Rondreis Australie 4 weken

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Gebruikersavatar
jdeheij
Reiziger
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2010 23:55
Contacteer:

Re: Rondreis Australie 4 weken

Bericht door jdeheij »

Het is wel jammer want je zult een hele hoop missen maar ja als je maar 4 weken gaat dan moet je keuzes maken.
Ik ben echter meer fan van WA (western australia).
Ki.
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2011 14:54

Qreply

Bericht door Ki. »

Het is inderdaad een vol programma. Wij hebben dit gereisd in 2 maanden, maar zijn dan ook op verschillende plekken langer gebleven. Canberra is niet zo interessant, ik weet niet of je ‘kostbare’ tijd daar zou moeten besteden. Bijv. Great ocean road zou ik zeker 2 dagen voor uittrekken i.p.v. 1dag, 300km klinkt niet erg lang maar er is zoveel te zien en genoeg punten om te stoppen dat je er al snel langer over doet.
Een driedaagsetour vanaf Alice Springs naar Uluru, Kings Canyon en Olga’s is prima te doen. Dag 1 kings canyon, 2 olga’s/uluru, 3 uluru terug naar alice springs. Neem genoeg water mee!!!!!
Kakadu hebben wij in 2 dagen gedaan (met een tour) en dat vond ik zelf prima te doen. Wij hebben de binnenlandse vlucht Cairns-Darwin ook gemaakt. Is goed manier om die enorme afstand af te leggen. Verder great barrier reef en daintree zijn prima in tijdsschema. Je bent waarschijnlijk wel op na zoveel in die korte tijd maar wel geweldig om te doen.
Veel plezier!
Gr.
Kay
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2011 14:51

Maand genoeg voor oostkust Australië?

Bericht door Kay »

Voor mijn stage verblijf ik nu in Brisbane tot november. Daarna heb ik een maand om rond te reizen, maar ik zit in de stress om dit te regelen.

Ik hoef niet elke berg en waterval te zien, maar is een maand genoeg om de oostkust te zien denken jullie?
Bijvoorbeeld op naar Cairns en vanuit daar vliegen (eventueel met tussenstop in Alice Springs als dat de moeite waard is) naar Melbourne en dan weer terug met de trein naar Brisbane waar ik moet eindigen?
Of kan ik dat beter andersom doen?
Is het het slimste om met de bus naar Cairns te gaan, of zou je een vlucht naar de Whitsundays nemen bijvoorbeeld?

Groetjes en heeel erg bedankt voor jullie hulp! Ik ben hier namelijk heel lang over aan het nadenken, maar ik weet niet wat ik moet doen. Tips zijn zo erg welkom want dit is zo'n groot dilemma.

Kay
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Maand genoeg voor oostkust Australië?

Bericht door Erik »

Een maand is niet genoeg om heel de oostkust te zien. Ik denk dat je keuzes moet maken wat je wilt zien. Ik denk dat je te veel wil reizen in verhouding tot de tijd die je hebt. Maar ik heb wel meer mensen dit soort constructies zien doen dus ik denk wel dat het mogelijk is.

Ik heb je titel even veranderd, zodat het wat duidelijker is waarover de vraag gaat :)
Gebruikersavatar
Marcell`
Reiziger
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 aug 2010 09:25
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Vraag voor mijn reis

Bericht door Marcell` »

Een maand om rond te reizen is in principe wel genoeg voor een gedeelte van de oostkust.

Als je Alice Springs erbij neemt, word het krap aan. Het klinkt heel cliche, maar als je met het vliegtuig naar Alice Springs gaat, puur om Uluru, Kata Tjuta etc. te zien mis je toch de echte "Outback Feeling". Die krijg je pas als je een week lang op die eindeloze weg heb rondgereden om dan eindelijk in Alice aan te komen. Dan denk ik dat je de Outback beter voor een andere keer kan bewaren.

4 weken is zeker genoeg om vanaf Brisbane met de bus/auto naar Cairns te reizen. Tussendoor heb je genoeg mooie stops, zoals Frasier Island, Whitsundays, Magnetic Island, Cape Tribulation en uiteraard het Great Barrier Reef!

Als je voor deze route 4 weken uitstippeld heb je geen haast en kan je gerust ergens een paar dagen langer blijven als je dat wilt. Meer ruimte voor spontaniteit.

Van Brisbane naar Cairns is uiteraard slechts een gedeelte van de Eastcoast. Je krijgt dan niet Melbourne, The Great Ocean Road en Sydney te zien.. Maar besef wel dat je maar 4 weken hebt! Het is beter om langer op een bepaalde plek te blijven dan continu te racen, een foto'tje maken en gelijk weer doorreizen. Geloof me, dat is zonde van je tijd. :)

Iets wat volgens mij ook zeker haalbaar is in 4 weken is eerst van Brisbane naar Cairns te reizen, om vervolgens het vliegtuig naar Sydney te pakken. Hier een paar dagen vertoeven om vervolgens je reis te eindigen.

