Tips voor Marokko

Stel hier je vragen over Marokko
apestaartje

Reisgids: LP of rough guide?

Bericht door apestaartje »

Hoi,

Ik was van plan de Lonely Planet van Marocco te kopen, maar nu las ik op internet dat veel mensen de 'Rough guide to Marocco' verkiezen boven de LP.
Iemand ervaring met de Rough guide? Wat waren voor- of nadelen?

Dank alvast.
Tenrec
Reisexpert

Re: internationaal rijbewijs vereist?

Bericht door Tenrec »

apestaartje schreef:
Wie westelijke sahara, is dat trouwens de moeite waard, of gewoon 1 grote bak zand?
De Sahara bestaat niet alleen uit zand, net zoals vele andere woestijnen. Een aantal foto's van de reis kun je zien op onze fotosite:
Hierbij een link naar een ander topic op dit forum over onze reisplanning/ 4x4 autohuur in Marokko:
4x4-verhuur-in-marokko-incl-offroad-rijden-t2106.html
Wij vonden het een hele uitdaging om alleen op GPS door deze woesternij te rijden.
Link naar "GPS als navigatie door Marokko": gps-als-navigatie-door-marokko-t2181.html
Let wel op waar je naar toe wilt gaan rijden. In de "provincie" westerlijke Sahara is een wal opgeworpen door Marokko om de vrijheidstrijders tegen te houden, die vanuit Algerije opereren. Als je dus die kant op rijdt, zie je steeds meer politiecontroles. Er liggen mijnenvelden tegen de grens met Algerije. Het is bezet gebied waar je eigenlijk nooit iemand over hoort. Ook zijn er vluchtelingenkampen en rijden er wagens van de UN vredesmacht rond. De plaatselijke bevolking ziet zichzelf ook niet als inwoners van Marokko. Dus zeg daar niet, als ze vragen hoe je het vind aldaar, dat je Marokko zo een mooi land vindt. Dan krijg je zeker de opmerking "Marokko? Dit is geen Marokko!"
Vraag ook aan de autoverhuurder of je wel naar deze provincie mag rijden.
De weg langs de kust naar Laayoune is geen probleem, hoewel er dus onderweg toch ook wel politie/militaire controles zijn. Ze zijn echter altijd erg vriendelijk en we mochten zonder probleem doorrijden. Als je wat avontuur wilt, neem dan een 4x4, gps en download een aantal tracks van wikiloc. Avontuur verzekerd! http://nl.wikiloc.com/wikiloc/map.do#lt ... 1&tab=0&a=
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
Hoot
Reiziger

Re: Reisgids: LP of rough guide?

Bericht door Hoot »

Een andere tip: de Trotter! Daarin staan net even andere eet- en slaapadressen, vaak wat kleinschaliger familiebedrijfjes. Zo vermijd je het bordje 'complet' wat aan het eind van de middag nogal eens op de deur wil hangen van menig hotel. Verder is de Trotter net zo betrouwbaar qua informatie als LP of RG, misschien ook een voordeel (mij maakt het niet veel uit) dat de Trotter in het Nederlands Vlaams geschreven is. Hij is sowieso bijna 2x zo dik als de LP van Marokko, dat zegt al heel wat over de hoeveelheid info denk ik ;)
Don't dream your life - Live your dream
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij hebben het met de Lonely Planet gedaan maar zagen inderdaad ook heel veel mensen met een trotter rondlopen. Ik zou zeggen, leg ze eens naast elkaar en kijk welke informatie en opzet je het meeste aanstaat. Ongetwijfeld dat je ze in een bibliotheek kunt vinden of in een grote boekwinkel.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Wijzelf gebruiken meestal de trotter (wanneer die uit is). ikzelf vind het belangrijk om veel info te hebben omtrent geschiedenis,bezienswaardigheden... en vind het bijzonder handig dat het in mijn moedertaal is.
Engelse boeken lezen toch altijd moeilijker vind ik.
Voorts vind ik het lettertype en de opbouw van het boek (trotter) aangenaam.

In lonelyplanet vind je wel meer sleep/eet gelegenheden maar dat zoek ik ter plekke uit.

't feit met reisgidsen is dat die vaak gedateerd zijn en trotters zijn naar het schijnt dan vaak nog eens vertalingen van frans/engels waardoor het nog minder up to date is... vind ik persoonlijk helemaal niet erg aangezien ik bijna nooit in hostel slaap dat in een gids staat.
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Ook ik heb verleden jaar de Trotter gebruikt. Vond hem zeker niet minder compleet dan Rough Guide of Lonely PLanet. Hij is van juni 2009 dus redelijk recent.

Ik weet niet wanneer je weg gaat? Maar binnenkort komt de Nederlandstalige versie uit van Rough Guide Marokko http://www.roughguides.nl/
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
India

Bericht door India »

Ik verkies de trotter boven alle andere reisgidsen! Maar let erop dat je een recente versie hebt!
Er is geen grens zolang je droomt...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

heb net de trotter Maleisie doorgekeken maar wat was die negatief zeg! Vond hun mening wel erg gekleurd. Iemand in mijn groep had dat ding en wilde allerlei dingen op voorhand al niet doen want de trotter was er negatief over.

Verder vond ik hem wel uitgebreid in zijn info maar lastig om dingen in op te zoeken
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
zaratoestra
Reisexpert

ikzelf vind hem super aangenaam om dingen in op te zoeken.
De vaak te eenzijdig gekleurde ,vnl. negatief dan,reisinfo komt in al hun boeken voor. Niet teveel van aantrekken en gewoon je zin doen.
Lonely planet heeft er de hang naar om zodanig veel bijvoegelijke naamwoorden voor iets te gebruiken dat ik mij op de duur af vraag is het nu supergoed of sucked het gewoon.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik vind de trotter echt geen fijne reisgids. Had hem voor noord-inda maar de kaartjes waren onduidelijk.
Ook waren ze helemaal lyrisch over een echt flut museum en weer hele negatief over andere dingen.
Heb liever dat het allemaal wat meer algemeen is wat er te zien is. Kon ook nooit snel wat vinden.

Het goede is wel dat je vaak in een deuk kon liggen om het Belgisch Nederlands.

Maar hun gidsen worden veel minder dan een LP of Rough guide strak geregisseerd en zijn dus veel meer afhankelijk van de auteur. Zal dus vast veel verschil in zitten.

Als het je om een Nederlandstalige gids gaat, rough guide heeft nu ook Nederlandstalige versies.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
zaratoestra
Reisexpert

Ben aan het wachten op de Nederlandse versie van rough guide voor nieuw zeeland :-)
Nu maar een oude lonelyplanet geleend van familie om alvast een idee op te doen.
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Wereldstekker Marokko

Bericht door Larissa »

Ter aanvulling:

Inmiddels terug en......geen wereldstekker nodig gehad *O*
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

dank je wel voor het melden!! ^O^
Heb je het leuk gehad?? zijn er foto's en verhalen te bewonderen ergens??
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Mijn foto's staan op hyves en facebook. Maar volgens mij heb ik ooit ergens iets gelezen dat jij daar niet zo van bent? ( maar dat is wel een aantal jaar terug :P )
Ik zal eens kijken als ik tijd heb of ik de foto;s hier ook op krijgen. Als je ze wil zien let me know, dan stuur ik de linkjes van de sites wel even door, alleen moet je dan zelf ook wel aangemeld zijn hihi.

Ik begin een beetje bij te trekken van de reis. We hebben het helaas niet altijd even positief ervaren. Duurt even voor ik het kan relativeren.
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: internationaal rijbewijs vereist?

Bericht door Larissa »

Om ook nog maar even terug te komen op het internationaal rijbewijs.

Wij zijn pas terug uit Marokko.
We zijn daar 2 keer aangehouden door de politie. 1 keer voor de lol en de andere keer omdat wij te hard reden. De eerste keer hoefden wij totaal geen papieren te laten zien en bij het te hard rijden wilden ze het internationaal rijbewijs zien. Ook toe de auto werd afgeleverd wilden ze het internationale rijbewijs zien. Dus neem het zekere voor het onzekere en schaf dat papiertje gewoon aan. Kost iets van 14 euro of zo? Mijne was nog geldig dus weet even niet wat de prijs doet nu,

Cheers
Plaats reactie