Tips voor Sri Lanka

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
hannekehanneke
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:42

Tips voor Sri Lanka

Bericht door hannekehanneke »

We gaan! voor een paar weekjes naar Sri Lanka!

Wie heeft er ervaringen opgedaan die gedeeld moeten worden :D Plekjes die gezien moeten worden hostels die niet onbezocht mogen blijven?

We lezen het graag van je terug!
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: Tips voor Sri Lanka

Bericht door Tikva »

Helaas zijn er hier weinig mensen die in Sri Lanka zijn geweest. Kijk eens in dit topic voor meer info:
backpacken-sri-lanka-t330.html
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Janneke
Reisexpert
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 apr 2007 16:15

Re: Tips voor Sri Lanka

Bericht door Janneke »

Hoi hanneke,

Wanneer ga je naar Sri Lanka? Ik heb zelf ook al op dit forum gevraagd of iemand tips heeft. Maar helaas is het niet een erg druk bezocht land door backpackers. Ik vraag me af waarom want het is inmiddels al een aantal jaar rustig en veilig om rond te reizen. Bovendien is het ook niet erg duur. Wij vertrekken 6 september en gaan vier weken naar Sri Lanka en daarna door naar India. Ik zal daarna zeker mijn tips hier op het forum zetten, ik hoop dat dat nog is voordat jij weggaat.

Groet,
Janneke
hannekehanneke
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:42

Re: Tips voor Sri Lanka

Bericht door hannekehanneke »

Janneke schreef:Hoi hanneke,

Wanneer ga je naar Sri Lanka? Ik heb zelf ook al op dit forum gevraagd of iemand tips heeft. Maar helaas is het niet een erg druk bezocht land door backpackers. Ik vraag me af waarom want het is inmiddels al een aantal jaar rustig en veilig om rond te reizen. Bovendien is het ook niet erg duur. Wij vertrekken 6 september en gaan vier weken naar Sri Lanka en daarna door naar India. Ik zal daarna zeker mijn tips hier op het forum zetten, ik hoop dat dat nog is voordat jij weggaat.

Groet,
Janneke

Hoi Janneke,

Wij gaan in oktober voor 3,5 week. We gaan omdat ik graag naar India wil maar mijn vriend liever niet. Dus dan is Sri lanka een mooie midden weg. Het lijkt me prachtig. Ben benieuwd naar jou verhaal!
Janneke
Reisexpert
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 apr 2007 16:15

Re: Tips voor Sri Lanka

Bericht door Janneke »

Dat komt dan goed uit dat jullie pas in oktober gaan. Ik zal zeker proberen om voor oktober wat tips te verzamelen en hier te posten. We hebben ook een site jaapenjanneke.blogspot.com waar je vanaf september kunt lezen wat we van Sri Lanka vinden.

Groetjes!
Chantal1981
Reiziger
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 mar 2011 21:52
Locatie: Amsterdam

Re: Tips voor Sri Lanka

Bericht door Chantal1981 »

Hoi Hanneke en Janneke,

in februari dit jaar zijn mijn vriend en ik drie weken door Sri Lanka gereisd. Wij zijn een beetje verliefd geworden op het land, en zeker op de hele lieve mensen daar. Hieronder een paar van onze hoogtepunten.

Sigiriya, indrukwekkende rots midden in de jungle. Vanuit daar kun je ook Dambulla bezoeken. Guesthouse aanrader is Flower Inn, heerlijk vegetarisch eten aan grote tafels met de andere gasten en goedkope kamers.
Van de oude koningssteden hebben wij alleen Anuradhapura bezocht. Ik hou wel van ruines maar 1 dag was wel genoeg. Je kunt ook nog naar Pollonaruwa (compacter) of Mihintale (minder bezocht).

Wij zijn vervolgens de heuvels in gegaan naar Kandy. Mag je niet missen denk ik, ook genoeg keus in guesthouses.
Veel mensen gaan vervolgens naar Nuwara Eliya, dat hebben wij overgeslagen en in plaats daarvan Adam's Peak beklommen (alleen in het goede seizoen doen ivm veiligheid en verlichting!). Green House is daar een aanrader, stevig ontbijt bij terugkomst van de beklimming. Aansluitend zijn we naar Haputale gegaan, vooral om de Lipton's Seat wandeling te doen. Erg mooi om tussen de theeplantages te lopen en contact te maken met de theepluksters. Als je voor het wandelen gaat hoef je ook niet vroeg op te staan, als je voor het uitzicht gaat wel.
Volgende stop voor ons was Ella, daar gaat ook bijna iedereen naar toe. Er is niet heel veel te doen, het is gewoon een lekker relaxplaatsje. Genoeg keus in guesthouses ook, mijn aanrader is Rock View, met grote kamers met heet water in het hoofdgebouw, goed eten en een lieve eigenares.
In het heuvelland kun je prima met de trein reizen, het is erg goedkoop, gaat langzaam maar is niet erg want dan kun je lekker uit het raam staren en een makkelijke manier om contact te maken met locals. En oh ja, je wordt er niet zo misselijk van als met de bus in de bergen :). Wij hebben derde klas gereisd, is heel basic maar prima. Als je 2e klas kaartje koopt kom je ook vaak in de 3e klas terecht, omdat die plekken heel snel bezet zijn aangezien mensen door het raam naar binnen klimmen.

Vanuit Ella kun je rechtstreeks met de bus naar de kust, tussen Hambantota en Galle kun je de bus overal laten stoppen. Genoeg mooie strandjes daar, wij zijn naar Mirissa geweest. Vanuit die kustplaatsjes kun je Galle bezoeken, het oude fort daar is zeker de moeite waard. Je kunt er ook een nachtje slapen maar hoeft niet, is vanaf de meeste kustplaatsjes prima te doen.

Nog wat algemene tips:
-op het vliegveld kun je pinnen na de douane. De geldwisselaars zullen zeggen van niet, de automaat is een beetje verstopt maar het kan echt. Koop gelijk een fles water, heb je alvast wat kleingeld voor de tuktuks.
-eet gerust van al het lekkers dat in de bus verkocht wordt!
-sla Colombo over. Druk, vies, geen echt centrum, je mist er niets aan (denk ik, wij zijn er niet geweest).

Heel veel plezier daar en mocht je nog meer vragen hebben, let me know.
Groetjes, Chantal
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
Chantal1981
Reiziger
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 mar 2011 21:52
Locatie: Amsterdam

Re: Tips voor Sri Lanka

Bericht door Chantal1981 »

Hoi,

ik vergeet nog te vermelden hoe duur Sri Lanka is. Ik heb alles precies bijgehouden, en wij hebben ongeveer 22 euro per persoon per dag uitgegeven. Wij zijn niet heel zuinig geweest, zo hebben we wel altijd een eigen kamer gehad meestal met warm water maar dan wel in guesthouses, niet in hotels. Altijd met OV gereisd, maar soms met een airco minivan ipv grote public bus (die laatste iets goedkoper). Niet bezuinigd op eten, maar wel alleen Sri Lankaans gegeten want dat is goedkoper dan westers, en ook veel en veel lekkerder. Ook souvenirs zitten bij dit bedrag in.

Groetjes, Chantal
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
hannekehanneke
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:42

Re: Tips voor Sri Lanka

Bericht door hannekehanneke »

Wat een fijne tips! Daar hebben we wat aan! Mijn vriend is bang dat er te weinig te doen is buiten de hoogtepunten van bezichtegingen. We vinden het fijn om in de avond lekker ergaans een drankje te drinken, of gezellige markten bezoeken... Is dat er? En hoe hebben jullie het eten ervaren, waren er genoeg restaurants of is het meer bij de eigenaren van de hostels? We hoeven geen westerse eettentjes te bezoeken hoor ;)
Chantal1981
Reiziger
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 mar 2011 21:52
Locatie: Amsterdam

Re: Tips voor Sri Lanka

Bericht door Chantal1981 »

Het lijkt totaal niet op Zuid-oost Azie, nightmarkets zijn er bijvoorbeeld niet. Komt denk ik ook omdat er nog best weinig toeristen komen. Restaurantjes zijn er in sommige plaatsjes wel maar die zijn vaak voor locals, dus snel hapje eten en dan weer weg. De meeste reizigers eten in hun guesthouse. De enige plaatsen die ik ben tegengekomen met wat avond/nachtleven zijn Ella, Galle en de kustplaatsjes.
Zelf vond ik het eten in het guesthouse wel leuk, de meeste andere gasten eten ook daar en je maakt snel contact. Zo kun je af en toe nog wel even blijven zitten na het eten en kletsen, maar de locals vinden dat maar raar.
Het eten vond ik altijd heerlijk, soms mag je ook meekijken in de keuken voor een gratis kookles. Je krijgt eigenlijk altijd rice and curry, rijst met 3 tot 7 soorten (vegetarische) curry. Elke avond anders, mij ging het niet vervelen.
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
Gonny
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:31

