Paar vraagjes Sulawesi Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Sulawesi 2 weken

Bericht door Jenny »

Ik zou kiezen om óf naar het zuiden van Sulawesi te gaan, óf naar het noorden.

Wanneer je van zuid naar noord wilt reizen, dan heb je toch zeker wel 3-4 weken nodig.

Twee weken in het noorden is op zich te doen, er zijn veel duikreizen die in twee weken (bijvoorbeeld) Bunaken en Lembeh combineren. Dat schijnt heel mooi te zijn.

Ikzelf ben (in 2006) in het zuiden geweest. Ik heb toen een rondje Makassar - Bira - Toraja - Makassar gemaakt. Daar heb ik toen (met eigen vervoer) ongeveer 1,5 week over gedaan.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
a3gerritsen
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2015 21:28

Sulawesi of...??

Bericht door a3gerritsen »

Hoiheb al eerder door Indonesië gereisd(Java en Sumatra en Borneo. Willen nu eigenlijk naar Sulawesi in september ( 4 weken) Hebben tot nu toe alleen eenn ticket Jakarta geboekt Dus alles staat open... Wie heeft er goede tips over route Sulawesi en must sees We houden van natuur (trecking) cultuur snorkelen steden en soms ook rust :)

Overigens twijfeleen we (ik) ook nog wel een beetje .. Zijn de molukken geen leukere optie..??

Kortom ook suggesties hierover zijn welkom

We vertrekken ook weer uit Jakarta dus dat staat ook vast :{ alvast bedankt voor tips en suggesties
Travelator
Reisexpert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 04 okt 2011 15:32
Locatie: Geen

Re: Sulawesi of...??

Bericht door Travelator »

Hi!

Heb je dit artikel al gezien?
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... 15473.html

Ik ben vorig jaar bijna twee maanden op Sulawesi geweest en vond het een bijzondere plek.
Ik zou je dan wel aanraden om een beetje van de toeristische route af te wijken.
Zo vond ik de WaKaToBi (ook wel Tukangbesi) eilanden erg (!!) leuk en mooi! Sowieso de oostzijde van Sulawesi vond ik wel leuk, gewoon omdat het allemaal nog zo onontwikkeld is. Dat maakt het allemaal net wat avontuurlijker en je bent op sommige plekken als blanke zelf een bezienswaardigheid.
Hou je van duiken? Dan is wakatobi ook een aanrader.
Bira vond ik zelf wat minder. Weinig te doen en duiken vond ik niet spectaculair.
Toraja is natuurlijk bijzonder vanwege de cultuur en Manado vind ik wel een leuke stad.
Helaas ben ik niet aan de Togeans en Bunaken toegekomen... -O-
Besloten om wat anders te gaan doen : )

Molukken staat ergens bovenaan mijn lijstje van plekken waar ik graag nog naartoe wil. Lijkt me ook fantastisch, maar ik kan de vergelijking helaas niet voor je maken.
Ik zou me kunnen voorstellen dat Sulawesi iets meer diversiteit qua cultuur te bieden heeft, maar dat weet ik niet zeker.
Mocht het Sulawesi worden, op mijn blog bij reisverhalen Indonesië vind je verhalen over Sulawesi en ook een aantal tips (vaststaande prijzen etc.).

Succes met kiezen en alvast veel plezier!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Travelator
Reisexpert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 04 okt 2011 15:32
Locatie: Geen

Re: Sulawesi of...??

Bericht door Travelator »

ps. Mocht je heel erg van macro duiken houden, schijnt Lembeh Straight ook fantastisch te zijn!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
a3gerritsen
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2015 21:28

Re: Sulawesi of...??

Bericht door a3gerritsen »

Dank hier hebben we zeker wat aan . ga weer lezen en kom terug als ik vragen heb ;)
Lucasteneinderaad

Re: Sulawesi of...??

Bericht door Lucasteneinderaad »

Sulawesi is anders dan java!
Ik bedoel dus het reizen en landschap.
Wat mij opviel is dat makkasar erg duur is de Bejek Taxi en Ojec beninnen bij 30.000 en zeer veel pushing als je gewoon langs de weg loopt.
Maar Sulawesi zeer goed te doen vanuit Surabaya boot en zo verder naar Ambon en Papua!
Een ticket ekonomi is dan wel 300.000 PP maar dan beter op deck reserveren kamer 500.000 extra.

Eenmaal in Makkasar ... kun je een bus ( mits je geluk hebt ) direct naar Manado pakken.
Op de heenweg had ik een bus naar Palu 300.000 endan een rent car met meer mensen 400.000 naar manado.
Eenmal in Manado ga naar Pasar TAMAHUN daar zou je de raarste dingen zien vleesregio natuurlijk.
Ook bunaken kan best maar is met prive boot duur 800.000!

Ik ben dan ook alleen doorreizen naar Tanuba Eiland wel mooi daar.
Alleen niet naar Hotel Bintara gaan!

Als je een bus zou pakken van Manado en Makkasar naam VERNANDO terminal 400.000 verwacht geen luxe dan.
Youg
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2017 19:19

Aanraders/tips 3 weken Sulawesi?

Bericht door Youg »

Hallo,

Ik ga volgende week met mijn vriendin 3 weken naar Sulawesi. We hebben alleen een retourticket naar en van Manado.

Ik ben op zoek naar tips en tricks en aan- en eventuele afraders.

We zijn in 2009 al een keer 5 weken naar Java, Bali en de Gili's geweest. Indonesie is met niet geheel onbekend dus.

Maar omdat Sulawesi niet zo bekend is als Java en Bali is het wat moeilijker om over ervaringen van anderen te horen.

Alles is welkom!
Travelator
Reisexpert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 04 okt 2011 15:32
Locatie: Geen

Re: Aanraders/tips 3 weken Sulawesi?

Bericht door Travelator »

Hoi @Youg !

Leuk, Sulawesi!

Ik heb op mijn blog 10 delen geschreven over Sulawesi. Helaas zijn we aan de meest bekende plekken (Bunaken en Togeans)
niet toegekomen. Daar moet ik nog een keertje voor terug : )
Mijn verhalen zijn over het algemeen vrij persoonlijk, maar omdat ik destijds zelf zo weinig informatie kon vinden over Sulawesi, heb ik in dit geval ook geprobeerd om veel praktische informatie te geven, over prijzen van ov, guesthouses etc.
Wellicht handig om die tien delen op mijn blog even door te lezen.
Sulawesi begint hier: https://siem.aroundtheglobe.nl/travel-s ... 84530.html
Kan wel zijn dat de info wat verouderd is.

Een trucje dat wij vaak toepasten om wel te kunnen genieten van warme douches, maar toch geld te besparen, is in de duurdere hotels te vragen om een "room out of order". Vaak zijn dit kamers waarvan de airco stuk is of zo. Als je dan vraagt om een fan, krijg je de kamer vaak voor cheap cheap, omdat ze ze anders helemaal niet kunnen verhuren. Met name op Sulawesi lukte dit heel vaak : )

Ook in dit artikel vind je nog wat info: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... 15473.html

Veel plezier!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Aanraders/tips 3 weken Sulawesi?

Bericht door Erik »

Dat is slim van die hotelkamer!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten