Roadtrip door Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Reismeis
Reisexpert

Re: Backpacken Europa

Bericht door Reismeis »

Van jouw lijstje ben ik (helaas!) alleen in Praag en Wenen geweest. Ik ben maar liefst vier keer in Praag geweest, het is en blijft een schitterende stad. Je kunt er voor kiezen om de metro te nemen, maar om daar gewoon lekker rond te lopen is al fantastisch. Wel duur, maar ach.. De stad met al zijn prachtige bezienswaardigheden maakt dat helemaal goed! Ik zou in Praag toch wél alle toeristische dingen doen. Vergeet de Karelsbrug niet: Straatmuzikanten, kunstenaars, prachtig uitzicht over de rivier en de burcht. Trouwens, als je naar de burcht gaat, neem dan de trap! Ook is het Joods kerkhof erg indrukwekkend, maar de entree is behoorlijk prijzig geworden. Lekker eten kun je overal, maar iets verder buiten het centrum is het allemaal wat voordeliger. Als je een uitstapje kunt maken, kijk eens in Kutna Hora. Daar staat een kleine kerk waarvan het interieur gemaakt is van menselijke botten. Weer eens wat anders..
In Wenen kun je ook heerlijk rondwandelen, lekker de sfeer opsnuiven. Kathedralen, paleizen en andere gebouwen bekijken. Door de prachtige tuinen wandelen. Ik vond de draaimolen gemaakt van bouwketen erg grappig. Heb je geluk en zijn de paardjes aanwezig, neem dan een kijkje bij de Spaanse rijschool.
Mijn broertje en zusje zijn in Venetië geweest, ze zeggen beide dat je dat na één dag wel hebt gezien.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Sanderw

Jongeren roadtrip europa

Bericht door Sanderw »

Wij willen met een man of 8 (allemaal rond de 21 jaar oud) een roadtrip ondernemen naar Spanje. We willen daarbij 1 of 2 busjes huren en er zelf heenrijden. Onderweg willen we stoppen op leuke plaatsen en dus tussendoor ook overnachten.
Ons uiteindelijk doel is een camping in Spanje waar vrienden van ons staan. Hier blijven we dan nog een aantal dagen en rijden dan in 1x terug naar Nederland.
Zoals je ziet staat dit idee nog in de kinderschoenen, maar heeft iemand al tips, ideeën, kostenplaatjes e.d. ? Alvast Bedankt!
Erik
Site Admin

Re: Jongeren roadtrip europa

Bericht door Erik »

Het huren van een campertje of een busje is volgens mij niet goedkoop. Toevallig geen auto's die je kunt lenen want dat scheelt dan weer in de kosten. Ik weet niet precies waar je naar toe gaat maar je moet zeker tellen op zo'n 18 uur rijden wanneer je in een keer van Nederland naar Spanje zou rijden.

Overnachten moet denk ik wel kunnen op een van de vele campings die je tegenkomt.
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

Een goeie vriend heeft dit afgelopen zomer gedaan met 6 man. Wel heeft hij zijn eigen busje en sliepen ze op campings. Een grote kostenpost wordt brandstof.
Zoals Erik al zegt zou ik niet gaan huren want dan kan beter gaan vliegen, al is dat minder leuk ;)

Kostenplaatje kan je zelf redelijk berekenen door brandstof, overnachtingen en overige zaken zoals eten & drinken te berekenen dan kom je een heel eind. Een grote groep kan het dan wel weer goedkoper maken.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik zou inderdaad ook kijken of je van iemand een busje of grote auto kunt lenen, huren is duur! Je zit niet alleen met de huur van de wagen, maar ook met verzekeringen, eigen risico en noem maar op... Mijn vader heeft zijn busje ook wel eens uitgeleend. Er zijn vooraf goede afspraken gemaakt, ging prima!
Voor gezamenlijke kosten (brandstof, overnachtingen, gezamenlijke boodschappen etc) is het handig om één iemand aan te stellen die de 'pot' beheert. Allemaal eerst 100 of 200 euro inleggen en als het op is weer. Op die manier verdeel je de kosten op een eerlijke manier. Misschien heeft iemand al een verzekering bij de ANWB? Check even of deze Europa proof is. Een reisverzekering is ook handig.
Wat ik zelf altijd prettig vind als ik met anderen op vakantie ga, is goede afspraken maken. De één wil iedere dag uit eten, de ander wil zelf koken. De één ligt het liefst de hele dag bij het zwembad, de ander wil cultuur opsnuiven. Voorkom nare situaties door hier vooraf goed over te praten, zodat je weet waar iedereen staat en wat iedereen wil. Oók over het opruimen, afwassen, evt. tent opzetten en andere klusjes. Ik weet niet of het een vrijgezel(lig), mannelijk gezelschap betreft, maar maak dan ook afspraken over eventuele ladies die gezellig op visite komen, ofzo..........
Ik heb geen tips voor overnachtingen in Frankrijk en Spanje. Ik ben wel in Spanje geweest, maar we zaten toen in een hotel aan de boulevard van Malgrat. Mijn broertje en schoonzusje zijn vorig jaar in Saint Tropez geweest, dat schijnt wel erg mooi te zijn. Ze zijn ook naar Corsica geweest en ook dat is goed bevallen. Maar hopelijk kan iemand anders je bruikbare tips geven over overnachtingsmogelijkheden!
En verder? Tent in de auto, slaapspullen mee en gaan met die banaan :)
Martijn van Wijnen

Qreply

Bericht door Martijn van Wijnen »

Ik ben afgelopen 2 weken met een camper door europa gereisd. Ik had geen auto tot mijn beschikking en ben bij verhuurbedrijven gaan kijken maar dit is echt niet te betalen. Komen alsmaar extra kosten bij wanneer je landgrenzen wilt oversteken of extra bestuurders wilt en onder een bepaalde leeftijd zit. Via een vriend hebben we toen een camper gehuurd bij Gecko Campers. Viel in prijs hartstikke mee en ze werkten met al in prijzen waardoor het heel overzichtelijk blijft. Daarom kan ik dit jullie ook zeker aanraden! Er zit een keukentje in en een 2 pers. bed waardoor je kosten van hostels/hotels (die in europa toch altijd vrij duur zijn) en restaurants bespaard. Wij waren voor 2 weken zo'n 1500 euro kwijt met zn 2en..
Laatst gewijzigd door Tikva op 21 mei 2012 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd
Scorpio80

Re: Europa trip, advies gevraagd

Bericht door Scorpio80 »

Globeskater schreef:Ik denk dat je voor goedkopere restaurantjes het beste een reisgids als leidraad kunt nemen. Ik ga vaak niet naar de restaurantjes in de reisgidsen maar zoek zo wel uit waar de meeste restaurantjes liggen en ga dan ter plekke op zoek naar iets betaalbaars en lekkers. Soms kom je ook overdag ook al iets leuks tegen en dan onthoud ik waar het is en keer dan tegen de avond daarnaar toe terug..

Ik denk dat een 1800 euro voor die periode wel genoeg moet zijn... je kan het zo duur en zo goedkoop mogelijk maken natuurlijk,. als jij 3 keer per dag ergens gaat eten of je haalt een broodje en wat lekkers uit de supermarkt. met dat eerste ben je natuurlijk meer geld kwijt..

het loslaten en niet te strak plannen is een goed plan, zo sta je ook open voor nieuwe verrassingen onderweg! Veel plezier!
Bedankt voor je reactie :)
Reisgids zou ik nog kunnen aanschaffen inderdaad al kijk ik meestal ook wel van te voren op internet. Vaak vind ik dan wel tips van andere reizigers. Overdag ga ik meestal naar een bakker of supermarkt om iets te eten en soms krijg je in een hostel ook wel eens ontbijt, dat scheelt.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb nog wat tips voor je om goedkoop te eten in Madrid! Tragatapas. http://www.tragatapas.com/. Ze zitten op de Calle Cava de San Miguel, 8, vlakbij Plaza de Mayor. Ik ben er per toeval beland... is ook relatief vroeg open. Met name de patatas bravas zijn erg lekker!! Veel lokale jongeren kwamen hier ook om te eten.Tapas kosten er tussen de 4-6 euro en toen wij er waren was de cola 1 euro...

Verder heb ik ook wel eens wat gegeten bij Cafe & Te, prijs weet ik even niet meer uit het hoofd... dacht dat je er voor 8-10 euro al goede maaltijd kon krijgen. http://www.cafeandte.com/?idLanguage=2.

Oh er is ook een "all you can eat" restaurant in Calle de Montera no 17 (straatje richting Sol). Hier kan je voor 10 euro buffeteten krijgen, inclusief 1 frisdrank. Maar ik weet niet of dit iets is waar je graag wil eten..alhoewel er veel backpackers waren toen ik er kwam. .frisdrank is aangemaakt met water en smerig, paella daarentegen was dan wel weer erg goed evenals de pasta. Ik zag op internet wel een enthousiaste review.
MdeKraker
Wereldreiziger

Bericht door MdeKraker »

Je planning van spanje ziet er mooi en realistisch uit.
Ik heb vorig jaar een half jaar in estepona gewoond, aan de kust onder marbella en ook verschillende tripjes naar ronda, sevilla, cadiz en cordoba gemaakt.
Tips die ik je kan meegeven (als ik zo vrij mag zijn :P ):

In sevilla is het moordend heet. Smeer je goed in en draag desnoods een pet
Vergeet in cadiz je zwemkleding niet. Het strand is prettig om enkele uurtjes op te liggen
Ronda, de stad van de romantiek. Mooi, niet zo heel groot en goed in 1 dag te doen. Kijk wel uit voor zakkenrollers. Die zijn in deze stad erg actief!
Cordoba vond ikzelf niet zo heel spannend, behalve dan de grote catedraal met alle rood-witte bogen binnenin. Je betaalt iets van 2euro entree, maar het is het waard.

Als je nog tijd over hebt en nog lekker aan het strand wil liggen zijn marbella en estepona goede plaatsen. Als je meer van watersporten houd is tarifa een aanrader. Dit is ook wel de "windsurf plaats" en algemeen bekend.

Voor je budget, dat moet lukken.
Boek 1dag van te voren, of op de bewuste dag zelf via bookimg.com een kamer en je hebt mogelijk korting. Verder kan je vaak al voor 25 euro overnachten. Dit is wel excl. Ontbijt, maar dit hoeft in spanje niet veel te kosten.
Verder voor avondeten is tapas natuurlijk 1van de goedkoopste opties. Tapas kan je vaak al vinden vanaf 1euro per portie. En dan niet de hoofdstraat pakken, maar dus 1 a 2 daarachter.
Enne, als je dan toch geniet, ijs kost niet veel en churros con chocolate is een heerlijke snack.
Veel plezier!
-- You only live once. You better enjoy it --
Lukasw

Bericht door Lukasw »

Ik ben net terug van een reis door Italie/Frankrijk/Spanje en ik kan je vertellen dat reizen in deze regio helemaal niet erg is. De treinreizen duren gemiddeld maar een paar uur en je hebt fantastisch uitzicht! Ik heb in 3 weken een hele lijst steden afgewerkt en omdat het reizen zo weinig tijd in beslag nam hebben we overal meer dan genoeg tijd gehad. Vooral in Spanje hoef je je daar geen zorgen over te maken, succes!
Over hostels gesproken, kijk even op http://www.famoushostels.com/europe-hostels dit zijn allemaal fantastische hostels voor vaak nog geen 18 euro. Als je van plan bent Valencia of Madrid te bezoeken moet je zeker weten naar Home Backpackers hostel in Valencia gaan, of naar Cat's hostel in Madrid!
harrietsmit

Bericht door harrietsmit »

Madrid is prachtig, maar gedurende de zomer te heet. Het beste reismoment is in het voorjaar of najaar. Hier vindt je ook een handige blog over vakantie in Madrid.
Laatst gewijzigd door Erik op 28 aug 2012 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd
Jeppa

Roadtrip Europa

Bericht door Jeppa »

Hallo,

Deze zomer ben ik van plan om met vrienden (in totaal ongeveer 3/4 personen), in de leeftijd van ongeveer 20 t/m 23, een roadtrip te maken door Europa. Dit willen wij ongeveer in 3 á 4 weken doen.
Nu hebben wij via Google Maps een route uitgestippeld met plaatsen en landen die wij graag zouden willen zien. Deze route loopt als volgt:

Amersfoort - Brussel (186 km)
Brussel - Luxemburg (230 km)
Luxemburg - Straatsburg (256 km)
Straatsburg - Genève (392 km)
Genève - Milaan (320 km)
Milaan - Poreč (491 km)
Poreč - Ljubljana (162 km)
Ljubljana - Budapest (463 km)
Budapest - Bratislava (200 km)
Bratislava - Wenen (78 km)
Wenen - Praag (331 km)
Praag - Berlijn (351 km)
Berlijn - Hannover (289 km)
Hannover - Amersfoort (332 km)

Wij hebben deze steden uitgekozen, omdat wij sommige landen graag willen doorkruizen en omdat wij sommige steden graag willen bezoeken. Over een aantal steden twijfelen wij nog een beetje zoals Straatsburg, dat kan bijvoorbeeld ook een andere stad in Noord-Oost Frankrijk worden.
Eigenlijk heb ik hierover een hele algemene vraag, maar hebben jullie nog tips voor ons of op- en/of aanmerkingen over de gekozen route? Kennen jullie bijvoorbeeld nog een ander leuke stad in Noord-Oost Frankrijk die veel meer de moeite waard is als Straatsburg?
Zoals ik al zei zitten we in de leeftijd van ongeveer 20-23 jaar, dus wij zijn op zich wel op zoek naar gezellige steden, maar uitschieters met mooie natuur of andere bezienswaardigheden vinden wij ook leuk!

Ik hoop wat nuttige tips of leuke ideeën van jullie te horen!

Groetjes!
Reismeis
Reisexpert

Re: Roadtrip Europa

Bericht door Reismeis »

Als ik het goed begrijp gaan jullie 14 keer van de ene stad naar de andere reizen? Als jullie 3 á 4 weken gaan rondtrekken (dus 21 á 28 dagen), dan rijden jullie of elke 1,5 dag, of elke 2 dagen. Heb je dan wel tijd om de stad écht te zien, of iets te doen?? Ik moet er persoonlijk niet aan denken, als ik heel eerlijk mag zijn.. Wij zijn afgelopen zomer bijvoorbeeld 1 dag in Budapest geweest, maar daar kun je je prima 3 dagen, of zelfs meer, vermaken. En dat geldt voor het gros van de steden die jullie willen bezoeken!
Jeppa

Bericht door Jeppa »

Reismeis schreef:Als ik het goed begrijp gaan jullie 14 keer van de ene stad naar de andere reizen? Als jullie 3 á 4 weken gaan rondtrekken (dus 21 á 28 dagen), dan rijden jullie of elke 1,5 dag, of elke 2 dagen. Heb je dan wel tijd om de stad écht te zien, of iets te doen?? Ik moet er persoonlijk niet aan denken, als ik heel eerlijk mag zijn.. Wij zijn afgelopen zomer bijvoorbeeld 1 dag in Budapest geweest, maar daar kun je je prima 3 dagen, of zelfs meer, vermaken. En dat geldt voor het gros van de steden die jullie willen bezoeken!
Ja, na een aantal van dit soort reacties van verschillende mensen, zijn wij ook een beetje tot de conclusie gekomen dat het iets teveel van het goede wordt. We hebben in ieder een iets kortere route genomen, waar we 11 plaatsen aandoen en waar er misschien nog eentje geschrapt moet worden:

Amersfoort - Brussel (186 km)
Brussel - Nancy (335 km)
Nancy - Zürich (297 km)
Zürich - Milaan (320 km)
Milaan - Poreč (491 km)
Poreč - Ljubljana (162 km)
Ljubljana - Budapest (463 km)
Budapest - Bratislava (200 km)
Bratislava - Wenen (78 km)
Wenen - Praag (331 km)
Praag - Berlijn (351 km)
Berlijn - Amersfoort (615 km)

Daarnaast is wat wij willen, dat wij vooral nieuwe steden kunnen zien, waar vooral het Oostblok ons trekt. Daarnaast denk ik dat wij in sommige steden inderdaad maar 1 dag hoeven te zijn, bijvoorbeeld Brussel, om overdag de stad te zien en leuke dingen te doen en 's avonds gezellig een drankje te doen en de volgende dag weer door te rijden. In andere steden zal dat inderdaad anders zijn en zullen we wat langer willen blijven, maar ik denk dat dit bij sommige steden inderdaad verschilt. Dus stel dat wij 25 dagen weg zijn, zou het dan voldoende zijn om 10/11 steden te kunnen bezoeken (dus ongeveer 2 dagen per stad, soms meer, soms minder)?

Ook hebben wij nu voor Nancy gekozen ipv Straatsburg en Zürich ipv Genève, goede keus?

Ben benieuwd naar de reacties!
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Bratislava is makkelijk in 1 dag te zien..

Ik vraag mij wel af waarom Brussel in dit tripje? het is dichtbij en ook makkelijk in een weekendje te doen?

Zurich is een erg leuk stadje, ga daar ook BBQ'en langs de rivier waar alle jongelui lekker aan het eten en drinken is ;)

Ik ben nog niet in Milaan geweest, maar ik weet dat op onder andere het interrail forum die stad wordt afgeraden, omdat het veel mensen tegenvalt, en er bijzondere steden te zien zijn..

Leuke Oostblok steden om te bezoeken zijn ook Zagreb en Belgrado met beiden een leuk nachtleven, al ligt Belgrado wel beetje uit de route ;)

Ljubljana kan je ook makkelijk in 1 dag zien, maar zou vooral in Slovenië ook kijken of je in de omgeving van Meer van Bled kan overnachten, schitterende natuur als je beetje afwisseling van de steden wilt ;)

Budapest en Berlijn zijn echt fantastische steden waar ik mij maanden zou kunnen vermaken (in budapest al gedaan ;) )
Plaats reactie