Qreply

Bericht door Gonny »

Ik ga in oktober naar Sri Lanka. Rondreis van 23 dagen. Ik ga met het thuisfront bellen en wil daarom graag weten of je daar makkelijk een simkaart en beltegoed kan kopen.Kan natuurlijk ook met skype maar weet niet of ik altijd de kans krijg om naar een internetcafe te gaan.
Ikkes
Reiziger
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jun 2009 12:04

Re: Tips voor Sri Lanka

Bericht door Ikkes »

Hey Chantal,
wat een geweldige tips dankjewel.
Ik ben van plan om eind november een week of drie naar Sri Lanka af te reizen in mijn eentje en jouw tips mbt guesthouses neem ik zeker mee.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat alleen reizen geen issue is in Sri Lanka.

janneke ik ben ook benieuwd naar jouw tips, dus ik kom binnenkort terug om meer te lezen :)
Groet,
ilonka
Janneke
Reisexpert
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 apr 2007 16:15

Qreply

Bericht door Janneke »

Hoi,
Inmiddels aangekomen in Sri Lanka en al wat tips verzameld.
Ga vanuit Kandy met de bus naar Embakka en loop de temelloop die ook in LP beschreven staat. Je loopt tussen de rijstvelden en theeplantages, erg mooi. Hele vriendelijke mensen en onderweg een paar mooie tempels. De bus vertrekt vanaf de Good Shed busstation en niet, zoals in de LP staat aangegeven bij de clocktower.
Verder zijn de prijzen in de LP echt aan de lage kant. Vooral de toegangsprijzen voor bijv. de national parks etc zijn erg omhoog gegaan. Maar een budget van 20-25 euro per dag gemiddeld is wel te doen wanneer je met de bus/trein reist en eet waar de locals eten (0f in je guesthouse).
In Sigiriy is inderdaad de Flower Inn een aanrader!
In Kandy verbleven wij in Highest View. Niet echt een aanrader. De kamers waren prima maar de familie was erg pusherig in het verkopen van tripjes, tourtjes, eten etc. Wij vonden ze niet echt vriendelijk en duur.
TravelMe
Reiziger
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2007 12:29

Vliegen naar Sri Lanka

Bericht door TravelMe »

Hoi mede-reizigers,

Ik ben op zoek naar de goedkoopste vliegtuigmaatschappijen die naar Sri Lanka vliegen… het liefst rechtstreeks of met 1 overstap. Wie is er al eens eerder vanuit Nederland, Duitsland of België naar Sri Lanka gevlogen en met welke maatschappij was dit? En wat was jullie ervaring met de desbetreffende maatschappij?

Ik zie jullie antwoorden tegemoet :Y

X
Janneke
Reisexpert
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 apr 2007 16:15

Re: Tips voor Sri Lanka

Bericht door Janneke »

Guesthouse kandy: mcloud inn (zie LP)
Guesthouse haputale: amarasinghe (zie LP) erg lieve mensen en kamers vanaf 1200 rps.
Guesthouse negombo: angel inn, schoon nieuw en aardige eigenaar kamers vanaf 1500 rps
Arugam bay: cabana aan zee bij Samantha's follies. Nieuw, schoon, eten is goedkoop.

Yala national park: ga naar pala hotel en vraag naar Nalin. Goede gids/chauffeur. Probeert echt het onderste uit de kan te halen voor je. Wij waren de enige die die dag een luipaard van heel dichtbij hadden gezien. En niet 1x maar 3x, mede dankzij zijn geduld en kennis, oke en een beetje geluk! Pala hotel is trouwens ook ok. Ga eten bij new cabana, alles in Tissa is duur maar dit is net wat goedkoper en super lekker. We hebben hier 2 avonden gegeten. En de eigenaar doet erg z'n best, die gun ik gewoon meer klanten!

Nou dat samen met mijn vorige bericht zijn wel de belangrijkste tips.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: Tips voor Sri Lanka

Bericht door Tikva »

Wat een superfijne tips weer. Zou je als je terug bent van vakantie wellicht zin hebben een (of meerdere) artikelen over Sri Lanka te schrijven.

Ik denk dat veel mensen wat hebben aan jou tips en in de reisinfo is het langer en makkelijker terug te vinden als in een forumtopic. Het toevoegen van een nieuw artikel is erg makkelijk en je zou veel van je tips die je al hebt gegeven erin kunnen nemen, zodat het je zo weinig tijd kost als je zelf wilt. Zie https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ar ... i7877.html
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten