Backpacken door Zuidoost-Azië in tussenjaar

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Rutgerzegveld

Re: 5 maand door Zuidoost Azië, tips voor flexibele planning

Bericht door Rutgerzegveld »

Jenny schreef:Belangrijk is dat je weet wat de visumeisen voor de verschillende landen kent. Thailand kom je meestal niet binnen met een enkele reis, je zelf een visum aan moeten vragen voor verrek of een uitreisticket binnen 30 dagen moeten hebben voor een visumvrije entree.
Bedankt voor je reactie tips Jenny, Op het moment dat ik wel een Visum aanschaf voor Thailand kom ik dan het land wel binnen met een enkeltje ?
Kir87 schreef:Hi Rutger,

Zoals Jenny ook al zegt zijn het behoorlijk veel bestemmingen voor een tijd van vijf maanden. Ik zou hierin zeker keuzes maken als ik jou was. Voor veel landen zou ik al zeker een maand uittrekken.
Wij maakten in 2013/2014 een reis door (zuid-oost) Azie en planden van te voren erg weinig. Het enige dat wij wisten was dat we in Bangkok zouden beginnen en daarna lag alles op. We hebben voornamelijk geluisterd naar andere reizigers die we onderweg tegenkwamen en inderdaad veel informatie gehaald uit de LP (Souteast Asia on a shoestring hadden wij mee). Verder bepaalden we per dag wat we wilden doen. Zin in een bestemming aan de kust? Huppa, in de bus/trein. Zin om een nog een dag of meerder dagen ergens te blijven hangen? Ook prima.

Wij hoorden onderweg bijvoorbeeld ontzettend veel enthousiaste verhalen over Nepal en zo besloten we om vanuit Kuala Lumpur naar Kathmandu te vliegen..

Laat het vooral lekker op je af komen! Overal zijn mooie plekken!
Kir87, jij ook Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik inderdaad moet gaan overwegen welke landen ik deze reis echt wil gaan bezoeken. Ik denk dat het dan toch het lijstje wat korter moet maken. Bovenaan stonden zoiezo Thailand, Maleise, Laos en Borneo. Dat moet goed te doen zijn in 5 maanden schat ik. Heb je inderdaad onderweg veel gehad aan Souteast Asia on a shoestring ? Veelal praktische informatie of ook highligts van de omgeving waar je bent ?
GinoT schreef:Er is genoeg te doen en is er vaak te weinig tijd om alles te bezoeken. Hoe meer je je inleest, des te meer (landen) je wilt bezoeken, des te meer je bezig blijft met het aanpassen van je planning. Neem een beslissing welke landen je wilt bezoeken.
Je kunt per land en/of per regio al gauw 4 weken voor kwijt zijn. Dan ligt het er ook weer aan welke route je wilt gaan reizen en hoe je wilt gaan reizen, i.e. bus, land, vliegtuig, boot, fiets, etc. Zoals eerder gezegd moet je jezelf prioriteiten stellen en op de hoogte zijn van de visumvereisten per land. Probeer niet te ver vooruit te plannen/kijken is mijn advies. Ik zou het houden bij een globale planning en probeer het te houden bij een logische volgorde van reizen. Mits mogelijk.
Beste GinoT bedankt voor je reactie en precies zoals jij het zegt hoe meer je je inleest hoe meer landen je wil bezoeken. Maar dat dan maar de volgende x .... In ieder geval bedankt voor je tips, ik denk dat ik het liefst over land verder reis tenzij het veel tijd scheelt om een vlucht te nemen. Dus als ik jullie zo hoor moet je met een Globale planning/route en de tips van tegenkomende reizigers genoeg info hebben om op de place to bee te komen ? als je begrijp wat ik bedoel.

Bij voorbaat dank..
GinoT
Wereldreiziger

Re: 5 maand door Zuidoost Azië, tips voor flexibele planning

Bericht door GinoT »

No worries! :)

Een globale planning met een voorbereiding moet meer dan voldoende zijn.

Een goede tip van Kir87. Luister naar de verhalen en tips van anderen. Restaurants, bars, attracties, plekjes waar amper toeristen komen, etc. Soms vroeg ik anderen wat zij van plan waren en vroeg ik of ze samen iets wouden gaan doen en liet ik mijn eigen planning voor wat het was. Soms deed ik dingen op mezelf. Je moet doen wat jij graag wilt en leuk vind.

Soms is het ook wel is handig om jezelf af te vragen waarom je ergens heen wilt gaan en wat je er precies van plan bent te gaan doen. Het hoeft niet perse een meerwaarde te hebben, maar het kan het afwegen van een beslissing om wel of niet te gaan vereenvoudigen.

Zelf probeer ik mijn reis altijd (deels) af te stellen op het bezoeken van UNESCO Werelderfgoed. De reden dat ik ga is omdat het met reden werelderfgoed is geworden en ik benieuwd ben naar de achterliggende beweegredenen en aan welke criteria het heeft voldaan om als werelderfgoed te bestempeld mogen worden. Dit is mijn prioriteit. Daarnaast vind ik het fijn dat ik na een vliegreis alvast een slaapplek heb geregeld. Dat scheelt in mijn geval een chagrijnige en vermoeiende ego. Voor de rest probeer ik zoveel mogelijk te reizen op de bonnefooi. Pluk de dag!

Mocht je echt iets anders willen doen dan raad ik je aan om een tiendaagse meditatiecursus te gaan volgen in een meditatiecentrum. Hoewel dit best zwaar kan zijn, kan ik het je met recht aanraden. Juist omdat het zo anders is. Je bent immers 10 dagen van de wereld buitengesloten. Ik heb een link toegevoegd van een organisatie waar ik heb gemediteerd. Er zullen meerdere organisaties zijn, het is alleen dat ik bij deze heb gemediteerd. De meeste organisaties zijn gratis en werken op donaties.

http://www.dhamma.org/en-US/index
JJvH91

Orientatie op backpackreis door zuid-oost Azie: advies gevraagd!

Bericht door JJvH91 »

Hallo,

In januari ben ik klaar met mijn studie en neem een paar maanden om te reizen.

Ik ben me op dit moment aan het orienteren, en heb in feite nog niets. Niets gekocht, niets geboekt, niets goed uitgezocht.

Het enige dat ik weet is dat ik graag naar zuid-oost Azie wil gaan. Voor degenen die in die regio geweest zijn:

1. Wat was je favoriete land, en waarom?
2. Even een parameter schets: ik heb naar alle waarschijnlijkheid zo'n twee maanden de tijd, en tussen de 2500 en 3500 euro te besteden. Dus, subvragen:
2a. Zal ik, naar jouw verwachting, eerder uit mijn geld zijn of eerder uit mijn tijd zijn?
2b. Hoeveel tijd moet ik voor ieder land zo ongeveer uittrekken zonder het onrecht aan te doen?
2c. Wat is de meest tijd/geld efficiente manier om te reizen tussen verschillende landen in de regio?

Bij voorbaat mijn eeuwige dank!
Jenny
Reisexpert

Re: Orientatie op backpackreis door zuid-oost Azie: advies gevraagd!

Bericht door Jenny »

Mijn absolute favoriet in de regio is Indonesië. Inmiddels meer dan 10 keer geweest en volgend jaar weer ;) Bij deze wat ervaringen: http://www.ikreis.net/p-16/indonesie.

Voor 2.500 - 3.000 euro red je het prima 60 dagen in Indonesie. Ik zeg bewust 60 dagen en geen twee maanden omdat dit qua visum handiger is. Er zijn trouwens ook mensen die 2-4 weken naar Indonesie gaan en een selectie maken van één of meerdere eilanden. Dat kan natuurlijk ook. Indonesie is prima te combineren met bijvoorbeeld Maleisie of Singapore. Deze landen zijn echter duurder, met name Singapore.

Reizen door Azië is in het algemeen niet efficiënt _O- Slechte wegen, soms ook traffic jams. Als je je snel van A naar B moet verplaatsen kun je het beste vliegen of een auto met chauffeur huren, maar je hebt niet voldoende budget om dat de hele tijd te doen. Je zult waarschijnlijk ook gebruik gaan maken van de travel (gedeelde taxi) of de bus. Langzamer, maar je kan er prima mee van A naar B komen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Indien je nog nooit in ZA Azië geweest bent, is alles mooi.
Meer dan 10x in die regio geweest, waarna ik Indonesië toch het mooiste vind.
Dat komt natuurlijk ook omdat het vanwege zijn grootte erg gevarieerd is.
Maar een rondje Thailand, Laos, Cambodja, Myanmar is voor de beginnende backpacker ook nog steeds de moeite en heeft ook weer dingen te bieden die je nergens ter wereld zal tegen komen (Angkor bvb).
Maleisië zei me minder, maar het Borneo gedeelte was dan weer een verhaal apart (ondertussen ook wel duurder geworden).
Singapore is leuk indien je daar een tussenlanding moet maken, maar niet speciaal als bestemming (mijn mening).
Rekening houdend met je budget, zou ik zoveel mogelijk over land reizen. Enkel in Indonesië misschien één of twee binnenlandse vluchten.
Budget zit dan wel ok, maar niet te gek gaan doen.
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Zelf ben ik in Thailand, Cambodja en Indonesie geweest. Alledrie hebben hun eigen charme en zijn erg aan te raden. Verder staat Vietnam nog erg hoog op mijn lijstje vanwege de vele positieve reacties van andere backpackers.

Gezien de ligging zijn Thailand en een van Cambodja's hoogtepunten goed te combineren. Zelf ben ik 4 weken in Thailand geweest met een 3-daags "bus-uitstapje" naar Cambodja's Ankor Wat. Dit is erg aan te raden, zeker wanneer je beperkt bent in je tijd. De bus van Thailand naar Ankor Wat kost slechts een paar tientjes. Binnen deze 4 weken heb ik zonder gehaast het merendeel van Thailand mee kunnen pakken - Het binnenland en enkele eilanden.

Hetzelfde geld voor Indonesie. Binnen 4 weken ben ik door Java, Bali, Lombok & de Gili's gegaan terwijl ik de tijd heb genomen om zoveel mogelijk moois mee te pakken. Hierbij moet ik wel duidelijk vermelden dat we bijvoorbeeld niet heel Bali hebben kunnen zien. Alleen al voor dit eiland zou je 4 weken uit kunnen trekken! Globaal gezien kan ik wel bevestigen dat je erg veel van een land kan zien en meemaken binnen 4 weken. Echter moet je wel keuzes maken om sommige dingen over te slaan, maar dit zal je altijd blijven houden.

Zoals hieronder al door Jenny vermeld, met jouw budget kan je 2 maanden zeker alles verkennen. Afhankelijk van hoe low-budget je het maakt is 2,5 maand ook zeker haalbaar.

Qua vervoer raad ik de bus en trein zeker aan. Nachtbussen- en treinen besparen je kostbare dagtijd en een eventuele hotelboeking. Win-win situatie dus. Met de bus heb ik door het binnenland van Thailand goedkoop gereist, terwijl in Indonesie een combinatie van bus/trein erg goed te doen was. In Thailand is alles wat commerciëler en georganiseerd, waardoor het voor jou enorm makkelijker word om van A naar B te reizen. In Indonesie is alles nog erg "local".
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
wxnderlustfine
Reiziger

Backpacken door Zuidoost-Azië in tussenjaar

Bericht door wxnderlustfine »

Hoi allemaal,

Ik was aan het twijfelen of dit topic hier wel op z'n plek hoort, maar ik drop hem er maar gewoon neer. Ik merk sinds een tijdje dat ik behoefte heb aan advies en mensen die mijn vragen/plannen serieus nemen.  

Nadat ik mijn havo-diploma heb gehaald wil ik er heel graag een jaar tussen uit om mezelf beter te leren kennen, de wereld wat meer te ontdekken en mijn droom te verwezenlijken. Sinds een tijd is het namelijk mijn allergrootste droom om veel te reizen. Ik wil avontuur, nieuwe ervaringen en nieuwe culturen leren kennen! Het liefst wil ik zo snel mogelijk beginnen!

Het plan voor mijn tussenjaar:
Eerst fulltime gaan werken tot februari/maart, om vervolgens genoeg verdiend te hebben om ongeveer 6 weken te kunnen gaan backpacken. Thailand, Laos en Cambodja zijn landen die bovenaan mijn lijstje staan, vandaar dus ook dat ik het topic hier plaats.

Maar... ik zit nu in havo 4, en als ik een tussenjaar neem ben ik nog maar 17 jaar oud. (In april 2018 word ik 18). Mijn ouders zijn ervan overtuigd dat zo'n tussenjaar demotiverend werkt voor een vervolgstudie, en kappen me steeds af als ik over een tussenjaar begin, waardoor ik het gevoel krijg dat ze me niet serieus nemen. Natuurlijk snap ik hun standpunten ook wel, maar zo krijg ik steeds niet echt de kans om het er met hun over te hebben, om met hun mijn plannen te delen. Ik mag dan nog wel een jaar hebben op de middelbare school, ik zou het wel prettig vinden om een beetje te weten waar ik daarna aantoe ben!

Ik zou het fijn vinden om wat advies te horen van mensen die gereisd/gebackpackt hebben door Cambodja, Thailand of Laos. Is backpacken door deze landen op je 17e te doen qua veiligheid en in het algemeen? (Alhoewel ik dan bijna volwassen ben...) Volgensmij zijn het best veilige landen om door te reizen en vol met backpackers, maar als klein 17-jarig meisje weet je het natuurlijk nooit.

Meer redenen waarom ik zo graag een tussenjaar en op reis naar Azië wil:
- Door persoonlijke problemen heb ik een naar jaar achter de rug. Met mezelf ging het niet zo lekker, waardoor ik zelfs een paar maanden thuis was van school. Alhoewel ik nu bijna alles weer heb ingehaald, vind ik school echt verschrikkelijk en ben heel blij dat volgend jaar mijn laatste jaar is. Misschien is dit een slecht argument, maar toch gun ik mezelf hierdoor een jaartje weg van het 'normale' leven.
- Veel scholieren kiezen een tussenjaar omdat ze nog niet zeker weten welke studie ze willen doen, maar ik weet dat juist heel goed: maatschappelijk werk en dienstverlening. Dit is een studie waarbij je stevig in je schoenen moet staan, en ik weet van mezelf dat ik niet zo heel stevig in mijn schoenen sta. Door te werken en daarna alleen op reis te gaan wordt je als 17 jarige veel zelfstandiger en leer je jezelf beter kennen. Ook hoop ik wat meer zelfvertrouwen te krijgen.
- Ik wil mijn (Engelse) spreekvaardigheden verbeteren, door alleen te gaan reizen gaat dat (hopelijk) sneller.
- Een van mijn levensmotto's is: beter een 'oeps' dan een 'wat als'. Anders gezegd: ik ben bang dat ik anders later spijt ga krijgen dat ik het niet heb gedaan.
- Ik ben geboren in Azië (China), dus mijn roots liggen in dat werelddeel. Daardoor heb ik een soort voorliefde voor Azië ontwikkeld.
- In mei 2015 ben ik naar China geweest met mijn ouders. In drie weken tijd zijn we op vijf verschillende plaatsen geweest, waardoor het dus een drukke en actieve reis was. Vooral na die reis is mijn droom om te reizen niet meer weg te denken uit mijn dagelijkse denken..!
- Ik lees veel reisblogs en tips en tricks. Daardoor heb ik al wat dingen geleerd over backpacken in ZO Azië. Afgelopen week heb ik zelfs een budget opgesteld om te kijken hoeveel ik ongeveer zou moeten sparen..! (Misschien draai ik een beetje door, maar alsnog, ik vind het leuk om er mee bezig te zijn)
- Ik ben er zeker van dat ik dit budget kan halen. Door 6/7 maanden fulltime te werken (minimumloon 17 jarige is €602 bruto per maand) en er nu al rekening mee te houden.

Ook zit ik erover na te denken om mijn reis te beginnen door bijvoorbeeld een korte jongerenreis door Thailand te doen of vrijwilligerswerk, zodat ik dan nog kan terugvallen op de reisleiders en organisatie als er iets misgaat en ik niet meteen álle verantwoordelijkheid op me heb genomen.
Het nadeel is wel dat het wat duurder is, en aangezien ik mijn reis waarschijnlijk zelf zal moeten betalen wil ik het liefst zo goedkoop mogelijk. Reizen met een kant-en-klare reis, of dat een reisorganisatie alles voor je regelt, is duurder dan dat je het zelf allemaal regelt, waardoor ik er eerder voor zou kiezen om alles zelf te regelen. Ook trekt de vrijheid die je dan hebt me heel erg.

Je zou kunnen zeggen dat ik me er al aardig in verdiept heb (voor zover dat lukt als een bijna-16-jarige), en oké.., ik ben me ervan bewust dat ik zojuist een best lang stuk tekst getypt heb.

Ik ben heel erg benieuwd naar wat anderen van mijn plannen zullen vinden. In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen!! En als je vragen hebt, gewoon stellen :).

Liefs,
Lin
Torra
Reisexpert

Re: Backpacken door Zuidoost-Azië in tussenjaar

Bericht door Torra »

Hoi Lin,

Goh wat leuk om je droomreis idee te lezen. Je hebt er heel goed over nagedacht en ik vind dat je argumenten zeer redelijk en overtuigend zijn. Zo jammer dat je ouders er niet over willen praten. Ik begrijp ze wel, want ze vinden het idee van een tussenjaar een beetje eng en zijn denk ik idd bang dat je dan niet verder gaat studeren.

Onze oudste zoon was 16 toen hij van de HAVO af kwam en die had geen idee wat hij wilde. Hij heeft toen jaren allerlei studies uitgeprobeerd en pas na veel baantjes onder zijn niveau en kunnen zijn draai gevonden toen hij 23 was. Had hij maar een tussenjaar genomen om te gaan reizen.

Van alleen reizen wordt je zelfstandig en volwassener en dat is zeker een goede basis voor welke studie of werk dan ook.

Om je ouders te laten zien dat je er serieus over denkt, dat je zelfstandig bent en niet in zeven sloten tegelijk loopt en om ze te laten wennen aan het idee kun je het langzaam opbouwen.
Bijvoorbeeld door de komende vakantie samen met een vriendin een korte reis in Nederland te doen, daarna naar het buitenland eventueel georganiseerd of vrijwilligerswerk te gaan doen in het buitenland voor een korte periode.

Daarna je plannen voor je droomreis met argumenten op papier zetten, laten lezen en dan met ze te bespreken.
Ik zou zeker met Thailand beginnen, 6 weken 3 landen is een beetje haasten. Lekker op je gemak 2 landen is veel leuker.

Ik wens je veel succes met alles en ben heel benieuwd hoe je het gaat aanpakken.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hebben jouw ouders deze post gelezen? Je hebt zo goed nagedacht over wat je wilt!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
wxnderlustfine
Reiziger

Dag Torra en Jenny,

Bedankt voor jullie positieve reacties, die waardeer ik heel erg!

Even over het langzaam opbouwen, ik had met een vriendin (een jaar ouder) plannen om een weekendje naar Frankrijk te gaan in de zomervakantie. Helaas vonden mijn ouders dat niet goed, dus hebben we afgesproken dat we gewoon in Nederland ergens heen gaan. Na mijn eindexamen ga ik misschien nog wel een examenreis naar het buitenland maken met wat vriendinnen, maar daar hebben we het nog helemaal niet over gehad. Misschien moet ik me inderdaad nog wat meer gaan verdiepen in vrijwilligerswerk. Ik weet dat je onder andere met Projects Abroad vanaf 2 weken mee kan doen met projecten, maar het grote nadeel is het prijskaartje wat er aan vast zit.

Ik heb dit nog niet laten lezen aan mijn ouders, omdat ik niet te veel wil opdringen. Zoals ik al vertelde, word ik steeds afgekapt als ik over een tussenjaar begin. Alhoewel ik het best vaak probeer om erover te praten (vooral tijdens het eten), merk ik dat ze het niet heel erg waarderen.. Dus vandaar dat ik het zo fijn vind om reacties van anderen te horen! Ik ben er wel over aan het nadenken om ze dit te laten lezen, maar vind het lastig om zo het goede moment te vinden.

Groetjes!
wxnderlustfine
Reiziger

Even een update:
Heb vandaag mijn moeder gesproken over het idee dat ik zou willen backpacken in Thailand. Ze zei dat ze me sowieso niet alleen laten gaan. Toen ik begon over dat ik dan misschien met een reisorganisatie kan gaan, zei ze: "we moeten het er nog maar eens over hebben". Dat klonk dus niet echt positief.. Ik ben zo bang dat mijn droom in duigen gaat vallen, maar alsnog heb ik er alles voor over.
Iemand tips met hoe ik dit kan aanpakken?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ouders hebben vaak wat meer tijd nodig om aan het reis idee te wennen. Zoals ik je reacties van je ouders lees zeggen ze ook geen "nee" :). Ze hebben het wél over enkele voorwaarden, waar je naar kunt kijken of je hier wat mee kan? Bijvoorbeeld dat je niet alleen gaat. Je kunt kijken naar reisorganisaties of naar reismaatjes die je probeert te leren kennen voor een wat langere tijd.
wxnderlustfine
Reiziger

Erik schreef:Ouders hebben vaak wat meer tijd nodig om aan het reis idee te wennen. Zoals ik je reacties van je ouders lees zeggen ze ook geen "nee" :). Ze hebben het wél over enkele voorwaarden, waar je naar kunt kijken of je hier wat mee kan? Bijvoorbeeld dat je niet alleen gaat. Je kunt kijken naar reisorganisaties of naar reismaatjes die je probeert te leren kennen voor een wat langere tijd.
Bedankt voor je reactie!
Klopt, misschien ben ik een beetje te ongeduldig en moet ik ze de tijd geven om aan het idee te wennen. Een reisorganisatie is duurder, maar misschien is dit voor mijn eerste keer alleen niet zo'n gek idee. Om wat meer vertrouwen te krijgen bij mijn ouders en voor mijzelf is dat natuurlijk ook wel fijn.
Nu al opzoek gaan naar reismaatjes is ook niet zo'n gek idee, kan ik ze al beter leren kennen en aan mijn ouders voorstellen!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

wxnderlustfine schreef:Een reisorganisatie is duurder, maar misschien is dit voor mijn eerste keer alleen niet zo'n gek idee. Om wat meer vertrouwen te krijgen bij mijn ouders en voor mijzelf is dat natuurlijk ook wel fijn.
Inderdaad! Ik zou ook, tussen neus en lippen door, aangeven dat het de reis wat duurder voor je maakt, maar dat het helemaal geen slecht idee is om met een organisatie te gaan om je te helpen en om je ouders wat meer gerust te stellen.
wxnderlustfine schreef:Nu al opzoek gaan naar reismaatjes is ook niet zo'n gek idee, kan ik ze al beter leren kennen en aan mijn ouders voorstellen!
Precies! Deze dingetjes kunnen helpen om je ouders vertrouwen te geven in je reis plannen. Wie weet wisselen je ouders met je nieuwe reismaatje ook wel weer e.e.a uit hoe het gaat en zo komt het meestal wel goed. Belangrijkst is om je ouders er bij te blijven betrekken zonder dat het (steeds?) uitloopt op een conflict of vervelend onderwerp.
wxnderlustfine
Reiziger

Erik schreef: Belangrijkst is om je ouders er bij te blijven betrekken zonder dat het (steeds?) uitloopt op een conflict of vervelend onderwerp.
Ik zit er aan te denken om dit forum te laten lezen aan mijn ouders, maar weet niet of ze er positief of wat minder enthousiast op gaan reageren, maar ja wat valt er te verliezen..
Heb jij nog tips waar ik reismaatjes kan ontmoeten? Hier is een optie maar denk dat de meesten wat ouder zijn.
Plaats reactie