Aangezien het regenreizoen in November net begint in Cairns kan ik je aanraden om vanuit Brisbane het vliegtuig naar Cairns te nemen, om dan met de bus.auto naar beneden te reizen. Ik was begin November 2010 in Cairns en ik heb geen druppel regen gezien! Dus dat het regenseizoen is begonnen, betekend niet gelijk dat alles onder water loopt.
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
Kay
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2011 14:51

Re: Maand genoeg voor oostkust Australië?

Bericht door Kay »

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met Alice springs, dat kan ik denk ik beter skippen.
Maar ik kan denk ik beter richting Cairns gaan en vanuit daar het vliegtuig naar Melbourne/Sydney nemen. (Dat is maar een vlucht en waarschijnlijk goedkoper)
Tussen Melbourne/Sydney en Brisbane wilde ik met de trein gaan reizen, zodat ik onderweg uit kan stappen. (Is daar genoeg te zien of kan ik beter het stuk tussen Sydney en Brisbane)
Denk je ook dat ik het stuk tussen Whitsunday islands en Brisbane beter kan skippen? Aangezien de dingen die je opnoemt tussen die eilanden en Cairns zijn. Daar zou ik dan goed met een bus kunnen reizen?

In ieder geval heel erg bedankt voor je vorige reactie, want zoals je misschien wel merkt weet ik het niet zo goed! :)
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Maand genoeg voor oostkust Australië?

Bericht door Kims »

Hoi,

Het ligt er ook aan wanneer je dit wil doen. Naar de tropen tussen november en april is niet zo'n heel goed plan. Het is daar dan erg benauwd, veel regen en kans op cyclonen. En die tijd is weer ideaal voor het zuiden.
Als je tussen mei en oktober gaat, zou ik naar het noorden gaan. In het zuiden is het dan winter en kan erg koud zijn.

Als je een maand gaat zou ik of naar Cairns reizen en dat gebied uitgebreid bezoeken waar heel veel te zien en doen is, of ik zou van Brisbane naar Melbourne reizen en dat die gebieden uitgebreid zien. Beide reizen hebben heel veel opties en er is erg veel te zien, helemaal als je met eigen vervoer gaat. De bus is een goed alternatief, maar de trein is erg beperkt. Dat zou ik zelf niet doen, maar het is net wat je wil.

Veel plezier! *O*
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Gebruikersavatar
Marcell`
Reiziger
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 aug 2010 09:25
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Maand genoeg voor oostkust Australië?

Bericht door Marcell` »

Kay schreef:Tussen Melbourne/Sydney en Brisbane wilde ik met de trein gaan reizen, zodat ik onderweg uit kan stappen. (Is daar genoeg te zien of kan ik beter het stuk tussen Sydney en Brisbane)
Denk je ook dat ik het stuk tussen Whitsunday islands en Brisbane beter kan skippen? Aangezien de dingen die je opnoemt tussen die eilanden en Cairns zijn. Daar zou ik dan goed met een bus kunnen reizen?
Heb geen ervaring met de trein, denk dat, zoals hierboven vermeld, het erg beperkt is!

Het stuk tussen Brisbane en Whitsundays skippen? Dan mis je pareltjes als Frasier Island/Rainbow Beach & Noosa! Zeker niet skippen. Als ik je route zo zie, denk ik dat je een keuze moet gaan maken. OF een paar dagen in Sydney OF een paar dagen in Melbourne. Als je allebei doet word het jakken en jagen. Je zal op veel plekken komen, maar weinig zien. Het is verstandiger om naar weinig plekken te reizen en te veel zien. :)
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
Francine
Reisexpert
Berichten: 243
Lid geworden op: 08 jun 2010 21:36

Re: Maand genoeg voor oostkust Australië?

Bericht door Francine »

In een maand zou ik het ook houden bij echt de oostkust en niet Melbourne of Alice er nog bij willen pakken. Dan ben je alleen maar heel veel onderweg en zie je nauwelijks iets. In een maand tijd kun je je ook prima vermaken op het stuk Brisbane-Cairns.
Kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld ook Sydney nog wilt zien. Mogelijk eerst drie weken van Brisbane naar Cairns rijden, vliegen naar Sydney en dan nog ongeveer anderhalve week voor Sydney en weer rijdend naar Brisbane.

Heb je tijdens je stage ook tijd? Dan zou je al eens een keer een weekend naar Noosa kunnen rijden of een lang weekend richting Dorrigo en/of Surfers Paradise, Byron Bay
Ben je afhankelijk van openbaar vervoer of zou je ook een auto kunnen huren? Met een auto ben je natuurlijk flexibeler.
Neem in elk geval ruim te tijd voor Cairns en omgeving (Atherton Tablelands, Mission Beach, great barrier reef), inclusief Cape Tribulation.
Gebruikersavatar
Marcell`
Reiziger
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 aug 2010 09:25
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Maand genoeg voor oostkust Australië?

Bericht door Marcell` »

Goed idee Francine! Misschien een vrijdagje vrijnemen van je stage om een lang weekend in bv. Sydney te vertoeven?
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
Marx Joosten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2011 18:33
Locatie: Sittard (the Netherlands)

Re: Maand genoeg voor oostkust Australië?

