Tips voor Sri Lanka

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Kir87
Reiziger

Re: Niet-toeristisch Sri Lanka

Bericht door Kir87 »

Hi Sanne,
Wat een gaaf vooruitzicht! Ben in december samen met mijn vriend op Sri lanka geweest voor een maand.
Het oosten en het noorden hebben wij niet gezien, maar ella bijvoorbeeld wel.
De volgende route hebben wij afgelegd:
Negombo, dagje Colombo, Galle, Talpe, Mirissa, udawalawe nat park, haputhale, ella, kandy, negombo.

Talpe is een plaatsje dat nog niet toeristisch is. De plaatsen er omheen wel. Hebben lekker gefietst en sommige dagen geen toerist tegen gekomen. Is een kustplaats en je kubt ook op de fiets rondje Kogala laje doen.
Udawalawe was leuk voor een paar uurtjes, veel olifanten, buffels, vogels, apen, een krokodil.
Ella vonden wij beide tegenvallen. In het dorp zelf is weinig te doen, dus het is vooral wandelen in de omgeving (ella's rock en little adams peak)
De treinreis van Haputhale naar Ella en Ella en Kandy was super mooi!
Veel plezier alvast!
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
GinoT
Wereldreiziger

Re: Niet-toeristisch Sri Lanka

Bericht door GinoT »

Hai Sanne,

ik ben net terug uit Sri Lanka waar ik 4 weken heb rondgereisd. Zelf heb ik ook de massa's vermeden, maar ik ben ook naar de toeristische trekpleisters geweest. Soms voor 1 dag, soms voor 1 nacht. Sri Lanka heeft veel te bieden. Het is zeker de moeite waard om de ''Cultural Triangle'' en Galle te bezoeken. Het is tevens allemaal werelderfgoed en best indrukwekkend. Huur een fiets en verken 2 dagen Anuradhapura Old Town. Zelf vond ik Ella gezellig, maar koud gedurende de nacht. Dus kleedt je warm aan. Er is niet veel te doen. Het is vooral de omgeving. De treinreis is inderdaad prachtig. Zelf had ik op het 1e helft een 1e klas reservering en op de 2e helft een 2e klas reservering. IMO een 2e klas reservering (moet je wel de nieuwe blauwe treinen hebben) net zo goed. Er is geen airco en je kunt de ramen open doen. Zelf ben ik geen liefhebber van een airco, maar na 2 uur begon het me toch echt frisjes te worden. De stoelen zijn zijn wel veel luxer, ruimer bij de 1e klas. De 1e helft van de treinreis zijn we gestopt in Hatton om Adam's Peak (Sri Pada) te beklimmen. Als je Adam's Peak wilt beklimmen moet je er 2 tot 3,5 uur voor uittrekken (wij deden het in 2 uur, zonder pauzes). Je klimt 1400 m en je moet 7 km lopen. Het beste is om 2 uur 's nachts te starten, zodat je de zonsopgang kunt zien. De zonsopgang is rond 05:30. Dus wij moesten nog 1,5 uur wachten.

Zelf ben ik naar Yala NP geweest. Zelf wou ik graag een minder bekend NP bezoeken, maar naar informeren en fora te doorzoeken was het advies dat Yala NP de beste optie was. Zelf heb ik hier geen spijt van gehad. Ik heb een prachtige safari gehad. Krokodillen, waterbuffels, herten, arenden, hornbills, kingfishers, zwijnen, olifanten en veel luipaarden. Nu moet ik bekennen dat we een hele goede dag hadden. Zelf had ik de voorkeur voor Wilpattu NP, maar ik ben blij dat die keuze niet heb gemaakt. Achteraf kreeg ik van meerdere reizigers, die naar beide parken waren geweest, dat Wilpattu toch nog tegenviel. Te dicht begroeit was hun mening. Natuurlijk ga je voor jezelf. Daarnaast is Wilpattu na het einde van de burgeroorlog, sinds enkele jaren, weer opengesteld gesteld voor toerisme. Het aanbod is er (nog) minder.
Wij hadden een safari gedaan van 04:30 tot 12:00 uur en wij waren zeer tevreden over de safari. Het is waar dat ze best ruig rijden en allemaal als eerste binnen willen komen, maar na 5 minuten in het park verspreiden de jeeps en begint de chauffeur rustiger te rijden. Wel is het zo dat de chauffeurs samenwerken. Dus als er een luipaard is gezien, dan proberen ze er zsm heen te komen. Toch vond ik de safari zeker de moeite waard. Yala NP is gewoon heel mooi om te zien. Dat we zoveel wild zagen was heel mooi meegenomen.

Ik heb hieronder 2 links geplaatst. De eerste is een review waar ik heb geslapen, maar er zijn ook foto's van Yala NP bij. De 2e is als je met de trein in SL wilt gaan reizen.

http://www.tripadvisor.com/ShowUserRevi ... RATES_CONT

http://www.seat61.com/SriLanka.htm

Heel veel plezier en succes met de planning! :)
annenas
Vakantieganger

Malaria in Sri Lanka

Bericht door annenas »

Hallo beste reizigers,

Graag zou ik willen weten van mensen die onlangs in Sri Lanka zijn geweest of het nodig is om malariapillen te slikken in Sri Lanka. Ik ga 26feb voor 3 weken naar Sri Lanka en ik zou graag willen weten of alleen insmeren met deet voldoende is.

Alvast dank _O_
Globetrot
Reisexpert

Re: Malaria in Sri Lanka

Bericht door Globetrot »

Wij gaan in juli en hoeven niet te slikken. Zie http://www.ucsf.edu/news/2014/10/119771 ... ut-malaria. Het ziet er naar uit, dat Dengue Fever wel een risicofactor is: http://www.searo.who.int/publications/j ... 3n1p87.pdf
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik denk wel dat het goed is om te vermelden dat Globetrot in Denemarken woont en ze daar anders omgaan met dit soort dingen. :)
Kir87
Reiziger

Bericht door Kir87 »

Wat een heerlijk vooruitzicht! Sri Lanka is prachtig! Wij zijn in november/december 2013 vier weken in Sri Lanka geweest en hoefden geen malariapillen te slikken. Nu weet ik niet of het voor een ander gedeelte van het land (waar wij niet zijn geweest) wel nodig is. Wij legden in ieder geval deze route af: http://travelaar.nl/route-door-sri-lanka/ Er ligt me iets van bij dat malaria in het uiterste noorden van het land wel voorkomt. Waar wij waren dus niet. Dengue inderdaad, dus wel insmeren met Deet. Als je nog vragen hebt over Sri Lanka, dan hoor ik het wel :) Anders in ieder geval alvast veel plezier!
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Erik schreef:Ik denk wel dat het goed is om te vermelden dat Globetrot in Denemarken woont en ze daar anders omgaan met dit soort dingen. :)
Klopt, ik woon in Denemarken. Ik denk echter dat het voor malaria- en denguemuggen niet veel uitmaakt uit welk land de mensen komen die ze steken ;)

De eerste link die ik in m'n post noemde gaat erover, dat er al 2 jaar geen gevallen van malaria meer op Sri Lanka geconstateerd zijn die daar opgelopen zijn:
Sri Lanka Celebrates Two Years Without Malaria

UCSF’s Malaria Elimination Group Calls for Sustained Financing and Vigilance to Maintain Success
By Laura Kurtzman on October 22, 2014

Sri Lanka has not reported a local case of malaria since October 2012, according to the Sri Lankan Anti-Malarial Campaign. If it can remain malaria-free for one more year, the country will be eligible to apply to the World Health Organization for malaria-free certification. This remarkable success was achieved rapidly and largely during a protracted civil war. As recently as the year 2000, Sri Lanka had over 100,000 cases of malaria.
Het risico dat je malaria oploopt is dus heel erg klein. Daar en tegen komt er de laatste jaren steeds meer denguefever voor. Erg belangrijk dat je je dus tegen muggenbeten beschermt!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Globetrot schreef: Klopt, ik woon in Denemarken. Ik denk echter dat het voor malaria- en denguemuggen niet veel uitmaakt uit welk land de mensen komen die ze steken ;)
Klopt :) Maar je ziet wel dat verschillende landen allemaal hun eigen advies geven en het soms verzekeringstechnisch handig kan zijn om de Nederlandse adviezen te volgen (of in ieder geval bewust te zijn als je hier van afwijkt).
AlexandraSriLanka

Dagtrips Sri Lanka

Bericht door AlexandraSriLanka »

Hallo allemaal,

Ik heb eergisteren een reis geboekt naar Sri Lanka...15 dagen Hotel in Beruwala. Vandaar wil ik (vrouw alleen) dagtripjes gaan ondernemen. Nu is de optie € 30,00 per dag voor een chauffeur met auto natuurlijk super maar waar vind ik iemand?

Verder hoop ik dat ik in deze periode niet op de verkeerde kant van het eiland zit qua klimaat :-/ daar heb ik bij het boeken niet op gelet.

Het was eerder een spontane beslissing, na 4 jaar ontzettend veel tegenslagen te hebben moeten ervaren :'( , om me nog eens op een mooie belevenis te kunnen verheugen. *)

Voor de rest zijn tips van harte welkom..... :Y

Ik hou ervan de mensen, de natuur en de dieren kennen te leren. Hou niet van overbodige luxe en reis ook graag met mijn rugzak. Ik wil een beetje uitrusten maar vooral veel fotograferen.....

IK VERHEUG ME ONTZETTEND!!!!!!

Liefs,
Alexandra ;)
Chantall
Reiziger

Re: Dagtrips Sri Lanka

Bericht door Chantall »

Hee Alexandra,

leuk dat je spontaan wat hebt geboekt! Ik denk dat Sri Lanka een heel leuk en mooi land is voor fotografie en relaxen moet daar zeker lukken.

Qua klimaat weet ik het niet helemaal, ik was er in augustus en toen was het overal aan de kust eigenlijk wel lekker, Colombo wat minder. Het surfseizoen was toen aan de oostkust, dus waarschijnlijk zit je nu aan de andere kant wel goed.

De treinreis tussen Colombo en Galle is echt super mooi! En ook Galle is een leuke stad om een dag of twee rond te hangen. Je moet er wel rekening mee houden dat het OV vaak niet heel snel gaat. Dus vanaf Galle is het misschien lastig om echt dagtochtjes te maken omdat daar geen treinen rijden. Sri Lanka heeft heel veel kleine stadjes, dus als je het leuk vind daar rond te dwalen zijn er denk ik genoeg plaatsen in de buurt waar je met de trein naartoe kunt. Voor mooie stranden is Hikkaduwa een aanrader.

Heel veel plezier!
Laugh and enjoy!
AlexandraSriLanka

Re: Dagtrips Sri Lanka

Bericht door AlexandraSriLanka »

Dankjewel Chantal.....Ben ook heel druk bezig met organiseren ;-)

Trein Kandy-Ella.....Ella moet prachtig zijn, treinreis geweldig

Yala National Parc...wilde beesten ;-)
Galle...mooi dorpje
Merissa Beach....prachtig strand

Unawatana Beach....nog prachtiger strand :-)
Pinnawela ....olifanten weeshuis

Voor de rest wil ik nog de monniken zien en de paalvissers......ik hou niet massa´s touristen dus ik denk dat ik een goede keus gemaakt heb.....nou ja...ook natuurlijk erg touristisch maar de tempels zijn boordevol

Groetjes,
Alexandra
sticker

Uitgaand ticket Sri Lanka

Bericht door sticker »

Hi!

In maart reis ik naar Sri Lanka, voor tussen de twee en drie maanden. Ik heb een enkeltje geboekt. Nu wordt er echter van mij verwacht dat ik een ticket uit Sri Lanka heb welke ik moet laten zien tijdens het inchecken van mijn heenvlucht, en wellicht ook voor het aanvragen van mijn visum? Aangezien ik nog niet weet wat mijn volgende bestemming wordt en wanneer ik wil gaan vliegen, was ik benieuwd naar de opties om hiermee om te gaan. Ik lees verhalen over het 'faken' van een ticket tot een ticket boeken welke geannuleerd kan worden. Echter ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele aanvullingen op hoe hiermee om kan worden gegaan. Bijvoorbeeld, ik vlieg van Schiphol naar Londen naar Colombo. Moet ik het uitgaande ticket dan op Schiphol of Londen kunnen tonen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Chantall
Reiziger

Re: Uitgaand ticket Sri Lanka

Bericht door Chantall »

Leuk! Het is altijd fijn om geen plan te hebben.
Zelf had ik een retour naar Sri Lanka, maar daar hebben ze nooit naar gevraagd, ook niet voor mijn visa. Ook in andere landen die vragen om een retourticket of voldoende geld op je rekening heb ik nooit meegemaakt dat ze hier naar vragen. Iemand anders wel? Ze zijn vrij gewend aan backpackers zonder plan. Zolang je genoeg geld hebt voor een ticket zou ik me er niet druk om maken.
Laugh and enjoy!
anne1991

Doorreisbestemming vanuit Sri Lanka

Bericht door anne1991 »

Eind januari vertrek ik naar Sri Lanka en zal hier ongeveer 6 weken verblijven. Na mijn verblijf wil ik verder reizen in Zuid Oost Azië, maar ik heb me nog niet verdiept in een volgende bestemming of in een specifieke route.

Het liefst vlieg ik vanuit Sri Lanka naar Myanmar, om daar een vriendin te bezoeken. Nu ben ik aan het zoeken naar vliegtickets en Sri Lanka - Myanmar kost allemaal meer dan 350 euro!! Extreem duur dus.
Weten jullie of er goedkopere opties zijn?

Verder lijken vliegtickets vanuit Sri Lanka over het algemeen sowieso erg duur. Ook naar Bangkok kom je al gauw op 250 euro uit..
Hebben jullie enig idee wat een bestemming in Zuid Oost Azië is waar je redelijk goedkoop heen kunt vliegen vanuit Sri Lanka? En hoe ik deze tickets het beste kan vinden? Via sites als WTC en skyscanner lijkt het allemaal onwijs veel te kosten..

Alvast bedankt!!
Maan

Paar dagen in Hikkaduwa blijven of nog (om)reizen naar Mirissa of andere plek in Sri Lanka?

Bericht door Maan »

Hoi!

Ik ga binnenkort met een groepsreis mee naar Sri Lanka en deze eindigt in Hikkaduwa. Zelf heb ik daarna dan nog 2 dagen extra om mezelf te vermaken ergens op het strand.
Mirissa of een dergelijk strand leek me wel wat, maar dan moet ik daar eerst zelf heen reizen (kost tijd en geld) en dan ben ik weer verder van het vliegveld.

Iemand tips of het prima is om nog een paar dagen in Hikkaduwa te blijven of ergens ten noorden daarvan of is het toch de moeite waard om bijvoorbeeld naar Mirissa te gaan?

Ik ben op zoek naar een mooi en relaxt strand en fijne sfeer. Hoor graag jullie ervaringen!
Plaats reactie