoe meer vet en zout. Maar het is mogelijk om 2 dagen pasta voor 4-5 pond te scoren. Maaltijden die beter zijn, zijn duurder. Reken dan op 4-6 pond voor een dag. De Morison heeft overigens hele lekkere maaltijdsoepen. Ik weet de prijs niet meer, maar die zijn echt goed! Met name de carrot-ginger soup.

Bij Indische restaurant kun je soms voor 8-10 pond eten.

Andere optie is pubfood. Het assortiment verschil van pub tot pub, en de prijs uiteraard ook. Reken op ongeveer 6-7 pond voor een burger met patat. Een pie is iets duurder. De duurste maaltijden in een pub kosten zelden meer dan 15 pond.

Wagamama heeft Japans eten vanaf 10 pond. De duurste gerechten zijn ongeveer 15 pond, maar je dinner wordt duurder als je je volstopt met smakelijke sitedishes. (Op de website van de keten kun je vinden in welke plaatsen ze zitten.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Een vriendin van me heeft een rondreis gedaan van 5 weken door de UK. Ze heeft ook goede ervaringen met guesthouses. Ze had soms behoefte om even alleen een kamer te hebbenen het scheelde niet altijd veel met een hostel! Ik ben zelf een weekje met haar meegeweest naar Edinburgh en de Isle Of Skye.

- Welke rugzak raden jullie me aan voor een reis van vijf maanden?
Ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar een goede backpack waarbij je rekening moet houden met dat jij er mee moet rondzeulen. Ik heb zelf hier even de afmetingen van mijn backpack niet bij de hand :$

- Wat zijn jullie ervaringen met het opbergen van je spullen in een hostel? Kan je tas of in ieder geval een deel ervan achter slot en grendel als je er niet bent? En zo ja, wat kost dat gemiddeld? Ik heb een dure laptop en ik wil niet dat die gestolen wordt.

Ik heb zelf 3 weken door Polen gereisd met een laptop. Ik heb altijd hostels met kluisjes gehad. Let op dat je soms een eigen slotje nodig moet hebt. Ik heb een padlock met cijferslot gehaald bij de perry sport.

- Is het een noodzaak om een creditcard te hebben voor het boeken van hostels?

Lijkt me zeer handig want online is het vaak verplicht bij het boeken.

Waar wij goedkoop voedsel vandaan wisten te halen? http://www.jdwetherspoon.co.uk/ ! Zoek naar pubs met dit menu, daar kan je soms voor 4 pond al een heerlijke maaltijd eten! Verder at die vriendin salades van de Tesco of kocht ze daar opwarmmaaltijden.

- Wat zijn jullie ervaringen met het wassen van kleren?

In UK geen ervaring mee. Vriendin van me had er goede ervaringen mee, kwam niets tekort bij haar reis door de UK, had wel opgelet of er hostels waren met wasmachine.

- Hebben kamers in hostels genoeg stopcontacten om laptop en telefoon op te laden? Ik weet overigens dat ze daar andere stopcontacten hebben dan wij in Nederland kennen.

Neem je een wereldstekker mee? Niet vergeten! Meestal hebben ze voldoende stopcontacten.

- Iemand nog tips voor m'n reis? Wat mag ik niet missen? Wat moet ik vermijden?

Heb je een Britrail pas oid? Besef dat de treinen in de UK duurder worden naarmate je dichterbij je vertrekdatum komt! Dus misschien is het goed hier rekening mee te houden.

Ik ben zelf vorig jaar naar Nottingham geweest. Daar heb je o.a. Sherwood Forest, Robin Hood Castle en wat leuke musea. Ik verbleef zelf in het Igloo hostel. Zeker een aanrader en erg gezellig hostel! Let op dat ze soms snel vol kunnen zitten. Er is een artikel over Nottingham te vinden bij reisinformatie. Zie hier.

Verder heb ik in Edinburgh een boottocht gedaan door de Fifth of Forth en Incholm Island: http://www.forthtours.com/ vond ik erg leuk want we zagen zeehondjes onderweg! Bustours zijn ook een aanrader (http://www.edinburghtour.com/). Zo kom je heel makkelijk bij allerlei bezienswaardigheden en vond het een leuke manier om Edinburg te leren kennen.. Deze bussen zaten destijds bij het kaartje voor de ForthTours inbegrepen. Hij was 24 uur geldig. Volgens mij heb je meerdere varianten en kan je ook voor alleen de bustours een kaartje kopen. Tip: Doe ook een wandeling in de avond naar St. Arthurs Seat. Prachtige zonsondergang kan je daar zien.

Ook ben ik naar de Isle Of Skye geweest. Bij de reisinformatie is ook een artikel hierover te vinden. Je kan daar met het openbaar vervoer komen maar dat heb ik zelf niet gedaan. Ik ben met deze tour van Rabbies meegeweest. het is wel wat aan de dure kant maar zeer de moeite waard omdat je met een minibus gaat. Accommodatie kun je erbij boeken en zelf aangeven wat voor soort accommodatie (hostel, B&B of hotel).

Als je nog meer vragen hebt, laat het maar weten! Ik ben zelf dus in Edinburgh, Londen, Nottingham en Isle of Skye geweest :)
FrankE

Bericht door FrankE »

Bedankt voor jullie reacties. Echt top. Hier kan ik wat mee.
Wanneer je niet wilt dat je laptop niet gestolen wordt kun je deze het beste niet meenemen. (klinkt lullig maar het is wel zo)
Ik begrijp je reactie, maar voor het werk dat ik als freelancer doe, heb ik echt een laptop (en internet) nodig. Zoals ik aangaf, financier ik een deel van mijn reis met geld dat ik vanuit daar verdien.
Ik heb zelf 3 weken door Polen gereisd met een laptop. Ik heb altijd hostels met kluisjes gehad. Let op dat je soms een eigen slotje nodig moet hebt. Ik heb een padlock met cijferslot gehaald bij de perry sport.
Niet zozeer een vraag aan jou, maar een algemene vraag: wat als je een hostel hebt zonder kluisjes? Het lijkt me niet praktisch altijd een tas bij je te hebben. Ook als het maar een kleine tas is met waardevolle inhoud. Zo'n padlock met cijferslot lijkt me uitermate handig. Bedankt.
Neem je een wereldstekker mee? Niet vergeten! Meestal hebben ze voldoende stopcontacten.
Ga ik inderdaad niet vergeten.
Heb je een Britrail pas oid? Besef dat de treinen in de UK duurder worden naarmate je dichterbij je vertrekdatum komt! Dus misschien is het goed hier rekening mee te houden.
Ik ben van plan een interrail te kopen. Voor ongeveer 85 pond kan ik dan twee dagen in één maand onbeperkt per trein reizen. Toevallig iemand die daar ervaring mee heeft? Het openbaar vervoer is inderdaad vrij duur in Engeland. Jammer.

Ik heb nog drie vragen:
- Bieden (de meeste) hostels de mogelijkheid een - in bijv. supermarkt gekochte - maaltijd te bereiden of op te warmen?
- Wat vinden jullie van mijn budget €7.500? Te weinig? Te veel? Ik ben niet van plan 'gekke dingen' te doen. Voornaamste kosten: overnachten, eten en drinken en reizen.
- Ik heb nog geen creditcard. Ik ben 19 en dan kun je er ook niet zomaar eentje krijgen als je geen vast inkomen hebt. Is er een alternatief? Ik heb iets gelezen over een prepaid creditcard van Moneybookers, maar werkt dat niet omslachtig? Ik neem aan dat je dan geld moet overmaken naar je rekening op Moneybookers. Zorgt weer voor transactiekosten. Als er geen andere mogelijkheid is, dan houdt het natuurlijk op.

Nogmaals mijn dank voor jullie hulp.
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Is die 85 pond niet heel veel? Ik ging twee jaar geleden elke keer van London naar Birmingham voor ongeveer 10 pond.

@Erik: Ook hier werkt de automatische karma niet helemaal ;-)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Frank ten E. schreef:
Niet zozeer een vraag aan jou, maar een algemene vraag: wat als je een hostel hebt zonder kluisjes? Het lijkt me niet praktisch altijd een tas bij je te hebben. Ook als het maar een kleine tas is met waardevolle inhoud. Zo'n padlock met cijferslot lijkt me uitermate handig. Bedankt.
Ik zocht bewust hostels uit met lockers. Dat kan je van te voren zien bij sites als hostelbookers etc. Je hoeft dan niet daar te boeken maar je ziet meteen of er lockers in dorms zijn,. Check ook altijd even de site want de info op hostelbookers hoeft niet correct te zijn. Wat ik anders zou doen is een slotje doen om een travelbag en daarin je backpack te stoppen en je laptop tussen de kleding te stoppen oid. Maar ik had een minilaptop dus kon die overal meezeulen als ik zou willen... dus ik weet niet zo goed wat een oplossing is.

Frank ten E. schreef: - Bieden (de meeste) hostels de mogelijkheid een - in bijv. supermarkt gekochte - maaltijd te bereiden of op te warmen?
Meestal is er wel iets van een magnetron en twee kookpitjes. Maar ook dit kan je van te voren bekijken als je boekt.
Frank ten E. schreef: - Wat vinden jullie van mijn budget €7.500? Te weinig? Te veel? Ik ben niet van plan 'gekke dingen' te doen. Voornaamste kosten: overnachten, eten en drinken en reizen.
Dat is 50 euro per dag. Overnachten kan al snel 15-20 euro zijn. Daar bovenop komt eten en drinken en neem aan dat je ook nog wat wil zien?
Frank ten E. schreef: - Ik heb nog geen creditcard. Ik ben 19 en dan kun je er ook niet zomaar eentje krijgen als je geen vast inkomen hebt. Is er een alternatief? Ik heb iets gelezen over een prepaid creditcard van Moneybookers, maar werkt dat niet omslachtig? Ik neem aan dat je dan geld moet overmaken naar je rekening op Moneybookers. Zorgt weer voor transactiekosten. Als er geen andere mogelijkheid is, dan houdt het natuurlijk op.
Je bent student schreef je in je openingspost. Is het mogelijk om een CC aan te schaffen bij je studentenrekening? Je ouders kunnen dan garant staan. Bij VISA is dit ook mogelijk. https://www.icscards.nl/nlic/portal/ics ... rgstelling Doe dit wel zsm dan heb je hem op tijd binnen! Het 1e jaar is gratis. Daarna betaal je wel wat voor je CC maar je zou hem op kunnen zeggen.
[/quote]
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Treinen in GB kunnen inderdaad heel duur zijn, ik heb voor een retour van Leeds naar de zuidkust wel eens meer dan 100 pond moeten neerleggen. Nu is het wel een reis van meer dan 5 uur, maar het blijft een hoop geld. In tegenstelling tot hier in NL betaal je in GB niet per kilometer. Sommige trajecten zijn duurder dan andere trajecten. Als je over het stuk rail tussen Londen en Newcastle reist betaal je al snel de hoofdprijs.

Maar inderdaad, hoe eerder je boekt hoe goedkoper. Bovendien variëren prijzen afhankelijk van het moment op de dag. En hoe minder flexibel je ticket hoe goedkoper.

Het is natuurlijk niet zo dat je perse per trein moet reizen. Ja, het is comfortabel. Maar GB heeft natuurlijk ook z'n lange afstandsbussen als Eurolines en Eurostar enzo. Je doet langer over het traject, maar het is veel goedkoper. En met 5 maanden heb je toch tijd zat.

Wat je budget betreft: echt ruim is het niet. Maar GB is niet de andere kant van de wereld, en je hoeft je ticket niet voor vertrek al op zak te hebben. Ik zou dus met een enkele reis reizen, en terugkomen als je geen geld meer hebt of geen zin meer hebt. Vanuit veel Britse steden gaan er directe vluchten naar ons land, en er vliegen aardig wat budgetmaatschappijen. Mijn ervaring is dat je zelfs zeer kort voor vertrek al een ticket voor minder dan 75-100 euro hebt.

Houd overigens in je reisplanning rekening met de tijd van het jaar. In Londen is het weer vergelijkbaar met NL, maar meer naar het noorden is het al snel kouder en natter. In noord Schotland, bij de Orkney eilanden, heb je in de winter maar een paar uur daglicht per dag. Qua touristen zijn de Orkneys dan uitgestorven, en zelfs veel bewoners zoeken hun heil zuidelijker.
FrankE

Bericht door FrankE »

Zo'n busrit voor een goedkopere prijs is een goede optie. Een paar uurtjes meer of minder doen het 'm niet op een reis van vijf maanden. Wat betreft de interrail: [verwijderd].
Laatst gewijzigd door Erik op 18 aug 2011 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: reclame link verwijderd
pindakase
Reiziger
Contacteer:

Bericht door pindakase »

Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen: Waarom 5 maanden door Groot-Brittanie? :X Moet je echt daar echt zijn voor je studie/werk om zo lang daar rond te reizen. Een maand, of zelfs 2, lijken me fantastisch om door GB te reizen, maar 5 maanden lijkt me wat aan de lange kant. Zeker, zoals Jenny al zei, het ook nog een keer in de herfst/winter periode is.

Verder wel gaaf hoor! Geld technisch moet je het prima redden, zeker omdat je rustig reist zal je relatief niet zo veel uitgeven aan reiskosten. Vergeet niet een ISIC-studenten kaartje aan te vragen, krijg je hier en daar vast wat korting.
pindakase
Reiziger
Contacteer:

Bericht door pindakase »

menasil schreef:Ik ben zelf vorig jaar naar Nottingham geweest. Daar heb je o.a. Sherwood Forest, Robin Hood Castle en wat leuke musea. Ik verbleef zelf in het Igloo hostel. Zeker een aanrader en erg gezellig hostel! Let op dat ze soms snel vol kunnen zitten. Er is een artikel over Nottingham te vinden bij reisinformatie. Zie hier.
Heb je stukje gelezen en wat een goed idee ^O^
Zie regelmatig die East-Midlands goedkoop voorbij komen en vroeg me af wat daar te doen was :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

pindakase schreef:Vergeet niet een ISIC-studenten kaartje aan te vragen, krijg je hier en daar vast wat korting.
Studenten krijgen korting op de trein, maar volgens mij geldt dat alleen voor lokale studenten. Musea zijn sowieso meestal gratis.

Het is wss wel lonend om lid te worden van Welcome Trust, je krijgt dat flinke korting op national parks. (Als je van wandelen houdt tenminste.)
FrankE

Bericht door FrankE »

Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen: Waarom 5 maanden door Groot-Brittanie? Moet je echt daar echt zijn voor je studie/werk om zo lang daar rond te reizen. Een maand, of zelfs 2, lijken me fantastisch om door GB te reizen, maar 5 maanden lijkt me wat aan de lange kant. Zeker, zoals Jenny al zei, het ook nog een keer in de herfst/winter periode is.

Verder wel gaaf hoor! Geld technisch moet je het prima redden, zeker omdat je rustig reist zal je relatief niet zo veel uitgeven aan reiskosten. Vergeet niet een ISIC-studenten kaartje aan te vragen, krijg je hier en daar vast wat korting.
Ik ben freelance tekstschrijver en voor een opdrachtgever moet ik over enkele Engelse steden artikelen schrijven. Daarnaast doe ik voor mijn opleiding MIC onderzoek naar mediagebruik in Engeland. Verder wil ik wat tijd voor mezelf overhouden en reiservaring opdoen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Frank ten E. schreef: Ik ben freelance tekstschrijver en voor een opdrachtgever moet ik over enkele Engelse steden artikelen schrijven. Daarnaast doe ik voor mijn opleiding MIC onderzoek naar mediagebruik in Engeland. Verder wil ik wat tijd voor mezelf overhouden en reiservaring opdoen.
Als je nog een fotograaf zoekt :) Ik heb een tijdje in Leeds gewoond, en daarvandaan heb ik aardig wat rondgereisd.
FrankE

Bericht door FrankE »

Bedankt maar je aanbod, maar sorry, ik heb in principe geen fotograaf nodig.

Ik heb nog een vraag. Hoe kan ik het beste mobiel internet regelen? Ik weet dat de meeste hostels wifi hebben, maar daar wil ik het liefst niet afhankelijk van zijn. Daarbij schijnt de verbinding doorgaans matig te zijn. Ik stel hier juist hoge eisen aan. Is het handiger om mobiel internet voor m'n laptop in Nederland af te sluiten of in Engeland zelf bij een Engelse provider?
Plaats reactie