Bericht door Marx Joosten »

Hey!

Wellicht heb je al meer dan genoeg informatie van anderen ontvangen en lijkt dit bericht veel op de andere berichten, ik wil het toch even met je delen.

Afgelopen mei zijn wij (mijn vriendin en ik) met vrienden van ons in Australië geweest. Vol goede moed hadden wij een camper gehuurd van Britz en zouden wij in dik vier weken van Sydney naar Cairns rijden en onderweg genieten van al het moois dat Australië ons te bieden heeft. Een geweldige reis, echter zou ik het nooit meer op deze manier doen! Wij waren heel erg beperkt qua tijd voor één plek.

Indien jezelf veel wil zien en niet ergens wil blijven plakken is het stuk tussen Brisbane en Cairns zeker te doen. Vraag jezelf alleen af of je dat wel wil! Snel, snel alles zien en beleven. Het 'genieten' zet je dan wel in een ander perspectief. Houd daar rekening mee!

Mocht je er toch voor kiezen om het stuk af te leggen in slechts 4 weken, vergeet dan niet Fraser Island, WhitSunday's, Great Barrier Reef, Daintree River en Cape Tribulation te beleven! En vergeet niet dat zulke excursies tijd kosten en je al snel twee dagen kwijt bent, een voor het 'organiseren / boeken' en de andere dag voor het beleven of zelfs meerdere dagen!

Verder wil ik je alléén nog maar meegeven, geniet van je tijd 'Down Under'. Wij zitten alweer in ons normale leven hier in Nederland en verlangen beide alweer terug naar Australië. We will be back! ! :Y
Kay
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2011 14:51

Re: Maand genoeg voor oostkust Australië?

Bericht door Kay »

Hey heel erg bedankt voor de reacties op dit forum!
Ik heb nu 5 weken en heb besloten om in mijn eentje het volgende traject te gaan backpacken:

Brisbane -> Cairns
Vervolgens het vliegtuig naar Melbourne te nemen
Melbourne -> Brisbane

De omgeving van Brisbane heb ik dan wel gezien (bv Surfers Paradise zoals iemand al zei)
Aangezien ik al een tijdje in Australië zit hoef ik niet alles tot in de details te zien.

Mijn vraag is nu, wat zouden jullie doen met het vervoer?
- Vlucht boeken vanuit Melbourne naar Sydney (en Brisbane -> Whitsunday's) om daar een stuk tijd te besparen?
- Met de bus reizen (met grey, maar dat lijkt me expensive?) of zijn er andere betere reismogelijkheden.
(Backpack in principe alleen dus auto huren gaat hem niet worden, vanwege slecht zicht mag ik bovendien geen autorijden)

Bedankt voor jullie hulp en tips! :-)
Gebruikersavatar
Marcell`
Reiziger
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 aug 2010 09:25
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Maand genoeg voor oostkust Australië?

Bericht door Marcell` »

Het stuk van Brisbane naar Cairns zou ik met de bus doen!

Eventueel kan je nu bij hostels al rondkijken of er mensen zijn die mét een auto dezelfde route gaan volgen. In elk backpackhostel een pamflet achterlaten waarin je vermeld dat je iemand zoekt die met de auto van Brisbane naar Cairns gaat in die bepaald periode. Uiteraard deel je dan de kosten. Het is goedkoper, flexibeler en gezelliger dan de bus. It's worth the try!

Verder zijn de Greyhoundbussen niet erg duur. Als je een nachtbus neemt bespaar je ook gelijk weer hostelkosten!

Voor zover ik weet is het gedeelte tussen Melbourne en Sydney voor backpackers niet erg spectaculair. Vooral als je weinig tijd hebt, zoals jij kan je dat beter met het vliegtuig doen. Heb je meer tijd voor de Eastcoast!
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
JuliaGroot
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2011 09:39

Route haalbaar in 1 maand? Brisbane - Melbourne

Bericht door JuliaGroot »

Goedemorgen,

Ik wil graag in december 2012 1 maand naar australie, mijn idee is om te beginnen in Brisbane, in 1 week naar Sydney te reizen om daar oud en nieuw te vieren en dan in ongeveer 2,5 weken naar Melbourne te reizen, om vervolgens na een aantal dagen Melbourne terug te keren naar Nederland.
Is dit te doen of zijn de afstanden te groot? Ik wil geen auto huren dus alles per openbaar vervoer / liften / benen etc.
Zie ik hierdoor ook wat van de plaatsen / het land of ben ik alleen maar aan het reizen?
Graag wat tips hierover!
Kars
Wereldreiziger
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 apr 2011 20:08

Re: Route haalbaar in 1 maand? Brisbane - Melbourne

Bericht door Kars »

Van Sydney naar Brisbane rijden is 1,5 dag met de auto, dus dat is goed te doen, dan kan je ook mooi nog even Byron Bay en Newcastle meepakken, dat zijn ook wel leuke plaatsjes ;) Volgens mij is het ook met de trein te doen, maar weet niet of je dan ook "hop off, hop on" kan hebben. Misschien wel met greyhound?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast